View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 13:23

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Jobba fram en komposition 
Author Message

ett oändligt fascinerande tema... För att vi alla närmare oss det helt olika beroende på våra inspirationer, erfarenhet, kunskap men det vore kul att få höra några exempel på hur ni byggde upp några av era kompositioner.

Hur startar man... ni vet det lilla fröet som får en att sparka igång och sedan den långa vandringen kring hur man kan få den känsla man vill få fram att komma igenom.

Våra ambitioner kan påverka vårt skapande på gott och ont. Har man som den stora drömmen att slå till som popband, innebär det att man måste ta hänsyn till en massa faktorer som kanske inte helt passar oss men som man får ta för att nå dit... Hur påverkar det skapandet?
Det motsatta är när man bara skapar musik som man känner för helt utan någras andra förväntningar. Finne det en väg däremellan?

Hur påverkas skapandet av att man är skolad eller ej? att man läser/skriver noter eller jobbar på gehör?

Hur påverkas vår egen musik att man lyssnar mycket på andras eller låter bli?

För ett bra tag sedan hade jag några i mina ögon/öron lyckade samarbete över nätet med några Ljudbojare där vi utan att ha nånsin träffats kunde skapa några musikstycken där man la till spår på varandras låtar. Ett mycket spännande sätt att få in andras touch i ens egna grejer. Sånt börjar jag bli bra sugen på att göra igen...
Just let me know om nån vill ge sig in på det... Jag är rätt udda i mitt sätt att jobba men ibland kan det ppolineras på ett fantastiskt sätt :-)

Hur jobbar ni ... berätta :-)

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

29 Aug 2010, 09:40
Profile ICQ WWW

För mig är det så att jag hör allt i huvudet d.v.s allt och alla instrument samtidigt och det kan vara lite jobbigt särskilt då man behöver sova och det sätter igång. Problemet kommer när man skall få ned det på nått sätt och då tror jag att kunna noter skulle vara en fördel, för då slipper man röra nått instrument för det brukar försvinna om man tar fel ton eller inte hitta ackorden precis exakt direkt. Man kommer ju en bit med att skriva manus för låtarna så att strukturen är där + lite anteckningar om ackord etc Men noter skulle vara överlägset av många anledningar.

"Det är aldrig försent att ge upp"

29 Aug 2010, 11:31
Profile WWW

Jag gjorde en intressant komposition för några år sedan. En nära vän till mig som då gick ljudtekniker i Falun hade fått en skoluppgift att spela in material för ca. 10 minuter och göra en så bra mix som möjligt på detta. Han frågade mig om jag ville hjälpa honom att skriva material och komma ner till honom och spela in, vilket jag gärna gjorde!

Jag kände på en gång då jag satte mig med min penna och block att jag inte ville göra flera låtar så jag satsade på ett långt stycke(tycker om långa progiga låtar), sedan bestämde jag mig för att göra ett instrumentalt arr, utan sång. Jag började bläddra bland mina böcker för inspiration och fastnade för "en världsomsegling under havet" av Jules verne.

Jag hittade en fin intro-strof som jag tänkte skulle läsas i låtens inledning och började där. Sedan satt jag och filade på vilken stämning jag ville ha. I havets dunkla djup där det majestätiska skeppet glider fram,i en nästan utomjordiskt främmande värld, lite suggestivt, poetiskt mörkt! jag tänkte mig ett "undervattens sound" så jag tänkte att en flytande slide-melodi med mycket phaser och rörliga ljud i bakgrunden skulle passa, gärna med orgel till och blöta reverb, samt att jag ville bryta av med tunga partier som kontrast, sen lossnade skrivandet bra. De tunga partierna är influerade av spiritual beggars feta riff, då jag lyssnade mycket på dem då.

Jag repade ihop mig med min bror(som lirar trummor och läser introt) och kuskade sedan ner till Falun och spelade in grunden med bara trummor och alla gitarrer (samt en mungiga, he he) min ljudtekniker-polare lade sedan bas på efterhand också bjöd vi in en eminent organist från skolan i Falun som fick fria händer med hammondorgeln efter att jag förklarat hur jag ville ha stämningen i låten. Vi lade även ubåts-sonar på verserna som en rolig liten effekt [:D]

Gitarren på inspelningen är en Gibson SG från 74, Orange ad 30+ 4x12låda, med några få effektpedaler till.

Det var ett mycket inspirerande projekt och slutprodukten blev fin tycker jag. Stycket heter "Skeppet Nautilus" och finns upplagd på min myspace för den som vill lyssna.

http://www.myspace.com/kennyoswald

http://www.myspace.com/gudarsskymning

29 Aug 2010, 11:45
Profile WWW

Hej,

Håller med dig om att detta är ett oändligt fascinerande tema. En relaterad och spännande tanke är också var inspirationen kommer ifrån. Förra året hade jag som föresats att skriva, spela in, producera och publicera en låt i veckan. Det gick i stort senligt plan. Men vad är det som gör att jag får just den inspirationen just då och inte någon annan?

För mig finns ingen mall utan det första fröet kan uppenbara sig på många sätt. Här är några olika sätt som det har hänt på:

1. Jag har suttit med en synt och hittat ett inspirerande ljud. Ljudet har gjort att jag hittat en basgång eller en figur eller ackordföljd. Sedan bygger jag vidare på detta.

2. Sitter med en trumsampler i Cubase och får ihop ett groove som inspirerar till fler saker.

3. Hittar en melodi som behöver ackord.

4. Kommer på ett riff när jag övar/spelar gitarr som blir grunden till låten.

5. Hör en låt på radion i bilden eller i en butik när jag är och handlar vars still på något sätt fäster sig i minnet. När jag sedan har tid över försöker jag skriva något i den stilen.

6. En kund kan komma och säga att han vill ha en låt som låter som en blandning mellan tidig Madonna och Bryan Adams. Då blir det att kolla stilelement och sedan börja skriva. Detta är en jätterolig utmaning.

/Mats N

Mina BT King backing tracks finns hos:
http://nermark.articulateimages.com

29 Aug 2010, 12:48
Profile ICQ WWW

Intressanta frågeställningar och ett intressant ämne.
Egentligen kan man göra det lätt för sig och skriva "det finns inget svar för det är i princip olika varje gång", men det är ju rätt trist svar.[:D]

Hur det startar är däremot verkligen så, det skiftar så enormt var den där lilla gnistan kommer ifrån (eller ännu mer, fan vet var den kommer ifrån, menar mer hur den kommer än från var).
När de är musik jag skriver till mig själv så kommer antingen iden bara intrillande i huvudet från "där uppe" eller så av att jag snubblar över något som triggar igång mig när jag sitter och spelar.
Jag gillar båda metoderna lika mycket.
När det är musik som jag skriver till någon annan, typ beställningsarbete så har man sällan (aldrig) tid att sitta och vänta på att en av inspirationens droppar skall träffa en. Då plockar jag från idebanken som ligger i huvudet med "prylar att använda", oftast så får jag iden på vad jag skall använda/göra när de berättar om vad de är ute efter eller vill ha. Några gånger få jag tvinga fram en ide som passar bara baserat på erfarenhet, ungefär som en poet kan få ner en helt okay dikt bara av den erfarenhet som kommer ifrån att skrivit massor av andra dikter.

Det jag gillar bäst att göra och som jag själv tycker blir bäst är nog beställningsmusik, under press (både tids och prestationsmässigt) triggar igång mig. Det funkar också okay om jag skall göra något eget till mig själv som måste vara klart till en speciell tid.
Att jag måste sikta på målet och inte kan sväva iväg gillar jag och det gör mig kreativ och fokuserad.
Jag har än inte hitta något sätt att lura mig själv och fuska tidspress eller prestationspress, men önskar att jag kunde.

Ideer verkar det trilla in hela tiden och det finns inte ens tid att fånga en liten del av dem, den biten kommer ganska lätt.
Det som är svårt är att göra något med iden, tycker jag, alltså att få iden till en låt (eller vad man nu skall kalla det). Alla de produktionsbeslut som skall göras på vägen, arrangemang, vilka harmonier, vilka instrument skall vara med och spela vad osv, osv, osv. Jag tror att jag respekterar den förmågan mer än själv iden hos andra musiker, alltså jag respekterar förmågan att "göra något bra av iden" mycket mer är att bara få iden.
Hör spelar skolad (eller motsvarande mycket erfarenhet) in mycket, det blir väldigt mycket lättare att finna nya vägar, variation, alternativa harmonier osv.
Det är "uppbyggnad" som tar tid och kräver mycket arbete och kunskap*, tycker jag.

* Kunskap som man egentligen inte tvunget vill ha, hur man sköter en studio, hur programmerar trummor, hur man mickar upp, hur man osv, osv, osv. Allt det skit som liksom bara är tidsätande grejer på vägen. På den fronten var livet rätt bra innan datorstudio [:D]

I min värld ser jag en stor skillnad på låtiden och produktionen av iden.

Noter spelar nog inte så stor roll, tror jag, så länge det inte är att man skriver musik som är svårare än det man kan spela själv, då hjälper noter mycket. Alla som skriver låtar jobbar på gehör, vare sig man använder noter eller inte. Den som använder noter gör det på en nivå 100 gånger över den som inte gör det, han måste kunna skriva ner det han hör utan att kolla på ett instrument, det krävs ett monster gehör.
Att sitta och leta upp sina grejer på ett instrument kräver nästan inget gehör alls, bara tålamod.

Tveklöst påverkas man av andras musik, både direkt och indirekt.
Få av oss har provat att inte vara påverkad, det går inte att undvika musik i vårt samhälle, man blir färgad hela tiden vare sig man vill det eller ej.

Jag har inga ambitioner mer än att underhålla mig själv med att spela och skriva, så det påverkar ingenting.

Det är nog ändå så att man egentligen inte vet hur det går till.
Men roligt är det och det får en att må bra, det är gott så.

/Magnus

29 Aug 2010, 13:23
Profile WWW

Jag är mer en spontan låtskrivare och är väldgt petig med vilka jag skriver med. Jag skriver bara med en tjej som heter Rikke Lie. Vi träffas hemma hos henne och käkar, snackar skit och jammar sen ihop en låt eller två. Jag blir inspirerad av hennes sng och hon av mitt spel och de funkar skitbra.
Hon släpper väldigt påkostad platta på universal i höst där jag ha varit med på 4 av 10 låtar. Hon har ett finger me i hela 7 av 10 vilket är väldigt ovanligt i dagens musikindustri.

Så inga hemligheter eller knep utan bara bra personkemi :)

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com

29 Aug 2010, 13:33
Profile

En relaterad fråga; Hur många spelar in sina idéer (melodisnuttar, rytmer, ackordföljder etc) för att sedan kunna plocka från dem när man skriver "på riktigt"?

29 Aug 2010, 13:36
Profile

En relaterad fråga; Hur många spelar in sina idéer (melodisnuttar, rytmer, ackordföljder etc) för att sedan kunna plocka från dem när man skriver "på riktigt"?

Jag gör det inte, det som inte stannar i huvudet får trilla bort.

Dock har jag hundratals snuttar i datorn med grejer som påbörjats men inte blivit något för att jag trillat in på annat, de fungerar ibland som ett block med ideer där jag kanske kan hitta något till något.

/Magnus

29 Aug 2010, 13:38
Profile WWW

Om jag kommer på ett riff som jag vet Rikke gillar så spelar jag in det på iPhonen, så ja jag spelar in för att visa upp och ha som grund till den kommande låten.

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com

29 Aug 2010, 13:39
Profile

Det börjar (nästan) alltid med att jag får en melodislinga i huvudet. Sen skriver jag ner den och jobbar på den vid ett senare tillfälle. När melodin är kvar börjar jag med texten.

Jag tror inte man kan undvika att påverkas av musik man hör runt omkring sig (ofrivilligt eller frivilligt). Det blir som en symbios, om du frågar mig.

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

29 Aug 2010, 13:39
Profile ICQ WWW

Tack alla för intressant feedback (och tack till alla som inte hunnit med att skriva hur de triggar igång sina grejer.

Det är nog som ni säger att det finns egentligen inget sätt ens för oss själva. Det skiljer sig från gång till annan. Dock misstänker jag att vi ändå har lite egna "vanor" till att förse oss in i en lämplig stämning för kreativa stunder :-)

Jag har länge varit fascinerad i hur man kan försöka tämja kaos. Ofta kan mina prylar låta som en massa spår applicerades på varandra utan tillsynes gemensamma nämnare men om man tränger in så finner man annat (i allafall i mitt huvud hahaha). Då jobbar jag inte ifrån en melodislinga eller ackordföljd utan mera med att bygga upp en ljudmatta som motsvarar en stämning hos mig och sedan låta flera instrument smälta samman i den och ta olika delar av något man skulle kalla för slinga. Definitivt inte "less is more" utan kanske "too much is not enough"

Och det är där jag märker att jag ofta startar... kommer igång... med något som är snarare ett koncept eller stämning, något som triggar en.
Det skulle kanske till exempel kunna vara just begreppet "less is more"... försöka att lägga på ett stycket och sedan skala av så mycket man kan. eller det motsatta... fylla på så att stycket ser ut som en bikupa i full action :-)

Sedan i nästa fas finns det inte så sällan det mödosamma att skapa något, låta det ligga, lyssna igen, låta det ligga, lyssna åter, lägga till, ta bort, låta andra smaka på det och förändra, förädla...

det fascinerande är som sagt att behålla det lekfulla och gärna försöka ta sig utanför sitt eget skal... bortom... somewhere else... där inte är bekanta är spännande utan det otrygga okända...

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

30 Aug 2010, 15:18
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]