View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 22:15

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Ebay-säljare som kräver betalning innom 24 timmar 
Author Message

Post Ebay-säljare som kräver betalning innom 24 timmar
Whats up with that?? Verkar vara vanligare med folk som säljer gitarrer än tex skivor (som jag köper oftare).

30 Aug 2010, 13:57
Profile

Är det för kort eller för lång tid eller vad?? Om man trycker på köpknappen eller vinner en auktion så pröjsar man väl med en gång??

Blues66

30 Aug 2010, 14:18
Profile

Finns även möjlighet att som säljare kräva omedelbar betalning på Buy it now-auktioner. Inte helt ovanligt. Allt för att minska trasslet som säljare gissar jag...och det är väl OK. Man betalar väl även själv gärna på en gång för att få prylen så snabbt som möjligt, och med paypal är ju betalningen ju ändå färdig direkt när man genomfört den från sin sida.

/D

30 Aug 2010, 14:20
Profile ICQ WWW

På Tradera är det väl brukligt med en betalningstid på 3-4 dagar, men på Ebay vet jag inte. Kanske en Turbo-auktion? [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

30 Aug 2010, 14:21
Profile ICQ WWW

Jag tänker inte på Buy-it-now-auktioner och det är väl klart att det är extremt kort tid. Min undran är om det finns någon logistisk eller ekonomisk anledning till detta som jag inte förstår.

30 Aug 2010, 14:48
Profile

Jag brukar betala på en gång när jag köpt nåt på Ebay. Det brukar vara ett normalt steg i processen att efter att ha tryckt på "Buy it Now" knappen slussas vidare till sitt PayPal account om man har ett sånt kopplat till sitt Ebay Konto.
Har alltid funkat smärtfritt. Prylen är betalt på en gång och kan skickas snarast

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

30 Aug 2010, 14:56
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Jag tänker inte på Buy-it-now-auktioner och det är väl klart att det är extremt kort tid. Min undran är om det finns någon logistisk eller ekonomisk anledning till detta som jag inte förstår.

Snabbt och smidit avslutande av auktioner rimligen, så att man som säljare slipper ha en massa långa processer med att jaga in pengar etc.

30 Aug 2010, 15:24
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Snabbt och smidit avslutande av auktioner rimligen, så att man som säljare slipper ha en massa långa processer med att jaga in pengar etc.

Ja ja, visst men ett dygn bara (!).... för helvete - de flesta maginfuenser brukar vara längre än så, bara sitta på akuten kan ta ett halvt dygn när man bor i storstan, eller att bredbandet slutar funkar, eller vad fan som helst som gör att vardagen ställs ur spår. Ett dygn är <i>ingenting"]....

30 Aug 2010, 15:39
Profile

Jag har köpt någonstans runt 50st saker från eBay och varje gång har jag betalat direkt inom någon minut
ett dygn på sig att betala efter att auktionen avslutas tycker jag personligen låter rätt rimligt

Men det finns säkert omständigheter där det kan bli lite pressat, speciellt om det är helg
och man är halvt vid medvetande :)

Fast jag tycker oavsett att det är upp till säljaren av sin vara hur han vill sälja den och till vilken tidsram
men om det vore jag som hade satt 24tim betalningstid så skulle jag acceptera att det tog längre ifall
personen meddelade mig i förväg och förklarade varför det kan ta längre tid

30 Aug 2010, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Jag har köpt någonstans runt 50st saker från eBay och varje gång har jag betalat direkt inom någon minut
ett dygn på sig att betala efter att auktionen avslutas tycker jag personligen låter rätt rimligt

Men det finns säkert omständigheter där det kan bli lite pressat, speciellt om det är helg

Fast jag tycker oavsett att det är upp till säljaren av sin vara hur han vill sälja den och till vilken tidsram
men om det vore jag som hade satt 24tim betalningstid så skulle jag acceptera att det tog längre ifall

Antingen köper du bara buy it now-auktioner eller så sitter du sömndrucken mitt i natten för att kunna betala minuten efter. [;)]

31 Aug 2010, 12:48
Profile

Quote:
Originally posted by Vinyljunkie
Antingen köper du bara buy it now-auktioner eller så sitter du sömndrucken mitt i natten för att kunna betala minuten efter. [;)]

Visst finns det en del auktioner som slutar mitt i natten, men det beror ju helt på vari världen säljaren finns. Tyska ebayauktioner gör ju sällan det... I vilket fall kollar man väl rimligen sin mail varje dag, och det särskilt om man väntar på att få veta om man vunnit en auktion. Att då direkt logga in på paypal och fixa betalningen borde inte vara särskilt meckigt tycker jag, men det är klart att det finns situationer då det kan bli lurigt. Tycker man verkligen att det är väldigt meckigt får man väl skippa de auktionerna.

Jag får nog alltså dessvärre instämma i gruppen som inte riktigt ser problemet i det här... [:I]

/D

31 Aug 2010, 13:41
Profile ICQ WWW

Quote:
[i]Originally posted by Vi

Visst finns det en del auktioner som slutar mitt i natten, men det beror ju helt på vari världen säljaren finns. Tyska ebayauktioner gör ju sällan det... I vilket fall kollar man väl rimligen sin mail varje dag, och det särskilt om man väntar på att få veta om man vunnit en auktion. Att då direkt logga in på paypal och fixa betalningen borde inte vara särskilt meckigt tycker jag, men det är klart att det finns situationer då det kan bli lurigt. Tycker man verkligen att det är väldigt meckigt får man väl skippa de auktionerna.

Jag får nog alltså dessvärre instämma i gruppen som inte riktigt ser problemet i det här... [:I]

/D

Det blir ett jätteproblem om säljaren vägrar sälja för att man är sen med betalningen.

31 Aug 2010, 13:52
Profile

På Ebay funkar det så att säljaren sätter sina villkor, och om man accepterar dom (ex betalning inom 24) så bjuder man , annars om man ex skall ut och segla och inte vet om man kan komma mail etc så bjuder man inte på dessa auktioner?

Gäller ju även fler villkor i den mån de är godkända av Ebay (ex får dom inte neka Paypal som betalning)

Jag tror dom gör så för att snabbt kunna sälja till näst högste om vinnaren backar ur, och inte behöva vänta 3-4 dagar.

31 Aug 2010, 14:05
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

remus wrote:

Det mesta har varit Buy it now-auktioner, men de gånger det har varit vanliga auktioner så får jag ju meddelande
direkt på iphonen via push om jag har vunnit och sedan kan jag betala direkt från telefonen

Jag är en nattuggla och alla amerikanska auktioner jag har varit med om har haft en sluttid runt 20-23 på kvällen

Sedan om du då har 24tim på dig att betala så gör det ju ingenting ens om auktionen slutar mitt på natten
då man ser det dagen efter.

Köp en iPhone helt enkelt och tanka ner ebay-appen :)

31 Aug 2010, 15:24
Profile ICQ YIM WWW

Om du har 4-5 köpare i kö, vill du nog inte ge alla 3 dagar per näsa.

Det är ju inte svårare att betala än att buda.
Om man inte är tidsoptimist, vill säga.

31 Aug 2010, 19:04
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]