View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 23:31

Reply to topic  [ 30 posts ] 
SÖKES; Privatlärare i elgitarr 
Author Message

<font color="navy">Hej!
Jag letar med "ljus & lykta" efter en duktig privatlärare i elgitarr till min 13-årige son Adrian
i närheten av Alingsås.
Han började som de flesta med akustisk, och efter ca ett år la han till elgitarren och har nu lirat
sammanlagt i ett par år.
Jag som Far, inbillar mig att jag hör en talang med "musiköra" och känsla -
och som har väldigt lätt att lära efter instruktion.

I höstas (oktober 2009) fick han sin nya elgitarr och sin Vox när han fyllde 13,
efter att fått den specialpreppad av min gode vän.
Här är hans tack och ett smakprov på hans musiksmak och improvisationsförmåga i höstas;

http://www.youtube.com/watch?v=40bhwA11 ... re=related

Under hösten var han med i MX Rockschool ensamble, vilket ledde till bla. liveframträdande;

http://www.youtube.com/watch?v=sEWZdpPnRFU

... och en studioinspelning av samma låt;

http://www.youtube.com/watch?v=ZCbHS8TmhTw

Men nu behöver och vill han som sagt komma vidare och få lite större individuella utmaningar.
Är du kanske den rätte att ta honom vidare i musiken?
Hör av dig till mig, antingen här i tråden, eller skicka mig ett mail; asafeproduction@hotmail.com

Hoppas att vi hörs!
André

PS! Om denna post har hamnat på fel ställe,
hoppas jag att någon moderator kan flytta den dit det passar?</font id="navy">

09 Feb 2010, 01:32
Profile ICQ YIM WWW

Gå och snacka med killarna på MX tycker jag, dom har kontakter med många musiker runt om i krokarna och om inte annat så har dom väl privatlektioner där också? Eller det kanske dom slutat med iofs, har inte varit inne på två år tror jag.

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com

09 Feb 2010, 11:04
Profile

I Alingsås har ni ju Johan Randen, sök för guds skull upp honom.
Kan ju inte direkt drälla av folk som heter Randen där (hans far heter Bengt, telefonkatalogen).

Om knodden är bra så se till att hitta en bra lärare som fattar vad det handlar om och ingen kommunalamusikskolan nisse som skall spela blinka lilla stjärna efter noter.

Mitt internet är för långsamt för att kolla video, men jag såg att han hade en Ac/Dc poster (bonus) och en röd SG (minus).[:D]

/Magnus

09 Feb 2010, 11:18
Profile WWW

Wicca wrote:

Gå och snacka med killarna på MX tycker jag, dom har kontakter med många musiker runt om i krokarna och om inte annat så har dom väl privatlektioner där också? Eller det kanske dom slutat med iofs, har inte varit inne på två år tror jag.

_______
http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet]

Mail: wiccarocker. hos gmail.com

<font color="navy">Tack för tipset, "Wicca" - men det har jag redan gjort! [8D]
De hade inget utöver deras vanliga "nybörjar"-kurser som visserligen är helt ok
men inget om man har kommit lite längre och vill ha lite mer ingående och större utmaningar.
De hade inga tips heller på privatlärare...</font id="navy">

Magnus Olsson wrote:

I Alingsås har ni ju Johan Randen, sök för guds skull upp honom.
Kan ju inte direkt drälla av folk som heter Randen där (hans far heter Bengt, telefonkatalogen).

Om knodden är bra så se till att hitta en bra lärare som fattar vad det handlar om och ingen kommunalamusikskolan nisse som skall spela blinka lilla stjärna efter noter.

Mitt internet är för långsamt för att kolla video, men jag såg att han hade en Ac/Dc poster (bonus) och en röd SG (minus).[:D]

/Magnus

<font color="navy">Tackar för det tipset, Magnus! [:)]
Han verkar vara ett utmärkt allternativ! - Skall undersökas! [^]</font id="navy">

09 Feb 2010, 17:10
Profile ICQ YIM WWW

Att anlita Johan Randén behöver inte alls vara rätt, en OTROLIG gitarrist, men det är kanske inte det din son behöver, utan snarare en pedagog.
Randén kan man anlita när man kommit väldigt långt som gitarrist, och verkligen kan hantera instrumentet, men behöver nya sätt att se på det.

jag vet INGET om Randéns pedagogik, men jag hade gissat att det finns många andra gitarrister och pedagoger som kan vara lika bra lärare till din son.

Att ha en gitarrlärare är (enligt MIG) väldigt mkt bättre än att sitta vid nätet eller liknande och lära sig, men det läranadet är minst lika viktigt.
När man själv ställer sig frågor och skaffar svaren, istället för att bara fråga gitarrläraren.

Hoppas att någon bojare känner en duktigt gitarrist och pedagog i Alingsås området, eller att du får tag i någon till din son!

Ord han redan nu ska lägga på minnet:
Michael Landau, Superlokriskt, Tyler, Eventide H3000 D/SE Harmonizer. [:D]

MvH Daniel

http://www.myspace.com/badsneakersmusic

09 Feb 2010, 17:24
Profile WWW

Tribal_Tech wrote:

Hej!

Att anlita Johan Randén behöver inte alls vara rätt, en OTROLIG gitarrist, men det är kanske inte det din son behöver, utan snarare en pedagog.
Randén kan man anlita när man kommit väldigt långt som gitarrist, och verkligen kan hantera instrumentet, men behöver nya sätt att se på det.

jag vet INGET om Randéns pedagogik, men jag hade gissat att det finns många andra gitarrister och pedagoger som kan vara lika bra lärare till din son.

Att ha en gitarrlärare är (enligt MIG) väldigt mkt bättre än att sitta vid nätet eller liknande och lära sig, men det läranadet är minst lika viktigt.
När man själv ställer sig frågor och skaffar svaren, istället för att bara fråga gitarrläraren.

Hoppas att någon bojare känner en duktigt gitarrist och pedagog i Alingsås området, eller att du får tag i någon till din son!

Ord han redan nu ska lägga på minnet:
Michael Landau, Superlokriskt, Tyler, Eventide H3000 D/SE Harmonizer. [:D]

MvH Daniel

http://www.myspace.com/badsneakersmusic

<font color="navy">Tackar för dina ord Daniel!
Det är onekligen en del att tänka på.
Appr. på ord; de där du räknade upp, fick bli Adrians "God natt - mantra"! [:D]</font id="navy">

09 Feb 2010, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

Johan är skolad, det är ingen fara på den fronten (för det är viktigt om eleven inte redan är väldigt duktigt, jag håller med Daniel).

Lärare i kreativa saker handlar inte bara om pedagogik, det handlar om inspiration också (i mina ögon mer än om pedagogik).

/Magnus

09 Feb 2010, 21:28
Profile WWW

stackars pojke....han ska bli skolad att börja shredda och ha keyboardljud i gitarren. HJÄLP !

försök hitta en lärare som ger han inspiration och lite tips o sånt och låt han lära sig själv så han utvecklar sin egna stil och musikreferenser.

09 Feb 2010, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

stackars pojke....han ska bli skolad att börja shredda och ha keyboardljud i gitarren. HJÄLP !

försök hitta en lärare som ger han inspiration och lite tips o sånt och låt han lära sig själv så han utvecklar sin egna stil och musikreferenser.

+1000

09 Feb 2010, 22:52
Profile

spindeln wrote:

<font color="navy">Ha-ha! [:D] Nädå, jag tror inte det är nå´n fara på taket med det.
Han är en väldigt bestämd kille ang. vad han gillar och inte gillar
inom musiken och speciellt vad gäller gitarrstilar, sound och musikgenrer.
Han är väldigt noga med att inte bli någon "kopiator".

Och visst stämmer det som du säger att han behöver en inspiratör,
men också någon som berättar och visar hur saker och ting hänger ihop.
Han efterfrågar också vad som är viktigast inom musikteori,
och kopplingen till hur han har nytta av det rent praktiskt i gitarrspelet.
Bara som några exempel för att beskriva lite.

Sen vill han naturligtvis få hjälp, tips & trix om allt från den
långa utragna bluestonen till Yngwies racer-skalor - för som han själv förklarar det;
Klarar man att få det att låta bra när det går snabbt,
så kan ju tonerna bara bli säkrare och bättre när man kan
använda tekniken även när man spelar långsamt... tjaa, hans teori!
Och han vet att viktigast är känslan/beröra den som lyssnar... [;)]</font id="navy">

10 Feb 2010, 03:57
Profile ICQ YIM WWW

Tar man inte lärdom av sakens historia så är man till 99.99 % säkerhet fast i att upprepa den (och i sin naiva okunnighet så vet man inte ens om att man upprepar den).

André MBSCA, låt inte grabben trilla ner i att tro att personlighet kommer från att inte lära sig från vad andra redan gjort och gör.
Jag kollade på videon nu (tog ett tag att ladda), allt jag hörde honom spela är andras grejer (att kopiera alltså).
Kopiera är bra, det är så man lär sig.

Ingenting skulle hjälpa grabben mer än att få en bra lärare.

/Magnus

10 Feb 2010, 10:21
Profile WWW

Hej!

Om han inte redan är skolad så måste jag verkligen
rekommendera att han redan i unga år blir det!

Av egen erfarenhet så har man väldigt stor nytta
av hur det hela hänger ihop så att man förstår
och kan läsa det, vilket jag lärde mig allt för sent
i livet! Spelar ingen roll om han blir en cool rocker
eller ska sitta i orkester på Lets´dance[:D] så kommer han aldrig
ångra sig!

Noter är säkert ett + men kanske inte lika viktigt?
som kyrkotonarter, höjningar, sänkningar, terser, kvinter osv..
och framförallt vad och varför...

http://www.remingtonsteele.se

10 Feb 2010, 10:58
Profile ICQ WWW

Magnus Olsson wrote:

Tar man inte lärdom av sakens historia så är man till 99.99 % säkerhet fast i att upprepa den (och i sin naiva okunnighet så vet man inte ens om att man upprepar den).

André MBSCA, låt inte grabben trilla ner i att tro att personlighet kommer från att inte lära sig från vad andra redan gjort och gör.
Jag kollade på videon nu (tog ett tag att ladda), allt jag hörde honom spela är andras grejer (att kopiera alltså).

/Magnus

<font color="navy">Väl medveten ang. det första du säger, och så sant.

Men sen sa jag inte att han inte tar lärdom av vad andra har gjort
eller gör. Naturligtvis spelar han andras låtar, vore väl lite konstigt
annars eftersom han bara är 13 och bara har spelat i ett par år...?

Det jag har för mig att jag sa var; Han vill inte bli någon <u>kopiator</u>,
dvs. utan eget uttryck,stil och "budskap" - han sitter inte och övar
bara för att det är kul (även om han tycker det), utan som han säger;
för att han vill kunna uttrycka sig, berätta och beröra med sin musik.

Ambitioner? Javisst, men det är hans ambitioner! [:)]

Och ang. det sista du sa ( och det "laros" sa i sitt inlägg) ;
Ja, det är ju därför jag, på hans begäran, startade denna tråd. [8D]</font id="navy">

10 Feb 2010, 12:27
Profile ICQ YIM WWW

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

<font color="navy">Väl medveten ang. det första du säger, och så sant.

Men sen sa jag inte att han inte tar lärdom av vad andra har gjort
eller gör. Naturligtvis spelar han andras låtar, vore väl lite konstigt
annars eftersom han bara är 13 och bara har spelat i ett par år...?

Det jag har för mig att jag sa var; Han vill inte bli någon <u>kopiator</u>,
dvs. utan eget uttryck,stil och "budskap" - han sitter inte och övar
bara för att det är kul (även om han tycker det), utan som han säger;
för att han vill kunna uttrycka sig, berätta och beröra med sin musik.

Ambitioner? Javisst, men det är hans ambitioner! [:)]

Och ang. det sista du sa ( och det "laros" sa i sitt inlägg) ;
Ja, det är ju därför jag, på hans begäran, startade denna tråd. [8D]</font id="navy">

Jag har varit med på vad du menat hela tiden och förstod vad du menade med att inte bli en kopiator (det vill nog ingen).
Mitt inlägg var mer en reaktion på "låt han lära sig själv så han utvecklar sin egna stil och musikreferenser". Egen stil osv kommer inte från att inte ta lärdom av andra, inte ifrån att inte studera eller kopiera, egen stil kommer från talang.
Egna musikreferenser får man också av att lyssna och lära från andra (man lär från andra genom att studera dem).
Att man blir färga av sin lärare är oundvikligt, man blir färgad av allt och att undgå det är redan försent (för att undgå det skall man vara döv, blind och bo i en låda från det man föds).

Jag tycker att både du och din grabb verkar vara helt rätt på det.
Vad Laros skriver är helt rätt, jag vet ingen som ångrar att de lärt sig musikteori och har aldrig hört någon som kan det som säger att det är negativt. Jag vet bara en massa snubbar som inte kan det som säger att det är dåligt.

Musik är ett språk, ju mer man kan om språket ju mer kan man uttrycka sig med det.

/magnus

10 Feb 2010, 13:25
Profile WWW

Yrkesgruppsförakt![xx(]

Du får nog strama upp din konversation lite Magnus.
Det där duger inte för en vuxen människa.

10 Feb 2010, 14:28
Profile WWW

Quote:

Yrkesgruppsförakt![xx(]

Ber om ursäkt om jag uttryckt något sårande.

Tyvärr har jag nog lite trista erfarenheter av den yrkesgruppen och tycker nog precis som jag skrev.
Jag förstår att det finns undantag, men jag tror tyvärr att de är ganska få.

/Magnus

10 Feb 2010, 14:40
Profile WWW

Jag hade en otroligt bra lärare genom kommunala musikskolan en gång i tiden, men man behöver nog vara ganska aktiv och själv beskriva/förklara vad man vill lära sig för att det ska bli bra. Jag hade andra mindre bra lärare oxå ska jag väl tillägga...

Att jag själv valde att spela en massa år klassisk gitarr ångrar jag inte. Det var först långt senare som jag tog lektioner inom elgitarr. Jag tror det är bättre att gå den "långa vägen" även om en nylontsträngad Landola inte alltid känns så rock n´roll när man är 13. Sedan behöver man kanske inte fastna i notlära i 10 år om man ändå inte tror sig behöva det längre fram i tiden. Men utan mina lektioner inom klassisk gitarr så hade jag aldrig fått lära mig att använda fingrarna på rätt sätt. Alla lektioner inom elgitarr ( om jag minns rätt) skedde med ett plektrum i handen. Att jag kunde det andra förutsattes.

ser förresten att vi delar samma efternamn. Coolt!

10 Feb 2010, 16:34
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Jag hade en otroligt bra lärare genom kommunala musikskolan en gång i tiden, men man behöver nog vara ganska aktiv och själv beskriva/förklara vad man vill lära sig för att det ska bli bra. Jag hade andra mindre bra lärare oxå ska jag väl tillägga...

Att jag själv valde att spela en massa år klassisk gitarr ångrar jag inte. Det var först långt senare som jag tog lektioner inom elgitarr. Jag tror det är bättre att gå den "långa vägen" även om en nylontsträngad Landola inte alltid känns så rock n´roll när man är 13. Sedan behöver man kanske inte fastna i notlära i 10 år om man ändå inte tror sig behöva det längre fram i tiden. Men utan mina lektioner inom klassisk gitarr så hade jag aldrig fått lära mig att använda fingrarna på rätt sätt. Alla lektioner inom elgitarr ( om jag minns rätt) skedde med ett plektrum i handen. Att jag kunde det andra förutsattes.

ser förresten att vi delar samma efternamn. Coolt!

<font color="navy">Japp, han började också med akustisk (men inte klassisk musik - än!)
och har hela tiden fortsatt med den också.
Jag tror att där var det nog jag som poängterade vikten av att just
kunna använda fingrarna som du sa.
Nu har han åtminstone grunderna i fingerspel och pickering etc.,
men behöver naturligtvis öva vidare på det.

Delar efternamn ... menar du med mig? [8D]</font id="navy">

10 Feb 2010, 18:21
Profile ICQ YIM WWW

precis! Händer inte så ofta att man hör någon annan som heter det. Men det finns ju två olika släkter, så det är ju inte säkert att vi kommer från samma.

10 Feb 2010, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

precis! Händer inte så ofta att man hör någon annan som heter det. Men det finns ju två olika släkter, så det är ju inte säkert att vi kommer från samma.

<font color="navy">Kul! Mitt släktnamn kommer från Norrland,
närmare bestämt en liten ort vid namn "Sören" utanför Töre några mil norr om Luleå.
Det är inte varje dag man stöter på en Säker! [8D]</font id="navy">

10 Feb 2010, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

då är vi släkt! Kul!

10 Feb 2010, 22:39
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

då är vi släkt! Kul!

<font color="navy">Jo, på sätt och vis - Lillebror Dag är en "äkta" Säker vars far är från Sören,
men jag har en annan far och fick efternamnet när morsan gifte sig...
Men kul att träffa på någon med samma efternamn!</font id="navy"> [:D][8D]

11 Feb 2010, 02:01
Profile ICQ YIM WWW

Bulan wrote:

Quote:

Yrkesgruppsförakt![xx(]

Ber om ursäkt om jag uttryckt något sårande.

Tyvärr har jag nog lite trista erfarenheter av den yrkesgruppen och tycker nog precis som jag skrev.
Jag förstår att det finns undantag, men jag tror tyvärr att de är ganska få.

/Magnus

Instämmer med magnus, det ligger en hel del sanning i vad du säger (egna + andras erfarenheter).

http://www.myspace.com/gudarsskymning

11 Feb 2010, 10:12
Profile WWW

<font color="navy">Hej Knut!
Jag ville bara säga att jag var in på myspace och lyssnade på ditt "Gudars skymning" och gillade verkligen det jag hörde!
Fick mig att tänka på gruppen "November" från början av 70-talet,
som jag lyssnade mycket på då på den tiden. Great stuff!</font id="navy">

11 Feb 2010, 16:29
Profile ICQ YIM WWW

Kollar länken till youtube och känner igen mig i killen, stolt farsa kan jag tänka :)
Jag tror att det viktigaste för en talang i den åldern är att inte rusa fram, spelandet måste vara något "ouppnåerligt" så att säga.
På så vis kan det vara en stimulus genom de kommande åren, som kommer att bli fyllda av annat spännande Im sure.
Det känns som att dagen samhälle kräver utveckling snabbt, allt är projetkt som skall avslutas så fort som möjligt för att kunna påbörja ngt nytt.
Jag tror, om det skall bli bra, att grabbens musikintresse måste överleva åtmindstone fram till 20-25 år. Då kan man börja snacka om mentorer och vägledare. Själv började jag när jag var 13 och gick till Mattias "IA" Eklundh först när jag var 20.
Rent konkret tror jag att han behöver ett band att lira med just nu.
Hellre det än lärare och mentorer. Det ger en stor utvecklingspotential och plats för egenutveckling. Plus att det är mycket roligare än att sitta ensam på kammaren.
Och på tal om att "kopiera", tänk på denna gamla hugo boss reklam
som funkar utmärkt

Frist you imitate, then incorporate, then innovate

De tre gyllende "I":en

12 Feb 2010, 18:01
Profile ICQ YIM WWW

stream wrote:

Kollar länken till youtube och känner igen mig i killen, stolt farsa kan jag tänka :)
Jag tror att det viktigaste för en talang i den åldern är att inte rusa fram, spelandet måste vara något "ouppnåerligt" så att säga.
På så vis kan det vara en stimulus genom de kommande åren, som kommer att bli fyllda av annat spännande Im sure.
Det känns som att dagen samhälle kräver utveckling snabbt, allt är projetkt som skall avslutas så fort som möjligt för att kunna påbörja ngt nytt.
Jag tror, om det skall bli bra, att grabbens musikintresse måste överleva åtmindstone fram till 20-25 år. Då kan man börja snacka om mentorer och vägledare. Själv började jag när jag var 13 och gick till Mattias "IA" Eklundh först när jag var 20.
Hellre det än lärare och mentorer. Det ger en stor utvecklingspotential och plats för egenutveckling. Plus att det är mycket roligare än att sitta ensam på kammaren.

Second this, att spela i ett band ger lite välbehövlig motivation och kan man inte hitta någon på samma nivå finns det alltid någon som är sämre [;)]

Our amps go to eleven...

12 Feb 2010, 18:16
Profile ICQ YIM WWW

stream wrote:

Och på tal om att "kopiera", tänk på denna gamla hugo boss reklam
som funkar utmärkt

Frist you imitate, then incorporate, then innovate

De tre gyllende "I":en

FaQed wrote:
Second this, att spela i ett band ger lite välbehövlig motivation och kan man inte hitta någon på samma nivå finns det alltid någon som är sämre [;)]

Our amps go to eleven...

<font color="navy">Tackar! [:)]
Jag förstår hur du menar, och du har nog rätt i det att man inte ska pressa på och "korvstoppa" när det gäller musik och lärandet.
Och visst är att lira med ett band stimulerande och utvecklande - och förbaskat skoj, och de möjligheterna finns...
<u>men</u>, <u>Adrians eget önskemål just nu</u> är att hitta någon som kan besvara och visa praktiskt hur vissa saker hänger ihop,
utförs rent tekniskt (handgripligen)etc. etc - tips & trix m.m.
Han håller på att kämpa sig genom Page,s solo i Stairway To Heaven, vilket går riktigt bra (tycker jag då...),
men han tycker själv att det är lite svårt rent tekniskt och vet inte riktigt ifall
han har rätt fingersättning för att utföra det på bästa sätt etc.
Han vill få full förståelse för bluesskalorna, deras sammanhang och hur att använda
improvisationsmässigt etc..., många frågor runt "vad", "hur", "varför"...

Och till detta tror båda han och jag, att han behöver en fysisk person som kan visa och lära honom detta.
Och att även fungera som inspirations-källa naturligtvis.

Jag tror också att det handlar om sådana saker, som en god vän (musiker) sa;
"Attityd - att lära sig spela med kulorna".[8D][;)]</font id="navy">

13 Feb 2010, 12:37
Profile ICQ YIM WWW

<font color="navy">Well, det har hänt en del idag! [:)]
Efter ett besök i Jesper "Racing",s musikgarage idag och fått bl.a. gitarrsadeln justerad av broder Kaj,
så verkar det som om Adrian kan få den hjälp han önskar av just broder Kaj.
Suveränt - Adrian är en mycket glad kille just nu! [:D]

Vi tackar också Jesper, Kaj och de andra grabbarna för dagens session med mucke gitarr och tips etc.

Gracias amigos - you rock! [8D]</font id="navy">

13 Feb 2010, 21:36
Profile ICQ YIM WWW

<font color="navy">Hej Knut!
Jag ville bara säga att jag var in på myspace och lyssnade på ditt "Gudars skymning" och gillade verkligen det jag hörde!
Fick mig att tänka på gruppen "November" från början av 70-talet,
som jag lyssnade mycket på då på den tiden. Great stuff!</font id="navy">

TACKAR!!![;)]

Ny platta släpps i april.

13 Feb 2010, 21:47
Profile WWW

kom på att jag brukade ta lektioner för en snubbe som heter Staffan William Olsson i göteborg, grym gittarist och heljuste kille!

13 Feb 2010, 21:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]