View unanswered posts | View active topics It is currently 06 Jul 2026, 14:10

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Hur det funkar 
Author Message

Post Hur det funkar
Hejsan!

Finns det några bra länkar till nån sida som förklarar allt med rör, element, elektronik så som kondensatorer, motstånd, etc. vad som krävs för att en förstärkare skall fungera, och hur en förstärkare fungerar.

Eller kanske det finns någon som orkar förklara allt för mig från grund och botten?
Har snart utbildat mig klart till bilelektriker, så helt novis på elektronik är jag inte.[:D]

Tack på förhand[:)]

MvH

//Joel Andersson

23 Dec 2009, 14:00
Profile WWW

b

23 Dec 2009, 16:00
Profile

Jodå inga problem, hällst svenska, men engelska funkar också

23 Dec 2009, 16:37
Profile WWW

Det är lite svårt att hitta en heltäckande sida som tar det väldigt basic och sen även går in på hur en hel krets funkar.
Börja med typ detta. Transistorn har i stort samma funktion som röret i kretsen så begriper man vad transistor gör så begriper man även vad röret är till för. Dock så fungerar dom tekniskt lite annorlunda och kopplingen är ofta lite annorlunda.
http://faktabanken.nu/elektronik.htm

23 Dec 2009, 16:47
Profile

Transistordelen kan jag väll hyfsat, har som nyss gått igenom det i skolan, men en trög lärare som är sämst på att förklara, därav hyfsat...

Men om man har konstant ström på Emitter och skickar säg in 5 milliampere så reglerar man hur mycket man vill ha ut på Kollektor genom att ändra strömmen som man skickar till basen.

Är jag ute och cyklar eller?

23 Dec 2009, 18:51
Profile WWW

Joel - jag tror det är bra att börja från början. Svårt för någon att förklara detta jätteämne, om man nu inte har hela julen på sig...

Ett bra sätt är att läsa det som finns på nätet och att skaffa några av de grundläggande böckerna. De är dock i stort sett alla på engelska och får ofta beställas från utlandet (vilket dock inte är något problem nuförtiden).

I Wiccas tråd, främst på sid 2, finns en massa tips på böcker man kan/bör skaffa + en del mkt bra länktips. Jag skulle verkligen börja med att kika där!!

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=33731&whichpage=2

När du är lite mer varm i kläderna kan du komma tillbaka med mkt mer specifika frågor. De är lättare att besvara så här på ett forum.

Här kan du med fördel läsa på lite om hur ett rör funkar:
http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=153&s=25bafc8e95c5b8a415393506314e47c8

/Gunnar

23 Dec 2009, 18:57
Profile

Ja fast det man egentligen reglerar i en förstärkare är nivån på spänningen man lägger på basen. Ju högre spänning ju högre ström flyter. När strömmen öppnas att flyta från kollektor till emitter så utvecklas en ny spänning över kollektormotståndet som då blir i storleksordningen strömmen gånger resistansen enligt ohms lag.
Ett rör funkar något anorlunda för i normala förhållanden flyter inte så stor ström från bas till emitter eller från galler till katod som man säger med rör. Men likväl så får spänningen som kommer från gitarrens pickup röret att vilja dra ström från sin anod till sin katod och då utvecklas en ny spänning över anodmoståndet. Anoden är alltså som den bipolära transistorns kollektor.
I rörförstärkare överstyr man ofta röret så det börjar distortera kraftigt men det vet du ju.

Länken var dock inte enbart för transistorn för alla komponenterna där är viktiga att förstå utom grindar/digitalteknik om du inte ska vara riktigt seriös men att börja med dessa kan man nog vänta med.

23 Dec 2009, 19:04
Profile

Om du kombinerar min länk med att samtidigt kolla på ett enkelt schema som typ detta http://www.muzique.com/news/images/Epi1.gif
så kan du nog börja spekulera lite hur saker och ting fungerar och vad som är vad. Transformatorn uppe till höger har som primär funktion att omvandla den höga rörimpedansen till den betydligt lägre högtalarimpedansen. Detta ser vi normal inte i transistorförstärkare.
Ingången för gitarrsignalen är den symbolen i mitten längst till vänster.

23 Dec 2009, 19:16
Profile

AX84 är en community som bygger enkla (och även mer avancerade) stärkare. I tidernas morron skrevs detta dokument som på ett bra sätt skildrar hur grejor funkar i en enkel rörstärk. Läs o begrunda.

http://www.ax84.com/p1/P1_Theory_Document.zip

23 Dec 2009, 19:59
Profile

Tanken är att försöka bygga en liten förstärkare till munspel med hjälp av gamla radioprylar som jag har liggandes, säg på 15watt med 8" eller 10" högtalare eller kanske dubbla, en större och en mindre. något i denna stilen. och då storlek som en Champion 600 typ.

Frågan är bara hur ingående man behöver vara med teoribiten, ska man kunna allt teoretiskt och sedan bygga, kunna lite teoretiskt och bygga?

Alla tips är varmt välkomnade!

23 Dec 2009, 20:02
Profile WWW

Tack för alla era tips!

Tanken är att försöka bygga en liten förstärkare till munspel med hjälp av gamla radioprylar som jag har liggandes, säg på 15watt med 8" eller 10" högtalare eller kanske dubbla, en större och en mindre. något i denna stilen. och då storlek som en Champion 600 typ.

Frågan är bara hur ingående man behöver vara med teoribiten, ska man kunna allt teoretiskt och sedan bygga, kunna lite teoretiskt och bygga?

Man behöver inte kunna ett dugg om rör eller gitarrförstärkare för att bygga en....
En bra ritning-schema och kunskap i allmän elektronik och LÖDNING är dock ett måste.

Men SEN när du vill modda eller felsöka- DÅ måste du ha lite mer "kunskap".
Och ännu mer om du tänker bygga "nåt eget"..

Men en "enpetare" 5W eller en P&P på 10-20W - inga problem.

Lite fundersam blir jag över "gamla radioprylar"
Har du verkligen Fräsha rörhållare- "järn" (nät och utgångstrafos) som pallar för 15-20W- De flesta rörapparater jag har slaktat (förlåt mig mina synder) har "bara" haft "enpetar"- utgångstrafo.

Resten av dina radiopryttlar kanske du kan nyttja,

välkommen till rörträsket- men du träder in på egen risk....

b

23 Dec 2009, 20:58
Profile

Jag tänkte mest ta dom delarna som fungerar, den ena av radioapparaterna står det iallafall att det är på 70watt så den trafon borde ju palla, vet att jag har testat den före jag plockade isär skiten och då fungerade den, det är en Centrum från 1957 med tillhörande 10" högtalare.

Sen har jag en från 1940 kanske som heter Dux, men det är ju en helt annan typ av rör i den, men nått kanske man kan plocka. kommer ihåg att jag kopplade in den i vägguttaget med trafon började bubbla och koka, så kändes som att man ville koppla ur igen[:D]

Sen har jag någon från slutet av 1960 som fungerar felfritt.

Jag har som sagt snart utbildat mig klart för bilelektriker, så helt novis är jag inte, lödning är inga problem det kan jag mycket väll sen man var en liten lort.

haha man tackar för inbjudan[:D] det kan vara kul att snöa in här också[:D]

23 Dec 2009, 22:17
Profile WWW

Tack för alla era tips!

Jag antar att du lärt dig basic felsökningsteknik i din utbildning och då kanske det bara är att bygga om du har en ritning/schema vill säga där det står tydligt värdena och spännings/effektåligheterna på komponentera.
Det finns lite fallgropar ändå som att koppla in transformatorerna rätt, rörsocklarna rätt och om du ska ha fixed bias till slutrören, ställa den rätt.
Sen är det det här med att dra jordningen på ett sätt som minimerar oväsen och även komponenterans placering för samma sak.

Sen när allt är ihop och den brummar och surrar helt outhärdligt så är det dags för felsökning[:D]

Jag kan inte så mycket om munspel men jag gissar på fixed bias.
Dvs tight med minimal kompression. Och även massor med headroom, klart glassigt ljud och stort frekvensomfång. Är jag fel?

24 Dec 2009, 08:00
Profile

Dvs tight med minimal kompression. Och även massor med headroom, klart glassigt ljud och stort frekvensomfång. Är jag fel?

Jag kan inte heller så mycket om munspel, men jag skulle gissa precis tvärtom. Katodbias, mycket kompression och låg effekt för mycket slutstegsdist (typ "tweed" Fender). I alla fall för blues. [:)]

Men, det finns ju ett munspelsforum här. Kolla där:
http://www.ljudbojen.com/bojen/forum.asp?FORUM_ID=28

Erik R

24 Dec 2009, 09:23
Profile

Tubis wrote:

Jag kan inte heller så mycket om munspel, men jag skulle gissa precis tvärtom. Katodbias, mycket kompression och låg effekt för mycket slutstegsdist (typ "tweed" Fender). I alla fall för blues. [:)]

Men, det finns ju ett munspelsforum här. Kolla där:
http://www.ljudbojen.com/bojen/forum.asp?FORUM_ID=28

Erik R
Okej, distat munspel alltså? Jag trodde man ville ha igenom så mycket av grundljudet som möjligt. Ja då är ju bygget betydligt enklare om man bara kan koppla katodbias och inte bry sig så mycket om låg distortion.

24 Dec 2009, 10:30
Profile

Man vill ju kunna vrida volymen i botten[:D] så man får en skön dist, lyssna här:

http://www.youtube.com/watch?v=AsyLHyTK ... re=related

därav så vill man inte ha så kraftig förstärkare för då spränger man bara öronen[:D]

24 Dec 2009, 12:22
Profile WWW

då har vi en speciell avdelning..

som jag tyvärr har upptäkt för sent... en hel del rörsnack där....

b

24 Dec 2009, 18:23
Profile

Kul att det är fler än jag som ger sig in i rörträsket. Rörpularkunskaperna kanske inte kommer dö ut med de som kan nu så länge de hjälper till att skola oss intresserade ungdomar, och då har vi ju kommit helt rätt känns det som. [:)]

Jag har jobbat några veckor på det här med att lära mig grunderna i förstärkarteknik osv, och jag vill lära mig ordentligt. Jag började med att läsa en bok om grundläggande elektronik, vilket jag antar att du har koll på då med din utbildning. Sedan har jag kollat en del på youtube angående om hur röret i sig fungerar och fick en liten shock iom hur enkelt det egentligen är. Sedan har jag lånat lite böcker, bla.a. "The guitar amp handbook" som jag håller på att läsa nu. Tyvärr är det allra mesta på engelska, men jag tycker att man kommer in i fackspråket ganska snabbt.

Vidare finns en film med gerald weber som är rätt okey, men inte mer egentligen.

Totalt sett just nu, så inser jag ju mer jag lär mig hur mycket det egentligen är att lära sig. Det blir en lång resa från där jag är nu tills att vara lärd nog att kunna designa och bygga förstärkare från scratch, men det är en resa jag ser fram emot väldigt mycket!

Däremot ska jag börja med att bygga en liten förstärkare från kit och modda den lite smått, innan jag går på något fetare.

Fick reda på för några dagar sedan också att allt jag läser nu kommer jag få nytta av att kunna när jag till hösten läser en kurs i det ingenjörsprogram jag läser nu. Det gör bara saken ännu bättre.

/Micke

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com

24 Dec 2009, 19:14
Profile

Jo jag kan gode mycket om el i bilar iallafall, har varit på ett företag i 2år nu samtidigt som jag gått skola.

Frågan är hur avancerat är det? det ser inte avancerat ut när man tittar på en gammal förstärkare från 1952 t.ex.

Om det är en väg som är hur lång som hellst även för en bilelektriker så vet jag inte om jag vill vandra den p.g.a. att jag moddar och bygger om munspel så pass mycket. Då har jag inte riktigt tid med det...

24 Dec 2009, 19:59
Profile WWW

Jo jag kan gode mycket om el i bilar iallafall, har varit på ett företag i 2år nu samtidigt som jag gått skola.

Frågan är hur avancerat är det? det ser inte avancerat ut när man tittar på en gammal förstärkare från 1952 t.ex.

Om det är en väg som är hur lång som hellst även för en bilelektriker så vet jag inte om jag vill vandra den p.g.a. att jag moddar och bygger om munspel så pass mycket. Då har jag inte riktigt tid med det...

Jadu, saken är väl den att det är enkelt att förstå grunderna så pass att man vet vad som krävs för att få ljud i en förstärkare osv, men för att fullt ut förstå alla delar, lösningar och vad dom gör och hur dom fungerar så blir det oändligt. Visst finns det enkla kretsar om man kollar på en förstärkare från 50-talet men också oändligt komplexa saker om man kollar på en 4-kanalig modern förstärkare om du förstår?

Jag tror nog att du kan lära dig hur en enkel förstärkare funkar utan att plugga ihjäl dig, speciellt med din bakgrund om du nu har bra förståelse för elektronik. Själv har jag ingen sådan bakgrund utan var tvungen att lära mig från "vad är en resistor?", "hur funkar en konding?" osv, och jag har fortfarande inte full koll på strömflödet i en förstärkare.

Om man kikar på den här bilden så ser man hur många olika sorters strömmar det är i en förstärkare, att sedan voltstyrkan är extremt olika ger en helt annan dimension till "problemet".
http://www.el34world.com/charts/currentflow.htm

Själv ser jag det som ett livslångt lärande utan något defenitivt slut, ungefär som om man ska lära sig hur bilar funkar, att bygga gitarrer(och säkert munspel också) osv. men jag tror inte att man måste kunna allt för att pula lite smått.

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

24 Dec 2009, 20:14
Profile

Tanken är ju att kunna bygga "gamla" förstärkare av gamla prylar, vilket inte kan vara hur svårt som hellst tycker jag. Har som sagt några radioapparater liggandes.

24 Dec 2009, 21:42
Profile WWW

Tanken är ju att kunna bygga "gamla" förstärkare av gamla prylar, vilket inte kan vara hur svårt som hellst tycker jag. Har som sagt några radioapparater liggandes.

ja, dåså. Har du gamla prylar som du vet funkar och vet exakta värden osv på och har ett schema på en gammal stärkare så är det ju inte svårare än att bygga vilket kit som helst känns det som.

Har du ingen lust att lära dig hur det fungerar så blir ju allt så mycket lättare, och det är inget fel i det, alls!

_______

25 Dec 2009, 02:41
Profile

jo 2 av radioapparaterna fungerar det vet jag.

om inte värderna står på komponenterna så kan man ju alltid mäta sig fram!

och scheman har jag på ett par gamla stärkare!

27 Dec 2009, 20:46
Profile WWW

Nu har jag äntligen haft tid att läsa lite om förstärkare och elektroniken i dom! Jag har börjat förstå hur rören fungerar med anod, katod, gallerspänningar o.s.v.

Skulle gärna välja kopiera en Fender Princeton 5F2 från 1957, jag har ett el schema på den.

Frågan är bara, vad är nästa steg i att lära sig?

MvH

//Joel Andersson

29 Jan 2010, 00:44
Profile WWW

http://www.ampwares.com/schematics/princeton_5f2.pdf

Bör inte vålla några större problem..

MEN!!

SE UPP FÖR DEN RITADE NÄTDELEN!!!

GÖR INTE SÅ!!!

Istället:
INGEN kondensator på primären (möjligen ÖVER primären som faskompensering)
2polig brytare
Halvera säkringen till 1A (P=U*I*cos fi)
Lägg inte 6,3V till jord- utan gör en "mittjordning" (kanske har dina transformatorer redan detta?? 2* 3,15V - eller så gör du med 2 st 100ohms motstånd)

Nästa steg?? Tja det beror på vad du vill göra... Kabinett? Chassie?

Som jag förstår går du i skolan och har kanske tillgång till en "plåtavdelning" där... De bockar till ett chassie på en pissakvart och kostar runt en tårta eller wienerbröd till lärarna...

OM du skall använda befintliga radioapparater:
Slakta INTE en VACKER radio som inte har några skavanker... HELGERÅN!!
Annars lär du hitta det mesta av delarna - utom jack- i en gammal rör-radio.
6V6 lär du inte hitta så lätt- men MÅNGA anser att EL90 eller 6AQ5 (inte 6BQ5= El84) är ljudmässigt lik 6V6- fast med den mindre novalsockeln (samma som till 12ax7-ecc83)
MEN EL84 är vanligare ...

lycka till,
björn

29 Jan 2010, 08:26
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]