|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Metamatic
|
 Tipsa mig om en looper
Jag känner att jag behöver ha ett komp när jag utövar mina eviga pentatoniska skalor.
Kan någon tipsa om en enkel hyffsad looper så att jag kan lira in ett komp för att sedan spela vidare? Behöver inte vara någonting avancerat, ju enklare desto bättre! Det är för hemmabruk och det är en fotpedal jag vill ha.
|
| 19 Nov 2010, 15:00 |
|
 |
|
Goran
|
Boss RC-2 är det bästa och billigaste alternativet för dina behov, har även ca 30 olika trumkomp om du behöver det (kan naturligtvis stängas av).
|
| 19 Nov 2010, 15:18 |
|
 |
|
Metamatic
|
Goran wrote: Boss RC-2 är det bästa och billigaste alternativet för dina behov, har även ca 30 olika trumkomp om du behöver det (kan naturligtvis stängas av).
Tack! Tittade runt lite på YT och det är en sån jag behöver (förutom trumkompen då [:D] )
|
| 19 Nov 2010, 21:34 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
RC-2 är bra (Har en själv.). Nackdelen tycker jag är att det inte finns så många fraser att spara och överföring till datorn är lite bökigt(Enbart aux ut)
Kör den i loopen på stärken, tycker trumljuden låter bättre då.
Digitechs liknande pedal: "DIGITECH JAMMAN SOLO"(Har den inte själv men funderar nog på att skaffa.), har några saker som RC-2an inte har; USB för överföring till datorn, går också att ladda vaw-filer till pedalen, SDHD kort för att lagra mer än det inbyggda minnet.. kan spara fler spår etc. Trumkompen är enligt uppgift sämre, men dom var du ju inte intresserad av.
Som sagt, jag har inte testat hur den är att använda, en del säger att "interfacet" på JamMan inte är lika bra som RC-2an?, men kanske värt en titt?
M-J
|
| 22 Nov 2010, 09:10 |
|
 |
|
Comfortableman
|
Jag provade JamMan solo häromdagen. Den var faktiskt bra. Testade fram och tillbaka med en bypassloop (från Lehle) hur mycket "ton" den stal i avläget, men det var helt ok. Möjligtvis lite kropp i ljudet som försvann, men definitivt något som jag lyckades ta fel på många gånger när jag switchade fram och tillbaka för att se om jag kunde lura öronen.
Så, den låter tyst och fint och suger inte mycket grundton från ditt ljud. I övrigt är den väldigt smidig och låter fint. Det enda jag irriterade mig över var, att varje gång du ville radera en loop, så var du tvungen att hålla nere fotswitchen två sekunder. Varje gång du gör detta så går loopen igång i två sekunder och raderas sedan. Inte så fräckt om man spelar live.
Å andra sidan kan man eventuellt lösa detta med en extern switch?
RC-2 har jag inte koll på. Däremot gillade jag faktiskt loopfunktionen (40 sek.) i DD-7:an. Enkel och rolig. Men inte i närheten så många funktioner som en "riktig" looppedal har.
|
| 22 Nov 2010, 09:44 |
|
 |
|
spindeln
|
minst och enkel: Boss RC-2 enkel men klumpig: Line 6 DL-4 (går dock ej att spara loopar) som line6 fast bättre: Line 6 M9 dyr, liten men coolt med vibrato: Zvex Lo-fi loop junky
mer avancerade grejer: Digitech jam-man Boss RC-20 XL
och så mest avancerade: EHX 2280 looper Boomerang 3 Boss RC-50
__________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila !
|
| 22 Nov 2010, 13:36 |
|
 |
|
dubbel-v
|
Stout: blev det en RC-2:a? Är inne på samma spår som du och har skalat ner alternativen till just RC-2 och Jamman Solo.
Känns som att de är ganska likvärdiga men att Jamman Solo:n är lite modernare med större lagringsmöjligheter och USB. Dock lite dyrare...
Hur resonerade du?
// Henrik
Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed
|
| 24 Nov 2010, 19:01 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|