View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Jun 2026, 18:04

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Mercury Magnetics i Vibrolux reverb 
Author Message

Post Mercury Magnetics i Vibrolux reverb
Har en Vibrolux reverb '72 som är Blackfejsad. Och med högtalare bytta från Eminence Alnico (ej original) till 1 Eminence Lil Buddy och 1 Legend 105. Högtalarbytet är ett steg i riknigen mot att få högre headroom i stärkaren.

Sedan har jag även testat med att byta likriktarrör både till GZ34 samt diodpuck. Diodlikriktaren ger naturligtvis mest headroom men på bekostnad av att man tappar lite av responsen och känslan. Förlorar litet av svikten eller "saget".

Har även testat lite olika slutrör bl a Sovtek 5881 samt SED winged C's 6L6:or. Tycker att 5881 ger mer stuns men gillar tonen bättre i Winged C.

Naturligtvis så skulle vän av ordning säga; varför inte köpa ny större stärkare. Men jag gillar verkligen formatet av en 2*10" att den är hyfsat lätt att kånka runt på och passar mig bra.

Så nu funderar jag på om man skulle sätta i en Mercury Magnetics Axiom OT istället och undrar om någon testat och om det skulle göra någon skillnad. Kollar man deras webbsajt så skräder dom ju inte på orden och att det är det bästa efter skivat bröd:-)

http://www.mercurymagnetics.com/pages/catalog/manufacturers/MM_fenderU-Misc.htm#Vibrolux_

http://www.mercurymagnetics.com/pages/_misc/products.htm

<i>"With Axiom® trannys you get vintage tone but a lot more! More bloom, more overtone color, and awesome tonal depth. If you ever needed a demonstration as to how outstanding transformers affect your sound -- Axiom trannys will astonish you.""]

Skulle det göra så stor skillnad som de hävdar eller är det "snakeoil"?

Vet att många sätter i en Bassman OT istället men då krävs det väl att man borrar nya hål i chassit antar jag?

Vill även kunna köra med ett extra kabinett och då vore det praktiskt att ha både 4, 8 och 16 ohms tappar. Ev skulle jag bygga en 1*15" låda eller ytterligare en 2*10". Som man kan ha med om man vill ha lite större ljudtryck på scen.

Som det är nu så kan jag väl bara köra ett extra 4 ohms låda? Det jag vill ha reda på egentligen är om det är att slänga pengar i sjön och om det går att fixa till mer headroom på något annat sätt istället.

/Thomas

08 Feb 2010, 11:23
Profile

Trafobyten verkar ge olika resultat lite beroende på förstärkare. Antagligen spelar övriga komponenter roll i samspel med trafot och sådant som återkoppling. Mellan tummen och pekfingret kanske man kan tänka sig att ett fetare utgångstrafo ger en allmän skillnad ungefär som när du gick från rörlikriktare till kiseldioder?

Ibland blir det klockrent, men "more overtone color" som MM skriver kan översatt lika gärna betyda att just du bara hör mer av otrevliga hårda toppfrekvenser i förstärkaren. Det är lite som med mickbyten i gitarrer, man får extrapolera de ofta ihåliga fakta man har att utgå ifrån och gå lite på känsla. Jag har en ganska hygglig rabatt på Mercury Magnetics trafon, hör av dig om du känner för att kanske beställa något så kanske vi kan sambeställa[:)]

08 Feb 2010, 14:14
Profile ICQ WWW

Det låter onekligen intressant med ditt erbjudande. Ska fundera vidare på om jag ska beställa. Då kan det nog finnas chans att du får montera också i såna fall:-)
Men du har ju ganska god erfarenhet från Mercury Magnatics har jag förstått, Peter. Är deras grejor generellt sett värda priset kvalitetsmässigt?

Jag skulle nog också se trafobytet som ett steg på vägen. Detta är en stärkare som jag ämnar behålla och som jag tänk trimma till perfektion. Tycker det är en bra grund att stå på istället för att köpa en nytillverkad.

/Thomas

08 Feb 2010, 21:33
Profile

Jag håller med Peter om att det verkar vara olika i olika stärkare hur mycket ljudet ändras om man t.ex. byter utgångstrafo.

I den blackface Vibrolux Reverb som jag hade i många år testade jag i princip att byta allt, utom nättrafo, kopplingstrådar och alla pottar. Stärkaren hade ändå kvar sin speciella grundljudkaraktär...
Jag provade med lite olika utgångstrafos utöver originalet, t.ex. original Fender Bassman 50 W, Mercury Magnetics Tone Clone för dito stärkare och någon Kendrick som liknar Bassmantrafon. Visst ändrades ljudet lite, det blev mer bas och diskant och det blev mer headroom, men skillnaden var mindre än jag förväntat mig. Jag körde i några år med Fender Bassmantrafon, så den gillade jag kanske bäst...

Jag provade även med en 1x12 (ny baffel). Dels med en MM Tone Clone Twin Reverb utgångstrafo och dels med en Kendrick Tweed Bassman-typ-trafo lindad för 8 ohm. Det var rätt kul...

Nättrafon verkar påverka ljudet mer är många tror. För att få headroom upp i nivå med t.ex. Super Reverb, behövs nog både annan utgångstrafo och annan nättrafo.

Jag tror annars på följande moddar för att få upp headroom i en Vibrolux Reverb:
- Öka motstånden som styr spänningen till fasvändare och försteg, så att de är på samma värde som t.ex. blackface Super Reverb. Om de är på 10k respektive 10k, som det är original i blackface Vibrolux Reverb, påverkar detta headroom:et ganska mycket.
- Köra med GZ34.
- Använda nättrafons 220 V-tappning.
- Prova fram de rör som ger mest headroom. GE 5751 och GE 12AX7 kan vara värt att prova.
- Ev. tweaka värdena på komponenterna i fasvändarsteget för max headroom.
- Använda högtalare med maximal verkningsgrad.
- Större och mer effektiv utgångstrafo.

Jo, jag vet att du skrev att du gillar 2x10-formatet, men jag har en färdig baffel, med högtalartyg och högtalarskruvar som passade min 67:a Vibrolux Reverb, som jag kan tänka mig att sälja. 12-tumshögtalare finns med betydligt högre verkningsgrad än 10-tummare, och det påverkar headroom:et kanske mer än mycket annat...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

10 Feb 2010, 11:28
Profile

Tack för uttömmande svar Sven-Johan. Mycket intressant läsning. Och min tolkning av det hela är att det är "många bäckar små" för att få till optimalt headroom i Vibroluxen.

Några av dina tips har jag redan testat och de jag inte testat är jag naturligtvis nyfiken på att testa.

Har kört både med GZ34 och och diodbrygga och det får ju upp headroomet en del i förhållande till ett 5U4GB. Jag gillar både saget som blir av 5U4 samtidigt som jag gillar punchen i en diodbrygga och vill väl finna ett mellanting där som funkar bra och ger det bästa av båda världar.

Har testat med ett nyproducerat GT 5751 i v2 och det jag vinner i rent headroom tappar jag i punch tycker jag. Gillar soundet i 5751 men vill ha mer tryck, så det är kanske att behålla det i kombination med andra moddar.

Jag har hyfsat effektiva högtalare i den nu.
Legend 105 har en verkningsgrad på 98.7 och Lil Buddy på 99.1

Går i tankarna att skaffa en extra låda till och då kanske man lika gärna kan ha 1 st 12" i den med hög verkningsgrad. Tex åt JBL, EV hållet eller en Eminence Red Fang eller Canis Major på 102, 103 db.
Vet att Weber gör några JBL liknade element.
Räcker den befintliga OT:n till för det att köra de 2 interna 10" på 4 ohm och så antar jag att extralådan också ska vara 4 ohm?

De moddarna jag är intresserad av att testa är:
Quote:
- Öka motstånden som styr spänningen till fasvändare och försteg, så att de är på samma värde som t.ex. blackface Super Reverb. Om de är på 10k respektive 10k, som det är original i blackface Vibrolux Reverb, påverkar detta headroom:et ganska mycket.

Har kollat lite på schemat för AB568 Vibrolux, där sitter det 2 st 10K resistorer till de yttre lödöronen på biaspoten. Är det de du refererar till som styr spänningen till fasvändare och försteg? Eller är det 4,7K och 10K som sitter under filterlådan tillsammans med elektrolyterna? För där sitter det ju 4.7K och 1K istället på Super reverb.

Quote:
Använda nättrafons 220 V-tappning.

Har en röd omkopplare på baksidan med 6 lägen som kopplar mellan 117V - 200V - 210V - 220V - 230V och 240V är det bara att ställa den i 220V läget då i såna fall?

Quote:
Större och mer effektiv utgångstrafo.

Det är väl nästa steg för mig och då är det ju Mercury Magnetics Axiom jag kollat eller om man som du skriver sätta i en bassman OT. Är MM en direct replacement utan större ingrepp? Bassman OT är väl större och kräver nya borrhål osv eller? Är det ett svårt ingrepp att byta dessa?

Quote:
Ev. tweaka värdena på komponenterna i fasvändarsteget för max headroom.

Vad är det för komponenter vi snackar om då? Gillade ju "Dumble" eller "Clean King" modden du gjorde på min Princeton reverb II:a så att den spelade riktigt högt. Är det åt det hållet vi snackar då?

Vill helst göra effektiva moddar med små medel. En Mercury Magnetics OT kostar ju ändå 170$ + frakt och tull.

Du kan få maila mig hur mycket du hade tänkt för din 12" baffel, Sven-Johan.

/Thomas

11 Feb 2010, 10:40
Profile

...Räcker den befintliga OT:n till för det att köra de 2 interna 10" på 4 ohm och så antar jag att extralådan också ska vara 4 ohm?...
Det funkar i och för sig med originaltrafon. Det blir då totalt 2 ohms nominell belastning för stärkaren, vilket antagligen SÄNKER headroomet... Ett annat alternativ vore en sluten extralåda med EN effektiv 12-tummare på 8 ohm. Den totala impedansen blir då ca 2,7 ohm och varje högtalarelement får lika mycket effekt till sig.

Eller kanske byta trafo till en som fixar antingen 8 ohm eller 4 ohm. Göra om stärkaren till en 1x12:a (8 ohm) och även ha en sluten, extra högtalarlåda med en 8 ohms 1x12 (totalt 4 ohm).

Quote:
...Har kollat lite på schemat för AB568 Vibrolux, där sitter det 2 st 10K resistorer till de yttre lödöronen på biaspoten. Är det de du refererar till som styr spänningen till fasvändare och försteg? Eller är det 4,7K och 10K som sitter under filterlådan tillsammans med elektrolyterna? För där sitter det ju 4.7K och 1K istället på Super reverb...
Det är motstånden under kåpan för glättningskondensatorerna jag menar. I blackface Vibrolux Reverb AA964 är de på 10k/10k. I många silverface är de på 4k7/10k. Större Fenders AB763 har 1k/4k7, vilket jag tycker du ska byta till.
4k7 --> 1k
10k --> 4k7
Använd t.ex. 2 Watts metallfilm.

Quote:
...Har en röd omkopplare på baksidan med 6 lägen som kopplar mellan 117V - 200V - 210V - 220V - 230V och 240V är det bara att ställa den i 220V läget då i såna fall?...
Ja, och sedan kolla och eventuellt justera bias. Du bör även kolla glödspänningarna så att de då inte är högre än ca 6,9 respektive 5,5 VAC (när nätspänningen är 230 - 235 VAC)

Quote:
...Det är väl nästa steg för mig och då är det ju Mercury Magnetics Axiom jag kollat eller om man som du skriver sätta i en bassman OT. Är MM en direct replacement utan större ingrepp? Bassman OT är väl större och kräver nya borrhål osv eller? Är det ett svårt ingrepp att byta dessa?
Bassmantrafon är betydligt större än Vibroluxtrafon. Bassmantrafon behöver fyra skruvhål medan Vibrluxtrafon bara har två, så det behövs nya skruvhål både p.g.a. det och storleken.

Jag tycker inte det är ett stort ingrepp, men det beror ju på hur man ser det...

Quote:
...Vad är det för komponenter vi snackar om då [för att tweaka värdena på komponenterna i fasvändarsteget för max headroom]? Gillade ju "Dumble" eller "Clean King" modden du gjorde på min Princeton reverb II:a så att den spelade riktigt högt. Är det åt det hållet vi snackar då?
Ja, det vore ETT sätt, men man behöver nog inte gå så långt. Jag menar t.ex. att fixa anodmostånden så att fasvändaren är mer ballanserad, och/eller att gå tillbaka till silverfacelösning på fasvändarn... [}:)]

Quote:
...Vill helst göra effektiva moddar med små medel. En Mercury Magnetics OT kostar ju ändå 170$ + frakt och tull...
Prova 220V, GZ34 och motståndsmodden. De kanske räcker. Prova ett GE 5751 som fasvändarrör.

Se även mitt nästa inlägg.

Quote:
...Du kan få maila mig hur mycket du hade tänkt för din 12" baffel...
Okej! Hör av dig om jag glömmer...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Feb 2010, 11:45
Profile

JanJo har ett par Allen Amps "upgrade output transformer" för Vibrolux Reverb. De passar i befintliga skruvhål, men ger fördelarna av större trafo, plus att den har tappningar för både 4 och 8 ohm. 700:- spänn! Som hittat!

"TO40MT: Another exclusive Allen/Heyboer design provides a very robust 4 lb. output transformer to exactly fit the 2-bolt 3-9/16" mounting centers of a Vibroluxâ„¢, Proâ„¢, Bandmasterâ„¢, Vibroluxâ„¢ or Tremoluxâ„¢ chassis without drilling. Get the increased bottom end performance and headroom similar to the 4-bolt Super/Bassmanâ„¢ style output transformers. As used in the Old Flame amplifier. 4,000 ohm primary to 4/8 ohm secondary. Custom wound in the USA on a paper tube with paper layered and specially interleaved windings and featuring special lamination steel. Black oxide finish with 12" pretinned "Unistrand" leads for quick installation. Includes heavy duty #10 stainless-steel mounting hardware!"

http://www.vintage-vibe.net/
http://www.allenamps.com/index.php

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Feb 2010, 11:50
Profile

har meckat lite nu på förmiddagen och kommit fram till den för tillfället bästa lösningen.
Har bara bytt rör. Men efter att ha testat alla upptänkliga variationer av rör i V2 och PI så blev det till slut ett reissue TungSol 12AX7 i V2 och ett TAD 12AT7 i PI. Hade bl a ett NOS PHilips, GT5751, TAD premium 12AX7, Ruby Tubes, Sovtek, EH liggandes.
Men ovanstående kombination tycker jag blev bäst och mest balanserat och det tillsammans med diodbryggan och 220V.

Det som jag tycker generellt med de nyare rör jag hade så är de fastare i basen men oftast också aningen för bra bett i diskanten.
Philips NOS som jag har liggandes är väl avrundat i diskanten och har en skön och mer komplex ton i sig men tycker att det pruttar lite i basen.

Testade även med GZ34 samt en Weber Copper Cap 5U4GB. Gillar hur det låter med Copper Cap:en men saknar punchen som inte riktigt infinner sig.

Tänkte även sätta i en av högtalarna som satt i när jag köpte den. Kopia av CTS Horseshoe av Eminence från 90 talet. Men insåg att jag hade lött fast kontakterna, då tog det emot och jag orkade inte skifta:-)

Har kontaktat JanJo angående trafon, tack för tipset. Det var ju en smula billigare än MM och så slipper man tull.

/Thomas

11 Feb 2010, 12:34
Profile

Jag tänkte fel när jag skrev att byta fasvändarröret till 5751 för att få mer headroom. Förlåt... Möjligen kan ett ECC82/12AU7 vara värt att prova.

BYT MOTSTÅNDEN för spänningsmatningen till fasvändare och försteg! Vill du ha headroom o.d. kommer du att älska denna mod.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

11 Feb 2010, 13:37
Profile

Då blir det nog det första jag gör att byta motstånd:-)

Quote:
4k7 --> 1k
10k --> 4k7
Använd t.ex. 2 Watts metallfilm.

Du råkar inte ha ett par liggandes som jag kan köpa av dig S-J. Tror inte jag har några liggandes med såpass hög effekttålighet? Det är ju så meckigt att dra hem från Elfa om man bara ska ha typ 2 st motstånd:-)

/Thomas

11 Feb 2010, 14:13
Profile

Jojomen! Mejla mig påminnelse om motstånden och om baffeln...

11 Feb 2010, 14:21
Profile

Jag tänkte fel när jag skrev att byta fasvändarröret till 5751 för att få mer headroom. Förlåt... Möjligen kan ett ECC82/12AU7 vara värt att prova.

BYT MOTSTÅNDEN för spänningsmatningen till fasvändare och försteg! Vill du ha headroom o.d. kommer du att älska denna mod.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Fann ett 1K motstånd på 3W + att jag uttnyttjade det befintliga 4.7K som jag flyttade till rätt plats. Så nu sitter det färdigmonterat. Hann bara testa på låg volym igår kväll men tyckte mig känna att stärkaren öppnade upp sig en hel del. Ska testa under veckan som kommer att köra på full patte så får vi se hur resultatet blev.
Men är fortfarande sugen på att byta OT och Allen varianten verkar lovande, har kontaktat JanJo.

/Thomas

14 Feb 2010, 19:30
Profile

Nu har jag gjort ett snabb test på lite högre volym. Och tycker att stärkaren låter både högre och bättre.
Upplever att ljudtrycket ökar ganska påtagligt + att jag upplever att ljudet blir jämnare över hela registret. Inte komprimerat men jämnare frekvensåtergivning. Helt enkelt snyggare.

Ska nu prova att växla ner till GZ34 likriktare från diodbrygga för att få tillbaks lite av saget. Ska även testa 5751 i V2. Ska försöka få tag på ett NOS Jan Philips ev.
Tror detta är den modden inklusive högtalarbyte som jag upplever har gjort mest för att öka headroomet och samtidigt bibehålla ljudtrycket. Nu har jag en Vibrolux som är ganska volymstark:-)

Får se om jag tar steget fullt ut och köper Allen amps OT:n.

/Thomas

15 Feb 2010, 11:01
Profile

Om du gillar stärkaren som den är nu, behöver du ju inte göra något mer! Men, om du skulle vilja få ännu lite till av, ungefär det som motstånden gjorde, är det en bra idé med större och effektivare utgångstrafo.

Kom gärna igen här om vad du tycker att GZ34 kontra halvledarlikriktare gör. För en rättvis jämförelse, bör biasen justeras vid byte av likriktartyp så.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

15 Feb 2010, 12:53
Profile

Har kontaktat JanJo angående trafon, tack för tipset. Det var ju en smula billigare än MM och så slipper man tull.

Janjo biffade upp min 'Custom' Vibrolux Reverb ("RI") med bl.a. 2 x 10" Weber California-element, Copper Cap och ny större (Allen Amps?) OT. Det blev ett fantastiskt lyft med ffa en otroligt stabil schvung i basregistret, men även generellt mycket större headroom.[:p]

Annars kan man ju sätta i ett par 7581:or, vilket också ökar headroom påtagligt.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

15 Feb 2010, 14:26
Profile

Hoffe wrote:

Janjo biffade upp min 'Custom' Vibrolux Reverb ("RI") med bl.a. 2 x 10" Weber California-element, Copper Cap och ny större (Allen Amps?) OT. Det blev ett fantastiskt lyft med ffa en otroligt stabil schvung i basregistret, men även generellt mycket större headroom.[:p]

Annars kan man ju sätta i ett par 7581:or, vilket också ökar headroom påtagligt.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

Låter ju lovande:-) Har även beställt en Copper Cap GZ34. Sedan har jag även kollat in Weber California, är inte det Webers take på JBL?

/Thomas

15 Feb 2010, 18:26
Profile

...Sedan har jag även kollat in Weber California, är inte det Webers take på JBL?
Jo, det är det!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

15 Feb 2010, 18:34
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]