View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 00:12

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Super Reverb / Tremolo disconnect mod 
Author Message
Post Super Reverb / Tremolo disconnect mod
Halloj

Om man som glad amatör (med viss elektonikkunskap) skulle vilja testa den eventuella ljudskillnad som bortkoppling av tremolokretsen ger.

Räcker det med att löda bort den gule eller brune tampen från potentiometern eller måste man ta båda?

Varför räcker det inte med att plocka ut röret till tremolot?

/S

Image

20 Dec 2010, 15:14

...Räcker det med att löda bort den gule eller brune tampen från potentiometern eller måste man ta båda?...
Den tåt som sitter på pottens ena ändpol (den ändpol som inte är jordad) ska lödas bort från potten (och isoleras så att den inte kommer åt nått annat den inta ska komma åt). Och det är väl den gula...

Quote:
...Varför räcker det inte med att plocka ut röret till tremolot?...
Därför att potten, oberoende av röret, jordar ner en del av signalen så att den blir lite svagare.

Du kommer att höra tydlig skillnad om du inte ändrar volymkontrollens läge, men jag tycker att man ska jämföra vid samma ljudtryck (vilket innebär att man måste dra ner volymen efter att man lyft tåten)...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"
<font size="1">Knut Hassel</font id="size1">

20 Dec 2010, 15:26
Profile

20 Dec 2010, 15:49

När du testat detta får du jättegärna beskriva skillnaden i ljudet!!

20 Dec 2010, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

När du testat detta får du jättegärna beskriva skillnaden i ljudet!!
Om jag får tycka något... Starkare ljud och möjligen något klarare/tydligare ljud.

Men, jag tycker det är svårt att jämföra rättvist eftersom det ändå skiljer så mycket i volym (ljudtryck). Jämförelsen borde, som jag ser det, göras med eller utan tremolot inkopplat OCH med volymkontrollen justerad så att det i båda lägen är exakt samma ljudtryck (om man inte spelar på full volym, förståss... [;)])

Även jag är dock jätteintresserad av att höra vad Daion_Power tycker om ljudskillnaden.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

20 Dec 2010, 22:20
Profile

Om jag ägde en Super reverb skulle jag säkert testa denna mod och då tänker jag så här. Denna mod vore ju enkel att koppla till en switch, man kan ju utnytja ground switchen som inte används om det finns en sån eller byta ena poten till en push-pullpot. Dessa ingrepp är ju enkla och man förstör ju inget och man har bägge ljudmöjligheterna.

21 Dec 2010, 00:39
Profile

...Denna mod vore ju enkel att koppla till en switch...
I den av mina blackface-Fenders som jag använder mest, har jag en vridomkopplare i Intensity-potten som kan koppla ur tremolokretsen. Så har jag haft det i flera år. Men, jag använder, typ, aldrig det urkopplade läget...

Första reaktionen när man provar att koppla ur tremolokretsen är nog att det låter bättre, men jag undrar om det inte MEST handlar om att det blir starkare ljud... [}:)] Jag menar att det går att justera volym och tomkontrollerna så att ljudet blir, typ, detsamma. Om man inte spelar på full volym, förståss. Då får man ju ÄNNU mer med urkopplad tremolokrets... [;)]

Men, om man är nyfiken tycker jag absolut att man ska prova. Kanske ni tycker att den modden gör det där sista lilla extra...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

21 Dec 2010, 10:05
Profile

jag törs inte kräma på i lägenheten, men jag gjorde en snabbtest :)

ska bli väldigt kul o spela i replokalen, men tyvärr har jag inte replokalstid imorgon så det får bli efter julafton [:D]

men då har jag ju fått min Zoom Q3 så då kan jag ju spela in samtidigt också så ni får höra [:D][:D][:D]

22 Dec 2010, 20:47
Profile WWW

Hur verkade snabbtestet då? [:D]

22 Dec 2010, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

Hur verkade snabbtestet då? [:D]
Riktigt bra [8D] dock skall tilläggas att det brusar rätt mycket nu.

Han kunde inte se något fel på stärken så han trodde endast att rörsockeln var glapp.

Han fixade den, och sen bytte han min strömkabel som inte hade jord.

sen så tog han bort den gula tråden från tremolo poten och lödde fast den på stärken ifall jag skulle ångra mig. (tremolo modden)

Kan bruset ha med det att göra? jag kommer inte ihåg dom 20 minuterna jag spelade innan den dog, att det verkligen brusade så mycket.

22 Dec 2010, 21:03
Profile WWW

...Kan bruset ha med det att göra? jag kommer inte ihåg dom 20 minuterna jag spelade innan den dog, att det verkligen brusade så mycket.
Eftersom signalstyrkan efter volymkontrollen har ökat i och med tremolomodden har allt brus som genereras där också ökat, även om volymkontrollen är helt neddragen.

En av de stora grejerna med att lyfta bort tremolot så här är just att signalstyrkan ska öka. Några skulle kanske kalla det för att "det ger mer gain"... Mer gain ger oftast mer brus.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Dec 2010, 21:30
Profile

KingsHighway wrote:

...Kan bruset ha med det att göra? jag kommer inte ihåg dom 20 minuterna jag spelade innan den dog, att det verkligen brusade så mycket.
Eftersom signalstyrkan efter volymkontrollen har ökat i och med tremolomodden har allt brus som genereras där också ökat, även om volymkontrollen är helt neddragen.

En av de stora grejerna med att lyfta bort tremolot så här är just att signalstyrkan ska öka. Några skulle kanske kalla det för att "det ger mer gain"... Mer gain ger oftast mer brus.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Som jag förstått det så ska det ge ett fetare och fylligare ljud även om volymen blir starkare tidigare. Nu har jag ju som sagt inte haft chansen att A/B testat, men om bruset kommer störa mig när jag lirar då åker det fett bort även om det låter guld med den modden. Jag hatar brus om det stör ens spelande. Drar jag av volymen på gitarren så är det inte mycket brus, så jag får se efter jul, men tonen kan jag fan inte klaga på även på lägenhetsvolym, låter för djävla bra [:p]

22 Dec 2010, 21:44
Profile WWW

...Drar jag av volymen på gitarren så är det inte mycket brus...
Volymen på gitarren? Hmmmm... Undrar om du inte pratar om brum istället för brus.

Om ljudet du störs av (brus eller brum e.d.) påverkas av hur volymkontrollen på gitarren är inställd, har det troligen inte alls med tremolomodden att göra.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Dec 2010, 22:17
Profile

KingsHighway wrote:

...Drar jag av volymen på gitarren så är det inte mycket brus...
Volymen på gitarren? Hmmmm... Undrar om du inte pratar om brum istället för brus.

Om ljudet du störs av (brus eller brum e.d.) påverkas av hur volymkontrollen på gitarren är inställd, har det troligen inte alls med tremolomodden att göra.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

ja, jag kom att tänka på det jag med, ibland skriver man lite snabbt, men jag prövade o dra upp volymen utan att spela hemma, och det är nog inte så farligt som det först kändes. Jag måste säga att jag kan bara tänka mig hur den låter på högre volymer, hittills låter den kanon men det är ju som sagt på hemmanivå

22 Dec 2010, 22:52
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]