View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 00:58

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Nån som e bra på Jackson? Bilder 
Author Message

Köpte en förra veckan och detta e min första Jackson[8D]. Underbar gura och i nästintill nyskick. Men var e den byggd och när? De e en Jackson Dinky XL Professional med serienr 308680 Nån kan hjälpa mig med detta?
Mvh Daffyd
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

01 Sep 2010, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

Börja här: http://audiozone.dk/index-filer/jackson ... sional.php

01 Sep 2010, 12:27
Profile

Här finns det en hel del info, Jackson o Charvel forum

http://www.jcfonline.com/content/

01 Sep 2010, 13:16
Profile

Jackson är väldigt bra gitarrer, tycker jag. Grattis! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

01 Sep 2010, 14:12
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jackson är väldigt bra gitarrer, tycker jag. Grattis! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

Tack mina "cybervänner"! Ska kolla upp er info. Och Fenderbender, utav de lilla jag hunnit se och göra på den så känns de brutalt nice[:)]! Bilder kommer mo ni vill se på skönheten[8D]?
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

01 Sep 2010, 15:54
Profile ICQ YIM WWW

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men som jag förstått det så är det ofta ganska svårt att nysta info om Jackson eftersom de så ofta gör specialare på var och varannan gura de tillverkar (ialafall de lite bättre). Senast på Fuzz-mässan snackade jag med nån från Jackson och undrade vad det var för skum modell jag själv hade och han kunde inte svara på det men var väldigt nyfiken då det jag berättade om gitarren var helt okänt för honom. Han bekräftade det jag skriver ovan att de gillar att bygga mycket sådär "halv-custum".

01 Sep 2010, 15:55
Profile

Den är Japan tillverkad, tyvärr är det dåligt med spårbarhet på serienumren, gäller oavsett var dom är tillverkade.
Jackson Proffesionals från "rätt" år anses generellt som minst likvärdiga med dom USA tillverkade, dock sattes det ju stopp för den tillverkningen när detta gick upp för dom.
Tror Dinky XL bara tillverkades mellan -92-95 och låg på runt 1000USD i nypris på den tiden.
En riktigt bra gitarr.

...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

01 Sep 2010, 16:40
Profile ICQ YIM WWW

Hade själv en Jackson för många år sen, och fick googla runt som fasen innan jag lyckades hitta en likadan. En sån här var det, fast min var blå: http://www.jcfonline.com/threads/109955 ... -signature!
Det som nämns på denna länken om denna att den bara gjordes i 100 ex det tror jag inte mycket på, dock den som är längre ner, där det är skrivet på baksidan av kroppen. Den var dock signerad av Grover Jackson på huvudet. Det jag minns av denna var att den var skön att spela på, halsen var olackad o väldigt "mjuk". Skulle va kul att känna på en likadan idag o se vad man tycker..

01 Sep 2010, 16:45
Profile

Hittade den genast tack vare "danix" tips. Här e den, fast min är mörkblåturkos. Och de stämmer som du skriver "storm" att dom låg på ca 1000 dollar i USA. De roliga med denna e att den e köpt i USA runt 95, spelad på ett par månader, för att sedan hamna i ett case i 14år. Är i väldigt fint skick med andra ord[:D]. Tack åter igen för era tips[:)]!
http://audiozone.dk/guitargallery/?cont ... Page10.jpg
Den gröna e de!
Mvh Daffyd

01 Sep 2010, 19:13
Profile ICQ YIM WWW

Hade själv en Jackson för många år sen, och fick googla runt som fasen innan jag lyckades hitta en likadan. En sån här var det, fast min var blå: http://www.jcfonline.com/threads/109955 ... -signature!
Det som nämns på denna länken om denna att den bara gjordes i 100 ex det tror jag inte mycket på, dock den som är längre ner, där det är skrivet på baksidan av kroppen. Den var dock signerad av Grover Jackson på huvudet. Det jag minns av denna var att den var skön att spela på, halsen var olackad o väldigt "mjuk". Skulle va kul att känna på en likadan idag o se vad man tycker..

Jag har en sådan svart som är signerad på baksidan [:D]. Köpte den ny i LA 87 eller 88. Väldigt skön att spela på också - oljad hals och jätteband. Inte använd sedan början av 90-talet dock [:)]

02 Sep 2010, 09:06
Profile

Den enda fråga som kvarstår Daffyd är ju när du ska sälja den här blåa fina Jacksongitarren till mig? För inte spelar väl du hårdrock inte?! [;)] [:D]

/Majkel

:: The Cabin Recording Studio ::

02 Sep 2010, 16:49
Profile

Hahaha! Jo den kommer säkerligen att gå iväg Majkel. Men som med många sådana här guror som har blivit liggandes så finns de alltid en hake[;)]. I en del fall kan man nog säga att de kan va rent av dåliga instrument. Men ofta tror jag att de e nåt annat som kan ha gått snett i början. Köpte en KRAMER striker från 87-88 för ett par år sedan som va som denna Jackson, i princip i nyskick. Kramern hade en stränghöjd som va på tok för hög från fabrik. Trots att man satte floydet i lägstaläget så funkade de alltså inte. Därför var den ju helt kass å lira på och blev ståendes/liggandes i alla dessa år. Jag låg sömnlös en natt och funderade ut en lösning på guran, kom på hur jag skulle göra och gick upp mitt i natten och borrade å härjade. På morgenen när jag vaknade stod de en gura som helt plötsligt gick å spela på och dessutom va helt i nyskick. Blev såklart såååå jävla glad[:D] när öppnade caset till denna Jackson. Men blev inte direkt förvånad när jag hittade "haken" till varför den har blivit liggandes[;)]. Det sitter ju ett Schallerfloyd på den och i början när den var ny, har någon lyckats dra sönder gängorna på Dsträngens främre sadelskruvshål. Detta upptäcktes när jag skulle intonera den och innan hade just den sadeln flygit fram. Nu använder jag ju 010strängar och du skulle ju ändå sadelskruven sitta i bakre hålet för att intonera perfekt. De e väl om man ska köra lite fetare strängar som de blir dags att åtgärda detta. Ett fantastiskt instrument blev de till sist och den låter ju överjävligt bra[:D]. Finns säkert många sådana här historier på Bojen och de hade vart kul å höra vilka "hakar" ni råkat ut för[:)]?
Mvh Daffyd

02 Sep 2010, 18:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]