View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:58

Reply to topic  [ 6 posts ] 
T-Rex Fueltank med Moog MF-102 - Ändra polaritet? 
Author Message

Post T-Rex Fueltank med Moog MF-102 - Ändra polaritet?
Hallå!

Har en moog ring modulator som jag har försökt använda med min fueltank utan framgång. Problemet är att moogen använder +9v och de flesta andra pedaler har -9v.

Försökt att hitta någon information på nätet, men det är dåligt med det. Även letat efter en kabel som ändrar polaritet, men det verkar mest finnas i USA.

Har ni några förslag hur jag ska lösa det här?

Tack! / John

04 Nov 2010, 00:50
Profile ICQ YIM WWW

http://www.thomann.de/se/t_rex_dc_polarity_invers.htm

04 Nov 2010, 09:03
Profile

De flesta pedaler använder +9 VDC i den mening att minuspolen av spänningsmatningen är kopplad till pedalens jord.

Ett fåtal pedaler har dock spänningsmatningens pluspol kopplad till jord. Kör man då med en Fueltank eller liknande spänningsmatarburk och har flera olika pedaler, måste varje utgång på spänningsmatarburken vara isolerad från de andra utgångarna så att varken plus- eller minuspolerna är ihopkopplad med de andra utgångarnas poler. T-Rex Fuel-Tank Classic är <u>inte</u> sådan, utan har gemensam jord (och trolgen även gemensam +9 VDC). Fuel-Tank Chameleon, Juicy Lucy och Junior har dock isolerade utgångar. Likadant har t.ex. BBE Supa-Charger och Voodoo Lab's Pedal Power ISO-6 och deras 2 Plus isolerade utgångar.

De flesta pedaler idag har också jack för spänningsmatning som ska ta proppar likadana som den bild som Lemmy hänvisar till, samt att pluspolen är på proppens utsida och minus är i proppens "hål". Då brukar det vara en förklarande lapp liknande dessa på pedalerna:

Image

Ett fåtal pedaler har dock tvärtom, vilka jag antar att adaptern som Lemmy hänvisar till är till för.

Image

Annat som kan ställa till konstiga problem med Fuel-Tank och liknande spänningsmatningsburkar, är om pedalen/pedalerna drar mer ström (mA) än vad spänningsmatningsburken klarar att ge. Detta måste man hålla koll på.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

04 Nov 2010, 09:49
Profile

Problemet är att moogen använder +9v och de flesta andra pedaler har -9v.

Jag antar att du menar tvärtom. Nästan alla pedaler kör +9V. Det är i stort sett bara en del vintage-pedaler (och moderna kopior) som kör -9V. T.ex Fuzz Face, Rangemaster.

Däremot skiljer det ibland på om +9V sitter på insidan eller utsidan av adapterkontakten. Vanligast (typ BOSS-adapter) är +9V utanpå och jord i mitten.

EDIT: Sven-Johan hann viss precis före mig... :)

Erik R

04 Nov 2010, 09:52
Profile

Ah, vad bra! Jag trodde att eftersom det inte fungerade så var motsatsen till moogens adapter -9v. Här är en bild på adaptern man fick med och den verkar som ni säger vara tvärtom.

Image

"POWER: The MF-102 works satisfactorily on +9 to +15 volts DC and uses about 100 milliamperes of current. If your power adaptor shows up missing or inoperative, you can power your MF-102 from any other power adaptor with a +9 volt or +12 volt rating and with the same power connector."

Så står det i manualen angående strömförsörjningen.

Men om jag förstår er rätt så skulle det fungera med adaptern trots att jag inte använder den på en isolerad utgång?

Tack för svaren!

04 Nov 2010, 13:12
Profile ICQ YIM WWW

...Men om jag förstår er rätt så skulle det fungera med adaptern trots att jag inte använder den på en isolerad utgång?...
Ja, om du menar adapterkabeln hos Thomann som Lemmy hänvisar till och att pedalen har minus till jord (vilket det inte står någonting om).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

04 Nov 2010, 14:20
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]