View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 09:22

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Går det öva upp falsetten? 
Author Message

Satt och disskuterade med en kompis om det går att öva upp falsetten. Alltså så man kan sjunga högre. Klarar ett Db nu men kan man träna upp rösten så man klarar ett E till exempel?
Det går ju träna upp "grundrösten" eller vad man ska kalla det. Så det borde ju funka med falsetten också?

28 Aug 2010, 20:47
Profile ICQ WWW

Ska du starta en King Diamond tribute?
Klart det går att öva upp!

28 Aug 2010, 20:50
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:

Ska du starta en King Diamond tribute?
Klart det går att öva upp!

Njae mer jazz skulle jag säga ;D
Okej, men det har väl med stämbandens längd att göra?

28 Aug 2010, 20:54
Profile ICQ WWW

På medeltiden kom de på ett sätt att få män att sjunga i falsett och klara höga toner men du vill inte veta vad de fick uppleva för att komma dit *smile*

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

30 Aug 2010, 15:24
Profile ICQ WWW

På medeltiden kom de på ett sätt att få män att sjunga i falsett och klara höga toner men du vill inte veta vad de fick uppleva för att komma dit *smile*

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

Kastratsångare? [:D] Annars bör man kanske vara sopran i grunden för att kunna behärska falsettsång. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

30 Aug 2010, 15:47
Profile ICQ WWW
Det finns nog ingen värre och fjolligare sångteknik än just falsettsång. Varför denna önskan att låta som Bee Gees?

30 Aug 2010, 15:59

Det finns nog ingen värre och fjolligare sångteknik än just falsettsång. Varför denna önskan att låta som Bee Gees?

Peter Cetera i Chicago är väl den mest framtsående falsettsångaren i pop/rock historien? [^] Bee Gee's var ju mer ett försök till falsett som blev nasalt? [B)]

30 Aug 2010, 16:06
Profile ICQ WWW

Stratafjolla wrote:

Satt och disskuterade med en kompis om det går att öva upp falsetten. Alltså så man kan sjunga högre. Klarar ett Db nu men kan man träna upp rösten så man klarar ett E till exempel?
Det går ju träna upp "grundrösten" eller vad man ska kalla det. Så det borde ju funka med falsetten också?

Svar: Ja

Liknande fråga: Kan man träna fingrarna så att man kan spela ett Ab13?

MullBenkt

30 Aug 2010, 16:26
Profile ICQ WWW

Det var väl inte riktigt samma slags fråga. Stämbanden är mer begränsade än vad fingrarna är.
Enligt min erfarenhet är det svårare att öva upp huvudröst (alltså falsett) än bröströst men så behöver det naturligtvis inte vara för andra.
Något som även är bra att öva upp är övergången mellan bröst- och huvudröst. Det finns en "skarv" mellan de lägena som är väldigt tydlig hos otränade sångare.

30 Aug 2010, 17:25
Profile ICQ YIM WWW

Ian Gillan - child in time (måste väl va falsett)

Är det fjålligt [}:)]

Får gåshud direkt jag hör det iaf, jävlar va dom spelar[:p]

http://www.youtube.com/watch?v=KlZxbTVfrMM

Förlåt om det blev lite offtopick![8)]

30 Aug 2010, 17:59
Profile

Stämbanden är flexibla och ungefär lika långa på de flesta killar. Att sjunga falsett innebär att bara en del av stämbandet vibrerar så att det bildas en flageolett. Det handlar mestadels om teknik rörande stöd men även hur du ska positionera de små musklerna i själva röstapparaten. Är du ovan att sjunga i falsett kommer du mest troligt att göra snabba framsteg i början och få ett någorlunda reguljärt falsettregister, sedan är det bara fortsätta öva. Mitt tips är att både öva på att hålla klangen tät och alltså försöka att inte "läcka" en massa luft mellan stämbanden så du får en fokuserad ton utan missljud och distortioner. Men även öva på en mer luftig och avslappnad klang då du det torde vara det ideal du är ute efter om du ska sjunga jazz.

30 Aug 2010, 18:30
Profile

Slowhand2 wrote:

Fast man fortsatte förstås rätt länge , Farinelli levde ju på 1700-talet. "Tonlägesjusteringen" förbjöds inte förrän 1870 i Italien som lär vara det land som var sist att modda pågarna.

Fast man undrar ju varför kompisen är intresserad - Thomas Ledin/Eric Gadd-tribute kanske?
Själv sjunger jag "falskett" = alternerar någonstans mellan målbrott & alkis-skrap & sällan på rätt ton..........

Lite halftaskiga Videosisar : [url="http://www.youtube.com/user/PegLegLeennart"]Här[/url]
"You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!" - Elias McDaniel

31 Aug 2010, 11:14
Profile ICQ YIM WWW

Prince, Sylvester, Al Green, Tim och Jeff Buckley. Listan kan göras lång på fantastiska falsettsångare (av dem alla sätter jag Prince allra högst men så är han ju också en av världens största artister i popgenren).

31 Aug 2010, 17:44
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror i stort sett alla här blandar ihop falsett och huvudklang. 2 helt olika saker. Man kan inte sjunga superhögt i falsett, det går bara i huvudklang (såvida man inte går upp i visselregistret, som är en förlängning på huvudklangen, är dock ovanlig hos män).

31 Aug 2010, 21:09
Profile ICQ WWW

Prince, Sylvester, <font color="red">Al Green</font id="red">, Tim och Jeff Buckley. Listan kan göras lång på fantastiska falsettsångare (av dem alla sätter jag Prince allra högst men så är han ju också en av världens största artister i popgenren).

åååhh - Al Green , gudars va feeling

31 Aug 2010, 21:43
Profile

Daion_Power wrote:

Ska inte ha falsetten som skönsång eller brukssång utan att jag håller på att sjunga det jag spelar och det går bra förutom när jag vill komma upp till E på ljusaste strängen på 12e bandet. Skulle vara gott att klara alla 3 oktaver!

31 Aug 2010, 22:53
Profile ICQ WWW

Jag tror i stort sett alla här blandar ihop falsett och huvudklang. 2 helt olika saker. Man kan inte sjunga superhögt i falsett, det går bara i huvudklang (såvida man inte går upp i visselregistret, som är en förlängning på huvudklangen, är dock ovanlig hos män).

Vad jag hört från diverse sångpedagoger så har män inget som kallas huvudklang, hos män heter det kort och gott, falsett...

80's tone *blizzz*

31 Aug 2010, 22:56
Profile

Flukather wrote:

+1

Kastratsångare sjunger/sjöng väl inte i "falsett" heller som påståtts här? Har för mig att dom kastrerades[xx(] för att bevara goss, -mezzo, -sopranen upp i vuxen ålder?
-------------------
Fattar inte heller grejen med falsettsång, tycker det låter fördjävligt men smaken är som sagt delad.

M-J

31 Aug 2010, 23:13
Profile ICQ WWW

nilo wrote:

Flukather wrote:

Vad jag hört från diverse sångpedagoger så har män inget som kallas huvudklang, hos män heter det kort och gott, falsett...

80's tone *blizzz*

Skitsnack [:D] Om man vet någonting om hur stämbanden som fungerar (eller rösten överhuvudtaget), så skulle man aldrig säga något sådant. Falsett är en tonallitet, huvudklang är ett register. Det är tyvärr så att den klassiska skolan missvisningar hänger kvar än idag. Precis som att vibrato skulle komma ifrån stödet (det gör det inte, vibrato produceras i halsen tillsammans med struphuvud och stämbanden).

31 Aug 2010, 23:27
Profile ICQ WWW

Moll-Johan wrote:

Flukather wrote:

+1

Kastratsångare sjunger/sjöng väl inte i "falsett" heller som påståtts här? Har för mig att dom kastrerades[xx(] för att bevara goss, -mezzo, -sopranen upp i vuxen ålder?
-------------------
Fattar inte heller grejen med falsettsång, tycker det låter fördjävligt men smaken är som sagt delad.

M-J

Helt riktigt. Dom bevarade helt enkelt sina gossröster eftersom dom aldrig fick tillräckligt med testosteron för att utveckla en normal manlig röst under puberteten. Jag är lite nyfiken på om deras röster förändras i medelåldern (i stort sett allas röster blir mörkare och djupare runt 40-50 år). Eftersom deras sångstil och teknik är klassisk med kvinnlig inriktning, så används falsett väldigt lite. Dom klipp jag har hört av kastrater har aldrig varit i falsett, utan i bröst och huvudklang.

31 Aug 2010, 23:35
Profile ICQ WWW

Flukather wrote:

+1

-------------------

M-J

Mezzosopran är den kvinnliga benämningen motsvarande tenor. En man kan alltså inte klassas som mezzo. [^]

31 Aug 2010, 23:40
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Moll-Johan wrote:

Flukather wrote:

+1

-------------------

M-J

Mezzosopran är den kvinnliga benämningen motsvarande tenor. En man kan alltså inte klassas som mezzo. [^]

Nej. [;)] En mezzosopran och tenor har inte samma register. En man som sjunger högre än en klassisk tenor kallas countertenor. Så länge man är markant över en vanlig tenor, så gör man i regel ingen skillnad i benämningen. Det kallas bara countertenor, vara sig du kan sjunga lika högt som en contralto (alt) eller mezzosopran.

Sen bedömer man också klang när man talar om röstklassificering. En traditionell bas och baryton ligger väldigt nära varandra i registret, men klangen skiljer sig. Går man sedan till operans värld, finns det en uppsjö av underdelningar beroende på röstens karaktär etc.

31 Aug 2010, 23:55
Profile ICQ WWW

Ajdå FB, nu avslöjade du mina bristfälliga (Wiki-)kunskaper. [:D]

Plockade det här ifrån:
Quote:
A castrato (Italian, plural: castrati) is <b>a man with a singing voice equivalent to that of a soprano, mezzo-soprano, or contralto</b> voice produced either by castration of the singer before puberty or one who, because of an endocrinological condition, never reaches sexual maturity.

http://en.wikipedia.org/wiki/Castrato
(Jo, jag vet att de inte alltid är att lita på.)

En mansröst motsvarande (kvinnlig) -mezzo, kan man väl ändå säga, även om det egentligen heter "tenor"?

M-J

01 Sep 2010, 00:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]