View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 22:07

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Musikbörsen/Coron pedaler 
Author Message

Post Musikbörsen/Coron pedaler
<i>Eftersom jag nyss blev ägare till en Musikbörsen/Coron Distortion 10 blev jag intresserad av dessa pedalers historia, inte så mycket är känt egentligen.

Fick rätt snabbt reda på att det var Jerker Antoni som låg bakom, och mailade honom om lite info i ämnet, svaret blev långt men mycket intressant, läs och njut:"]

â€Â

30 Aug 2010, 13:30
Profile

Det är alltid kul med lite historia..
Jag har ju en MB/Coron Phaser 50, som är en grymt bra pedal[^]

http://www.pigsinspace.se

30 Aug 2010, 14:30
Profile WWW

30 Aug 2010, 15:08
Profile

Kul läsning! Jag har också haft en Phaser men märkt J&J som lät jäkligt bra.

30 Aug 2010, 15:13
Profile

Mycket intressant och kul läsning.[:)]

http://www.myspace.com/superscreamersweden

30 Aug 2010, 16:06
Profile ICQ WWW

Har förövrigt en coron line booster

30 Aug 2010, 16:17
Profile

Mycket gnäll om andras affärsmetoder, men att helt sonika kopiera och serieproducera ett annat företags prylar kallas att "konkurrera effektivt". Att jobba svart var tydligen heller inga problem.

[xx(][xx(][xx(]

30 Aug 2010, 16:46
Profile

Mycket gnäll om andras affärsmetoder, men att helt sonika kopiera och serieproducera ett annat företags prylar kallas att "konkurrera effektivt". Att jobba svart var tydligen heller inga problem.

[xx(][xx(][xx(]

Jo, man kan lägga moraliska aspekter på detta, men det är väl preskriberat [:D]
Det intressanta är ju att Jerker berättar hur det gick till, på nätet finns oerhört lite fakta om Coron pedaler och tolkar jag Jerker rätt var de MB märkta före Coron. Men helt nytt för pedaler var det inte för de tillverkande japanerna, de hade byggt pedaler åt Pearl och Yamaha också (om man får tro uppgifter på nätet).

30 Aug 2010, 17:27
Profile

Jyda wrote:

[xx(][xx(][xx(]

Det intressanta är ju att Jerker berättar hur det gick till, på nätet finns oerhört lite fakta om Coron pedaler och tolkar jag Jerker rätt var de MB märkta före Coron. Men helt nytt för pedaler var det inte för de tillverkande japanerna, de hade byggt pedaler åt Pearl och Yamaha också (om man får tro uppgifter på nätet).

Å andra sidan finns det inget som säger att hans affärsetik har förändrats.

Men visst är det en rolig historia för de som är intresserade av Coron-pedaler.

30 Aug 2010, 18:09
Profile

Goran wrote:

Jyda wrote:

[xx(][xx(][xx(]

<font color="red">Å andra sidan finns det inget som säger att hans affärsetik har förändrats.</font id="red">

Jag vet inget om Jerker förutom att han startat MB & JAM, om det nu är så, vi är väl många som uppskatter en god historia i alla fall [:D]
Och Coron/MB pedaler har sin plats i historien oavsett om de är kopior eller inte, vilket de uppenbarligen är, nästan....
Jag tycker att mailet Jerker skickade mig, som svar på en fråga, ändå kastar ett ljus över ett pedalmärke som borde få mer uppmärksamhet, så här i backspegeln.
Jag började, för jävulen, min pedalkarriär med en Coron [8D], nja nästan, först en VOX Treble Booster och Wah, men sen vart det en Coron Distortion 10.

30 Aug 2010, 22:06
Profile

Jyda wrote:

Goran wrote:

[quote="Jyda"]

[xx(][xx(][xx(]

<font color="red">Å andra sidan finns det inget som säger att hans affärsetik har förändrats.</font id="red">

<font color="red">Jag vet inget om Jerker förutom att han startat MB & JAM</font id="red">, om det nu är så, vi är väl många som uppskatter en god historia i alla fall [:D]
Och Coron/MB pedaler har sin plats i historien oavsett om de är kopior eller inte, vilket de uppenbarligen är, nästan....
Jag tycker att mailet Jerker skickade mig, som svar på en fråga, ändå kastar ett ljus över ett pedalmärke som borde få mer uppmärksamhet, så här i backspegeln.
Jag började, för jävulen, min pedalkarriär med en Coron [8D], nja nästan, först en VOX Treble Booster och Wah, men sen vart det en Coron Distortion 10.
[/quote]
Nja, du vet ju det han skrivit i sitt mail.

Jag uppskattar såklart också en god historia och det är inte meningen att förstöra din tråd. Har bara så svårt för giriga personer som slänger all etik bara för att tjäna en krona. Undra hur reaktionerna här skulle varit om någon hade skickat en Lehnertförstärkare till Kina för att dissekeras och serietillverkas för halva priset? Eller Björn Juhls pedaler? "Effektiv konkurrens"...

30 Aug 2010, 22:58
Profile

<b>OK, Jyda</b> jag förstår ditt resonemang och i princip håller jag med naturligtvis.
Å andra sidan vill vi väl inte ha en självcensurerad story från Jerker?

Jag tycker det är viktigt att sånt här bevaras och dokumenteras, oavsett om metoderna ibland var allt annat än fullt hederliga. Framförallt Gibson har ju i nutid drabbats av motsvarande kopiering.
Vad som var bra med MB/Coron var ju att vi som spelade då kunde köpa pedaler som var bra och som vi hade möjlighet köpa relativt billigt, MXR var för många ouppnåeligt på den tiden.
Det som har hänt har hänt.

31 Aug 2010, 07:05
Profile

Ahhh... den där disco-trumm-mojängen... Jag minns den från början av 80-talet då vi hade en sådan i ett band jag spelade på. Den lät ju väldigt fräck så den användes i princip i varenda låt vi körde om jag minns rätt[^]... I vissa som ett doui-doui-doui... ibland mer som ett dooooouuuuuuiiiii...

http://www.myspace.com/h2band

31 Aug 2010, 10:05
Profile

Hur många kopior av Ibanez Tube Screamer finns därute? Marshalls tidiga stärkare var mer eller mindre direkta kopior på Fender Bassman, osv.

Kopiering av kända kretsar är nåt som i princip alla tillverkare använder sig av, både stora drakar och små "boutique"-tillverkare.

Erik R

31 Aug 2010, 10:36
Profile

Intressant historia, tack för den Goran(Fast den ger ialla fall mig lite dålig smak i munnen.).

d95err wrote:

Kopiering av kända kretsar är nåt som i princip alla tillverkare använder sig av, både stora drakar och små "boutique"-tillverkare.

Erik R

Det gör det väl inte mer acceptabelt(Fast det kanske du inte menade heller?). Ofta så kritiserar vi andra länder(Japan, Kina etc.) för piratkopiering, när vi nu gör det själva så är det väl inte bättre(Även om det "tillverkats" bra pedaler med "välrenomerade människor"? bakom.)? Är vi generellt lite partiska här kanske?

Om jag framstår som nån moralpredikare, så jag får väl lägga till att jag är definitivt inte någon förebild i det avseendet. [:D]

M-J

31 Aug 2010, 18:00
Profile ICQ WWW

40sek in och 199sek ut...2500 pedaler.. Det är så man gör pengar...[:D]

31 Aug 2010, 19:09
Profile

Det gör det väl inte mer acceptabelt(Fast det kanske du inte menade heller?). Ofta så kritiserar vi andra länder(Japan, Kina etc.) för piratkopiering, när vi nu gör det själva så är det väl inte bättre(Även om det "tillverkats" bra pedaler med "välrenomerade människor"? bakom.)? Är vi generellt lite partiska här kanske?

Eftersom kopiering av kretsar är något som gjorts regelbundet i musikelektronikbranchen av i princip alla aktörer de senaste 70 åren ungefär, så fattar jag inte vad som skulle vara upprörande med att en liten svensk tillverkare har gjort så?

Erik R

01 Sep 2010, 12:03
Profile

d95err, kalla mig gammalmodig men generellt sett så tycker jag inte stöld är nåt man kan acceptera/eller tycka vara ok bara sådär, för det är/var väl det egentligen?

Att det "förekommit under lång tid", är väl heller inget bra argument, många olagligheter/ojustheter som har gjort det utan att vi för den skull accepterar dom.

Tycker bara som privatperson här(Var jag i branschen skulle förmodligen svart epoxi få användas flitigt).

Är inte särskilt upprörd heller, även det kanske lät så. [;)](Men skulle nog bli det om jag var (pedal)tillverkare och fick mina idéer snodda).

M-J

01 Sep 2010, 13:55
Profile ICQ WWW

Finns det möjligen någon liten skillnad i det moraliska moraset om man kopierar för att bygga något fint för eget bruk och möjligen de närmaste polarna, jämfört med att plagiera och serieproducera billigt i asien uteslutande för att tjäna grova pengar? Kan tycka att den moraliska frågan i någon mening handlar om det.

Kul story oavsett.

/Gunnar

01 Sep 2010, 21:25
Profile

Uppenbarligen hade inte MXR mönsterskyddat/patenterat sina kretslösningar varför det var ofarligt för någon annan att göra som nämns i mejlet. Redan på den tiden kunde plagierande leda till stämningar och MXR hade väl knappast tvekat att göra så om de kunnat vinna, i synnerhet när deras agent, Muskantor, bör ha beklagat sig för dem om den oväntade konkurrensen i Sverige.

Jag tror dessutom knappast att MXR själva har kommit på kretslösningarna i sina tidiga pedaler. De kanske inte var så pigga själva på att en diskussion skulle uppstå vem som egentligen "ägde" kretslösningarna.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

02 Sep 2010, 16:12
Profile

Jerker kan konsten att dra en och annan skröna han[:D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Sep 2010, 18:01
Profile WWW

Jag tycker att det är en spännande berättelse men får man publicera ett privat e-mail? Har för mig att man generellt inte får lov att publicera en text som någon annan skrivit utan lov. Vet med mig att jag själv emellanåt "lånat" [:I] annans text men då försökt ange källan, men ett privat e-mail...vad gäller där?

Brevhemlighet/posthemlighet, FRA...blabla, Vad gäller? [?]

Jag bad naturligtvis Jerker om lov att publicera mailet rakt av [:D]

02 Sep 2010, 20:06
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]