View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 14:29



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Bäckström GM128 make over - soundclip! 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Bäckström GM128 make over - soundclip!
I en tidigare tråd diskuterde vi lite idéer kring vad man kan göra av försteget i en gammal Bäckström GM 128. Har nu börjat rota lite i den och kolla hur den faktiskt är uppbyggd, framför allt vad gäller slutsteg, filtrerin och spänningsmatning.

Sixten fixade ett GM 128 C-schema. Det stämmer dock inte med denna stärkare, i varje fall inte i slutsteget. Vad jag kan förstå är inte OT:n UL-kopplad. Och den här stärkaren har ngn slags choke invändigt. Katobias som 128 C. Och två kanaler med EF86. Men låt oss fokusera på slutsteget en sekund.

När jag nu kikar på den känner jag starkt för att i princip behålla slutsteget så intakt som möjligt, med några små justeringar i filtrering osv. Men då inställer sig frågan - hur tusan är <s>choke och</s> OT kopplade!?

<s>Choken verkar liksom ha två sidor [B)][:o)]</s> På högersidan längt ned kommer B+ in från likriktaren (tunn röd tåt). OT centertap är ansluten där. Ovanför kommer B+ ut och går till skärmgallermotstånd (det stora vinröda är ett första gemensamt på 500R) och även vidare till förstegets B+-matning. Typ som ett helt vanligt slutsteg i en gitarrförstäkrare. No problem.

Image

<s>Men på andra sidan choken sitter det också en lindning som är ansluten till två tappar på OT:ns primärsida. Dessa är anslutna med var sitt 100-omhsmotstånd mot "choken". Sedan går blåa tåtar vidare till fasvändarens katodjord och in under försteget någonstans. En röd tåt går även ned till sekundärsidan på OT:n. Ingen 0-tåt går ut från OT:n direkt till högtalarjacket. Dessa hämtar sin jordrefrens från en punkt mellan slutrören. Vad är detta för koppling? Är det bara att låta det vara och se glad ut? Förklaring?</s>

Image

Ja, ni som även vill kika lite mer får här några extra flukt-bilder. Jäkligt fin stärkare invändigt. Hela preampen med rören är gummiupphängd. Kommer eventuellt behålla den lösningen men renodla och göra två kanaler av dessa tre. Givetvis byta e-lyter och en del signalkondingar. Det blir en EF86-kanal och en vanlig två- eller tre-stegs-kanal med katodföljare. Det lär ta ett tag... [:p]

Image
Image Image

/Gunnar


15 Feb 2009, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Äh, jag fattar själv nu, nästan [:I][:o)]

Det är NFB-kretsen som använder chokens "bottenplatta" som lödstöd. Lödöronen på choken leder ingen vart. Jäkla luring. Fick demontera och vända den upp och ned för att se det.

Därmed stämmer Sixten schema rätt bra kring OT:n förutom att den inte är UL-kopplad. Men jag fattar ändå inte riktigt hur OT:n är kopplad. Någon som kan hjälpa?

http://i16.photobucket.com/albums/b22/GunnarE/Backis/gm128c-schem.jpg

På primärsidan av OT:n (överst) finns alltså två lödöron längst till höger.
- Till det vänstra örat är NFB-motståndet på 2k anslutet och det går även en röd tåt nedåt och över till sekundärsidan? What & Why? Varför tar man NFB därifrån och inte från någon av tapparna (4-8-16)?
- Det andra lödörat går till jord (den gula tåt går vidare till en blå som går till jord). Motståndet som sitter på choken är fasvändarens svans på 100R, R8 i schemat.
Är det här UL-anslutningarna? Varför drar man dem till jord, resp plockar NFB därifrån?

Image

/Gunnar


15 Feb 2009, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Hej Gunnar.

De två anslutningarna för NFB är inte på primären, utan på sekundären. En egen lindning för NFB, inte alls ovanligt förr i tiden.
Det står ju i klartext på trafon vad den har för anslutningar.

/Sixten


15 Feb 2009, 21:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Okej, har lite svårt begripa numreringen där men jag tror jag fattar. Ungefär.

NFB tas från en egen 15 ohms-tap, lindning nummer 9-10 som alltså egentligen kommer från sekundärsidan?

Röd tåt är alltså sekundär 0 (COM). Men varför är den ihopkopplad med högra lödörat på ovansidan? Varför är den inte dragen direkt till högtalarutgången?

Detta spelar kanske ingen roll. Ser du/ni någon anledning att ändra på lösnigen kring OT:n?

Min avsikt är bygga om fasvändaren till en LTP men behålla katodbias och EL34 (kanske KT66). Möjligen att jag testar köra utan NFB. Försteg a la Matchless ungefär. En EF86-kanal och en 2x12AX7-kanal.

/Gunnar


15 Feb 2009, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Det är nog en separat sekundärlindning för återkopplingen.
Vad gäller drosseln, har du kollat att den verkligen har två lindningar? Bobiner tillverkades ofta med överantal anslutningar så det är möjligt att de användes bara som lödstöd.


Nåja, man skall visst ladda om en öppen websida efter att ha varit borta från datorn en längre stund.....[:o)][:I]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


15 Feb 2009, 22:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Så börjar det nya försteget ta form. EF86-kanalens rör uppe till höger och den vanliga två-gainstegskanalens rör längst ned till höger. Får ett tomt rör över för eventuell loop i framtiden.

Men det slår mig plöstligt att jag inte tänkt klart kring fasvändaren (längst uppe till vänster).

Jag ska driva två EL34 med katodbias, så som Bäckström är i original. Men, kan jag använda Matchless DC30/Vox AC30-fasvändaren här? Den är ju tänkt att driva fyra EL84 utan NFB.

/Gunnar

Image


21 Feb 2009, 15:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Matchless själva gör ju det! [;)]

http://www.schematicheaven.com/newamps/ ... ieftan.pdf

Dr.Z. använder ju den i sina designer också, t.ex. Route 66 och KT45.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


21 Feb 2009, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Tom-Andrew wrote:

Matchless själva gör ju det! [;)]

http://www.schematicheaven.com/newamps/ ... ieftan.pdf

Dr.Z. använder ju den i sina designer också, t.ex. Route 66 och KT45.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Jamen dåså. Tack! Bara värma på lödpennan igen... [:p]
/G


21 Feb 2009, 18:49
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sådärja. Fick just ihop gamle Bäckström i ny skepnad. Det nya försteget sitter på plats, ny filtrering, en massa ny kabeldragning, hela jordningen omdragen etc.

Med spänd förväntan langade jag i förstegsrören (ett EF86, två 12AX7 + fasvändare 12AX7) och ett 5U4GB, startade upp. Utan slutrören hade jag oväntat hög B+, kring 420V. Men med slutrören i sjönk B+ till 320V och försteget fick precis lagom spänningar (om man nu har Matchless i åtanke).

Tänkte att det blir nog murrigt och brunt. Men se, det var det inte alls!! I med en Tele och tjong i EF86:an. Attans vilket sjung i tonen! En alldeles klar och ren, fyllig ton med mkt headroom. Högt för att bara vara kanske 25w eller något sådant. Vet inte vad den ger. OT:n är specad 25W. Med katodbias och 320V anoderna blir det kanske inte mer, trots EL34?

Den andra kanalen med två 12AX7 och katodföljare låter också klart, men lite mindre vilt. Mer Marshallsk.

Det som är mest oväntat är att den distar så sent. Kunde nu bara krana på drygt halvvägs, men med Tele viker den då knappt. Hm, oväntat?

Funderar lite på vad katodkondingen på slutrören spelar för roll här? Enligt Bäckis-schemat har den en lite udda lösning, med en 100uF per rör och ett balans-motstånd på 100ohm samt ett 220 ohm mot jord. Jag kör nu en singel 47uF från 100ohmaren. Vad ger höre eller lägre värde för resultat?

Försteget + fasvändare följer rätt väl matchless DC30.
http://www.schematicheaven.com/newamps/matchless_dc30_old.pdf

Miljön kring slutrör enligt Bäckström original, men utan NFB, ej heller UL.
http://i16.photobucket.com/albums/b22/GunnarE/Backis/gm128c-schem.jpg

Ljudklipp kommer väl så småningom när jag trimmat in den. Kul projekt. Och tänk vad mycket välljud man kan få ur gammalt mög som knappt går att sälja...

/Gunnar

Image


22 Feb 2009, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
Grattis Gunnar,

härligt att se en sån gammal trotjänare så snyggt ombyggd. Jag tror att de gamla utgångstransformatorerna i Bäckström (och AGA m fl) ofta är riktigt bra. Ser fram emot ljudklipp. Och testa gärna med 6V6. Jag har en matchless lightning-variant baserad på en gammal AGA Universal, som trivs riktigt bra med 6V6, och något ännu lite bättre med gamla 5881or. Men då är spänningen också högre, lite över 400V, så det kanske är en helt annan femma.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


23 Feb 2009, 10:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
maglemer wrote:

Grattis Gunnar,

härligt att se en sån gammal trotjänare så snyggt ombyggd. Jag tror att de gamla utgångstransformatorerna i Bäckström (och AGA m fl) ofta är riktigt bra. Ser fram emot ljudklipp. Och testa gärna med 6V6. Jag har en matchless lightning-variant baserad på en gammal AGA Universal, som trivs riktigt bra med 6V6, och något ännu lite bättre med gamla 5881or. Men då är spänningen också högre, lite över 400V, så det kanske är en helt annan femma.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial



Ja, jag hade först tänkt köra GZ34 och då lär jag nog hamna uppåt 350-370V på slutrören. Men, om den är så pass clean och headroomig redan nu är det kanske lika bra fortsätta med 5U4GB. Får testa lite, pressa den hårdare.

Jag kör nu 270k anodmotstånd på EF86:an, i enlighet med Webers DC30-schema. Matchless kör 330k. Funderar på att testa det.

Mina funderingar på katodkondingens betydelse på slutrören - vad har egentligen den kondingen för funktion och hur på verkar olika värden sound och feel? Någon som har en kommentar om det. Är orutinerad på katodbias.

/Gunnar


23 Feb 2009, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
Quote:
Mina funderingar på katodkondingens betydelse på slutrören - vad har egentligen den kondingen för funktion och hur på verkar olika värden sound och feel? Någon som har en kommentar om det. Är orutinerad på katodbias.

/Gunnar


Jag tycker det borde bli ungefär samma med de 47uF som du har, eftersom de med undantag för det lilla motståndet över balanspoten (100Ohm) på Bäckisen ju ligger parallellt. I övrigt gäller samma sak här som på småsignalrören, dvs kondingen tar bort den lokala återkopplingen vilket innebär lite mer förstärkning och dist, och skär bas.

Edit: kortslutning i min hjärna. Du har så klart betydligt mer kapacitans i Bäckisen genom parallellkopplingen, och således skär du lite högre upp i frekvensregistret med ditt alternativ.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


23 Feb 2009, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
maglemer wrote:
Edit: kortslutning i min hjärna. Du har så klart betydligt mer kapacitans i Bäckisen genom parallellkopplingen, och således skär du lite högre upp i frekvensregistret med ditt alternativ.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial



Ja, jag tänkte väl det. Det betyder att med dubbla 100uF (en per slutrör) kommer jag skära mer bas, fokusera tonen mer, ev. få lite mer slutrörs dist? Hm, vill ha den där varma fylliga botten. Men måste först på allvar höra hur stärkaren den distar när man drar på.

I praktiken är det väl så med EF86-kanalen att försteget inte distar alls mycket i sig utan främst pressar fasvändare och slutrör? Och ju mer signal man får ut från det steget, desto mer dist kan få i slutsteget?

/Gunnar


23 Feb 2009, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Större avkopplingkondensator i katoden--->LÄGRE undre gränsfrekvens.

Kul att se ett riktigt P2P luftslottbygge[:)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


23 Feb 2009, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Större avkopplingkondensator i katoden--->LÄGRE undre gränsfrekvens.

Kul att se ett riktigt P2P luftslottbygge[:)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


Luftslott!!? Pyttsan -det här kallar jag äkta vara![8D][:D]

Och Gunnar - yep, du borde få en gnutta mer dist om du kopplar förbi hela katodmotståndet (även respektive halva på 100-Ohmaren), men om det går att uppfatta är jag inte så säker på.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


23 Feb 2009, 13:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Större avkopplingkondensator i katoden--->LÄGRE undre gränsfrekvens.

Kul att se ett riktigt P2P luftslottbygge[:)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


Japp vi är med på det. Det funkar på samma sätt som med konding på en vanlig förstegsktatod, typ.

Luftslott [:D] Ja, det är faktiskt oerhört kul att bygga på det här sättet. Nu har jag inte kämpat för att det ska bli något konstnärligt mästerverk. Har använt så mkt som möjligt av de gamla komponenterna (framför allt de vackra motstånden). Sedan är det lite blandade kondingar och grejor.

Hela designen av försteget är inte alls tokigt. Upphängningen i gummibussningar. Avsakanden av öljett-kort och långa kablar. Jord-buss som sitter ovanför/ovanpå rörhållarna. Genom att nyttja höjden kan man bygga försteget i 3D och få det minst lika kompakt som i en pcb-stärkare. Jag får ju plats med två kanaler + fasvändare + filtrering på en yta som är typ 10x20cm.

Det finns säkert brum- och surrisker med detta kompakta, men du får å andra sidan minimal kabeldragning. Och i detta fall kan jag bara konstatera - stärkaren är tvärtys. Skönt att jag för en gångs skull slipper jag brum och surr [B)]

/G


23 Feb 2009, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ja, då kan man få audiellt bevis för att skrothögen låter också. Det piggar kanske upp så här en avslagen torsdagkväll när det är zero drag på rörforat [?]

Spolade 5U4GB och satte i ett GZ34. Upp åkte B+ till omkring 375V vilket känns riktigt bra. Fick justera katodmotstånden en bit för att få rätt bias, men nu vet man ju hur man gör och räknar på det där... [8D]

Gjorde ett klipp där jag framför allt testade EF86-kanalen.

Först tre snuttar med Telen där jag ökar volym på både gitarr och stärk i tre steg. Först är volym kl 11 och halv på gitarren. Tredje snutten är nog fullt på gitarren och kl 14 på stärkarevolymen.

Sedan en kort "äjsydisy"-snutt med SG, förstås.

Slutligen kör jag en snutt på den andra lite mer morriga kanalen, med två 12AX7. Gitarren är LP Jr med P90.

Jag tycker stärkaren tappar lite klarhet när jag pressar den med humbuckers eller heta P90. Men jag hade nog cut-kontrollen nedvriden en bit, tyvärr. Det behövs bara med Tele/single coil och när man inte gasar på så hårt.

/Gunnar

http://www.kickback-rock.se/songs/Backstrom.mp3


26 Feb 2009, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post 
[^]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


26 Feb 2009, 23:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
Se där- kul att höra ännu en gammal återuppstånden goding. EF86-skimret finns ju helt klart där. Tycker att det låter bäst på den kanalen på clean och halvsmutsigt, men aningen för trasigt när det spricker ordentligt. Det är så det brukar vara med pentoder, tycker jag. Lite övveraskad att det blir så fett och mumsigt med telen, men det beror kanske på handlaget.[:)]



Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


27 Feb 2009, 08:56
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post 
Grattis! Gôtt sound...[8D]


/Lennart

http://www.specter.se


27 Feb 2009, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
maglemer wrote:

Se där- kul att höra ännu en gammal återuppstånden goding. EF86-skimret finns ju helt klart där. Tycker att det låter bäst på den kanalen på clean och halvsmutsigt, men aningen för trasigt när det spricker ordentligt. Det är så det brukar vara med pentoder, tycker jag. Lite övveraskad att det blir så fett och mumsigt med telen, men det beror kanske på handlaget.[:)]



Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial



Ja, jag tycker att det finns lite potential, men det känns som om jkag behöver tweaka mer.

Du har helt rätt i att det finns lite EF86-skimmer, kanske lite voxigt i vissa lägen. Men så fort man pressar stärkaren lite tappar man också en hel del av det. Kankse normalt. Jag kan inte påminna mig att Brian May har så mkt skimmer, annat än vid rätt cleana ljud. Men då desto mer!! Kanske fånig referens här, men ändå...

Samtidigt tycker jag att det är lite svårt att få stärkaren att "sjunga" utan att pressa slutsteget till en hel del dist. Försteget distar nog inte så mkt egentligen med ett ensamt EF86, eller? Jag tolkar det som att den kan vara lite stiff i försteget, för rapp på något sätt. Kanske att filtreringen är onödigt tilltagen?

Det kan också vara så att El84 har en mer naturligt kompression. EL34:orna går ju i fräck dist rätt snabbt, men duckar inte lika snyggt mjukt som EL84 ofta gör.

En variant kan också vara att pilla på fasvändaren. Kanske är det den som distar för tidigt? Minska 47k-motståndet i svansen till 22k?

Ritade upp schemat, så likt jag kan (någon detalj kan skilja). Kom gärna med förslag på hur jag kan tweaka kretsen.

/Gunnar

Image


27 Feb 2009, 13:12
Profile

Joined: 02 Nov 2003, 00:51
Posts: 958
Post 
inte tvika kanske, men mezzerschmittern i mig har kanske spottat ett (ritning-?) fel
Första steget R3 kopplas ur när man pluggar in gitarren. Funkar nog så länge man har dynamiska mickar (????) men jag tror ändå att du har kopplat R3 efter jacket...
Sen vill jag ALLTID ha två-polig brytare på primären. (Borde ha jobbat på Semko!!![}:)])

Varför har du 2 paralellkopplade halvor som ingång?? Något högre förstärkning, ja, lägre brus, ja... eller var det bara för att den blev över?? och i god byggteknisk anda inte låter den hänga fritt...??



Snyggt bygge... önskar jag hade mer tid över lödkolvens goda osande..

och gläder mig åt att du inte fallit för kondensatormaffians glada tillrop om att "BYT ALLA KONDINGAR"... nya kondingar må vara bättre- men inte snyggare!!!

b


27 Feb 2009, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
Prova att mickla lite med arbetspunkten på EF86. Pentoder är ju lite utav kameleonter när det gäller justering av arbetspunkten, och kan ge väldigt skiftande övertonsserier i olika lägen. Vridpotar i s f fasta motstånd på anod, skärmgaller och katod är ett rätt kul utgångsläge för tweakning. Särskilt tydliga förändringar tycker jag man får vid justering av skärmgallrets motstånd, så pilla gärna dit en vridpot på 2 meg till att börja med.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


27 Feb 2009, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
gammelnalle wrote:

inte tvika kanske, men mezzerschmittern i mig har kanske spottat ett (ritning-?) fel
Första steget R3 kopplas ur när man pluggar in gitarren. Funkar nog så länge man har dynamiska mickar (????) men jag tror ändå att du har kopplat R3 efter jacket...
Sen vill jag ALLTID ha två-polig brytare på primären. (Borde ha jobbat på Semko!!![}:)])

Varför har du 2 paralellkopplade halvor som ingång?? Något högre förstärkning, ja, lägre brus, ja... eller var det bara för att den blev över?? och i god byggteknisk anda inte låter den hänga fritt...??



Har gjort ett ritfel här, sorry. Schemat är i grundan lånat från Webers D30 och sedan tillfixat. Det gick undan. Inputen är IRL (in real life) kopplad med 1M från signal till jord så det är lugnt.

Att jag parallellkopplat första steg är för att hela den kanalen följer Matchless DC30-schemat. Jag hade ingen särskild avsikt med kanalen, annat än en lite marshall-lik kanal, men med ngt annan karaktär att bekanta sig med. Den stora skillnaden mot Matchless ligger i första signal-konding som original ska vara 560pF [:0] Jag testade med det men mina öron fattade inte alls frågan. Gick sedan uppåt och landade på normala 22n.

Brytaren är finlir för kommande kvällar, men jag delar förstås din Semko-uppfattning. Den är ev. enpolig. Minns inte.

/G


27 Feb 2009, 15:59
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
maglemer wrote:

Prova att mickla lite med arbetspunkten på EF86. Pentoder är ju lite utav kameleonter när det gäller justering av arbetspunkten, och kan ge väldigt skiftande övertonsserier i olika lägen. Vridpotar i s f fasta motstånd på anod, skärmgaller och katod är ett rätt kul utgångsläge för tweakning. Särskilt tydliga förändringar tycker jag man får vid justering av skärmgallrets motstånd, så pilla gärna dit en vridpot på 2 meg till att börja med.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial



Okej, det känns rätt givet att labba där.

Matchless kör så mkt som 330k och 2.2M om jag minns rätt. Men det måste bli väldigt låga spänningar på anoden med 330k!? Jag tycker det är lågt redan nu, säkert inte mer än 130V tror jag.

http://www.schematicheaven.com/newamps/matchless_dc30_old.pdf

Den vakne ser förstås att jag inte har någon vrid-brytare med 18 kondingar som tonkontroll. Jag hade det först men tyckte den var rätt meningslös. Jag landade ändå i läget med full gitarrferekvens. Däremot är cut-kontrollen klart användbar!

/Gunnar


27 Feb 2009, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post 
Quote:
Matchless kör så mkt som 330k och 2.2M om jag minns rätt. Men det måste bli väldigt låga spänningar på anoden med 330k!? Jag tycker det är lågt redan nu, säkert inte mer än 130V tror jag.

/Gunnar


Låga spänningar, ja sannolikt, men det är rätt förvånande hur låga de kan vara här, när det låter bra. Jag har för mig att jag på nån av mina pentodsaker har c:a 30V på skärmgallret.[8)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial


27 Feb 2009, 16:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
Hur gick det med bäckströmmen Gunnar?
Har du kvar ljudklippet? länken funkar inte längre[V]

Är lite intresserad för jag (och pappa) har tre stycken bäckisar och ska börja tweaka en av dom har jag tänkt.
Alla är inte samma utan rätt olika.

En är helt orginal, den är som din va från början inuti.
De andra två är mer skrotiga[:p]
Den ena har ingen choke och den andra sitter det andra slutrör i (ska kolla up vad det är för rör, har den inte hemma för tillfället)

Så ska ta någon av dom och bygga om lite ch exprimentera med har jag tänkt[:)]

Så skulle va intressant och höra dina ljudklipp om du har kvar dom, för å se vart du har kommit[;)]


28 Nov 2009, 14:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.