View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 08:59

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Vintage Les Paul Gold Top 
Author Message

VINTAGE V100 GUITAR,Les Paul GOLD TOP
Nån som har nån erfarenhet av den gitarren??
Har provat en..känner mej tveksam!!
Janne

09 Feb 2010, 20:35
Profile ICQ YIM WWW

Känner du dig tveksam ska du väl kolla in ngn annan gitarr[;)]

Jag har en sån och tycker den är väldigt mycket gitarr för pengarna (beroende på vad du tänker betala då förstås). Skulle väl kunna tänka mig att byta mickAR iofs, min har två rätt mediokra P90. Dom duger men knappast mer, men vad begär man för det priset..

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Feb 2010, 21:18
Profile WWW

Tror säkert det är en bra gitarr för pengarna, tyckte den brummade mycket, kan ju ha med mickarna att göra,
Ja oftast får man ju vad man betalar för..men jag är inte säker på att en Gibson är fyra gånger så bra för att den kostar fyra gånger så mycket..man får prova sej fram o se vad man hittar..

09 Feb 2010, 21:54
Profile ICQ YIM WWW

Tror säkert det är en bra gitarr för pengarna, tyckte den brummade mycket, kan ju ha med mickarna att göra,
Ja oftast får man ju vad man betalar för..men jag är inte säker på att en Gibson är fyra gånger så bra för att den kostar fyra gånger så mycket..man får prova sej fram o se vad man hittar..

Gibson kostar väl iofs mer än fyra ggr så mycket, snarare 10 ggr så mycket.

Men det är ju inte så relevant att jämföra egentligen. Lite som att jämföra en Fiat 500 med en Maserati BiTurbo; båda är bilar, byggda av plåt, har 4 hjul och går att åka på vägen med[;)]

-----------------

09 Feb 2010, 22:06
Profile WWW

Vill du prova en skön LP-kopia som du kan få för ett rimligt pris, så slår jag ett slag för LTDs gitarrer. Har en EC-400AT och är hiskeligt nöjd med den. Duncanmickar som standard och går på kanske 5000 begagnade.

09 Feb 2010, 22:42
Profile

Ska absolut kolla på fler gitarrer o märken, ska testa en LTD också, tack för tipset..
jag gillar inte att man ska behöva byta mickar, elektronik osv när man köper en gitarr, den ska bara funka att spela på direkt..
En Gibson Les Paul börjar väl runt en 20.000kr, sen verkar det ju inte finnas nån gräns uppåt..
Jag har ingen brådska..ska testa tills jag hittar nån jag blir nöjd med..

10 Feb 2010, 10:24
Profile ICQ YIM WWW

Janne B wrote:

En Gibson Les Paul börjar väl runt en 20.000kr, sen verkar det ju inte finnas nån gräns uppåt..

Nä... dom med välvd topp börjar väl strax under 20 nya, studios ännu billigare, begagnat såldes fleras st under 10 i JANUARI , bla en Standard faded och 2 70-tals ex.

Begagnade studios har gått för 5-6000 och dom behöver inget mickbyte

10 Feb 2010, 11:20
Profile ICQ WWW

Janne, det sitter P-100 mickar i den du har hemma. I min var det bytt till P-90, som jag upplever som tystare. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

10 Feb 2010, 11:48
Profile ICQ WWW

Quote:
Janne, det sitter P-100 mickar i den du har hemma. I min var det bytt till P-90, som jag upplever som tystare. [:)]

Här blev det fel va? eller läser jag tokigt ?

P90 tystare en P100 (humbucker) ?

P90´n brummar avsevärt mer, jag har stor erfarenhet av båda dessa micktyper...

10 Feb 2010, 12:16
Profile ICQ WWW

Janne B wrote:

VINTAGE V100 GUITAR,Les Paul GOLD TOP
Nån som har nån erfarenhet av den gitarren??
Har provat en..känner mej tveksam!!
Janne

Slå till på en Greco Goldtop!

http://www.guitarshowsouth.se

10 Feb 2010, 12:21
Profile ICQ YIM WWW

Slå till på en Greco Goldtop!

...sa Bull.

Det är verkligen bra grejor. Mina båda Greco-pållar är kalas. skulle gärna ha ett par till.

Fast Gold top, P90 och wraparound är det väl tyvärr ont om? Synd.

/G

10 Feb 2010, 18:45
Profile

Jag har deras variant av LP Special, med samma mickar som i Goldtopen.
Jag tycker den låter bra.
Här är några klipp med dom mickarna

http://www.youtube.com/watch?v=1hqvITwV7m0

http://www.youtube.com/watch?v=MZPZRWEPaHQ

http://www.youtube.com/watch?v=o2QSDZIqB6U

Mickarna ska vara brumfria, men nog brummar de lite tycker jag. Fast inte så mycket så det stör.

10 Feb 2010, 19:13
Profile

Quote:

Ja jag hade denna före Fenderbender och det stämmer wilkinsson p100=inge bra
Satte in GMF:s p90 stor skillnad mer liv i gitarren och tystare?
mvh uffen

uffen

10 Feb 2010, 19:38
Profile

Mike Leaf wrote:

Quote:

mvh uffen

uffen

aha, en slampa alltså!? Min kommer från Fenderbender...[;)]

Har ju bara provat den med de mickar som sitter i, vilka tydligen är GMF P90 snarare än de P100 som tydligen sitter i från start

Så då kanske min recension ovan inte är så mycket att ha.

Tycker fortf att mickarna är den svaga punkten dock Om jag ska behålla denna får det bli andra P90s, kanske Eagles

-----------------

10 Feb 2010, 20:20
Profile WWW

Mike Leaf wrote:

Quote:

mvh uffen

uffen

Tack Uffe! Jag visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det där... [:I]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

10 Feb 2010, 21:33
Profile ICQ WWW

Ni skriver att det sitter P100/humbucker-mickar i de här gitarrerna. På deras egen hemsida (Vintage) står det att det är mickar av typ soapbar, är inte det P90?

11 Feb 2010, 09:02
Profile

Soapbar har inget med typen av mick att göra .
Det finns p90(100) både som soapbar och dogear...det.
Soapbar är den tvålkoppsliknande formen. Dogear har "öron" ..plastflärpar på sidorna för montering.
Soapbar monteras i mittstocken /kroppen. Dogear monteras i locket på halvacke.
mvh uffen

uffen

11 Feb 2010, 09:13
Profile

Efter lite mejlande med Gitarrdelar så fick jag bekräftat att det faktiskt ÄR en humbucker.
Det var som fan.

Fick också veta att Wilkinson-mickarna finns i två olika serier. En billig som börjar med M i modellnumret.
Då har alltså alla V100-gitarrerna de billiga mickarna, även Lemon Drop.
Och V6 har de bra grejerna.
Om man ska gå efter specifikationerna på deras hemsida.

11 Feb 2010, 09:20
Profile

Vet inte hur de där tillverkarna gör med sina mickar , men om en single coil mick väsnas MINDRE än en humbucker så har dom fått det helt om bakfoten...

Vad gäller orginalet av mickarna (dvs Gibson) så är P100 brumfri P90 brummar rejält. LJudet i mickar är helt olika , dom har inget gemensamt annat än P´t i namnet och utseendet (utifrån sett)

Ljudmässigt är inte en P100 en 'brumfri P90' även om de lanserats som det.

11 Feb 2010, 13:38
Profile ICQ WWW

Frågan är då vad visten egentligen är med P100 [B)] ?

Vill man ha soundet av P90 (och det vill <s>man</s> jag [8D]) är det riktigt bra P90-mickar som gäller. Brum ingår. Men det ska ju höras att man lirar rock'n roll i rörstärkare. Annars kanske inte publiken ens vet att man lirar rock'n roll.

Vill man ha det brumfritt tycker jag humbuckers är att fördera. De finns ju i så oändligt många fler varianter och storlekar och modeller än P100. Eller tycker någon att P100 har en egen karaktär som är värd att höja till skyarna?

/Gunnar

11 Feb 2010, 13:56
Profile

Jag läste nyss i andra forum om just den här typen av mickar. Många tycker att de är mesiga jämfört med riktiga P90. Sen finns det andra som gillar dom. Nån skrev att de är mellanvägen mellan humbucker och P90, att de har en egen karaktär.
De saknar tydligen det riktiga P90-rivet och det märkte jag nog själv.
För mjukare typer av musik verkar de funka bra däremot. Fast jag har upptäckt att de tar dist bra också. De låter aldrig muddiga, släpper igenom en del av strängen.

11 Feb 2010, 14:07
Profile

Vet inte hur de där tillverkarna gör med sina mickar , men om en single coil mick väsnas MINDRE än en humbucker så har dom fått det helt om bakfoten...

Vad gäller orginalet av mickarna (dvs Gibson) så är P100 brumfri P90 brummar rejält. LJudet i mickar är helt olika , dom har inget gemensamt annat än P´t i namnet och utseendet (utifrån sett)

Ljudmässigt är inte en P100 en 'brumfri P90' även om de lanserats som det.

En taskigt tillverkad humbucker kan naturligtvis väsnas mer än en bra tillverkad singlecoil. "Brum" definieras olika av olika individer, en del refererar brus som brum och vice versa

Självfallet är en humbucker tystare än en singlecoil, men för att jämföra måste ju mickarna i övrigt vara likvärdiga

Vart jag försöker komma till är: ja en P90 kan ge ifrån sig mindre oljud än en P100. 90/100 säger nada om hur tyst micken är, bara att P100an är stackad

hoppas ngn fattade vad jag menar[:I]

-----------------

11 Feb 2010, 14:32
Profile WWW

Izzy wrote:

Frågan är då vad visten egentligen är med P100 [B)] ?

Vill man ha soundet av P90 (och det vill <s>man</s> jag [8D]) är det riktigt bra P90-mickar som gäller. Brum ingår. Men det ska ju höras att man lirar rock'n roll i rörstärkare. Annars kanske inte publiken ens vet att man lirar rock'n roll.

Vill man ha det brumfritt tycker jag humbuckers är att fördera. De finns ju i så oändligt många fler varianter och storlekar och modeller än P100. Eller tycker någon att P100 har en egen karaktär som är värd att höja till skyarna?

/Gunnar

Jag refererar till orginalmickarna , men eftersom det tydligen nu även finns 'P100' från andra tillverkare som låter MER än en P90 så blir en jämförelse eller förklaring omöjlig utan att veta EXAKT vilka mickar man kommenterar...

i Gibson fallet var det i alla fall så att man på 80-talet beslöt att göra en 'brumfri P90' dvs en mick som ser likadan ut , men inte brummade vilket kunderna klagade på.

Man stackade helt enkelt 2 magneter på varann...

P90´n är ju underbar i sig , men om man lirar hårdare/tuffare rock HÖGT med en del distade ljud så hamnar man rätt snart i trubbel...

P100 kan ju då vara ett estetiskt tilltalande alternativ, ex hade jag i många år en P90 i hals och en P100 i stallet på min GT som jag giggade med. Helt enkelt för att slippa bruset.

När man växlade till halsmicken med en Marshall Plexi på nästan fullt spett så kom ett otroligt tjockt brum med i ljudbilden... , I Stalläget var det helt tyst.

Därav min förvåning över förklaringen att 'just det du hade P100 i din gitarr därför väsnas den i motsats till P90'

den logiken stämde inte , och på Gibson är det verkligen tvärtom.

IOM att vilken tillverkare som helst nuförtiden kan använda dessa beteckningar (PAF, P90, P100) till vad som helst så blir ju egentligen beteckningen värdelös.

Hur låter en P90? beror ju på vilken du menar, Wilkinson har en P90 humbucker ! Ja Du förstår hur krångligt det genast blev....

11 Feb 2010, 16:18
Profile ICQ WWW

Hittade denna tråden och kände att jag måste skriva lite. Jag köpte en Vintage V100 Goldtop från england och betalade 2000 levererad hem till dörren. Min gitarr hade problem med brummande mickar och jag testade byta till Toneriders H90 och den brummar mindre med dom. Däremot när jag bytte mickar så såg jag att Wilkinsonmickarna som satt original visserligen var stackade men dom var kopplade som singlecoils. Stackfunktionen funkade alltså inte. Det var även lite konstigt kopplat med jordningen och jag bestämde att jag skulle göra om all elektronik när jag fick tid. Det är nu ett år senare och jag har fortfarande inte gjort nåt [:D]

Annat än mickarnas brumm så är det en eller två stämskruvar som börjat skorra eller vad man ska kalla det. När jag spelar öppen G sträng så skorrar den strängens stämskruv. Inte så att det påverkar ljudet genom förstärkaren men ganska irriterande när man sitter och spelar akustiskt på den. Så nya stämskruvar och elektronik ska inhandlas framöver.

Gitarren i övrigt är jag jäkligt nöjd med. Den spelar bra och ser bra ut. Min är dekaltrimmad och jag använder den främst till punkrock och hårdare rock n roll och till det är P90 oslagbart tycker jag. Jag kommer byta mickar igen framöver för jag vill ha hetare mickar än toneriders. Funderar på att testa SD mickar. Mickarna kostar lika mycket som gitarren men va fan, säljer jag den slänger jag i toneridermickarna igen.

24 Mar 2010, 02:14
Profile ICQ YIM WWW

Alla inlägg av Mike Leaf

+1 på allt. Det är en djungel med begrepp som från början var klockrena men med tiden förvanskats, ibland till ren oigenkännlighet.

Jag väntar ivrigt på första P94:an i P90-format [;)]

//Patrik

24 Mar 2010, 02:34
Profile

Mike Leaf wrote:

P90´n är ju underbar i sig , men om man lirar hårdare/tuffare rock HÖGT med en del distade ljud så hamnar man rätt snart i trubbel....

De är ju det jag gör och jag tycker det funkar bättre än nåt annat... I o f inte metall, men allt från lätt Hellacopters-spräck till punchig Fetto+Marshall-dist. Min erfarenhet är att det man kan använda en bra PAF-liknande humbucker till kan man använda en P90 till. Dessutom kan man använda P90:n till ytterliggare lite olika typer av ljud.

/CM

24 Mar 2010, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Och såhär kasst låter alltså en P-100-bestyckad gitarr
http://www.youtube.com/watch?v=hUl9etaAOHg

13 Aug 2010, 16:22
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]