View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 18:51



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Ipone som övningsstärkare! 
Author Message

Joined: 08 Jan 2010, 14:43
Posts: 63
Location:
Post Ipone som övningsstärkare!
Tjena!

Köpte en amplink häromdagen för att ha som stärkare när man är på resande fot. Laddade hem Ampkit och Amplitube och lekte lite med dessa.

Tyckte helt klart att Ampkit lät bättre men att ladda in nya låtar, loopning av delar av låt och temposänking av bakgrundslåtar var antingen väldigt yxig och eller saknades helt.

Amplitube däremot lät inte alls lika kul ( disten var mest som en smattra i framhjulet på cykeln) men den var väldigt smidig med alla övningsfunktioner runt ikring. Enda jag saknade vara att kunna ändra tonhöjd på låtarna man rullade i bakgrunden. Riktigt enkelt att importera låtar direkt från ipod biblioteket.

Är det nån som har erfarenhet av övriga stärkare man kan köpa till. Finns det nån till amplituben som låter ok, det jag söker är dirty till lätt sjungande lead. Inga egentliga krav på effekter runt ikring utan ett sjysst grundljud o dist. Finns det så är det ju en riktigt smidig övnings stärk.

Hoppas nån har lite tips o komma med.

// Magnus


05 Nov 2010, 09:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2010, 14:43
Posts: 63
Location:
Post 
Ingen som provat?

Lekte lite igår kväll o ampkit faller mig mer i smaken av gratisprogrammen. Men kommer nog att skaffa nån av betalvarianterna.

Vore smidigt med lite input.

//magnus


06 Nov 2010, 18:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
jag kör helst med amplitube för att de har mindre tendens att runda och är mindre knöligt, sen har jag köpt till rec o master o clean amp vilket funkar väldigt bra för min del. kör med strata och kan i rec mode byta o ställa in ljudet i efterhand om jag vill.. men jag kör med mina beloved pedals :)


07 Nov 2010, 00:30
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2010, 14:43
Posts: 63
Location:
Post 
Jag köpte stora paketet av amplitube och provade att ratta till något bra ljud. Rena o lätt skitiga ljud funkar helt ok. Sen är det kringfunktionerna som är riktigt vettiga, bra inspelningsmöjligheter. Lätt att lägga in övnings bakgrunder och lätt att loopa dom.

Problemet är bara att jag inte får till ett bra distat ljud jag trivs med alls, låter som tidiga oanvändabara digitalboxar. (Jag misstänker att det inte har att göra med att jag kör med Amplink interfacet???) Blev förvånad dock att Amplitube släpper ut en produkt som låter så pass illa (distade ljuden) som den gör med tanke på all erfarenhet dom har från datorvärlden.

Går jag till Ampkit så är det helt tvärt om. De låter bra men där saknas istället alla bra övningsmöjligheter. Ingen möjlighet att loopa partier och göra temposänkningar. Det är väl bara en fråga om tid innan det kommer nån bra uppdatering för detta.

Henriperkio: Vad är det för pedaler du använder?? Externa???

// Magnus


08 Nov 2010, 09:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
Ja då är ju frågan vad som är lättast och snabbast att 1: inse och 2:fixa.. jag tror att ampkit kan lyckas men irig är mer kommersiellt vedertagen. Jag kör med mitt pedalbord där jag har inte utan två fuzzar för tillfället och en mudhoney 2 som ger många möjligheter att fixa skönt dist. sen är ju enligt mig själv stratocaster lättare att få ett bra grundljud ur. effekter rent generellt ur en dator låter aldrig bättre än det analoga.


08 Nov 2010, 18:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post 
Quote:
effekter rent generellt ur en dator låter aldrig bättre än det analoga.


<font size="3">rent generellt kan jag säga att jag absolut inte håller med.
</font id="size3">
det beror på effekterna och vad beträffar dator/digitala fx hur man skruvar dom.
har använt VG serien sedan den första kom och nu håller jag på med GR4 förutom
vg8 vg88 vg99 och podar m.m. använder aldrig analoga pedaler längre.
innan dess har jag haft analoga saker sedan -73,
kommer skaffa Irig om inte GR kommer för Iphone , ipad.

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 Nov 2010, 01:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
för övrigt smaksak. även jag har suttit och lyssnat mig igenom datordjungeln men finner det enklare att justera ljud analogt.
Sen är jag mer ute efter ett "eget sound" (om man nu kan hitta en sån sak) och det gläder mig bara att fler går över i en värld med ny standard.
Jag själv går nog inte över förrän jag ser att det är lika enkelt och logiskt som det analoga :) priset på programmen som är dugliga är ju fortfarande rätt höga tycker jag för övrigt.


09 Nov 2010, 12:20
Profile WWW

Joined: 13 Aug 2010, 16:00
Posts: 8
Location:
Post 
Vill minnas att det var någon här på sidan som sålde ett alternativ till iRig.
Någon som har testat?

/Niclas


09 Nov 2010, 16:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post 
Ser framför mig hur vi kommer att sitta på vintageforun om 40-år och diskutera om originalinstallationen av amplitube låter bättre än ominstallerat.... Eller är det bara Mojo.. [:D]


09 Nov 2010, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
<i>Ser framför mig hur vi kommer att sitta på vintageforun om 40-år och diskutera om originalinstallationen av amplitube låter bättre än ominstallerat.... Eller är det bara Mojo"] inte om jag får bestämma men utveckling går fram ändå :)


09 Nov 2010, 18:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post 
henriperkio wrote:

för övrigt smaksak. även jag har suttit och lyssnat mig igenom datordjungeln men finner det enklare att justera ljud analogt.
Sen är jag mer ute efter ett "eget sound" (om man nu kan hitta en sån sak) och det gläder mig bara att fler går över i en värld med ny standard.
Jag själv går nog inte över förrän jag ser att det är lika enkelt och logiskt som det analoga :) priset på programmen som är dugliga är ju fortfarande rätt höga tycker jag för övrigt.


menar du verkligen att $199.00 för guitar rig 4 pro med allt vad den har skulle var mycket.
det är faan mindre än vad en vanlig stompbox kostar emallanåt.



Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 Nov 2010, 19:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
Ja för den lilla användning jag har av det än så länge är det för dyrt. Jag är ju ur gratisgenerationen :) dock så verkar gr4 funka många snäpp bättre än tidigare versioner. Men jag spelar hellre på pedal och stärkare på hög volym i repan :)


09 Nov 2010, 20:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
Sen behövs mer än bara gr4 för man vill ju inte bara spela gitarr utan snarare arrangera låtar osv. Vilket leder till mkt pengar, minsta lika mkt som allt analogt, speciellt om man är prylnörd som undertecknad är ;)


09 Nov 2010, 20:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post 
henriperkio wrote:

Sen behövs mer än bara gr4 för man vill ju inte bara spela gitarr utan snarare arrangera låtar osv. Vilket leder till mkt pengar, minsta lika mkt som allt analogt, speciellt om man är prylnörd som undertecknad är ;)


jag aer proffs sedan 33 aar jag klarar mig med gr 4 och garageband som aer gratis och det aer gr 4 player ocksaa [:D]

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 Nov 2010, 22:38
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2010, 14:43
Posts: 63
Location:
Post 
Känns som att fokus försvunnit från ämnet o att det återigen blir en pajkastning mellan analogt - digitalt.

Var ju liksom tips om de olika stärkarprogrammen till iphone som var intressant

Bara en tanke....[;)]

// Magnus


10 Nov 2010, 10:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
kan inte kör ampkit iaf.. det rundar konstant för mig..


10 Nov 2010, 13:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post 
magnus290 wrote:

Känns som att fokus försvunnit från ämnet o att det återigen blir en pajkastning mellan analogt - digitalt.

Var ju liksom tips om de olika stärkarprogrammen till iphone som var intressant

Bara en tanke....[;)]

// Magnus





håller helt med tyvärr verkar det finnas en total bakåtsträvar mentalitet även ibland den yngre generationen . dvs det är bara analogt som är ok vilket är bs.
Jag växte upp med analogt men välkomnar alla nya lösningar som de digitala tex i iphone etc.

Jag tror när det gäller digitala lösningar så är viktigaste biten ljudinterfacet sedan programvaran.

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 Nov 2010, 18:57
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2010, 14:43
Posts: 63
Location:
Post 
För min egen del så kör jag variax och har växlat mellen POD XT live, Boss GT10, och nu sist bytt till POD HD500. Jag lajnar direkt ut i PAt. Jag har kört den uppsättningen ca 100 gig live o det funkar kalas. Enkelt o snabbt o soundchecka o man spar på ryggen. Gick ifrån En lespaul custom-73 och Elmwood top o låda med gmajor FX o trådlöst. Jag tycker det har lyft mitt liveljud i PAt så jag själv är nöjd. Stärkaren live som medhörning är ju naturligtvis en annan känsla men jag kör Inear monitor för att spara på det lilla jag har kvar av öronen så då har jag ju inte så mycket nytta av den iallfall. Men visst är den en annan känsla med en stärk på fullt vräk.

Iphone stärkaren är jag bara intresserad av att använda för att öva o jazza lite när man är ute o far men vill ju inte att det skall låta illa för det.

//Magnus


11 Nov 2010, 09:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post 
Jag anvaender uteslutande VG-88 + Giga delay-20 live (direkt i PA:t foerstaas) men funderar paa att boerja med laptopen och GR live ibland och kommer det ett bra program typ GR till iphone/ipad/ipod saa skulle jag koera med det ocksaa/istaellet ,
allt som gaar som carry-on paa flyget aer kanon [:)]

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 Nov 2010, 18:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
När jag ser att det finns en tillfredställande lösning digitalt kommer jag att överväga saken men det jag hört är inte det jag söker..
Bakåtsträvare nej men jag går inte med på vilken utveckling som helst :) lösningen är nära nu när jag prövat gr4, men det är än dock lite kvar för att jag ska tycka att det är värt att snöra allt vad heter analogr åt skogen.
Amplitube till iphonen funkar faktiskt riktigt bra till att öva med men jag önskar att typ native går in och konkurrerar de med för att man som användare ska få ut maximal användbarhet :)


11 Nov 2010, 23:50
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.