View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:18



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Klippdioder i serie 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Klippdioder i serie
Vissa distpedaler verkar ha fyra klippdioder där man seriekopplat två dioder och sen kopplad dessa paralellt. Vad blir skillnaden ljudmässigt på om man har fyra dioder där två dioder är i serie jämfört med ett "vanligt" klippdiodspar med en diod åt vardera håll?


08 Nov 2010, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Min erfarenhet är att man får mer headroom med två i serie, om jag minns rätt dvs
Man brukar seriekoppla många germaniumdioder för att få lite mer utvolym.


08 Nov 2010, 11:30
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Dioder har ett tröskelvärde där de börjar klippa (typiskt 0.6V för en vanlig kiseldiod). Med flera dioder i serie lägger man ihop tröskelvärdena. Två kiseldioder i serie klipper alltså vid ca 1.2V.

Ju högre tröskelvärde, desto högre signal krävs för att dioderna ska börja klippa, dvs mer headroom.

Erik R


08 Nov 2010, 11:41
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Med mer headroom menar du då mindre med dist och högre utvolym? Alltså renare ljud med mer volym? Lite mer volym på låga gain-inställnningar är ju vad jag söker på min moddade DS-1:a.


08 Nov 2010, 11:56
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Ja, det blir högre "ren" utvolym om du sätter flera dioder i serie i den kretsen. Ett annat alternativ är att använda dioder med högre tröskelvärde, t.ex lysdioder.

Erik R


08 Nov 2010, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
LEDs klipper som sagt sent, kanske lite för sent för dina behov?
Ett alternativ är att du sätter olika varianter på en tvåvägs dubbelpolig switch.

Man kan testa sig fram genom att löda fast två kablar där dioderna ska sitta och prova utanför pedalen, så att säga.
Testa LED med olika färger, zenerdioder, kiseldioder, transistorer (där ena halvan används).


08 Nov 2010, 13:39
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Vilka dioder ger "mjukast" dist och vilka dioder ger mest headroom? Skall man ha lys, germanium eller kisel om man vill åt ett mjukare ljud? Vilken kombination av dioder är att rekomendera att testa för "mjukt" ljud, nu har jag två germaniumdioder.


08 Nov 2010, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Svårt att svara på, om man vill ha ett boostliknande ljud (med lite hår på) och hög volym är LEDS bäst.
Germanium distar snabbt och ger liten volym, men de har en â€Â


08 Nov 2010, 14:04
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Då var det som jag trodde om gemanium, nu blir det att testa fyra germanium dioder och se hur det blir om det ger mer headroom. Skulle vara kul med en switch att kunna växla mellan olika dioder eller symetrisk, assymetriskklippning men jag vill behålla DS-1:an helt oförändrad utvändigt. Kanske man skulle kunna montera en miniswitch under trampan där batteriet skall sitta. Jag vill ju göra en DS-1 "sleeper", tråkig orginal utsida men trimmad invändigt.


08 Nov 2010, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Tror att du får seriekoppla fler än 2 germaniumdioder för att öka headroom och volym märkbart, men testa och hör själv.
Switch i batterifacket var en smart idé!


08 Nov 2010, 14:20
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Goran wrote:

LEDs klipper som sagt sent, kanske lite för sent för dina behov?
Ett alternativ är att du sätter olika varianter på en tvåvägs dubbelpolig switch.


Det räcker med en enpolig switch. De dioder som har högst tröskelvärde kan vara fast monterade. Sen låter man en switch koppla in eller ur två dioder med lägre tröskelvärde parallellt med de första. De dioder med lägst tröskelvärde "vinner" och de andra kommer då inte att påverka signalen. T.ex kan man låta orginaldioderna sitta kvar och sen switcha in två germaniumdioder parallelt.

En annan variant är att sätta ett motstånd mellan dioderna och jord. Det gör klippningen lite softare. Jag skulle testa med en trimpot på 10k och ratta tills det låter bra.

Här är lite mer info och idéer om detta:
http://www.muzique.com/lab/warp.htm
http://www.muzique.com/lab/sat.htm

Annat som kan användas för klippning är t.ex Mosfets, zenerdioder, mm:
http://www.muzique.com/lab/zenmos.htm



Erik R


08 Nov 2010, 14:21
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
En till sak, minskas kompresionen i pedalen om man sätter fyra dioder? Det borde väl bli mindre kompresion om man har mer headroom. Som pedalen är nu funkar det bäst med singelcoil gitarrer då man kan ha låg gain och hög volym för lätt chrunchljud och sen öka gain och minska volym för mer dist. Med humbuckers måste man vrida upp gain om man vill komma upp i samma volym på distljudet som signalen har då pedalen är bypassad, den högre signalen från humbuckern tas ner i volym vid låg gain.


08 Nov 2010, 14:25
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
busse wrote:

En till sak, minskas kompresionen i pedalen om man sätter fyra dioder? Det borde väl bli mindre kompresion om man har mer headroom. Som pedalen är nu funkar det bäst med singelcoil gitarrer då man kan ha låg gain och hög volym för lätt chrunchljud och sen öka gain och minska volym för mer dist. Med humbuckers måste man vrida upp gain om man vill komma upp i samma volym på distljudet som signalen har då pedalen är bypassad, den högre signalen från humbuckern tas ner i volym vid låg gain.


Oavsett hur mycket gain du kör så är utvolymen från pedalen begränsad av klippdioderna till ca 0.6V. Därför blir volymen vid anslaget lägre än i bypass.

Med humbuckers är nivån med anslaget förmodligen klart högre än 0.6V, så då kan pedalens ljud inte matcha bypass-nivån. Med single coils är kanske ljudet vid anslaget mindre än 0.6V, så då märks det inte så mycket.

När du kör mycket gain märks det inte lika mycket eftersom sustain-delen av ljudet blir betydligt högre än i bypass, så då känns det högre även om det i praktiken inte blir mer än 0.6V.

Kör du fler dioder i serie så kommer utsignalen från pedalen att öka så du kan matcha signalnivån i bypass även med humbuckers.

Erik R


08 Nov 2010, 16:52
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post 
Nu är jag nog hemma vad det gäller dioder, testade att montera fyra germaniumdioder som klippdioder. Volymöknningen blev bra så nu är problemet men "volym tapp" med humbuckers borta och inga problem med singelcoil heller. Passade även på att montera en miniswitch i batterifacket så jag kan koppla förbi en av dioderna för assymetrisk-klippning, verkar bli lite vassare råare ljud om man kör assymetrisk-klippning men nån våldsam stor skillnad blir det inte. Nu har jag bara snabbtestat det hela i sent går kväll efter jag lött om pedalen vilket gjorde att jag fick ta en Vox AD30VT och lurar för att inte väcka familjen så nu vänta jag på att få plugga in "på riktigt" i min Twin Amp, Voxen ger dock ett förvånansvärt bra hum om hur det kommer att låta i tweed Twinen dock utan samma värme och dynamik.


09 Nov 2010, 07:10
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post 
busse wrote:

Nu är jag nog hemma vad det gäller dioder, testade att montera fyra germaniumdioder som klippdioder. Volymöknningen blev bra så nu är problemet men "volym tapp" med humbuckers borta och inga problem med singelcoil heller. Passade även på att montera en miniswitch i batterifacket så jag kan koppla förbi en av dioderna för assymetrisk-klippning, verkar bli lite vassare råare ljud om man kör assymetrisk-klippning men nån våldsam stor skillnad blir det inte. Nu har jag bara snabbtestat det hela i sent går kväll efter jag lött om pedalen vilket gjorde att jag fick ta en Vox AD30VT och lurar för att inte väcka familjen så nu vänta jag på att få plugga in "på riktigt" i min Twin Amp, Voxen ger dock ett förvånansvärt bra hum om hur det kommer att låta i tweed Twinen dock utan samma värme och dynamik.




Roligt att jag precis har gjort samma modd på min [:D]
Ville inte borra i pedalen så jag la switchen där batteriet ska va.


09 Nov 2010, 21:19
Profile

Joined: 25 Sep 2008, 02:19
Posts: 82
Location:
Post 
Tänkte jag kunde slänga in ett lite mer tekniskt inlägg för att nyansera det hela lite mer.

Klipping-dioder kallas det ju när man använder dioder för att leda bort en del av signalen antingen till jord (en .s.k. shunt koppling) eller i en feedbackkrets (genom att minska förstärkningen för delar av signalen) för att på det sättet orsaka att en distortion uppstår.
Som man kan läsa i länkarna tidigare i tråden och av Eriks inlägg så finns det en viss skillnad på olika dioder också. D.v.s. olika dioder leder bort signalen olika.

En av de stora skillnaderna på olika dioder är vid vilken signalnivå de börjar leda signal. Germaniumdioder leder generellt vid en lägre signalnivå än Kiseldioder som i sin tur leder vid en lägre signalnivå än Ljusdioder.

Noter att detta gränsvärdet dock lätt kan regleras genom att helt enkelt koppla motstånd i serie med dioderna (destå högre motstånd, destå högre signalnivå behövs innan dioderna börjar leda signal och alltså distortionen uppstår), eller genom att koppla in fler dioder (dubbla antalet dioder betyder dubblet så högt gränsvärde)


En annan viktig skillnad är deras egenskaper som ledare när de väl har nått den signalnivå som behövs för att de ska börja leda (och alltså börja orsaka distortion) Bl.a. så är det olika hur mycket signalnivån behöver öka över den nivå där dioderna börjar leda tills dess att de blir "mättade" d.v.s. leder fullständigt (klipper rakt av, s.k. hård klipping). Ljusdioder har generellt ett större ledande signalområde än Germaniumdioder, som i sin tur har ett större ledande signalområde än Kiseldioder.

Notera att detta området i sin tur kan regleras genom att koppla motstånd parallelt med dioderna, (Genom att en del av signalen leds genom motståndet istället, vilket minskar signalnivån generellt, och inte bara ökar distortionen. Detta kan också kombineras med att koppla motstånd i serie för att generellt minska volymbortfallet, men notera att detta också påverkar gränsvärdet vid vilket dioderna börjar leda signal.) eller genom att koppla många dioder i serie (dubbla antalet dioder ger dubbelt så stort ledande signalområde)


En annan synvinkel på vad en diod-klipp krets gör förutom att bidra med distortion är att den komprimerar ljudsignalen.
Man kan likna det vid en krompressor med ration på max, där treshhold är signalnivån där dioderna börjar leda, signalområdet är "knät" och signalnivån där dioderna blir helt mättade är läget där ration blir max (teoretiskt oändlig).

I min åsikt är det just "knät" som aldra mest påverkar hur en distortion eller overdrive pedal känns, eftersom det är i det området som den fortfarande svarar dynamiskt på anslaget. Man kan också använda kondensatorer istället för motstånd i serie eller parallelt och på det sättet påverka gensvaret.

En Tubescreamer t.ex. har ju en diod parallelt med klipp-dioderna, något som brukar sägas är för att sänka diskanten, men som ju också gör att man får ett större ledande signalområde i diskanten, och därmed en mer "levande" ton.


Det är en hel värld att leka med, inte minst genom att kombinera olika klipp-steg med olika knän och olika frekvens-gensvar.
(och då har jag inte ens tagit upp synkront/asykront)
Prova och se vet jag [:)]

Lycka till [;)]

Hälsningar
/Hans Ryding

Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)


10 Nov 2010, 22:43
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.