View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:10

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Modda Blues deluxe 
Author Message

Vad finns det för bra moddar man kan göra på en Fender Blues Deluxe?

Tex:
Går det att få till en mindre "tjock ton"? Får hålla ner basen riktigt mycket för att den inte ska ta över helt.

Tacksam för lite tips.

21 Dec 2009, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Annas finns det ju ett X-antal signalkondingar som är onydigt stora och bidrar till det du nämner.

Kom förbi i mellandagarna (bor i Mönsterås nu mera)så kan vi ha lite "julpyssel" [:D][:D][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

21 Dec 2009, 22:14
Profile

Julpyssel låter trevligt! [8D] Ska se vad som hinns med i mellandagarna annars kanske efter nyår? (ringer efter julhelgen)

Jag tänkte väl i första hand på den rena kanalen. Tror du man kan få det rena ljudet mera åt blackface hållet? Gärna också om man kan tämja volymkontrollen lite.

Kanske går det också att göra något trevligt med distkanalen som jag orginal inte använder alls? Vet inte om jag någonsin gillat en distkanal på en fender....

21 Dec 2009, 22:39
Profile ICQ YIM WWW

Julpyssel låter trevligt! [8D] Ska se vad som hinns med i mellandagarna annars kanske efter nyår? (ringer efter julhelgen)

Jag tänkte väl i första hand på den rena kanalen. Tror du man kan få det rena ljudet mera åt blackface hållet? Gärna också om man kan tämja volymkontrollen lite.

Kanske går det också att göra något trevligt med distkanalen som jag orginal inte använder alls? Vet inte om jag någonsin gillat en distkanal på en fender....

Lättast är att skippa distkanalen helt, då den egentligen inte är någon "kanal" utan bara mera gain på det som redan finns.

Jo det går att göra den som en "renodlad" blackface och med master.
Fast då blir det att byta en del pottar.

Häls
Owe Johnson

21 Dec 2009, 23:26
Profile

Vad skulle du rekommendera för att få det rena ljudet så bra som möjligt? (om det var din stärk)

Master behöver jag nog inte, tänkte mera om man kunde göra något åt volymkontrollen så att volymen ökar lite långsammare/jämnare.

21 Dec 2009, 23:40
Profile ICQ YIM WWW

Vad skulle du rekommendera för att få det rena ljudet så bra som möjligt? (om det var din stärk)

Master behöver jag nog inte, tänkte mera om man kunde göra något åt volymkontrollen så att volymen ökar lite långsammare/jämnare.

Jag hade nog gjort som jag föreslog ovan, och master hade jag defenitivt haft! En BF krets med "rätt" master är klart en fördel för att finjustera klppningen där man vill ha den, inte att förveklas med myter om att fendrar med master låter sämre, när det inte är mastern som står för skillnaden utan andra komponenter i kretsen som bidrar med det.

Häls
Owe Johnson

21 Dec 2009, 23:55
Profile

Rambler wrote:

Läge att byta katodavkopplaren/elektrolytkondensatorn på ingångsteget till ett mindre värde. Det brukar vara en enkel medicin för distkanalen som många inte vill ta just för biverkningar på det rena ljudet. I det här fallet kan ju vinsten snarare bli dubbel[:)]

Volymkontrollen är bortom all hjälp. Den är kopplad som ett rent variabelt motstånd mot jord. Det reglerar förstärkningen på ett väldigt rått sätt. Den direkta vinsten är att detta gör switchningen mellan de rena och distade inställningarna väldigt lätt att designa. På det hela taget känns det lite som om du har fått fel förstärkare. Samtidigt finns ju alltid möjligheten att det finns någon som sitter på en ´65 Deluxe Reverb och känner likadant[;)]

22 Dec 2009, 00:03
Profile ICQ WWW

Amp Healer och Woodstock kan sina saker utan tvekan och jag vill inte lägga mej i diskussionen om vad man kan göra i förstärkaren.

Ett tips är dock att byta högtalaren. Mitt förslag är till en Jensen C12N. Det finns dom som föredrar andra element också. Vilka element som är att föredra finns det hur många trådar som helst om.

Fenderfreak

22 Dec 2009, 09:53
Profile ICQ YIM WWW

Har redan bytt till ett Eminence Cannabis Rex, gjorde mycket för ljudet i rätt riktning. Men allt kan bli bättre..

22 Dec 2009, 10:17
Profile ICQ YIM WWW

Skriver lite komlementerande.

Som jag ser det finns det lite olika lösningar beronde på hur nära du är från det ljud du vill ha och hur mycket tido pengar man vill lägga ner.

Lösning ett: är att du kommer förbi så byter vi lite värden på den befintliga kretsen.

Lösning två: är att ändra om i kretsen så den blir som en BF, mer jobb o fler delar som byt pottar mm. Fullt möjligt att få en BF krets med undantag för reverbet som förblir transistor styrt.

Lösing tre: är helt enkelt att byta ut kretskortet mot ett PTP, där man kan få ett bättre bygge och även rörreverb om man så vill.
Låter kanske lite häftig, men inte så dumt egentligen om man gillar formatet på stärkan och tycket två slutrör och efekten är just det jag gillar om stärkan.

Häls
Owe Johnson

22 Dec 2009, 11:30
Profile

Tror vi börjar med alternativ 1. Ringer dig!

22 Dec 2009, 11:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]