View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jul 2026, 12:00

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Laney LC-30 byta högtalare 
Author Message

Post Laney LC-30 byta högtalare
Hej,
Tycker LC-30 låter bra på clean kanalen men distkanalen mindre bra.
Gillar inte riktigt Invader högtalaren och fundera på att byta till lämplig Celestion då jag gillar "Marshall" soundet så att säga.
Förslag/synpunkter/erfarenheter?

Om jag kör med min 4x12:a så låter Invadern bättre av någon anledning.

Tycker i övrigt att distljudet grötar ihop sig med basen och att det inte blir någor bra tryck utan det låter som en kass distpedal typ.
Vet inte om rörbyte hjälper men jag funderar på att slänga in JJ`S EL84 och ev ECC83S, kanske ett lugnare rör till PI:n.
Förslag/synpunkter/erfarenheter?

Hälsningar, Peter

08 Dec 2009, 19:31
Profile

Om jag kör med min 4x12:a så låter Invadern bättre av någon anledning.

Kan du förklara lite noggrannare det här? Har du alltså en LC-30 med en Invader och dessutom en 4x12" med Invaders i?
Eller menar du att den ensamma Invadern i LC-30 låter bättre när du kör den samtidigt tillsammans med en 4x12"?

------
Dom låter alla lika

08 Dec 2009, 20:21
Profile

Det sist nämnda, alltså Invadern låter bättre när jag kopplar in min 4x12:a samtidigt.

08 Dec 2009, 20:48
Profile

Ok. Det hänger högst antagligen ihop med det att din 4x12" dominerar ljudbilden och Invaderns dåliga ljud hörs inte så tydligt. En annan bieffekt är det att effekten fördelas på fler högtalarelement och Invadern jobbar inte så hårt. Det kan ha den effekten att Invadern inte skiter på sig i basen och bluddrar till ljudet lika mycket som den gör när den tvingas göra jobbet själv.

The cure? Ja, om du vill ha tight bas, punch och tydlighet med lite modernt sound, då rekommenderar jag naturligtvis Tayden Brit60 eller något motsvarande element ur samma V30-skola.

------
Dom låter alla lika

08 Dec 2009, 21:14
Profile

Ok. Det hänger högst antagligen ihop med det att din 4x12" dominerar ljudbilden och Invaderns dåliga ljud hörs inte så tydligt. En annan bieffekt är det att effekten fördelas på fler högtalarelement och Invadern jobbar inte så hårt. Det kan ha den effekten att Invadern inte skiter på sig i basen och bluddrar till ljudet lika mycket som den gör när den tvingas göra jobbet själv.

The cure? Ja, om du vill ha tight bas, punch och tydlighet med lite modernt sound, då rekommenderar jag naturligtvis Tayden Brit60 eller något motsvarande element ur samma V30-skola.

Ja det fanns ju inget att tillägga där i hela resonemanget, förutom att de flesta celestions (utom Kinasnikmodellerna ) låter bättre än H/H'n-alla på sitt vis då.

08 Dec 2009, 21:30
Profile

Undrar lite om du far efter rätt "fel" nu?
Om nu den rena kanalen verkligen låter bra, ja då är det nog mer konstrutionen på gain kanalen du inte gillar, jag menar byter du högtalaren så påverkade det ju bägge kanalerna.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Dec 2009, 22:07
Profile

Petat i två st celestion G12H-30 30-anniversary i min Laney VC-30 212. Skillnaden är som natt och dag. Inte riktigt samma stärk som LC-30 men de har gemensamt tycker jag att cleankanalen är bra medans drivekanalen lämnar en del att önska. Men vad ska man med dist i stärkaren när man kan använda pedaler..

16 Dec 2009, 15:33
Profile ICQ YIM WWW

cleankanalen är bra medans drivekanalen lämnar en del att önska. Men vad ska man med dist i stärkaren när man kan använda pedaler..

Distkanaler sitter i stärkare för att rörmockare ska ha något kul att göra.
Den där distkanalen kan man ju med fördel pilla lite i.
En åtgärd vore att försöka skrämma upp B+spänningarna lite, om man nu ska köra den som distkanal med fyra gainsteg. Det borde finnas en 30-50V till att leda fram.
Man kan pilla på C15.
Man kan fundera på om man ska behålla katodföljaren som driver tonstacken eller köra anodkopplat på fjärde steget.
Det går att tighta till botten här och var.
Åssåvidare... kul i jul.
/Gunnar

16 Dec 2009, 16:58
Profile

Men vad ska man med dist i stärkaren när man kan använda pedaler..

Ett sådant påstånde var väl lite som att "svära i kyrkan" då detta är ett rörforum [}:)][;)][:)][:)]

Och en om man ska vara lite seriös, så har ju pedaler sin begränsning när det gäller dynamik (om det inte är en rörpedal som drivs med ca 300Volt) och det är ju därför "man" gillar rördist ju, för dynamiken [^]

Gillar man pedaldist, jag då kan man ju lika väl skaffa sig en transistorstärkare och komma undan med en lättare,mindre servis för rörbyte mm och oftast mycket billigare,,,

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

16 Dec 2009, 19:01
Profile

Lugn och fin Owe, som du vet är jag stort fan av rörstärkare men använder gärna många och olika overdive och distljud. Jag lirar mest i coverband då är pedaler ett smidigt sätt att hålla sig flexibel. Allt handlar om kompromisser.

God jul![:)]

17 Dec 2009, 13:50
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]