View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 22:09

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Dyra pedaler 
Author Message

Post Dyra pedaler
Vi har haft en topic om pedaler som är bra i förhållande till priset men vilka är fullständigt överprissatta?
Alla övriga kanske någon säger, och det ligger något i det….
Jag tycker att Zvex pedaler, även om de är handmålade, håller väl höga priser, knappast high tech och knappast små upplagor. Visst är de bra och så men….

06 Sep 2010, 11:07
Profile

Nu kommer några säkert hata mig men jag tycker T-rex inte alls är värda de priserna de säljs för. Nur det förvisso inga speciellt dyra pedaler men ändå.

Tycker de låter billigt och har inte alls funkat live för mig. Men smaken är ju som baken :)

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: lavrell (at) gmail.com

06 Sep 2010, 11:11
Profile

Ofta betalar man väl för annat än funktionen, vad gäller T-Rex så håller jag inte helt med. Room-mate är jättebra till exempel!

myspace.com/slackervillezoo

06 Sep 2010, 11:39
Profile WWW

Nu kommer några säkert hata mig men jag tycker T-rex inte alls är värda de priserna de säljs för. Nur det förvisso inga speciellt dyra pedaler men ändå.

Tycker de låter billigt och har inte alls funkat live för mig. Men smaken är ju som baken :)

okej. det är inte riktigt min erfarenehet. jag har haft ett gäng olika t-rex och tyckta att de flesta funkar bra. den enda jag haft men inte riktigt kommit överens med är viper.

annars tycker jag att tremster, mudhuney, dr.swamp, alberta och compnova som jag spelat på mycket funkar väldigt bra.

vilka t-rex är det du inte kommer överens med?

annars så tycker jag det är så att det är svårt att säga något generellt om ett märke då det kan skifta väldigt mycket mellan hur pedalerna är. kanske inte så mycket i kvalitet men i ljud. ibland får jag för mig att vissa har bestämt sig redan innan de testat en tillverkares alla pedaler har bestämt sig för att de gillar alla pedalerna han har gjort.

jag tycker till exempel att fulltone har gjort vissa pedaler som är helt fantastiska medans jag inte kommer överens alls med andra.

hette valvetronix tidigare...

06 Sep 2010, 11:56
Profile

Kan till viss del instämma, men T-Rex är avsevärt dyrare i t ex USA än här och då kommer det liksom i ett annat läge.

06 Sep 2010, 12:01
Profile

Ja tycker dom flesta boutiques pedaler är alldeles för dyra
jämfört med vilka komponenter som verkligen sitter i dem!
Däremot så tycker jag ofta man glömmer bort helheten och endast
fastnar för soundet ( vilket iof är poängen med en pedal)
Men hållbarhet, storlek, ampere, och andra små saker spelar ju
oxå in en roll i pris!

T-rex tex som Lavrell bojkottar tycker jag håller en hög ambition
när det gäller helheten och hur dom funkar med varandra!

Replican tycker jag fortfarande är top of the line när det gäller
digitala delay som simulerar tape echo och att smälta in i ljudbilden.

Även Tremstern simulerar väldigt bra ett gammalt stärkartremolo så
jag undrar om lavrell har lyssnat på dessa[;)] Fast visst är T-rex
alldeles för dyra!! håller helt med..

Jag skulle snarare vilja omformulera frågan och undrar hur många
som bryr sig om själva " Hypen" och till viss del utseendet på
pedalerna? Handen på hjärtat, hur många vill ha en Behringerpedal
i bordet? Fast å andra sidan går ju sånt runt, och ibland kan en
OD1 va coolt och udda....

Visst är ljudet klart viktigast men jag tror inte det är hela sanningen! Därav kan många av pedaltillverkarna ta hutlösa priser!

Det är helt enkelt roligare o köpa en dyr och udda pedal[:D]

http://www.remingtonsteele.se

06 Sep 2010, 13:44
Profile ICQ WWW

-------

Jag har byggt Moody tremolo och kör det med 12 volt, det låter minst lika bra om inte bättre än Tremster. 1/3 av priset MEN man måste bygga själv, vilket jag tycker är roligt men andra tycker är bökigt.

Visst är det kul köpa & äga dyra exklusiva pedaler, så sant som det är sagt [:D]

06 Sep 2010, 13:54
Profile

Goran wrote:

laros wrote:

-------

Jag har byggt Moody tremolo och kör det med 12 volt, det låter minst lika bra om inte bättre än Tremster. 1/3 av priset MEN man måste bygga själv, vilket jag tycker är roligt men andra tycker är bökigt.

Visst är det kul köpa & äga dyra exklusiva pedaler, så sant som det är sagt [:D]

Absolut! Har en polare som mellan turneer har som hobby att bygga
egna pedaler, och jag lovar dom låter minst lika bra som dom dyraste
och bästa pedalerna på marknaden! Han har bara egna i sina pedalbord
och det är ju supercoolt tycker jag, men baksidan av det kan vara att
dom inte är byggda med samma kvalite i chassi och så är ju 2:ans värdet noll! Även fast han är känd osv...spelar lixom ingen roll!

Men det blir ju billigare om man vet hur man gör!

Så sant, så sant[8D]

06 Sep 2010, 14:00
Profile ICQ WWW

När det gäller Zvex får man ju betala för en av Zachary Vex uppfunnen produkt. Även om tex Fuzz Factory är lätt att klona, så är det ju något som han under lång tid förfinat innan den kom ut på marknaden. Det ska han ju rimligtvis ha betalt för. De är trots detta alldeles för dyra, det håller jag med. Nästan sjukt dyra faktiskt. Zvex släppte nyss en Taiwan-version av SHO, men även den tycker jag är rätt saftigt prissatt på 170 $.

Zvex är iallafall världsmästare på att göra pedaler med "Mojo". De ser så vansinnigt coola ut. På en Facebooksida pågick en diskussion ang SHO, där flertalet inlägg handlade om att folk var villiga att köpa pedalen oavsett hur den lät. Bara gorillan på framsidan av pedalen gjorde folk köpsugna. Helt otroligt!

T-rex är väl inte alls billigare här än USA? Exempelvis tonebug overdrive kostar 99 $ där medans den kostar nästan en tusenlapp på Thomann. Det är en skillnad på 250-300 kr.

06 Sep 2010, 14:59
Profile ICQ YIM WWW

OK, förr var i alla fall T-Rex dyrare i USA [B)]

Bygger man Zvex SHO själv kostar den inte mycket och är väldans lätt att bygga.
Till saken hör att Zvex anklagats för att ha snott SHO från en artikel skriven av Jack Orr.
Missförstå mig inte, jag tycker också att Zvex pedaler är otroligt läckra, enorm design. Men den lilla lådan med många knappar, Fuzz Factory, gör att minsta feltramp får rejält ljudliga effekter.

06 Sep 2010, 15:06
Profile

Ibanez AD-9 är dyr och dålig tycker jag [B)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

06 Sep 2010, 17:04
Profile

Borde ju gjort klart att det är deras OD/Distar som jag personligen inte gillar.
Men det va ju ett tag sen jag gav dom en chans så i min nuvarande rigg kanske de funkar bättre.

Tremstern har jag haft och den va bra!

06 Sep 2010, 17:54
Profile

Jag säger Fulltone! Har haft OCD v4, gillade inte basboosten svår att få att funka i bandet. Fat Boost v2, den röda lät inte alls kul gjorde mitt dynamiska grundljud kallt och hårt. Clyde DL Wah är löjligt överdriven. Inte alls speciell eller bättre än t ex en standard Vox. Har visserligen nyss köpt på mig en Fulldrive2 utan mosfet som ännu ligger otestad. Den tror jag på, däremot.

Laros, du är helt rätt ute där. Vi gitarrister är så hypekänsliga och märkesfixerade. Läser man mycket TGP och Harmony Central så färgas man vare sig man vill eller inte. Jag tror vi vill...

För mig är märket oviktigt däremot måste de palla en del och inte generera oljud istället för det man vill få ut. Tyvärr faller många, inte alla långt ifrån, billighetstillverkare på just det. Brus, volymdropp, dynamikbortfall är sånt som gör att jag väljer bort grejer, har också lärt mig vad som funkar i en mix och live.
Däremot är det kul att testa, sälja, byta och köpa bara för att ha hört med egna öron istället för att läsa sig till kunskapen.
Har också märkt att om man hittar en tillverkare som gör nåt man gillar så är risken/chansen stor att man också gillar andra pedaler av samma tillverkare. Mad Professor i mitt fall. Men på den nivån är det svårt att hitta fel på grejerna. Samma sak gäller naturligtvis tvärtom om man ogillar grejerna.

Matte

mslcases@gmail.com

06 Sep 2010, 18:14
Profile

Måste ju själv erkänna att jag gärna har något som inte alla andra
har:) så jag är rätt skyldig själv[:D]

Å Clapton71! Precis som du så är det buskul att testa och byta osv..
håller helt med dig..

Men va fan, det ska va kul o lira...annars kan man lika gärna göra
något annat! Spelar ingen roll om man är heltidsproffs eller passionerad hemma musikant!

06 Sep 2010, 18:32
Profile ICQ WWW

T-rex hör väl till absoluta eliten om man pratar om kvalitet det tror jag man skriver under på world wide. Vad man tycker är en annan sak. Själv tycker jag comp nova som är en lite speciell compressor är bland det bästa som finns när det gäller diskret arbetssätt och replica delayet sanslöst bra.

"Det är aldrig försent att ge upp"

06 Sep 2010, 19:27
Profile WWW

Jag är lite tveksam till T-Rex kvalité. Det kan hända att de har bättrat sig men den första generationen pedaler var rent dåliga faktiskt. Jag köpte 4 pedaler när de kom och fick nästan direkt problem med 3 av dem. Potar som skrapar är inte så kul när pedalen är nästan ny.
Den första nätdrivna versionen på Replican var tydligen också mycket strul med. Jag har den senare versionen som går på 12 volt och den har fungerat bra dock. Har inte testat alla T-Rex pedaler men tillräckligt många för att inte vilja ha mer. Tycker att Fulltone gör bra pedaler som är robusta och tål att användas live. Min Fulltone Clyde Wah är från -98 och fungerar fortfarande perfekt. Har inte ens bytt pot i den. Jag har den senaste tiden giggat nästan varje helg och då får prylarna bekänna färg.
Gillar även Z-Vex Wah Probe men är tveksamt till om den skulle hålla lika länge.
Fördelen med Z-Vex är ju att man själv kan välja om man tycker en handmålad pedal är värd priset. Några modeller finns ju i Vexter version utan konstverk.

06 Sep 2010, 19:55
Profile

T-rex hade lite problem i början när det växte och hade för mycket ordrar att leverera. Sen det hunnit ikapp med produktionen och valt rätt underleverantörer så har det mig veterligt inte funnits några sådana problem så du måste haft otur. Nu vill jag inte hylla T-rex särskilt men snackar vi överpriser och skall ta ett exempel ur högen så har vi ju Zendrive som numera finns som kitt för 43 Euro och låter precis lika bra! Så för att knyta an till tråden så är det väl märket och hypen vi betalar för i rätt hög utsträckning [;)]
monk wrote:

Jag är lite tveksam till T-Rex kvalité. Det kan hända att de har bättrat sig men den första generationen pedaler var rent dåliga faktiskt. Jag köpte 4 pedaler när de kom och fick nästan direkt problem med 3 av dem. Potar som skrapar är inte så kul när pedalen är nästan ny.
Den första nätdrivna versionen på Replican var tydligen också mycket strul med. Jag har den senare versionen som går på 12 volt och den har fungerat bra dock. Har inte testat alla T-Rex pedaler men tillräckligt många för att inte vilja ha mer. Tycker att Fulltone gör bra pedaler som är robusta och tål att användas live. Min Fulltone Clyde Wah är från -98 och fungerar fortfarande perfekt. Har inte ens bytt pot i den. Jag har den senaste tiden giggat nästan varje helg och då får prylarna bekänna färg.
Gillar även Z-Vex Wah Probe men är tveksamt till om den skulle hålla lika länge.
Fördelen med Z-Vex är ju att man själv kan välja om man tycker en handmålad pedal är värd priset. Några modeller finns ju i Vexter version utan konstverk.

06 Sep 2010, 21:10
Profile WWW

T-Rex hör väl inte till de riktigt dyra. Analogman, och våra svenska boutique tillverkare Himmelstrutz och MP (OK då, finland [;)]) är ju cirkus en tusing dyrare än motsvarande funktion av de flesta tillverkare. Inget då sagt om soundet...

Jag tillhör kategorin som vill pröva olika märken och tenderar att dras till de dyrare. Man vill väl tro att man får vad man betalar för[:I]. Min andra MP är på väg, har ett antal Fulltone och Analogman. Fulltone-pedalerna har ju sjunkit rejält i pris sedan de säljs via de flesta kedjor, verkar rimligt eftersom volymerna måste ha ökat och komponenterna varken är rocket science eller dyra.

Image

06 Sep 2010, 21:34
Profile WWW

Jag säger Fulltone! Har haft OCD v4, gillade inte basboosten svår att få att funka i bandet. Fat Boost v2, den röda lät inte alls kul gjorde mitt dynamiska grundljud kallt och hårt. Clyde DL Wah är löjligt överdriven. Inte alls speciell eller bättre än t ex en standard Vox. Har visserligen nyss köpt på mig en Fulldrive2 utan mosfet som ännu ligger otestad. Den tror jag på, däremot.

Laros, du är helt rätt ute där. Vi gitarrister är så hypekänsliga och märkesfixerade. Läser man mycket TGP och Harmony Central så färgas man vare sig man vill eller inte. Jag tror vi vill...

För mig är märket oviktigt däremot måste de palla en del och inte generera oljud istället för det man vill få ut. Tyvärr faller många, inte alla långt ifrån, billighetstillverkare på just det. Brus, volymdropp, dynamikbortfall är sånt som gör att jag väljer bort grejer, har också lärt mig vad som funkar i en mix och live.
Däremot är det kul att testa, sälja, byta och köpa bara för att ha hört med egna öron istället för att läsa sig till kunskapen.
Har också märkt att om man hittar en tillverkare som gör nåt man gillar så är risken/chansen stor att man också gillar andra pedaler av samma tillverkare. Mad Professor i mitt fall. Men på den nivån är det svårt att hitta fel på grejerna. Samma sak gäller naturligtvis tvärtom om man ogillar grejerna.

Matte

mslcases@gmail.com

packa upp fulldriven. har också en utan mosfet och tycker det är den klart bästa fulltonepedalen jag testat. fast boosten ger jag inte mycket för. jag har kranat på den max men det är inte mycket som händer när jag stampar. gillar bättre när boosten ligger efter i dubbelpedaler...

07 Sep 2010, 00:48
Profile

clapton71 wrote:

Matte

mslcases@gmail.com

packa upp fulldriven. har också en utan mosfet och tycker det är den klart bästa fulltonepedalen jag testat. fast boosten ger jag inte mycket för. jag har kranat på den max men det är inte mycket som händer när jag stampar. gillar bättre när boosten ligger efter i dubbelpedaler...

Hann bara testa Fulldrive pyttelite igår kväll, men som od verkar den ok speciellt till strata och i flat-mid läget. En sak hade jag inte klart för mig- boostern gick ju bara att använda när od:n var igång! Hade önskat en helt separat clean boost typ den som finns i Möller (som nog är den bästa clean boost jag hört i en pedal, synd att od-delen inte är lika kul)

Men jag måste lira mer på den innan jag bestämmer dess framtid. Ska prova den på 12v också.

Fulltones pedaler är om inget annat välbyggda och robusta, absolut. Tycker däremot inte att de är såå märkvärdiga ljudmässigt och lever absolut inte upp till den hype som spreds runt dem när de fortfarande var förhållandevis dyra.

Jag vill också ha det som ingen annan har! Köper gärna dyrt om jag är nyfiken på prylen...

Matte

mslcases@gmail.com

07 Sep 2010, 06:55
Profile

Fulltone var väl tidiga med att tillverka boutique pedaler. Nuförtiden byggs ju pedalerna i stor skala men jag tycker fortfarande att det är bättre pedaler än motsvarande märken som tillverkas i Asien (Boss, Mxr, Digitech). Jag tycker också att Mad Professor, Analogman, Diamond mfl är i en annan klass och betalar gärna lite extra för dem. Men jag kan också förstå gitarrister som undrar om man verkligen behöver betala 5 tusen för ett analogt delay när man kan köpa en rackeffekt/golvmultieffekt som "kan allt". Av någon anledning är denna typ ofta en långhårig tatuerad gitarrist som spelar metal. De brukar däremot lägga väldigt mycket pengar på sin gitarrförstärkare. Olika hobbys helt enkelt.

07 Sep 2010, 09:12
Profile

För tusan, Matthias, testa på 12-18 volt. Då händer lite en del med ljudet och den blir luftigare och inte så murrig, tycker jag.

En nackdel med Fulldriven är att man blir lite girig och vill att alla lägen ska innebära nya höjder. Boosten i antingen flat-mids eller vintage jobbar ju hur bra som helst förutsatt man har drive på efter kl 13, t ex. Men man får jobba lite för att får ihop ljudet, eftersom de olika delarna, volym, drive och boostkanal, påverkar varandra. Mer drive gör ju också att man helt plötsligt får kompensera tonen och kontrollera basen, t ex. En väldigt rolig pedal, men jag upplever dock att man blir lite girig, som sagt, och vill att alla lägen ska låta snorbra (som en rockbox boiling point, antar jag).

För egen del tycker jag att comp-cut är fenomenalt trevligt. Som en TIM/Timmy med mycket, mycket lite gain. Och ändå något lite extra i mellanregistret. En förstärkare på gränsen att spricka upp och sedan FD2:an i comp-cut på det kan ge en fantastiskt varm och skön knuff, samt gör också att ditt solo hoppar fram på ett mycket behagligt, John Mayerskt sätt. Boostkanalen blir dessutom högst påtaglig, dvs det blir en rejäl volymhöjning. Om du kör pedalen i comp-cut, vill säga.

Så, FD2:an kräver lite arbete och, i mina öron, att man helst släpper pedaldisten och låter comp-cut-läget trycka på framförvarande spräckpedal eller hårt arbetande förstärkare istället.

Bara lite tips och pedalfilosoferande från min sida. I övrigt är det ju inte någon jättedyr pedal nuförtiden, eller?

07 Sep 2010, 09:57
Profile ICQ YIM WWW

Till saken hör att Zvex anklagats för att ha snott SHO från en artikel skriven av Jack Orr.

Nja, där tror jag du tar fel. Kretsen till SHO är så enkel att den knappast går att sno från någon. Den är i princip direkt från vilken grundläggande elektronikbok som helst (det gäller de flesta enkla boosters). Jack Orman har en liknande booster (AMZ Mosfet Boost) som (enligt mig) är bättre designad. Bl.a slipper man "crackle" när man vrider på gain-ratten.

Fulltone snodde en gång en krets av Jack Orman, men efter påtryckningar från olika communities på nätet gav sig Fulltone och de gjorde upp i godo.

Erik R

07 Sep 2010, 16:16
Profile

Xotic AC Booster. Tillför inte något i pedaldjungeln som motiverar priset. Det finns andra alternativ som är billigare eller lika dyra men roligare.
/Gunnar

07 Sep 2010, 16:55
Profile

Kan vara värt att nämna att Fulltone's Fatboost är en kopia av Jack Ormans JFET booster

SHO är visserligen kopierad (med ändringar) och är inte helt nyskapande
det är dock nästan alla gitarrpedaler

Boss, Behringer och Danelectro (cool cat) pedaler är alla kopior på andra personer eller företags pedaler
detsamma gäller boutique-företag med väldigt få undantag.

Boss SD-1 = Tubescreamer-kopia
Fulltone Fulldrive2 = Boss SD-1 kopia
Analogman King of Tone = Marshall Bluesbreaker (svarta uk pedalen)-kopia
Roger Mayers original octavia (den han utvecklade för hendrix på 60-talet och inte någon reissue)
snodde han rakt av från schemat till en modul till mixerbord som han reparerade och modifierade innan han
började arbeta åt hendrix.

Det finns i princip tre kategorier:
Kopior på pedaler med syfte att få ner priset
Kopior på pedaler med syfte att få upp kvaliteten på ljudet
Kopior på pedaler med syfte att lägga till funktion

Oavsett om det är nya eller gamla pedaler eller om de gör en eller flera saker i kategorin så är
nästan alla pedaler kopior på någon annan pedal eller en krets som någon annan designat.

07 Sep 2010, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

För tusan, Matthias, testa på 12-18 volt. Då händer lite en del med ljudet och den blir luftigare och inte så murrig, tycker jag.

En nackdel med Fulldriven är att man blir lite girig och vill att alla lägen ska innebära nya höjder. Boosten i antingen flat-mids eller vintage jobbar ju hur bra som helst förutsatt man har drive på efter kl 13, t ex. Men man får jobba lite för att får ihop ljudet, eftersom de olika delarna, volym, drive och boostkanal, påverkar varandra. Mer drive gör ju också att man helt plötsligt får kompensera tonen och kontrollera basen, t ex. En väldigt rolig pedal, men jag upplever dock att man blir lite girig, som sagt, och vill att alla lägen ska låta snorbra (som en rockbox boiling point, antar jag).

För egen del tycker jag att comp-cut är fenomenalt trevligt. Som en TIM/Timmy med mycket, mycket lite gain. Och ändå något lite extra i mellanregistret. En förstärkare på gränsen att spricka upp och sedan FD2:an i comp-cut på det kan ge en fantastiskt varm och skön knuff, samt gör också att ditt solo hoppar fram på ett mycket behagligt, John Mayerskt sätt. Boostkanalen blir dessutom högst påtaglig, dvs det blir en rejäl volymhöjning. Om du kör pedalen i comp-cut, vill säga.

Så, FD2:an kräver lite arbete och, i mina öron, att man helst släpper pedaldisten och låter comp-cut-läget trycka på framförvarande spräckpedal eller hårt arbetande förstärkare istället.

Bara lite tips och pedalfilosoferande från min sida. I övrigt är det ju inte någon jättedyr pedal nuförtiden, eller?

Körde den en stund på 12v och det var stor skillnad mot 9v, speciellt i com cut mode, men även i flat-mid. Är däremot inte helsåld på hur den stackar och stackas ihop med mina andra od's. TIM gör visserigen sitt till, men efter min Sweet Honey så grötar den bara till det. Gillar den mest till min stratas halsmick, flat-mid och gain på ca kl 14....mums! Man kanske ska ge den lite mer tid, i alla fall.
Nä, det är ju inte så dyra längre och beggade priserna gör dem nog prisvärda ändå.

Håller med om AC Booster, en av de sämsta pedaler jag testat. Ihop med en HR DL med fint rent, grundljud så tog basen över hela distljudet och bara blurrade. Många gillar den för sin transparens och dynamik, jag hittade inget av dessa egenskaper i den...

Matte
Matte

mslcases@gmail.com

07 Sep 2010, 23:38
Profile

Håller också med om Xotic AC och en BB kan i stort sett göra allt som AC och även RC kan som för övrigt inte är en cleanboost, så BB bra att ha pedal med stor gaspedal men för de övriga finns bättre alternativ till samma eller billigare pris.

Izzy wrote:

Xotic AC Booster. Tillför inte något i pedaldjungeln som motiverar priset. Det finns andra alternativ som är billigare eller lika dyra men roligare.
/Gunnar

09 Sep 2010, 11:05
Profile WWW

Den gråa DOD 250 <i>måste"] ju vara överprisad på begagnatmarknaden med tanke på vilka sjuka priser folk vill ha för dem. Ändå vill man ha en, bara för...... bara för att!

Och det är väl så det är - vissa pedaler säljer dyrt på grund av myten om dem trots att det finns betydligt billigare alternativ som ger samma resultat rent ljudmässigt.

11 Sep 2010, 12:24
Profile
Reply to topic   [ 28 posts ]