View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:05

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Buffertförstärkare... igen... 
Author Message

Post Buffertförstärkare... igen...
Just det! Detta med buffertförstärkares vara eller inte vara... [;)]

Ni som genom åren följt andra trådar där detta varit uppe, vet att jag oftast är positiv till buffertförstärkare, om det är bra sådana!

På sätt och vis tycker jag att det bästa ljudet är med enbart en bra kabel som är ca 3 m mellan gitarr och stärkare. MEN, om man vill ha längre kablar och/eller har pedaler inkopplade, tycker jag att buffertförstärkare har sitt värde.

Nu till saken denna gång: På min pedalbräda har jag länge haft en bra buffertförstärkare först i pedalkedjan. De flesta pedaler efter den, har True Bypass. Då är ljudet okej även med 10 m kabel från gitarr till pedalbräda och 3 - 10 m kabel mellan pedalbräda och stärkare.

Allra sist i pedalkedjan har jag tidigare haft en Line 6 Echo Park (delaypedal). Nyligen bytte jag ut den till en Boss DD-3 delaypedal. Då kunde jag inte begripa varför det blev så stor skillnad på ljudet. Luddigt och otydligt (som med en eller flera långa kablar utan bra buffring). Då satte jag en buffertförstärkare efter DD-3:an (alltså sist i pedalkedjan) och ljudet kom tillbaka, eller rättare sagt blev det t.o.m. bättre än vad det varit med Echo Park:en.

När jag sedan jämförde ljudet med en 6-meterskabel från gitarr till pedalbräda och en 3-meterskabel mellan bräda och stärkare, var ljudet då förvånansvärt likt ljudet med enbart 3-meterskabeln mellan gitarr och stärkare. Så glad jag blev! [:)]

Stärkaren ifråga är en 50 Watts, 67:a plexi Marshall. Gitarrerna jag kört med är Strator och Tele.

Länge leve buffertförstärkare! [:)][:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

24 Nov 2010, 21:22
Profile

Image

24 Nov 2010, 21:34
Profile WWW

Till saken hör att Boss DD-3:an HAR en buffertförstärkare i sig (precis som de flesta pedaler nuförtiden som inte har True Bypass), men den funkar inte så bra att ha sist i pedsalkedjan (alltså, så att den "driver" kabeln från pedalbrädan tillstärkaren), inte för mig i alla fall. När jag satte en Boss BD-2 BluesDriver (som inte var påsatt) efter DD-3:an blev ljudet MYCKET bättre. Buffertförstärkaren i BD-2:an funkar alltså betydligt bättre än den i DD-3:an, i alla fall för mig.

Jag använder buffertförstärkare som jag gör själv. Det är en förenklad variant av Bo Hanséns reviderade "DI-box 1975". All ära till Bosse! Den går att göra på ett kretskort som är ca 15 x 25 mm och får t.o.m. plats inne i många andra pedaler om man skulle vilja det. Denna buffertförstärkare ger ett bra ljud tycker jag, och distar/klipper inte första taget (jag matar med 12 VDC)

Så här är schemat för den:

Image

Här är länk till en tråd från förra året på Rörforumet där detta diskuterades och som (för min del) mynnade ut i buffertförstärkaren ifråga:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28866

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 Nov 2010, 21:46
Profile

Jaha nu fattar jag varför jag sålde min DD-3!

"Det är aldrig försent att ge upp"

24 Nov 2010, 22:40
Profile WWW

Jag har ju haft förmånen att testa Sven-Johans bufferstärk ikväll[^]
och det lät

<font size="6"><b>BRA SOM FAAN!!!</b></font id="size6">

Stor överraskning för mig som alltid tyckt buffrar låtit skit![8D]
Det slutade med att den fick ligga i hela kvällen. Jag körde en 6m + en 3m kabel före och efter de enda två pedalerna jag använder just nu. Buffern satte jag efter pedalerna (som f.ö är bypass true).

buffern förändrade tonen marginellt - men på ett bra vis. Allt det jag gillar med enbart 3m kabel rakt in fanns kvar i tonen, men den blev en aning tajtare och med en något mjukare skitsnygg topp. Vet inte hur man ska uttrycka det - musikalisk kompression!?!?!

I'll be damned!!!!!!!!![:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka?
Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]

24 Nov 2010, 22:44
Profile WWW

Jaha nu fattar jag varför jag sålde min DD-3!
[:D] [:D] [:D]

Det går att bygga in en sådan buffertförstärkare inne i DD-3:an (eller en enklare, och ännu mindre variant med bara en transitor). Fast jag har min buffert i en egen box. Bl.a. för att kunna mata den med högre spänning och för att ha olika kombinationsmöjligheter på pedalbrädan.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 Nov 2010, 23:02
Profile

...Allt det jag gillar med enbart 3m kabel rakt in fanns kvar i tonen, men den blev en aning tajtare och med en något mjukare skitsnygg topp. Vet inte hur man ska uttrycka det - musikalisk kompression...
[:)] [:)] [:)] [^]

Sven-Tjosan

24 Nov 2010, 23:06
Profile

Jag använder en gammal Boss LM-2 som linedriver/buffer sist i pedalkedjan. Har a/b-testat med en box och ren signal genom pedalbordet men med LM-2 påslagen. ENDA skillnaden var att signalen blev lite lägre genom pedalbordet, men iom att det finns en levelratt på LM-2 så var det bara att höja tills samma nivå var uppnådd. Limiter-effekten kör jag så att den är helt av. Ton-kontrollen rakt upp - men den ger mig möjlighet att enkelt vrida upp lite diskant om jag kör i en stärk som är lite mörkare i ljudet.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

25 Nov 2010, 11:29
Profile WWW

jag är nyfiken men mina elkunskaper är obefintliga...kan du tänka dig att bygga en sån buffer åt mig i en liten låda? Vad vill du ha för det? Kan nog tänka mig att fler vill ha.

Idag har jag en Korg dt-10 som ingångsbuffer och mitt Arion Chorus som utgångsbuffer. Därimellan ett gäng pedaler med TBP. Tycker det funkar bra, om jag tar bort den ena eller andra buffern så påverkas ljudet, framförallt i diskanten som minskar hörbart. Men som sagt, jag vill gärna testa en egen buffer.

Matte

mslcases@gmail.com

25 Nov 2010, 13:10
Profile

Sven Johan, du får bygga några stycken som sagt, musikalisk kompression i slutet på pedalkedjan vill vi alla ha. Jag ställer mig i kö!

myspace.com/slackervillezoo

25 Nov 2010, 13:53
Profile WWW

Sven Johan, du får bygga några stycken som sagt, musikalisk kompression i slutet på pedalkedjan vill vi alla ha. Jag ställer mig i kö!

myspace.com/slackervillezoo

Vill inte Sven-Johan är det ett lätt bygge som de flesta nog klarar av.
Dessutom är det superkul att bygga pedaler själv [:D]

25 Nov 2010, 14:48
Profile

Jag har just kopplat ur min S-J/Bosse-buffer och köpt svindyra Planet Waves-kablar för att pröva din lära. Så går du över till den andra sidan... Vafalls!? [;)]

Skämt åsido - buffertn är bra men det handlar mkt om hur o var man använder den.

Jag gillar den när jag kör utan pedaler in i normalkanalen på min Basseman. Men före dist, oavsett om det är pedaler på bordet eller 2204-kanalen på stãrkaren, blir det hårdare och vassare än vad jag vill. Det är som om mina distsound mår bra av lite avrullning. Funderar på att sätta bufferten endast till normalkanalen, t.ex. i min passiva A/B-box som sitter sist på pedalbordet.

Det är liksom alltid känsligt att vässa eller återställa diskant före dist. Däremot tål low gain väldigt mkt diskantboost. Men diskanten blir multiplicerad när den åker in i en distkrets.

/Gunnar

25 Nov 2010, 19:40
Profile

Ni som har koll på det tekniska vad tror ni om detta:

http://www.kingdomamplifiers.com/blog/?m=201004

Jag har provat en del bufferts tidigare (innan distad stärk), och jag upplevde det som Izzy beskriver. Idag har jag ett pedalbordsinterface med Barrys buffer inbyggd och det låter/känns som jag pluggar rätt in fast det går via bordet. Obs, denna lösning funkar för mig, vilket självklart inte betyder att det är lösningen på "världsproblemet buffer eller inte"... [;)] [:D]

<b><font color="blue">/Martin</font id="blue"></b>

25 Nov 2010, 22:10
Profile ICQ WWW

Knut - du är en otrogen hund [:(!]
Jag har just kopplat ur min S-J/Bosse-buffer och köpt svindyra Planet Waves-kablar för att pröva din lära. Så går du över till den andra sidan... Vafalls!? [;)]

Tjaa, vafaan, 'n lät jö bra![:I][:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka?
Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"]

26 Nov 2010, 20:15
Profile WWW

Tack för tipset sven-johan! Funderade just på att bygga en eller två enklare buffrar för att sätt in i pedalbordet. Finns en hel del att välja på på Freestompboxes, men den här ska definitivt byggas och prövas.

27 Nov 2010, 20:43
Profile

Knut - du är en otrogen hund [:(!]
Jag har just kopplat ur min S-J/Bosse-buffer och köpt svindyra Planet Waves-kablar för att pröva din lära. Så går du över till den andra sidan... Vafalls!? [;)]...
Ha! Du är bara avundsjuk för att Knut fick den färdigbyggd i en grön fin box...

Image
<font size="1">Foto: Knut Hassel</font id="size1">

Men, så klart! "Svindyra Planet Waves-kablar" är förståss mycket bättre... [}:)] [}:)] [}:)] [;)] [:D]

Men, skämt åtsido för mig också. Du säger att "buffertn är bra men det handlar mkt om hur o var man använder den". Jo, så är det nog, men det handlar nog också mycket om vilket ljud man är ute efter.

Sedan kan det ju KÄNNAS bättre att ha enbart sladd mellan gitarr och stärkare... Jag misstänker att den känslan spelar in väldigt, VÄLDIGT mycket i bedömningen av pedaler och buffertförstärkare [;)].

Personligen gillar jag ljudet med enbart en tremeters kabel mellan gitarr och stärkare, men eftersom jag vill ha pedaler och behöver röra mig betydligt mer än tre meter, är buffertförstärkare, typ, nödvändigt för mig. Jag kör oftast med en sex- eller 10-meterskabel mellan gitarr och pedalbräda och en sexmeterskabel mellan bräda och stärkare, men vid åtminstone två spelningar i år har jag behövet 10 + 10 meter kabel [:0]!

Jag påstår igen att; med 6 + 3, 6 + 6 eller 10 + 6 meter kabel och med buffertförstärkare enligt denna tråd både i början och slutet av pedalkedjan, är ljudet <u>hyffsat</u> likt med att köra med enbart en tremeterskabel mellan gitarr och stärkare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

29 Nov 2010, 11:16
Profile

Jag kapar lite grann.

Jag har en Jen Wah som jag tycker om men den äter enormt mycket diskant i bypass-läge. Är det troligt att det hjälper med en buffer före?

Eller är det bara att fixa true BP?

/M

29 Nov 2010, 12:46
Profile ICQ WWW

...Jag har en Jen Wah som jag tycker om men den äter enormt mycket diskant i bypass-läge. Är det troligt att det hjälper med en buffer före?

Eller är det bara att fixa true BP?
Troligen hjälper det med en buffertförstärkare. Men, om du har någon annan pedal med inbyggd buffertförstärkare i bypassläge (t.ex. många Boss, Ibanez eller liknande) kan du ju prova med en sådan före och/eller efter Wha Wha:n för att se om det hjälper.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

30 Nov 2010, 10:21
Profile

Sven-Johan, jag startade precis en annan tråd och behöver lite expert-hjälp. Har du lust att svara? Tack på förhand! :)
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=49847

11 Dec 2010, 01:16
Profile ICQ WWW

Jag gillar den när jag kör utan pedaler in i normalkanalen på min Basseman. Men före dist, oavsett om det är pedaler på bordet eller 2204-kanalen på stãrkaren, blir det hårdare och vassare än vad jag vill. Det är som om mina distsound mår bra av lite avrullning. Funderar på att sätta bufferten endast till normalkanalen, t.ex. i min passiva A/B-box som sitter sist på pedalbordet.

Det är liksom alltid känsligt att vässa eller återställa diskant före dist. Däremot tål low gain väldigt mkt diskantboost. Men diskanten blir multiplicerad när den åker in i en distkrets.

/Gunnar

Jag upplever samma sak med min Folkesson, har min TU-2:a sist i kedjan och har fått koppla den i en loop-pedal bara för att den lägger på "för mycket" topp i bypassläget.

11 Dec 2010, 12:38
Profile

Sven-Johan,

Kul att buffert snacket kom igång igen.

Bara ett par smÂÂ

07 Jan 2011, 02:23
Profile ICQ YIM WWW

Återigen tack! [:)] [:X]

Ska ta dina kommentarer i åtanke...

När detta var uppe från början och jag höll på med det på alvar ett tag, provade jag en del olika läsningar på buffertförstärkare, bl.a. din enkla FET-variant. Då tyckte jag att den jag nu använt några gånger ("förenklad variant av DI-box 1975") gav bäst ljud. Skillnaderna var förvisso hårfina och jag håller inte för otroligt att jag påverkades av vad jag VILLE tycka, men jag upplevde det som att tonen var "mer sann", med mindre "skrap" och liknade mer att ha bara sladd mellan gitarr och stärkare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

07 Jan 2011, 13:47
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]