View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 14:40



Reply to topic  [ 20 posts ] 
FBT Rörtopp - SÅLD!!! 
Author Message

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post FBT Rörtopp - SÅLD!!!
FBT Model 500R2, 50W. Reverb, tremolo. Funkar fint för sin ålder!
Rör: 2st Philips EL503 + Philips ECC82:or!
Kultig pryl som låter sjukt bra. Icke att förknippas med FBT´s senare transistorprylar.

Jock än joll!

<font color="red"><b>SÅLD!!!</b></font id="red">Image


20 Sep 2010, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Eller byte mot nåt lika ball!


21 Sep 2010, 21:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Sep 2009, 18:00
Posts: 227
Location: Göteborg
Post 
Fy fan vad tuff! Kan du berätta lite mer om den? Jag hittar inte jättemycket (snabb googlat bara).


21 Sep 2010, 21:33
Profile WWW

Joined: 31 May 2008, 13:15
Posts: 206
Location:
Post 
Eftersom jag spelade mycket på en såndär i studion kan jag säga att det är en riktigt bra stärkare!


__________________________

MVH/Christian


21 Sep 2010, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Jag vet inte mycket jag heller...En ball grej är att volympotten på respektive kanal har push-pull, dvs bright/normal. Det ser man ju inte på bilden och jag måste erkänna att det tog ett tag för mig att upptäcka finessen. Stärkaren torde var tillverkad omkring sent 60-tal. imorterad av nån firma i Göteborg. Som sagt, EN ÄGARE innan mig och han har bara använt sig av första kanalen då han spelade bas, både ståbas och el, på ampen.
Grymma rör! Original och dom verkar inte vilja ge upp än! Måhända att röret till tremolot skulle behöva bytas ut.
Efter 1 timmes hårdkörning på stärkaren ryter den gött och varmt.
Väldigt mycket Shadows över det rena soundet. Vill man kräma rock n roll är det som en blandning av Sabbath (gammel-laney) och Vox.
Bakgallret finns givetvis men är borttaget på bilderna pga fotograferingen av rör och övriga komponenter.
Jag har sett en likadan som såldes för 11000kr i europa. Har även sett en som sålts för 300kr. Svårt med info på nätet. Kanske nån Bojjare sitter på nån mumsig fakta.

Kom och prova pjäsen vett ja´.


21 Sep 2010, 23:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Det finns ett antal gamla trådar här på Bojen. Jag tror det är bästa informationskällan. Använd "Search" uppe till höger.

Utöver rören som syns och nämns, finns även några ECC83:or och ett ECL82 i försteget. Det senare driver reverbet.
Jag har schema om någon behöver.

/Sixten


21 Sep 2010, 23:34
Profile WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Tack Sixten! Du har väl också en?


21 Sep 2010, 23:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Upp och hoppa!


22 Sep 2010, 16:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post 
Jag har två av dem. Bas och gitarr ver. Slutrören är lite svåra att få tag på men jäsiken vad de låter bra!

Hasse.


23 Sep 2010, 21:27
Profile

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Man kan ju alltid slå en pling till Blomman, han som köpte Sivans rörlager. Han har fan allt och mer därtill.


23 Sep 2010, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Ingen? Bud?


25 Sep 2010, 11:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Upp för en ännu ballare häck! Bud?

Image


27 Sep 2010, 23:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Sep 2009, 10:01
Posts: 351
Location: Lidingö
Post 
papamojo wrote:

Upp för en ännu ballare häck! Bud?

Image


Du har fått bud på mail.


29 Sep 2010, 17:28
Profile WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Svar i lådan!

Image


29 Sep 2010, 17:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Sep 2009, 10:01
Posts: 351
Location: Lidingö
Post 
Sustain wrote:

Det finns ett antal gamla trådar här på Bojen. Jag tror det är bästa informationskällan. Använd "Search" uppe till höger.

Utöver rören som syns och nämns, finns även några ECC83:or och ett ECL82 i försteget. Det senare driver reverbet.
Jag har schema om någon behöver.

/Sixten


Tacksam för ett schema. Mvh Magnus


04 Oct 2010, 19:38
Profile WWW

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
Kanske man kan tyda nånting utav detta:
http://elektrotanya.com/fbt_500-r2_sch. ... nload.html

Image


04 Oct 2010, 20:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post 
hm sugen blev jag nu! Ska kolla ekonomin ikväll! Om den inte har sålts redan?

Image -----VIP----- vip(snabel-a) etanet.se


14 Oct 2010, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post 
MEJL I LÅDAN


Image -----VIP----- vip(snabel-a) etanet.se


14 Oct 2010, 17:12
Profile

Joined: 23 May 2010, 23:35
Posts: 327
Location:
Post 
SÅLD!!

Image


19 Oct 2010, 18:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post 
papamojo wrote:

SÅLD!!

Image


tjena ! tack för en smidig affär! testade med Gibson Bfg`n VILKET LJUD!!!! Supernöjd [:)]

ha det gott ! Mvh VIP/Stefan

Image -----VIP----- vip(snabel-a) etanet.se


19 Oct 2010, 19:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.