| Author |
Message |
|
Tubis
|
 Några frågor om kompressor för gura?
Vad är det egentligen man brukar ställa med sustainratten? Tröskelvärde, kompressionsratio eller annat?
Om det inte är tröskelvärde vad bör det fixerade tröskelvärdet i sådana fall vara?
Kompressionratio, ska den vara samma oavsett signalnivå eller ska den succesivt öka vid ökad signalnivå?
Varför pumpar och flåsar en del kompressorer?
|
| 26 Dec 2010, 13:39 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4267 Location: Boden Norrbotten
|
Det är mycket beroende på viken compressor du använder det vill säga vilka egenskaper den har. Här en länk som besvarar dina frågor! http://www.theguitarfiles.com/guitarfile115.html"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Dec 2010, 13:56 |
|
 |
|
Tubis
|
"Slower release times tend to smooth out the signal, and for guitars, can help increase sustain"
Det där kan väl ändå inte stämma? Ligger kompressionen kvar längre komprimeras ju även den avklingande signalen och borde ge sämre sustain?
|
| 26 Dec 2010, 14:23 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: "Slower release times tend to smooth out the signal, and for guitars, can help increase sustain"
Det där kan väl ändå inte stämma? Ligger kompressionen kvar längre komprimeras ju även den avklingande signalen och borde ge sämre sustain?
Har du en väldigt kort releasetid komprimeras bara peak på signalen och påverkar sen inte när signalen klingar ut. Med lång releasetid så ökar gain i (förhoppningsvis) samma takt som gitarrsignalen klingar av, och då ger det ökad sustain. Jag tycker också att det där med hur man ska tänka med inställningar på kompressorer är väldigt komplext... Erik R
|
| 26 Dec 2010, 14:38 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote: Tubis wrote: "Slower release times tend to smooth out the signal, and for guitars, can help increase sustain"
Har du en väldigt kort releasetid komprimeras bara peak på signalen och påverkar sen inte när signalen klingar ut. Med lång releasetid så ökar gain i (förhoppningsvis) samma takt som gitarrsignalen klingar av, och då ger det ökad sustain. Jag tycker också att det där med hur man ska tänka med inställningar på kompressorer är väldigt komplext... Erik R Okej men det bör väl ändå vara kompressionsratio som avgör sustainen eller? Release är väl bara för att justera jämnheten? Sustainratten på de flesta gurastompar bör väl vara en kompressionsratioratt?
|
| 26 Dec 2010, 14:53 |
|
 |
|
d95err
|
Jag har byggt ett par DOD 280 kopior (optisk kompressor). Där styr Sustain-ratten gain i en opamp-krets. Om jag tänker rätt så motsvarar det tröskelvärde i en mer avancerad kompressor.
Erik R
|
| 26 Dec 2010, 14:58 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote: Jag har byggt ett par DOD 280 kopior (optisk kompressor). Där styr Sustain-ratten gain i en opamp-krets. Om jag tänker rätt så motsvarar det tröskelvärde i en mer avancerad kompressor.
Erik R
Den där verkar ju känna av signalen på utgången och inte på ingången och sänker kompressionen allt eftersom signalen klingar ut. Vad jag kan avgöra så är det inte tröskelvädret utan mängden kompression. Ju högre gain i opampen ju mer signal kommer till trissan som styr strömmen genom optokopplaren och ju mer komprimerar det. Fast det känns lite som potten och opton borde ta ut varandra men det gör det väl inte....det får det bara att snurra i mitt huvud.
|
| 26 Dec 2010, 15:45 |
|
 |
|
Tubis
|
Hmmm är det så att i en kompressor/sustainer så styrs sustainen obönhörligt av signalen efter kompressionen? Alltså utgående signal och inte ingående?
|
| 26 Dec 2010, 15:50 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
tröskelvärdet styrs av "sustain". Jag tror att ratten heter compression på t.ex. MXR Dyna comp. Kompressionsration styrs väl av ratten som heter "Attack"? Finns dock inte på alla kompressorer.
80's tone *blizzz*
|
| 26 Dec 2010, 15:58 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Nej, inte riktigt. Man kan uppnå samma effekt genom att styra med insignalen som med utsignalen. Insignalstyrning kallas "feed forward compressor" men används oftast för att realisera mycket snabba limitrar. En intressant aspekt: samma krets om den kopplas om från utsignalstyrning till feed forward förvandlas till expander. Läs applikationsarapporter på http://www.thatcorp.com och http://www.rane.comAlex [url="http://www.anacon-tech.com"]Tubewonder amps[/url] [url="http://www.youtube.com/vacuumvoodoo"]New York AmpShow juni 2010[/url]
|
| 26 Dec 2010, 15:59 |
|
 |
|
Tubis
|
Om man typ tog dod 280 men styrde strömmen genom optokopplaren med likriktad signal så man kunde få attack och release rattar skulle man då kunna få en hyfsat fungerande kompressor/sustainer för gitarr?
|
| 26 Dec 2010, 16:14 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: Om man typ tog dod 280 men styrde strömmen genom optokopplaren med likriktad signal så man kunde få attack och release rattar skulle man då kunna få en hyfsat fungerande kompressor/sustainer för gitarr?
DOD 280 och andra optiska kompressorer begränsas av hastigheten på optokopplaren, så det går inte att justera attack och release hur som helst. Om jag minns rätt är det framförallt attacken som blir rätt långsam oavsett hur man gör, medan releasetiden kan justeras en del genom att mecka med RC-värdena. Erik R
|
| 26 Dec 2010, 16:31 |
|
 |
|
d95err
|
Råkade hitta den här kretsen i min schemasamling. Har ingen aning om var jag hittat den. Kanske kan va' nåt för en helrörskompressor? Bonuspoäng till den som listar ut hur det funkar och vad de två potarna styr... [:)]  Erik R
|
| 26 Dec 2010, 16:44 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote: Tubis wrote: Om man typ tog dod 280 men styrde strömmen genom optokopplaren med likriktad signal så man kunde få attack och release rattar skulle man då kunna få en hyfsat fungerande kompressor/sustainer för gitarr?
DOD 280 och andra optiska kompressorer begränsas av hastigheten på optokopplaren, så det går inte att justera attack och release hur som helst. Om jag minns rätt är det framförallt attacken som blir rätt långsam oavsett hur man gör, medan releasetiden kan justeras en del genom att mecka med RC-värdena. Erik R Tror det är tvärt om. En VTL5C1 tex har en respons på 2.5ms och en decay på 35ms. Det bör ju ge utrymme för justering på bägge skulle jag tro?
|
| 26 Dec 2010, 16:51 |
|
 |
|
lillefar
|
Tubis wrote: "Slower release times tend to smooth out the signal, and for guitars, can help increase sustain"
Helr rätt om man ökar tiden kompressorn försöker bibehålla signalnivån. "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Dec 2010, 18:06 |
|
 |
|
Tubis
|
lillefar wrote: Tubis wrote: "Slower release times tend to smooth out the signal, and for guitars, can help increase sustain"
Helr rätt om man ökar tiden kompressorn försöker bibehålla signalnivån. "Det är aldrig försent att ge upp" Fast kompressorn försöker väl aldrig bibehålla signalnivån utan snarare sluta komprimera så signalnivån inte blir låg när det klingar ut.....
|
| 26 Dec 2010, 18:35 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: Tror det är tvärt om. En VTL5C1 tex har en respons på 2.5ms och en decay på 35ms. Det bör ju ge utrymme för justering på bägge skulle jag tro?
Fast det är nog just attacken som man kan vilja ha kortare än 2.5ms, medan användbara releasetider ofta är betydligt längre än 35ms. Jag har för mig att DOD280 har en releasetid på ca 200ms. Jag har också hört 100ms nämnas för någon annan optisk gitarrkompressor. Erik R
|
| 26 Dec 2010, 19:18 |
|
 |
|
Tubis
|
3.5ms/500ms står det på NSL-32. Jag tror inte attacken är några problem. Vad jag förstått krävs det längre än så för att ställa till det. Har sett schemat med optos med attackratt. Däremot har jag läst att optokopplare har en mer succesiv on som ger en mer smothe övergång från icke kompression till kompression.
|
| 26 Dec 2010, 20:29 |
|
 |
|
lillefar
|
Tubis wrote: lillefar wrote: Tubis wrote: "Slower release times tend to smooth out the signal, and for guitars, can help increase sustain"
Helr rätt om man ökar tiden kompressorn försöker bibehålla signalnivån. "Det är aldrig försent att ge upp" Fast kompressorn försöker väl aldrig bibehålla signalnivån utan snarare sluta komprimera så signalnivån inte blir låg när det klingar ut..... Utklingningen börjar där knäet är satt (knee) men helt korrekt så dämpar ju compressorn en för hög signal men höjer också en för låg signal därav att man kan nyttja compressorn för mer sustain. "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 26 Dec 2010, 22:31 |
|
|