View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 15:59

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Uppgradera en wah- Klart! 
Author Message

Post Uppgradera en wah- Klart!
Hej

köpte ett sånt här kit idag:

http://cgi.ebay.com/Complete-Wah-Upgrade-Kit-Whipple-Inductor-ICAR-POT-/290467402381?pt=Guitar_Accessories&hash=item43a134d28d

Nu återstår bara att få dit grejerna också. Tänkte att det skulle kunna bli en "byggtråd" med bilder på jobbet. Problemet är bara att jag aldrig gett mig i kast med att modda pedaler men jag känner mig trygg- den samlade expertisen här på bojen finns ju till hands, eller hur?

Objektet är en vanlig standard Dunlop Cry Baby GCB-95, säkerligen den mest sålda wahwah:n. Orginal så låter den rätt kaxig och skrikig, men med ett par hack bakåt på poten så låter det bättre. Dock tycker jag den är för kort i mitten- först bas och sedan full diskant. Jag hoppas att kunna modda bort detta och få den mer bred i hela registret.

Ska bli kul! Tips på sidor med bilder hur man byter inkråmet, tex induktorn, önskas.

Matte

mslcases@gmail.com

14 Sep 2010, 00:06
Profile

Kul! Jag lät uppgradera min gamla Crybaby modell Ä hos zeta55 här på Bojen. True Bypass blev det också. Nu är den en riktigt potent wah! [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

14 Sep 2010, 00:11
Profile ICQ WWW

Kul! Jag har en dålig whawha här hemma som jag har tänkt modd lr börja ol från nytt med helt nytt pcb-kort å allt. Låter som om vi har någorlunda samma edtersträvan vad gäller svepet.

Ska bli kul å höra hur det går för dig[:)]

14 Sep 2010, 00:23
Profile

Hej

köpte ett sånt här kit idag:

http://cgi.ebay.com/Complete-Wah-Upgrade-Kit-Whipple-Inductor-ICAR-POT-/290467402381?pt=Guitar_Accessories&hash=item43a134d28d

Nu återstår bara att få dit grejerna också. Tänkte att det skulle kunna bli en "byggtråd" med bilder på jobbet. Problemet är bara att jag aldrig gett mig i kast med att modda pedaler men jag känner mig trygg- den samlade expertisen här på bojen finns ju till hands, eller hur?

Objektet är en vanlig standard Dunlop Cry Baby GCB-95, säkerligen den mest sålda wahwah:n. Orginal så låter den rätt kaxig och skrikig, men med ett par hack bakåt på poten så låter det bättre. Dock tycker jag den är för kort i mitten- först bas och sedan full diskant. Jag hoppas att kunna modda bort detta och få den mer bred i hela registret.

Ska bli kul! Tips på sidor med bilder hur man byter inkråmet, tex induktorn, önskas.

Matte

mslcases@gmail.com

Förutom knixet att sätta spettan 2 hack bakåt,
kan du införskaffa en Fasel-Inductor, som gör att du
förmodligen får ett bredare mellanregister,
om det nu exakt det du är ute efter.
varje induktor har dock sin egen karaktär.
-Japp, och där tog min kunskap om Wha-wha pedaler slut!
[:D]

14 Sep 2010, 10:44

väntar ppå grejerna, men hittade Stinkfoots utmärkta sida med bilder på olika pcb och moddar.

http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/dunlop.htm

Matte

mslcases@gmail.com

15 Sep 2010, 07:17
Profile

Då blev man dunderförkyld och hemma från jobbet...perfekt att snörvla över wahwah-moddningen. Grejerna kom rekordsnabbt, från Brooklyn till Örsundsbro på mindre än en vecka!Det hät låg i paketet:

Image

En ny induktor kallad Whipple, tillverkad av säljaren Dave himself. En Icar Pro Tone pot, en tbp-switch (vad den nu heter...) och några kondningar att lattja med. Till verket!

Så här såg inkråmet ut från början, pcb-kortet märkt med H

Image

Jag började med att lossa på poten och kretskortet. Sen skulle jag montera den nya induktorn tänkte jag, verkade enklast av de moment som kvarstår. Whippleinduktorns piggar var något bredare än den Dunlop som satt i, så jag fick böja in dem en aning. Vad händer? Jo, <b>pinnen märkt 1 går av...</b>då undrar jag, <b>funkar det ändå eller är det kört?</b>
Image

Inte nog med det...när jag skulle löda bort induktorn så lossnar den koppartråden som satt runt hålet. <b>Är hela pcb-kortet förstört?</b>

Image

Jag tänker inte ge mig, men om någon kan hjälpa mig vidare så är jag tacksam...

Matte

mslcases@gmail.com

17 Sep 2010, 15:53
Profile

"Det är aldrig försent att ge upp"

17 Sep 2010, 17:11
Profile WWW

Fick snabbt svar från Michael, whipple-killen, och det verkar vara enkelt att fixa till konduktorn- ta en bit från resistorbenet och löda fast det i hålet och låta någon cm sticka ut på andra sidan. Sedan dra dit den biten runt kanten på konduktorn när den är på plats.

Men pcb:n? KOmmer det att funka trots att kopparringen runt hålet är borta? Räcker det med att det finns kontakt till kopparbanan med pinnen från konduktorn? Jag tror (hoppas, menar jag)det, men har ingen aning egentligen....

Matte

mslcases@gmail.com

17 Sep 2010, 17:32
Profile

Funderar på vad du har för plan för att gå ett bredare/längre svep?
Eller är kitet gjort för att ge det?

19 Sep 2010, 05:33
Profile

Jo, serrni, igår fick jag jag tummen ur och monterade på den nya poten, tog bort alla komponenter vid buffern, monterade den nya switchen och sist induktorn. Fick tipset av Michael som gjort Whipple induktorn att använda en bit av ett gem för att "reparera" det ben som gick av. Grejen är att på PCB-kortet så lossnade den lilla kopparbiten som sitter runt hålet där en av pinnarna ska igenom på induktorn. Så jag tog helt sonika en längre bit gem och gjorde en brygga. Borde väl funka, tänkte jag. Men icke- wah-wahn är helt tyst i påslaget läge. Ska felsöka lite i taget (borde naturligtvis ha monterat en del i taget också...)för att se var felet ligger.
Här är en bild på den lilla bryggan.
Image
Bredare svep ska visst poten ge, men jag läste nånstans att man kan byta ut nån resistor för bredare svep. Får se om jag fixar det också, men först vill jag få det andra att funka.

En fråga, poten ser ut som en vanlig gitarrpot med tre ben, men hittar ingenstans var kablarna ska gå. Den gamla orginalpoten hade inga ben, så jag satte dem i den ordning de satt (tror jag, svårt att veta). Nån som har en bild att slänga upp hur det ska se ut? Så här satte jag kablarna:
Image

True bypass-switchen sitter rätt, lödde även dit en jordkabel på stiftet under den gula på bilden. Stinkfoot hade en utmärkt beskrivning på hur man gör den true bypass. Jag tog bort alla komponenter i buffern, drog en ny kabel till switchen (och jord), pedalen släpper igenom ljudet i avslaget läge, blir tyst när den är på. Det borde väl betyda att den är true bypass, eller?

Hur som helst, detta var kul! Första gången jag petar inne i en pedal, men det lär bli fler.

Matte

mslcases@gmail.com

19 Sep 2010, 07:33
Profile

Jag tror att kablarna ska sitta i ordning från vänster: svart, gul och blå. Den blå ska dessutom kopplas vidare till switchen...

80's tone *blizzz*

19 Sep 2010, 10:51
Profile

Jag tror att kablarna ska sitta i ordning från vänster: svart, gul och blå. Den blå ska dessutom kopplas vidare till switchen...

80's tone *blizzz*

tack, ska testa. Den blåa går vidare till switchen, är rätt säker på att den blev rätt. Stinkfoot hade en pedagogisk beskrivning över den.

Matte

mslcases@gmail.com

19 Sep 2010, 14:32
Profile

Skall du inte ha dunlop induktorn längre kan jag tänka mig att köpa eller byta den mot nått. Har nämligen en BYOC wah där det finns plats för två induktorer om man vill switcha.

Ett allmänt tips på wah pedaler är att rengöra kolbanan i wah potten om pedalen utvecklar skrapljud. Sen smörja den med smörjande elektronik sprej.

19 Sep 2010, 18:59
Profile

ska bli kul att höra hur det blev, jag har själv ett par Dunlop Wah´s liggande och är sugen på att modda den ena[:)]

-----------------

Image

19 Sep 2010, 19:42
Profile WWW

Skall du inte ha dunlop induktorn längre kan jag tänka mig att köpa eller byta den mot nått. Har nämligen en BYOC wah där det finns plats för två induktorer om man vill switcha.

Ett allmänt tips på wah pedaler är att rengöra kolbanan i wah potten om pedalen utvecklar skrapljud. Sen smörja den med smörjande elektronik sprej.

Om jag hittar den så får du den! Du kan få byta den mot svaret på denna undran: Ska en induktor sitta på nåt speciellt sätt, jag menar har varje hål sin speciella pinne? Eller kan man sätta den hursom helst i de fyra hålen?

Matte

mslcases@gmail.com

20 Sep 2010, 06:42
Profile

ska bli kul att höra hur det blev, jag har själv ett par Dunlop Wah´s liggande och är sugen på att modda den ena[:)]

-----------------

Image

Jag är också väldigt nyfiken på hur den låter...den låter inte alls för tillfället. Nilos tips om ordningen funkade inte, så nåt annat spökar. Tror att det är pcb:n som pajat runt ett av hålen till induktorn. Mindnote: inte använda 60w lödpenna till kretskortslödningar, inte använda 60w lödpenna till kretskortslödningar, inte använda 60w lödpenna till kretskortslödningar...[:o)]

Matte

mslcases@gmail.com

20 Sep 2010, 06:48
Profile

Om jag hittar den så får du den! Du kan få byta den mot svaret på denna undran: Ska en induktor sitta på nåt speciellt sätt, jag menar har varje hål sin speciella pinne? Eller kan man sätta den hursom helst i de fyra hålen?

Matte

mslcases@gmail.com

Taget! Men försöker hjälpa ändå oavsett om du hittar eller ej. Enligt nätinfo så är pin 1 och 8 de viktiga pinnarna som går till själva spolen i whipplen. Den ena skall kopplas i hålen där gemet sitter, som syns på din bild, och den andra till något av de två hålen nedanför.
Dubbelkolla din reparation av induktorn. Har du en multimeter så mät motståndet mellan gemet och hålen nedanför. Skall vara under 100ohm.

Jag är ganska säker på att gul kabel skall gå till den mittersta taggen på wah potten. För att få ljud kvittar det hur dom andra sitter, endast svepet skiftar. Om jag förstår det rätt skall du ha två sladdar i den tagg på fotbrytaren som den blåa kabeln till potten sitter i. Den andra kabeln går till hålet som är din nya utgång på pcb efter att du tagit bort buffern. Är det så?

21 Sep 2010, 01:08
Profile

clapton71 wrote:

Matte

mslcases@gmail.com

Taget! Men försöker hjälpa ändå oavsett om du hittar eller ej. Enligt nätinfo så är <font color="red">pin 1 och 8 de viktiga pinnarna som går till själva spolen i whipplen. Den ena skall kopplas i hålen där gemet sitter, som syns på din bild, och den andra till något av de två hålen nedanför.</font id="red">Dubbelkolla din reparation av induktorn. Har du en multimeter så mät motståndet mellan gemet och hålen nedanför. Skall vara under 100ohm.

Jag är ganska säker på att gul kabel skall gå till den mittersta taggen på wah potten. För att få ljud kvittar det hur dom andra sitter, endast svepet skiftar. <font color="blue">Om jag förstår det rätt skall du ha två sladdar i den tagg på fotbrytaren som den blåa kabeln till potten sitter i. Den andra kabeln går till hålet som är din nya utgång på pcb efter att du tagit bort buffern. Är det så?</font id="blue">

Då tror jag att jag satt den snett, det var pin 1 som gick av och den sitter i det högra gemhålet på bilden, vad som sitter i det andra vette sjutton...

Jo, så är det. Switchen känns rätt efter alla beskrivningar som jag sett på nätet, tror mer att det är induktorn alt pcb-kortet som pajat.

Hittade induktorn, maila din adress så kommer den.

Matte

mslcases@gmail.com

21 Sep 2010, 08:59
Profile

Har beställt en röd och gul Fasel induktor från Tube Town, kommer i nästa vecka. Frågan är- vad kan jag förvänta mig för skillnad mellan den röda och gula? Nån som vet?

Matte

mslcases@gmail.com

23 Sep 2010, 17:15
Profile

Har beställt en röd och gul Fasel induktor från Tube Town, kommer i nästa vecka. Frågan är- vad kan jag förvänta mig för skillnad mellan den röda och gula? Nån som vet?

Matte

mslcases@gmail.com

Nja, dom färgar nog ljudet lite olika....[:o)][xx(][V] [;)]

...kunde inte hålla mig, Fredag o allt.

http://www.tinypedals.com

24 Sep 2010, 15:12
Profile WWW

clapton71 wrote:

Matte

mslcases@gmail.com

Nja, dom färgar nog ljudet lite olika....[:o)][xx(][V] [;)]

...kunde inte hålla mig, Fredag o allt.

http://www.tinypedals.com

aha, tänkte väl det...[:D][:D]vad ska man sätta dit för att få fram dom däringa blåa tonerna, då?

Matte

mslcases@gmail.com

26 Sep 2010, 18:53
Profile

Nu är det fixat! Jag lyckades till slut få det att funka!!! Tog bort whipplen med det trasiga benet, satte dit en röd Fasel- inget ljud...hmm, kolla switchen igen...men...så där ska det ju inte vara! Bytte plats(rad) på jord och het...nu låter det som det ska!

Borde testa att laga whippleinduktorn, det var ju mest den jag var nyfiken på. Får bli sen, det.

Har definitivt fått blodad tand av detta, nu vill jag bygga riktiga pedaler. Jag ska kolla lite på den där SHO-klonen som lär vara lätt att bygga och kanske en 2-kanals truebypass-pedal också.

Matte

mslcases@gmail.com

03 Oct 2010, 09:20
Profile

Hur lät det "Röda" nu då? Blev de nå bättre med den och annan pott?

03 Oct 2010, 14:41
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]