View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 21:12

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Världens bästa OD? 
Author Message

Just nu: MP SHOD. -Damn, it's good!

// Henrik

Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed

02 Nov 2010, 19:26
Profile ICQ YIM WWW

Man skall inte glömma bort TS808 som är nått helt annat än småkusinerna i TS serien. Grymt bra pedal som stått sig genom åren.

"Det är aldrig försent att ge upp"

03 Nov 2010, 18:31
Profile WWW

Har haft en hel del men använder i dag OCD v4 och Wampler Hot Wired mest. Båda är fantastiskt välljudande tycker jag och båda är transparenta vida överträffande varje grön tubskrämmare jag testat. Jag matar dem iofs med en gammal Lovepedal amp50 som alltid är på på klockan tolv och avslutar kedjan med en Fat Boost 3 som alltid är på. Jag har hittills aldrig spelat på bättre kombination. En imponerande bekantskap jag inte äger är dock G2D Creamtone och så drömmer jag förstås om en Ethos...

12 Nov 2010, 08:50
Profile ICQ YIM WWW

Man skall inte glömma bort TS808 som är nått helt annat än småkusinerna i TS serien. Grymt bra pedal som stått sig genom åren.

TS808 & småkusinerna låter så förbolt illa när man spelar själv, och då tappar man liksom stinget trots att man inser att de låter bra i en bandsituation.
Jag vet att du har rätt men jag kan liksom inte smälta det [:)]

12 Nov 2010, 21:14
Profile

Goran wrote:

lillefar wrote:

TS808 & småkusinerna låter så förbolt illa när man spelar själv, och då tappar man liksom stinget trots att man inser att de låter bra i en bandsituation.
Jag vet att du har rätt men jag kan liksom inte smälta det [:)]

Jag tror att många bedömmer pedalers kvalité efter hur de låter på låg volym hemma, vilket ju självklart är orättvist när det gäller od och dist. När man spelar med fullt ös tycker jag oxå att skillnaderna mellan olika pedaler krymper väsentligt. Kanske därför många professionella musiker verkar vara nöjda med sina Boss-pedaler medan hemmaamatörerna letar och letar och byter boutique-pedaler om vartannat? Men det är ju trots allt rätt kul...

13 Nov 2010, 16:00
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror att många bedömmer pedalers kvalité efter hur de låter på låg volym hemma, vilket ju självklart är orättvist när det gäller od och dist. När man spelar med fullt ös tycker jag oxå att skillnaderna mellan olika pedaler krymper väsentligt. Kanske därför många <font color="red">professionella musiker verkar vara nöjda med sina Boss-pedaler medan hemmaamatörerna letar och letar och byter boutique-pedaler om vartannat? Men det är ju trots allt rätt kul...</font id="red">

Där slog du huvudet på spiken [:)]
Fast vi som köper/byter/säljer ODs, fuzzar och distar med manisk intensitet har ju pedaler som intresse kanske mer än att vi söker den ultimata tonen, åtminstone till viss del.
Det är jävligt roligt testa en massa olika pedaler och låta dem gå videre sen, förr eller senare.

13 Nov 2010, 18:55
Profile

CreamTone. Koppla in, ställ in crunch efter smak och behag med volymen på 8 på gitarren och glöm sen bort den. Sen har du allt du behöver från clean till full OD i gitarrens volymkontroll. Behöver du extra volym för solot finns en soloswitch på pedalen som höjer volymen UTAN att ändra tonkaraktären.

Mums [:p] Transparent var ordet.

16 Nov 2010, 17:26
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Jag tror att många bedömmer pedalers kvalité efter hur de låter på låg volym hemma, vilket ju självklart är orättvist när det gäller od och dist. När man spelar med fullt ös tycker jag oxå att skillnaderna mellan olika pedaler krymper väsentligt. Kanske därför många <font color="red">professionella musiker verkar vara nöjda med sina Boss-pedaler medan hemmaamatörerna letar och letar och byter boutique-pedaler om vartannat? Men det är ju trots allt rätt kul...</font id="red">

Fast vi som köper/byter/säljer ODs, fuzzar och distar med manisk intensitet har ju pedaler som intresse kanske mer än att vi söker den ultimata tonen, åtminstone till viss del.
Det är jävligt roligt testa en massa olika pedaler och låta dem gå videre sen, förr eller senare.

Nej jag tycker nästan tvärtom här! Det är på högre volymer som en riktigt bra pedal skiner, eftersom den förhoppningsvis lyckas hålla ihop ljudet även då. Sämre pedaler spricker bara och resulterar bara i "sprucken-högtalar-dist".

/ Calle

16 Nov 2010, 17:41
Profile WWW

CreamTone. Koppla in, ställ in crunch efter smak och behag med volymen på 8 på gitarren och glöm sen bort den. Sen har du allt du behöver från clean till full OD i gitarrens volymkontroll. Behöver du extra volym för solot finns en soloswitch på pedalen som höjer volymen UTAN att ändra tonkaraktären.

Mums [:p] Transparent var ordet.

Håller med! Många är pedalerna som passerat mitt bord. Ac-booster, bb-preamp, nån moddad boss, ocd, DLS, womanizer och demonizer, och en massa annat. Men nu sitter Creamtonen före Tim och tillsammans blir det så bra att jag nöjer mig med att spela en ton.

myspace.com/slackervillezoo

16 Nov 2010, 18:06
Profile WWW

Japp får hålla med om att det är stor skillnad att kräma på fullt ut och att sitta på kammaren. Skillnaden mellan bra och dåliga pedaler blir så avslöjande tydligt.

rejjo wrote:

Goran wrote:

snutstrut wrote:

Nej jag tycker nästan tvärtom här! Det är på högre volymer som en riktigt bra pedal skiner, eftersom den förhoppningsvis lyckas hålla ihop ljudet även då. Sämre pedaler spricker bara och resulterar bara i "sprucken-högtalar-dist".

/ Calle

16 Nov 2010, 20:30
Profile WWW

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

16 Nov 2010, 20:54
Profile ICQ WWW

Världens bästa OD? Hoppas att den för guds skull ännu inte är uppfunnen. Vad skall man göra på fritiden då [?][:D]

21 Nov 2010, 21:23
Profile WWW

Min gamla hederliga Boss OD-1. Funkar i alla lägen och hörs alltid jättebra i bandsammanhang. Men nu har jag köpt en Fulltone Fulldrive, så jag kanske måste ändra mig. Har inte repat med den ännu så jag kanske återkommer.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

23 Nov 2010, 12:22
Profile WWW

Goran wrote:

<font size="4">Om man bortser från kostnader, vilken är den bästa overdriven som finns just nu?</font id="size4">
Jag är själv rejält sugen på en Zendrive eller Clon Centaur, men har inte testat någon av dem.

Kanske ska precisera att jag vill att en bra overdrive ska vara transparent, dynamisk och kunna gå från boost till spräck, men ingen nackdel om den även täcker in dist och fuzz (vilket naturligtvis är en svår ekvation…).

Bästa Overdriven är en QUIFE sexläges tätstegad kopplad till en Triumph Morgo kitad 750cc i Featherbedram [:D]

01 Dec 2010, 19:57
Profile ICQ YIM WWW

fulltone OCD är det vackraste jag har testat på den fronten.
Såg att nån sålde en här på bojen. Ska försöka bygga en egen istället. Testa alla overdrives jag hittade i stan. Då blev OCD favouriten. Fast jag bor ju i lilla Örebro. I stora städerna kanske det finns vassare saker.

01 Dec 2010, 21:44
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2