View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:58



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message

Joined: 07 Mar 2010, 17:26
Posts: 126
Location: Göteborg
Post .
.


05 Nov 2010, 20:25
Profile

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Säker på att din T-rex Chameleon har positive tip som standard?
För det normala på strömförsörjningar till pedaler är negative tip som på min CAE MC-403

Då behöver du använda en adapter som vänder om + och - om du inte har en inställning för det direkt på kameleonten


05 Nov 2010, 21:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2150
Location:
Post 
Denna ska gå bra. Den nämner ju även 69:an i beskrivningen.
http://www.thomann.de/se/voodoo_lab_ped ... pprevr.htm


05 Nov 2010, 21:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Alla strömförsörjningar med isolerade utgångar (eller om du bara driver en pedal och inte daisy chainar) klarar reversed polarity-pedaler.. Det är bara att du behöver växla + och - med varandra

Standard på multi-output pedalströmförsörjningar brukar vara negative center (tip)

Om du har positive center så är det en s.k. "reversed polarity"-pedal, väldigt vanligt bland fuzzar.. speciellt germanium


05 Nov 2010, 22:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
spotnick wrote:

Vad menar du med "växla + och - med varandra"?
remus wrote:

Alla strömförsörjningar med isolerade utgångar (eller om du bara driver en pedal och inte daisy chainar) klarar reversed polarity-pedaler.. Det är bara att du behöver växla + och - med varandra

Standard på multi-output pedalströmförsörjningar brukar vara negative center (tip)

Om du har positive center så är det en s.k. "reversed polarity"-pedal, väldigt vanligt bland fuzzar.. speciellt germanium



Ta kabeln du använder mellan kameleonten och pedalen och klipp den på mitten, sedan kopplar du + till - och - till +
då får du en reversed polarity kabel.

Tänk på att du bara kan göra detta när du driver EN eller flera reversed polarity-pedaler från en isolerad utgång eller en ensam strömförsörjning

Du kan inte göra så i en daisychain med icke-reversed polarity pedaler eller på ett nätagg där inte pedalen är på en isolerad utgång


06 Nov 2010, 12:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Har gjorts som Remus föreslår många gånger och det funkar 100% se bara till att modda en bra adapter som inte brummar.

"Det är aldrig försent att ge upp"


06 Nov 2010, 13:20
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
spotnick wrote:

Okej. Tack för alla tips.

Har precis fått reda på att jag inte ska köra min POG (18V) med något annat än tillhörande adapter. Jag bytte till Chameleon, från en fuel tank classic, för att kunna köra alla mina pedaler men så blev det alltså inte.

Så ingen Fulltone 69 (utan extra kabel) och ingen POG i strömförsörjningen... Tröttsamt!


Så är det dock med alla konventionella strömförsörjningslösningar som jag känner till (pp2+, cae 403, chameleon, fuel tank) etc
om du ska köra reversed polarity så behöver du ha en reverse polarity-kabel/adapter

Det är för att man inte av misstag ska glömma att återställa någon sorts "polarity"-knapp på en output så att man dödar en pedal

Att växla + och - på en kabel är busenkelt.

Men bortsett från allt det där, är du säker på att du vill köra din fulltone 69 från strömförsörjning? Germaniumfuzzar låter mycket bättre på batterier.. helst icke-alkaline batterier


06 Nov 2010, 16:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Du kan ju byta ut volym-poten mot en med off-läge längst ner så att du kan stänga av den genom att dra ner volymen tills det klickar

Angående POG2an så kan du koppla ihop två stycken 9V utgångar (om pogen drivs på 18VDC dvs) för att få 18VDC


06 Nov 2010, 17:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
spotnick wrote:

Visste inte att sådana potar fanns, så det kanske kan vara något.. Ang min POG (den stora modellen) står det att man absolut inte får använda något annat än tillhörande adapter. Inga kablar som jag har, eller som följde med min Chameleon, passar inputen på min POG så, även om jag skulle vilja så går det inte (tror jag i alla fall).
remus wrote:

Du kan ju byta ut volym-poten mot en med off-läge längst ner så att du kan stänga av den genom att dra ner volymen tills det klickar

Angående POG2an så kan du koppla ihop två stycken 9V utgångar (om pogen drivs på 18VDC dvs) för att få 18VDC



Finns massvis med personer som kör POG2 på extern strömförsörjning, det är ingenting speciellt med det.
Se till att du har tillräckligt med effekt bara, pog2 drar en del (strax under 200mA)

Chameleon kanske inte klarar av så hög uteffekt oavsett dock?


06 Nov 2010, 22:23
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.