View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 05:39



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Usb ljudkort problem.. 
Author Message

Joined: 23 Oct 2010, 14:54
Posts: 102
Location:
Post Usb ljudkort problem..
Hoj..

Jag har ett mega problem,,sedan en tid tillbaka äger jag en digitalporta Boss BR-800 som även ska funka som ett usb ljudkort,normalt har jag denna kopplad till en sk mini laptop en Ee pc (asus) med 1gb ram,win xp home..

Jag får inte uppspelning av ljud i mediaplayer att funka rent,,skrap,pops,pauser etc då och då,,i audacity blir problemen värre och i guitar pro5 helt horribla,,alla inställningar ska vara korrekta, Boss/Roland anser att mini pc'n är för klen för ändamålet (konstigt nog funkar dessa program tifflredställande i samma dators inbyggda ljudkort) men inte genom Boss'en,,,

På Boss förslag testar jag då Portan/ljudkortet i min stationära dator, athlon 5200+ 2,61 ghz 4gb ram, xp pro 32 bit (enl dom borde den funka i denna maskin) döm om min förvåning jag inte ens får ut något som ens kan kallas ljud !! bara en massa Oljud,går inte att spela upp ett smack,,samma här,,inställningarna ska vara korrekta men nått måste ju stära så till den milda grad i den stationära då den inte ens presterar samma som min laptopen..

Dator 3 jag testat den i är dotterns för i år nya laptop med windows 7 64bit,,,där är det klockrent i mediaplayern, så det borde ju utesluta något fel på Portans usb port..

Någon som har någon ide ? jag börjar bli jääävligt gråhårig över detta..


27 Nov 2010, 18:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm

Jag skulle testa att av och reinstallera drivrutinerna på nytt för det låtar som att det kan vara ett problem med USB. Sedan är microsoft ett elände och särskilt mediaplayer stökar till det just med ljudkort. Jag skulle köra VLC om du behöver en mediaspelare.


"Det är aldrig försent att ge upp"


27 Nov 2010, 21:10
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Vad använder du för buffertstorlek/latency?

Erik R


27 Nov 2010, 22:24
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Helt rätt det där med att kolla buffert och latency. Du borde titta ordentligt i enhetshanteraren och verkligen titta vad du har för drivrutiner där under ljudkort. Du kan ju ha flera som konkurrerar med varandra och där kan du se till att den divrutin du fått från boss verkligen är aktiverad och fungerar. Självklart så kollar du också att du har den senaste driven från tillverkaren. En annan grej är om du har USB 2 på både Boss och dator för har du version 1 och det andra är version 2 så kan det vålla problem. Sedan skall säjas att USB inte är det bästa för ljudströmmar utan då är firewire att föredra.

"Det är aldrig försent att ge upp"


28 Nov 2010, 01:20
Profile WWW

Joined: 23 Oct 2010, 14:54
Posts: 102
Location:
Post 
Tack för era svar,,bufferstorleken i Boss egen drivrutin är 6 på en 10 gradig skala,latencyn går ej att se/justera i den, alla andra ljudkort/drivrutiner är avaktiverade,,vad jag förtår går inte mediaplayerns inställningar att ändra,mer än under ljud i kontrollpanelen,,,nu är det ju så att i den stationära datorn funkar inget ljud,,bara en massa distat ljud,,vbare sig i media player,audacity eller något ljud överhuvudtaget,,när jag spelar upp ljud direkt fr portan är det dock inga problem,men å andra sidan där blandas ju datan inte in alls


28 Nov 2010, 08:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Det enda råd att ge i detta lägga är pröva med en annan usb kabel. byt usb port och ominstallera drivrutinerna för ljudkortet och pröva en annan uppspelare än mediaplayer.

"Det är aldrig försent att ge upp"


28 Nov 2010, 17:49
Profile WWW

Joined: 23 Oct 2010, 14:54
Posts: 102
Location:
Post 
lillefar wrote:

Det enda råd att ge i detta lägga är pröva med en annan usb kabel. byt usb port och ominstallera drivrutinerna för ljudkortet och pröva en annan uppspelare än mediaplayer.

"Det är aldrig försent att ge upp"


Precis vad jag har gjort och inget resultat alls,,får nog betrakta mig som besegrad,,alla andra burkar utom min stationära har jag ju direkt iaf lyckats få lyssningsbart ljud ur direkt, misstänker att amd processorerna har någor med saken att göra.. =( tack iaf !!


28 Nov 2010, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Ibland får man ge sig även om det tar emot!

"Det är aldrig försent att ge upp"


28 Nov 2010, 19:20
Profile WWW

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post 
Prova att stänga av det inbyggda nätverkskortet det är det enda som funkar för mig. Jag har felsökt och tweakat till förbannelse men med line6 kb37 är det det enda som fungerat. om jag har nätverkskortet på så sprakar det som fan så fort kortet gör någonting, vilket är nästan jämt![V]


28 Nov 2010, 19:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Dec 2010, 22:44
Posts: 567
Location:
Post 
Hade liknande problem, men då var det wlan kortet som spökade med mitt guitar rig mobile kort.

Eller, lite osäker nu då jag tänker efter, fick faktiskt sprak både i guitar rig och med traktor.

Dock, kontentan är att det nu funkar att ha igång wlan samtidigt efter att jag uppgraderat drivisarna till nätverkskortet.


02 Dec 2010, 02:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3382
Location: växjö
Post 
Har du rätt typ av drivrutin markerad,tex ASIO,directX eller dyl?

pudas


02 Dec 2010, 15:50
Profile

Joined: 23 Oct 2010, 14:54
Posts: 102
Location:
Post 
pudas wrote:

Har du rätt typ av drivrutin markerad,tex ASIO,directX eller dyl?

pudas


Problemet är ju att mediaplayer i windows inte låter en välja några asio inställningar alls, Br-800:ans egna drivisar kan man ändra buffer på men gör ingen skillnad i princip var man än sätter den,,direct X antar jag windows update sköter om ? 9c är versionen på bägge datorerna


02 Dec 2010, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Det verkar som att BR-800 inte har USB2.0 utan bara USB1.0. USB1.0 är rätt värdelöst för audio. Det är på gränsen att det ens funkar att köra stereo med full duplex med vettig samplingshastighet och bitdjup. Minsta lilla grej som påverkar prestandan, så är det kört.

Se till att du kopplar in portan i en USB-port som går direkt till datorns primära USB-kort. Ibland finns det interna USB-hubbar i datorn, och då kan prestandan bli klart sämre. Testa alla USB-portar på datorn och se om det blir någon skillnad.

Ytterligare en viktig sak att testa: Stäng av alla former av dynamisk power saving som påverkar processorns hastighet (typ "Speed Step", "Dynamic Energy Saver", mm). Det kan finnas inställningar för detta både i Windows, BIOS och andra applikationer. Det leder ofrånkomligt till knäppar och oljud när processorn ska byta hastighet.

Du kan också testa att stänga av ditt antivirus tillfälligt för att se om det påverkar.

Erik R


03 Dec 2010, 00:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Japp som jag påpekat tidigare i denna tråd så är Windowvs mediaplayer en mardröm dels i sig men också som du tar uppp directX drivarna kan ställa till det. Man kan lugnt säga att en direct X uppdatering kan fucka upp en annars så väfungerande dator så har man fått det att funka så uppdatera aldrig directX. Som vanlig gör Microsoft en massa saker som man inte bett om eller kunnat drömma om att det skulle lägga sig i. Så avinstallera allt som absolut inte är nödvändigt avseende Microsoft, Alla som säljer dedikerade datorer gör precis detta d..v.s dödar ut allt som inte är nödvändigt märkt Microsoft. Se också till att installera en äkta AISO driver inte nått emulerat skit.

moi68se wrote:

pudas wrote:

Har du rätt typ av drivrutin markerad,tex ASIO,directX eller dyl?

pudas


Problemet är ju att mediaplayer i windows inte låter en välja några asio inställningar alls, Br-800:ans egna drivisar kan man ändra buffer på men gör ingen skillnad i princip var man än sätter den,,direct X antar jag windows update sköter om ? 9c är versionen på bägge datorerna


"Det är aldrig försent att ge upp"


03 Dec 2010, 00:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
Jag hade liknande problem.. löste sig med att jag stängde av mnitt trådlösa internet så geschwennt problemet.. hade sökt källan VÄLDIGT länge dessförinnan.. alla konstiga grejjer som man inte tror kan göra skillnad är värda att pröva.. ställ datorn på kant så kanske det löser sig :)


06 Dec 2010, 16:08
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Eller så köper man en bra digitalporta och så är alla problem ur världen och inte en dator så lång ögat kan nå då slipper man dessutom lägga pengar på mjukvara [;)]

"Det är aldrig försent att ge upp"


08 Dec 2010, 21:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Jul 2010, 15:01
Posts: 1910
Location: NORRKÖPING
Post 
Eller börjar spela säckpipa?
Ingen elektrisitet och man vill inte spela in brölet [:D]


08 Dec 2010, 22:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.