View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 05:01



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Firebird, BaCH 
Author Message

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post Firebird, BaCH
Jag lägger nu upp en säljannons med min röda BaCH Firebird.

Pris: 2000;-, inkl hardcase

Kan eventuellt tänka mig ett byte mot en:
- Jazzmasterliknande gitarr
- Reverb alt. Delay-pedal

Länk till bilder http://s757.photobucket.com/albums/xx217/davidnaas/


02 Sep 2009, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Behöver ju egentligen absolut ingen sån här, men... Lite intressant är det.

Kan någon Tonelab vara ett intressant byte? Förmodligen helst SE, den stora varianten.

Eller Photogenic LP Junior i TV yellow (skruvad hals, en p90, kul ljud)
Japantillverkad.

Eller en el-bouzouki?

/David


03 Sep 2009, 00:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 00:53
Posts: 287
Location:
Post 
går dessa mickar som minihumbuckers?
var i Sverige finns gitarren?

/Johan


03 Sep 2009, 11:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
borehead wrote:

går dessa mickar som minihumbuckers?
var i Sverige finns gitarren?

/Johan


I "riktiga" Firebirds sitter ju Firebird-mickar, som inte är desamma som minihumbuckers. Vilken typ av mickar som sitter i Bachs Firebird vågar jag dock inte svara på, hittar ingen info på EdgarAudios hemsida.


03 Sep 2009, 13:21
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post 
Gitarren finns i Göteborg.

Angående mickarna så är jag nästan hundra på att det är mini-humbuckers. De är helt ok men jag tror att ett mickbyte hade gjort gitarren mer reättvisa men det är absolut inget måste.


03 Sep 2009, 13:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post 
Haha, vad katten ska man ha en el-bouzouki till? Jag är möjligtvis intresserad av multieffekten men jag är egentligen ute efter separata pedaler.
Ersmarker wrote:

Behöver ju egentligen absolut ingen sån här, men... Lite intressant är det.

Kan någon Tonelab vara ett intressant byte? Förmodligen helst SE, den stora varianten.

Eller Photogenic LP Junior i TV yellow (skruvad hals, en p90, kul ljud)
Japantillverkad.

Eller en el-bouzouki?

/David


03 Sep 2009, 14:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 00:53
Posts: 287
Location:
Post 
är det varianten med lång halsklack?


03 Sep 2009, 14:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post 
borehead wrote:

är det varianten med lång halsklack?

Japp


03 Sep 2009, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Aug 2002, 20:39
Posts: 951
Location: HBG
Post 
Tjena i Gibson Firebird sitter mini humbuckers fast med en hel kåpa.
Gibson fick tillgång till dessa mikrofoner när dom köpte upp Epiphone.


mvh/Pelle

mvh
Pelle " Greppet" Lindberg
http://www.pellelindberg.com
"Blues From The South"


03 Sep 2009, 15:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1830
Location: Helsingborg
Post 
Pelle, som stor användare av Firebird trodde jag du visste att det inte är mini-humbuckers i en Firebird. Mini-hums satt i LP Deluxe på 70-talet. Inte samma konstruktion.

http://www.300guitars.com/articles/gibs ... rd-pickup/

Sorry för kapningen. Frispark!


03 Sep 2009, 16:30
Profile

Joined: 13 Aug 2002, 20:39
Posts: 951
Location: HBG
Post 
johan wrote:

Pelle, som stor användare av Firebird trodde jag du visste att det inte är mini-humbuckers i en Firebird. Mini-hums satt i LP Deluxe på 70-talet. Inte samma konstruktion.

http://www.300guitars.com/articles/gibs ... rd-pickup/

Sorry för kapningen. Frispark!

Det har du rätt i jag fick Hjärnsläpp...borde sluta jobba nu.


mvh
Pelle " Greppet" Lindberg
http://www.pellelindberg.com
"Blues From The South"


03 Sep 2009, 16:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Feb 2009, 00:53
Posts: 287
Location:
Post 
jobbigt att med halsklacken lira långt upp på halsen?

/johan


03 Sep 2009, 16:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Apr 2009, 19:35
Posts: 220
Location: Göteborg
Post 
borehead wrote:

jobbigt att med halsklacken lira långt upp på halsen?


Det var jag som hade denna gitarren innan den såldes till Naas. Och min personliga åsikt är att det inte alls är störande. Ungefär samma känsla som att lira på en Les Paul.

//Oberg


03 Sep 2009, 19:39
Profile

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post 
Nej som Oberg säger så är det inga större problem. Det är mer ett kosmetiskt problem snarare än ett praktiskt. Man funderar ju lite på vad designern tänkte då han ritade halsinfästningen. Det syns dock endast ovnifrån i spelande läge.
borehead wrote:

jobbigt att med halsklacken lira långt upp på halsen?

/johan


03 Sep 2009, 23:25
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.