View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Jun 2026, 05:06

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Marshall problem.... 
Author Message

Post Marshall problem....
Hej, har precis börjat spela in Emil Fredholm/Plankton i ett eget projekt där en av hans Marshall stärkare ballarur efter 20-30 minuters spelande.(det är en Superbass från 70-71)
Det som uppstår är att det blir som ett elektriskt flutter/stekande ljud och sluterören skallrar lite extra, får den vila en stund så funkar den en stund igen o.s.v...
Ide´om vad som är knas? Enkelt att fixa?
M.v.h.
Jo E

It´s all in the ears of the beholder

18 Jan 2010, 16:59
Profile WWW

Tappar förstärkaren volym samtidigt som detta sker??
Skulle kunna vara parasit oscillation,inte helt ovanligt på tidiga Marshalls.Det rör sig om några motstånd inne i förstärkaren som motverkar självsvängning i slutsteget,värdena på dessa motstånd höjdes av Marshall själva mot mitten av 70-talet av just denna orsak.

18 Jan 2010, 20:14
Profile

Tappar förstärkaren volym samtidigt som detta sker??
Skulle kunna vara parasit oscillation,inte helt ovanligt på tidiga Marshalls.Det rör sig om några motstånd inne i förstärkaren som motverkar självsvängning i slutsteget,värdena på dessa motstånd höjdes av Marshall själva mot mitten av 70-talet av just denna orsak.

Det är just det att det händer inget annat förutom "elektriska stekandet" tappar inte volym eller överhettar rör och inga säkringar går, har förövrigt funkat galant till någon vecka sedan då detta uppstod, plocka ut och in rör för rör då kändes det som den gick lite längre. ( jag tänkte glapp i en rörsockel )

18 Jan 2010, 20:36
Profile WWW

Så fort jag tänker saker som händer efter en stund så tänker jag värme. Och när jag tänker värme så tänker jag elektrolytkondensatorer. Och när jag tänker elektrolytkondensatorer och gammal stärkare så tänker jag kassa elektrolytkondensatorer.

Bara en gissning.

Kan vara något som kröker eller vidgar sig fysiskt av värmen med. Glapp, överslag typ.

18 Jan 2010, 21:02
Profile

Så fort jag tänker saker som händer efter en stund så tänker jag värme. Och när jag tänker värme så tänker jag elektrolytkondensatorer. Och när jag tänker elektrolytkondensatorer och gammal stärkare så tänker jag kassa elektrolytkondensatorer.

Bara en gissning.

Kan vara något som kröker eller vidgar sig fysiskt av värmen med. Glapp, överslag typ.

Jag ska titta på det, det uppstod då det spelades bas med den.
Känns också som det är mer i basen på gitarren när det sätter in, men det förklarar lite med kondingarna också (energi förbrukningen borde vara större med bas mer "massiv" så att säga, eller tänker jag fel)

18 Jan 2010, 21:52
Profile WWW

Jag håller med Tubis. Om elektrolytkondensatorerna är nästan 40 år gamla är det inte alls konstigt om de är mer eller mindre kass. Speciellt de som sitter som glättningskondensatorer för de höga likspänningarna, kan orsaka alla möjliga problem när de är på upphällningen. Å andra sidan tycker jag inte att symptomen du beskriver är typiska för kass glättningskondingar...

Min första reaktion var att det är något fel på biasspänningen så att slutrören inte pallar mer efter ett tags spelande. Biasspännningen kan vara feljusterad, eller har det hänt någonting med den, eller händer det något med den efter en stunds spelande.

Rörproblem känns också ganska troligt.

Glappkontakt någonstans är också högst troligt som orsak till problemen. Glappet kanske bara kommer fram efter ett tags spelande. Detta p.g.a. värme och/eller vibrationer. Glappkontakt, av all de slag, är kanske, enligt min erfarenhet, de vanligaste orsakerna till stärkarproblem (möjligen näst efter rörproblem).

Stärkaren verka behöva en proffesionell översyn.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

18 Jan 2010, 22:27
Profile

Jo E!

Min första reaktion var att det är något fel på biasspänningen så att slutrören inte pallar mer efter ett tags spelande. Biasspännningen kan vara feljusterad, eller har det hänt någonting med den, eller händer det något med den efter en stunds spelande.

Sitter ju lyter i biaskretsen med och även dessa åldras. Men som du säger så kan det vara andra orsaker med.
Har dock svårt att tro att just rören skulle dröja 30 minuter innan dom börjar balla ur. Måste ju nästan vara värmen och värmen enbart som gör det på något sätt vad det nu kan vara.

18 Jan 2010, 22:39
Profile

Jo E!

Jag håller med Tubis. Om elektrolytkondensatorerna är nästan 40 år gamla är det inte alls konstigt om de är mer eller mindre kass. Speciellt de som sitter som glättningskondensatorer för de höga likspänningarna, kan orsaka alla möjliga problem när de är på upphällningen. Å andra sidan tycker jag inte att symptomen du beskriver är typiska för kass glättningskondingar...

Rörproblem känns också ganska troligt.

Glappkontakt någonstans är också högst troligt som orsak till problemen. Glappet kanske bara kommer fram efter ett tags spelande. Detta p.g.a. värme och/eller vibrationer. Glappkontakt, av all de slag, är kanske, enligt min erfarenhet, de vanligaste orsakerna till stärkarproblem (möjligen näst efter rörproblem).

Stärkaren verka behöva en proffesionell översyn.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jo så får det bli.
(tror då att det är värme relaterat då den står i kontrollrummet inte på lådan)

Tack för alla tankar om detta [:)]

18 Jan 2010, 22:52
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]