View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 18:40

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Gitarrolycka, vad kan ha hänt? 
Author Message

Post Gitarrolycka, vad kan ha hänt?
Igår när vi packade på väg till en spelning så trillade min förstärkare (i stor och tung case) rakt ner över mina gitarrer som låg i gigbags på marken (två gitarrer i var sin gigbag). Den trillade inte från en höjd, den bara välte över över dem.

Jag kan inte se någon åverkan på gitarrerna alls, inga märken som jag hittat (men har inte letat super noga, jag skiter i märken).
Men på spelningen så var den ena gitarren helt död, tyst. Jag gissar att någon av pottarna fått smällen och dött.
Ingen fara, tror jag, och nog lätt att fixa.

Den andra gitarren fungerade ljudmässigt men gick bara inte att få att hålla stämningen hur fan man än gjorde. Det räckte med en lite bend eller ett vibrato så var gitarren helt ut pitch (så mycket som ett halvt tonsteg ibland). Den har flytande svaj (Low Pro EDGE) men har hållt stämningen perfekt (nåja) innan.
Jag har pillat ner stallet nu och gått igenom hela gitarren men hittar ingenting som verkar skumt eller sönder, men det är fortfarande så att bara jag spelar på gitarren så blir den ostämd.

Är det någon som har någon ide om vad fan det är som spökar?
Gitarren är helt ny (sen förra fredagen) och one of a kind, så detta är inte kul.

/Magnus

12 Sep 2010, 14:16
Profile WWW

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

12 Sep 2010, 14:22
Profile

spricka i halsen så blir det precis så

12 Sep 2010, 14:24
Profile ICQ WWW

Träet kring halsinfästningen ser OK ut?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Ja, det ser okay ut.
Har tagit av halsen och ser inget skumt där heller.

Jag tänker om det kan vara att trossroden lossnat/pajat inne i halsen?

Stallet ser också friskt ut (och är nytt), men jag håller på att sätt på ett annat nu för att kolla.

/Magnus

12 Sep 2010, 14:25
Profile WWW

spricka i halsen så blir det precis så

Aj då.

Jag ser ingen, men skall kolla mer nog en gång till.

/Magnus

12 Sep 2010, 14:26
Profile WWW

Kan stallet fått sig en smäll? Jag gissar antingen på det eller på trussrodden. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

12 Sep 2010, 14:28
Profile ICQ WWW

[i]Originally posted by Magnus Olsson
Gitarren är helt ny (sen förra fredagen) och one of a kind, så detta är inte kul.

/Magnus

[:(]
Nej vad hemskt, är det gröna då?
Attans tråkigt men hoppas det fixar sig.

[:)]

12 Sep 2010, 14:30
Profile

Och stolparna till svajet sitter fast som dom ska ?

12 Sep 2010, 14:32
Profile

Håller på att sätta i ett nytt stall nu och skall se, bara väntar på att strängarna skall sätta sig lite.

/Magnus

12 Sep 2010, 14:44
Profile WWW

Jag tänker om det kan vara att trossroden lossnat/pajat inne i halsen?

/Magnus

Det borde du märka om du spänner trossroden och om den då uppför sig "normalt"

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

12 Sep 2010, 18:14
Profile

Jag tror inte en sekund på dragstången eller spricka i halsen.
Men jag har haft fel förr [:I]
Sitter stallskruvarna och bussningarna som dom ska?
Går stallet och fjädrarna fritt överallt?
Översadeln, sitter den fast och låser den som den ska?

Dumfrågor till en som har skruvat floyd ända sedan Nut fick ansiktsbehåring men... [;)]

Jag har aldrig varit med om att en gitarr stämmer ur sig vid bends pga dragstången men...

/ Jonas
http://www.fagerlund.biz

12 Sep 2010, 18:19
Profile ICQ WWW

[i]Originally posted by JonasF

Dumfrågor till en som har skruvat floyd ända sedan Nut fick ansiktsbehåring men... [;)]

/ Jonas
http://www.fagerlund.biz

Hahahaha jag tror Magnus och jag är lika gamla faktiskt. [:D]

12 Sep 2010, 18:32
Profile

Nu vill inte jag salta öppna sår men, hade du haft en Les Paul så hade du kunnat spela vidare utan problem, dock så hade stärkaren legat i molekyler.

Skämtåsido, förbannat surt och jag förvånas över att du inte hittar problemet då du måste va den som skruvat mest med de där så de blir intressant att veta vad som va fel i slutändan.

12 Sep 2010, 18:44
Profile ICQ WWW

Nu vill inte jag salta öppna sår men, hade du haft en Les Paul så hade du kunnat spela vidare utan problem....

Hur skulle det gått till utan huvud? Jag tror du tänker på Tele[:)]

Ofantligt trist förstås, men JoFa's tips är bra. Kolla så allt sitter fast ordentligt. Kan ju blivit tryck som gjort att gängor/trä mosats utan att det direkt syns. Finns ju möjlighet att spricka vid översadeln(som inte syns om man inte bänder upp den igen, gör att den inte sitter som den ska?

12 Sep 2010, 19:24
Profile

Jag har kommit till rätta med problemet, när jag bytte stallstolparna så började allt fungera igen (jag tror det iallafall, är lätt nojig med stämningen just nu [:D]). Det skumma är att jag inte kan se något fel med de gamla, som var mer eller mindre nya de också.
Det gick åt ett gäng set strängar, byte av sadlar, hela stall, låssadel osv osv, vilket jävla pill.[:D]

En bonus blev att jag fick prova runt med original block och stort mässing block, mer A/B testande med snabbare byte.
Bara tog loss strängarna från sadlarna och skruvade i dem i ett annat stall, så hela bytet bara tog någon minut.
Tveklöst så vibrerar gitarren mycket mer, mer resonans och sustain, med det stora blocket än original blocket, skillnaden är så att andra som provar (som inte spelar gitarr) och märker den.

Skall prova lite mer live och i studio innan jag börjar prata om tonen, mer topp och fastare bas är det iallafall.

BiTTeR wrote:

<font color="red">Nu vill inte jag salta öppna sår men, hade du haft en Les Paul så hade du kunnat spela vidare utan problem, dock så hade stärkaren legat i molekyler.</font id="red">

Skämtåsido, förbannat surt och jag förvånas över att du inte hittar problemet då du måste va den som skruvat mest med de där så de blir intressant att veta vad som va fel i slutändan.

[:D]

Du har rätt, hade jag haft en Les Paul hade det aldrig hänt.
Jag hade inte fått giget för jag inte kunde spela.
Jag skulle lagt all min vakna tid på att öva på att stå ball, tufft, att springa omkring och se häftig ut istället för på att spela. Jag skulle ha lagt alla mina pengar på öl och specialbeställda extra långa axelband med nitar, så jag skulle nog inte ha någon tung förstärkare heller.

Och skulle det mot förmodan ändå ha hänt skulle det inte hänt något med gitarren för jag fraktade den i likkista case i metall.

<font color="pink">(jag skämtar) </font id="pink">

/Magnus

12 Sep 2010, 19:28
Profile WWW

Det kan inte ha varit att halsen fick en smäll och hamnade snett, och när du plocka bort och satte dit den igen så försvann konstigheterna...[?]

12 Sep 2010, 19:42
Profile

Tack för alla svar, pojkar.
Jag har kommit till rätta med problemet, när jag bytte stallstolparna så började allt fungera igen (jag tror det iallafall, är lätt nojig med stämningen just nu [:D]). Det skumma är att jag inte kan se något fel med de gamla, som var mer eller mindre nya de också.
Det gick åt ett gäng set strängar, byte av sadlar, hela stall, låssadel osv osv, vilket jävla pill.[:D]

En bonus blev att jag fick prova runt med original block och stort mässing block, mer A/B testande med snabbare byte.
Bara tog loss strängarna från sadlarna och skruvade i dem i ett annat stall, så hela bytet bara tog någon minut.
Tveklöst så vibrerar gitarren mycket mer, mer resonans och sustain, med det stora blocket än original blocket, skillnaden är så att andra som provar (som inte spelar gitarr) och märker den.

Skall prova lite mer live och i studio innan jag börjar prata om tonen, mer topp och fastare bas är det iallafall.

BiTTeR wrote:

<font color="red">Nu vill inte jag salta öppna sår men, hade du haft en Les Paul så hade du kunnat spela vidare utan problem, dock så hade stärkaren legat i molekyler.</font id="red">

Jag skulle lagt all min vakna tid på att öva på att stå ball, tufft, att springa omkring och se häftig ut istället för på att spela. Jag skulle ha lagt alla mina pengar på öl och specialbeställda extra långa axelband med nitar, så jag skulle nog inte ha någon tung förstärkare heller.

Och skulle det mot förmodan ändå ha hänt skulle det inte hänt något med gitarren för jag fraktade den i likkista case i metall.

/Magnus

Skönt att det löste sig! [:)] Jag misstänkte nog stallet i alla fall. Jag hade en Floydad Strata (satans påfund! [:(!]) som också klämdes på ungefär samma sätt. Stallen är väldigt känsliga, framför allt tapparna. Bra att du hade reservdelar. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

12 Sep 2010, 19:44
Profile ICQ WWW

Har faktiskt ägt en RG550 för länge länge sen (typ -87) och där kunde stallet flytta på sig typ 0,5 mm i sidled och då kom stallet mot urgröpingen för stallet.
Alltså att stallet fastnade lite lätt mot trät och stämdes ur. Det tog ett tag innan jag insåg vad som var felet. Har iof ingen aning om hur det ser ut nu förtiden, kanske helt annorlunda.

12 Sep 2010, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Hade samma fenomen på en ny Jackson som vägrade hålla stämningen...plockade isär den i molekyler ett antal gånger, hittade inga som helst fel.
Till slut bytte jag hela svajjet inkl. stolpar och vips så funkade det perfekt.
Plockade bort igen och jämförde delarna och kunde inte hitta minsta skillnad.(jobbar med grejjer som kräver 1/1000mm om dagarna så jag har iallafall grundläggande koll på glapp, spel och små mått)
Floydet var svart så allt eventuellt slitage syns ju väldigt väl, men som sagt, alla glapp som fanns i det ena fanns i det andra och jag kunde inte hitta några formfel nånstans, det enda svajj som jag inte fått ordning på...mycket märkligt.

...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

12 Sep 2010, 21:48
Profile ICQ YIM WWW

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Haha helt rätt du hade haft ett gigg på de största scenerna inför 40tusen skrikande människor som skulle ropa efter manngan.
De skulle dessutom ha lyssnat med beundran när du körde ditt 25 minuter långa gitarrsolo oavsett hur mycket jazz och shredd och allt annat mög som finns som du lagt in i det.
Sen som avslutning så hade alla kvinnor i publiken velat ta på dig efteråt.
Tung förstärkare skulle du defentivt haft men sluppit bära den själv.

13 Sep 2010, 08:15
Profile ICQ WWW

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Haha helt rätt du hade haft ett gigg på de största scenerna inför 40tusen skrikande människor som skulle ropa efter manngan.
De skulle dessutom ha lyssnat med beundran när du körde ditt 25 minuter långa gitarrsolo oavsett hur mycket jazz och shredd och allt annat mög som finns som du lagt in i det.
Sen som avslutning så hade alla kvinnor i publiken velat ta på dig efteråt.
<font color="red">Tung förstärkare</font id="red"> skulle du defentivt haft men sluppit bära den själv.

Skulle vilja ändra från Tung förstärkare till 16 tunga förstärkare [8D]

13 Sep 2010, 09:12
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]