View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 10:45

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Köra ojordat? 
Author Message

Post Köra ojordat?
Bojs...

Jag har nyligen flyttat och i nya huset visar det sig att de flesta uttagen är ojordade, bara i tvättstugan och köket hittar jag jordade uttag. Rummet som ska bli gitarrum/studio har bara ojordade uttag tex. Jag är rejält skeptisk redan utan att ha pluggat in.. Känns inte vidare bra att koppla in sina rörstärkare osv osv i ojordade uttag.. Det lär ju bli en del skruvande och experimenterande med som vanligt...

Vad säger ni? Har jag något val eller måste jag ringa farbror elektrikern och låta dra nya ledningar från elskåpet??? Låter dyrt.. Men jag anar att det inte finns några kompromisser här. Vad sägs??

14 Dec 2010, 23:13
Profile

Jag kör ojordat, just av anledningen som du har, brist på jordade uttag... men visst, man kanske skulle göra nåt åt det

Si fractum non sit, noli id reficere

14 Dec 2010, 23:24
Profile

En sak är helt klar i alla fall:
<b>Gör inga egna jordningar i vattenrör eller liknande, det kan innebära livsfara.</b>

Kommer datorer att ingå i uppsättningen (vilket i stort sett är standard i dagens läge) så tycker jag du skall kosta på dig att en elektriker jordar rummet ordentligt.

Just nu kan du ju dessutom göra ROT-avdrag vilket gör att du bara betala halva arbetskostnaden.

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på ringvägen.

15 Dec 2010, 07:12
Profile ICQ WWW

Kan ju inte bli så dyrt att dra igenom ledningar till "ett" rum.....snålbert!

15 Dec 2010, 09:02
Profile

Här i öst får man göra sk. "fuskjordningar" dvs. kopla nollan till skyddsjordkontakterna (får endast göras i sammanhang med mindre renovation, i större renoveringar måste man dra PE-ledningar från centralen).
Ökar säkerheten men ökar också risken för störningar i audio sammanhang.

------------------------------------
No trees were harmed by the transmission of this message. However a few
million electrons were temporarily inconvenienced.

15 Dec 2010, 13:09
Profile ICQ WWW

Tackar, ja snål är jag ju förvisso... Men inte så snål att jag nöjer mig med ojordat... Egentligen vill jag ju dra jordat i hela huset och byta till ny elcentral med jordfelsbrytare.. Det är väl det jag drar mig för...

16 Dec 2010, 01:44
Profile

Fuskjordning från öst genom att koppla samman noll och jord i uttagen ökar INTE säkerheten.

Nolledningen i en sådan koppling blir en kombinerad jord/noll-ledare, en så kallad PEN-ledare. Skulle denna lossna får du helt plötsligt 230V på alla höljen, inte så kul[:(]...
Dessutom är denna sorts koppling väldigt olaglig i Sverige.

Problemen med brum borde också bli helt galna med sådan koppling.

Lägg ett par tusen på att låta en elektriker jorda ordentligt.

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på ringvägen.

16 Dec 2010, 07:42
Profile ICQ WWW

Hejsan Svullo och välkommen till verkligheten! Jo att dra in jord brukar vara en ganska lätt husmoddning, men man får nog inte göra den själv. Har börjat min egen konvertering men kom av mig när vardagsrummet var klart. Viktigt är att om man börjar i ett rum så måste allt bytas även uttag för taklampor och liknande. Andra problem kan vara om det är för många kablar i VP rören, då får man nog börja klia sig i huvet en stund[:D]
Quote:
<i>Originuttag ally posted by Svullo"]

Bojs...

Jag har nyligen flyttat och i nya huset visar det sig att de flesta uttagen är ojordade, bara i tvättstugan och köket hittar jag jordade uttag. Rummet som ska bli gitarrum/studio har bara ojordade uttag tex. Jag är rejält skeptisk redan utan att ha pluggat in.. Känns inte vidare bra att koppla in sina rörstärkare osv osv i ojordade uttag.. Det lär ju bli en del skruvande och experimenterande med som vanligt...

Vad säger ni? Har jag något val eller måste jag ringa farbror elektrikern och låta dra nya ledningar från elskåpet??? Låter dyrt.. Men jag anar att det inte finns några kompromisser här. Vad sägs??

17 Dec 2010, 22:22
Profile ICQ YIM WWW

Nämen tjenare Harpmaster... Ja detta tål ju att diskuteras, dags att höras av tror jag...

18 Dec 2010, 03:42
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]