View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Jun 2026, 09:30

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Fasen, då hade man fel igen. 
Author Message

Sitter och leker med min nybyggda TW Express och har återigen gjort ett sånt här lappkast i åsikt. Mojo nissarnas tjat om förstegsrör inneboende helighet har aldrig riktigt fastnat i mig. Mina tinitus öron har alltid tyckt att skillnaden mellan olika rör har vart subtil på sin höjd och då framför allt i gain och hur den höjda/säkta gainen påverkar resten av topologin. Karraktärsmässigt har jag bara kunnat höra LITE skillnad rent tonalt så att säga, lite mer diskantiga, lite mer basiga etc så i mina stärkare är det JJ som åker i per default oavsett vad mojo nissarna förespråkar för dagen, det är ju bara tjafs?

Men idag kom uppenbarelsen som säkert kommer göra plånboken ack så mycket lättare, har haft problem med att stärken har betett sig VÄLDIGT vass i ljudbilden, massor med diskant och en mid-hump från helvetet som jag inte har kunnat råda bot på, tonen är fantastiskt men den är så förbaskat vass att det liksom gör ont i själen. Det är svårt att beskriva vad det är i ljudbilden som gör ont i mig med ord...

Har vart medveten om snacket runt Expressen och visste att den skulle skära ljudbilden, men inte så här elakt liksom. Det är svårt att föreställa hur den ska låta när man aldrig har hört den, men den här ljudbilden kändes fel helt enkelt.

Efter mycket pyssel så skickade jag in ett gammalt MESA märkt 7025 i V1 och stärken vart ÄNNU mer vass och elak, ut med det och in med nästa gammrör som jag hade liggande ett beggat gammalt telefunken, resultat HELT annan ljudbild.. Helt sanslöst. Kanske låter löjligt, men jag var helt klart av uppfattningen att man kunde åtminstånde känna "karraktären" av en stärkare så länge man håller sig till schema och slänger ihop av vad man har liggande, men det här får mig att ändra mig. Jag blir rent ut sagt förbannad... Hur kan stärkan skilja sig som natt och dag bara till följd av ett ynka förstegsrör. Bahh...

Då återstår frågan, varför har jag inte hört detta förut när jag har kastat och bytt rör fram och tillbaka i otaliga stärkare? Beror det på mina öron, vilket jag har svårt att tro eller är det att just Expressens topologi gör att den är MER känslig för rörval etc? vad tror ni det beror på?

Kanske håller jag på och bli psykoackustiskt galen och kommer börja jaga kondingar som är gnuggade på leo fenders skjärt jag med, jämte de andra mojo-galningarna. [;)]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

16 Jan 2010, 13:25
Profile ICQ WWW

Expressen är EXTREMT känslig för allt, rör, skärmning, månfas osv. Här märker man faktiskt skillnad mellan rör och rör. Även slutrören låter verkligen olika. Hade tidigare en Ceriatone Express. Min nuvarande Ceriatone Overtone är inte alls lika känslig på olika rör.

16 Jan 2010, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Anlita bums en exorcist innan ditt beteende gått förlångt.

http://www.youtube.com/watch?v=7mHe6FMs46o

[}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)]

[:D][;)]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

16 Jan 2010, 14:10
Profile

Stora resistorer innan galler påverkar mycket mellan olika rör om gainen i steget är hög. Har du en 1M pot innan V1B så händer det mycket här om det skiljer lite kapacitans mellan anod och galler mellan olika rör. Är det en gainskillnad samtidigt så blir det ännu värre och när steget är inställt för så mycket gain som det är så är påverkan ytterligare känslig. Jag pratar givet om millereffekten.

16 Jan 2010, 14:34
Profile

Kanske håller jag på och bli psykoackustiskt galen och kommer börja jaga kondingar som är gnuggade på leo fenders skjärt jag med, jämte de andra mojo-galningarna. [;)]

[:D][}:)][:D][}:)][:D][}:)] Välkommen i klubben [:)]

Ibland tänker jag att man borde träffas några stycken och bara jobba med den här kretsen under en dag, för att udvika den galenskap som uppstår under isolering. Man undrar ibland också hur rörmockarna överlevde innan det fanns internet och rörforum att antlita för egenterapi.

Men verkligheten då. Det är ju en mkt känslig krets du jobbar med. Tubis sätter fingret på viktiga aspekter här. Jag tror dessa apsekter blir särskilt viktiga i en sådan här krets som har så lite bromsar. Och det du hör i skillnad mellan olika rör, ja de skillnaderna blir kanske särskilt tydliga i en sådan här ombromsad krets.

Jag måste därför ändå (åter) fråga hur mycket du har jobbat med RC-filtret före tredje steget? Det är ju här man verkligen kan släppa tigern lös att klösa, eller dämpa och hålla igen, rulla av. Det är antagligen därför som Komet 60 har en annan lösning här. En lösning som kanske lämpar sig bättre för ngn slags "serieproduktion". Fischers TW Express-krets byggde nog helt på att han själv kunde finlira tills just varje ex av stärkaren var precis på gränsen.

Jag lärde mig mkt om den kretsen bara genom att sätta två trimpotar här, efter kopplingskondingen - en som seriemotstånd (ttyp 250k) och en mot jord 250-500k).

/Gunnar

16 Jan 2010, 16:50
Profile

Bra förslag, ska jag absolut testa, har ej bökat utan hållt mig true enligt KF's schema då jag har läst om hur förbaskat känsligt den besten är balanserad mellan stegen, och när man maxxar volymen och fräser på märker man verkligen i distkarraktären hur nära den är att slå över, låter så förbaskat grymt, särskilt för en som inte har stiftat närmare bekantskap med el34'or förr.

Trodde definitivt den här kretsen skulle vålla en glad amatör som mig mer problem, efter vad man har hört med hur känslig den är för självsvängning osv men det är bara konstatera att det är faktiskt en av de mer tysta och stabila jag har byggt, detta trots att hantverksmässigheten inte ligger i par med vissa av arbetena som visas här på bojen av andra mer driftiga, dock var jag noga med routing osv.

Tror definitivt ni har en poäng, när kretsen är så rak och obromsad gör sig rörval osv mer gällande än säg en modern krets där det filtreras ganska duktigt mellan steg och har mer "skrot" att ta smak ifrån. Det är väl kanske därför det som förr har kategoriserats som "marginellt" skiner igenom till den grad att det blir som natt och dag.

Men det här verkar verkligen vara en krets som ställer lite av vad man hade för förutfattade meningar om stärkar ljud lite på ända. Trodde verkligen inte det här var min kopp, men man kanske måste ändra sig där med, skulle inte förvåna mig om den kommer till användning i studio för lite lead grejjer. =)

Frågan är vad man gör med den förlorade rörhalvan? Gainsteg till kanske? hehe kanske inte.. Men paralella lite kanske ger lite tonala variationer.

/Peder

16 Jan 2010, 17:12
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Stora resistorer innan galler påverkar mycket mellan olika rör om gainen i steget är hög. Har du en 1M pot innan V1B så händer det mycket här om det skiljer lite kapacitans mellan anod och galler mellan olika rör. Är det en gainskillnad samtidigt så blir det ännu värre och när steget är inställt för så mycket gain som det är så är påverkan ytterligare känslig. Jag pratar givet om millereffekten.

Där kom den där rackaren Miller igen, kanske det är dax att förstå vad han vill ha sagt den där Miller och vad fasen han har att göra mellan mina gainsteg, teori... suck. [;)]

16 Jan 2010, 17:16
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Där kom den där rackaren Miller igen, kanske det är dax att förstå vad han vill ha sagt den där Miller och vad fasen han har att göra mellan mina gainsteg, teori... suck. [;)]

Jag har inte heller riktigt fattat det där till 100%. Är det något slag blåsljud vi talar om? Och måste vi som inte spelar jazz verkligen bry oss om detta?

Image

Det där med oscillationen är jag också skeptisk till. Oscillation handlar ju oftast om slarv i layout, kabeldragning etc. Det gäller ju i princip varenda stärkare. Denna krets är möjligen känsligare än någon andra eftersom den är ombromsad och saknar avrullning i höga register. Varje störning, eller slarv i bygget, riskerar leda till oscillation eftersom allt bara förstärks och förstärks och först...

Den förlorade rörhalvan - just forget it. Du har verkligen ingen användning för den till något som gör kretsen "ännu bättre". Jag har testat göra den till buffert och katodföljare på V1 och V2. Äh, meningslöst. Kanske driva en loop. Äh, det är inte så mkt dist i försteget ändå. Extra gainsteg. Äh, varför det? Gain finns det ju så att slutrören går i omloppsbana. Allt liksom pajjar grundidén.

/Gunnar

16 Jan 2010, 18:24
Profile

Mojo nissarnas tjat om förstegsrör inneboende helighet har aldrig riktigt fastnat i mig. Karraktärsmässigt har jag bara kunnat höra LITE skillnad rent tonalt så att säga. Men idag kom uppenbarelsen...

Gratulerar![8D]

Lite skillnad gör ofta en jävla skillnad!!![;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

16 Jan 2010, 18:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]