View unanswered posts | View active topics It is currently 06 Oct 2026, 20:40

Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Bojenträff med trafotest den 9/1 
Author Message

Om det ska bandas så kan jag bidra med Sennheiser e906. Men jag undrar om det egentligen borde bandas på avstånd med en kondensatormikrofon för att bättre motsvara det ljud man hör i spelsammanhang? Vi ska ju inte banda studiospår.

Råkar nån sitta och värpa på en DPA omni eller nån lämplig Neumann? Jag har en Sennheisers hagelgevärsmodeller, men den är så känslig så vi får placera den Saltå för att den inte ska överstyras.

------
Dom låter alla lika

27 Dec 2010, 19:25
Profile

Gott nytt år på er alla nördar!
Här kommer en vägbeskrivning:
Från E4, tag av mot Järna centrum. C:a 1,5 km.
Åk igenom Järna Centrum. Alldeles före järnvägsbron ligger Futurum på höger sida, en ful tegelbyggnad i typisk sent 60-tals-stil. Åk ner till höger mot järnvägsstationen, in på baksidan av huset, där kan man parkera, där ligger också ingången. Kommer ni med pendeltåg: gå ut till vänster, och uppför backen mot centrum. Efter c:a 150m ligger Futurum på vänster sida. Gå in på baksidan, samma där bilisterna går.
Vi delar på hyran och kaffet, nån 50-lapp blir det väl.
Välkomna som fan!
PS:Några har hoppats på inspelning av eventet, hur ligger det till?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

01 Jan 2011, 15:03
Profile ICQ WWW

Har ett gig på dagen där, trodde det var på kvällen.
Ja ja, ha så trevligt!

01 Jan 2011, 15:31
Profile

(Tror jag, i alla fall. Martin, korrigera mig om jag prickat fel hus)

------
Dom låter alla lika

01 Jan 2011, 21:12
Profile

Jag har fått en ny modell från Tayden som jag tar med för demo. Det är en 50 watts greenbackaktig modell.

------
Dom låter alla lika

01 Jan 2011, 21:14
Profile

Ocku wrote:

Karta: http://kartor.eniro.se/m/IOAbV

(Tror jag, i alla fall. Martin, korrigera mig om jag prickat fel hus)

------
Dom låter alla lika

Visst är det rätt hus, och din pil pekar mot rätt ingång också!
Visste inte att man kan göra sådär..[:I]

01 Jan 2011, 23:04
Profile ICQ WWW

Jag tänkte komma förbi. Sånt här nörderi gillar jag även att jag inte kan något. Men öra för ljud har jag! Vet inte om jag har något som ni kan behöva, men lista det som saknas så kanske något kan åka med om jag har det, eller någon annan. [:D]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

02 Jan 2011, 17:07
Profile WWW

ja det är lite längre till järna ... än till gnesta.... var det inte i gnesta på elektron som herr kevin o connor / o kuhn hade senaste planket träffen.... som jag var på....[^]
bra namn på en byggnad... för rörträffar... tyckte jag...[:D]

kommer jag....så har jag kanske ett par udda trafosar som kan testas... bla en kendric (köpt av janjo) för ett bra tag sen.....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

02 Jan 2011, 20:17
Profile WWW

ja det är lite längre till järna ... än till gnesta....

Men man kommer väl snabbare till Järna än till Gnesta?

------
Dom låter alla lika

02 Jan 2011, 20:30
Profile

Ocku wrote:

zven wrote:

ja det är lite längre till järna ... än till gnesta....

Men man kommer väl snabbare till Järna än till Gnesta?

------
Dom låter alla lika

Om mna kommer från E-tuna är det väl ungefär lika långt, från Stockholm är det 25km närmare än Gnesta. Vore väldigt roligt om du kom, Zven!

02 Jan 2011, 20:33
Profile ICQ WWW

Ska bara köpa nåt klockspel uppe hos Rudolf Steiner först [:D]

"Sand off the finish, put one coat of clear on it and...can you install one of those humperdinker pickups in the neck position?" - John Lennon

02 Jan 2011, 22:57
Profile

Om mna kommer från E-tuna är det väl ungefär lika långt, från Stockholm är det 25km närmare än Gnesta. Vore väldigt roligt om du kom, Zven!

[quote][/quote]måste man typ anmäla sig.... eller är det drop in som gäller ...?

tyvärr så har jag inga nybyggen kvar i samlingen (sålt av dem ) har bara vraket kvar ,, dvs samma stärkare jag haft i 15 år o haft med mig på varje träff.... visserligen så har jag nu typ hittat rätt i mina moddningar.. så den blir inte bättre än vad den är ... törs man ta med den igen... utan att bli utskrattad[8D][:D] ?
den ser ut som ett rent ormbo inuti... men låter mycket bra[:p].. o minimalt med brum[:p]
ps... det sitter ett 8 ohms jensen neo element i den i fall nån vill höra den live.... med teleplugg så att man även kan koppla till en topp o använda den som låda...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

02 Jan 2011, 23:43
Profile WWW

Javisst för tusan Zven, bara kom, ingen föranmälan eller så!
Och jag ser fram emot att få höra dig dra några sköna licks på ditt vrak!

03 Jan 2011, 00:29
Profile ICQ WWW

TEKNISK INFO: Vi har tänkt oss en blindtest med max 8 trafos till en början. Mer pallar man nog inte med, skillnaderna är oftast sublima, och kräver omlyssning, öronpaus och så. Vilksa trafos det blir i första testet bestäms av styrelsen, hör av er med vad ni vill ha med! Men sen kanske man kan få plugga in "sin" trafo utom tävlan s.a.s. Vi kommer att ha en Looper, så att nån får äran att dra några licks, sen spelas de upp, så att vi får identiskt programmaterial. Vi tänkte oss två tävlingsklasser: Rent och distat, eftersom det enligt vår erfarenhet är lite olika vad en trafo fixar bäst. Vi tillhandahåller en stärkare för ändamålet. Vi kommer också på förstärkaren att ha en switch för kondinglyssning, så att vi har kopplat in ett antal olika kondingar av samma värde, så får vi se om vi kan höra nån skillnad.
Förstärkaren kommer att ha en rörsockel som kontakt, vi skall alltså göra en han-plugg, som man kan göra av ett krossat rör, eller köpa färdiga. Vi kommer att ha ett antal försedda med tåtar, så att man kan koppla en trafo meddelst sockerbit. Smart va?
För er som vill göra en egen plugg skall den se ut så här:
Image
Kopplingen blir alltså motsols mot hur det ser ut inuti stärken.
Det smartaste sättet att koppla är nog att sätta en sockerbit i andra änden, och sen skruva dit trafons tåtar, så här:
Image
Teststärkaren har två EL34, och vi har tänkt testa vid 3,5k-området, det är det vanligaste i gitarrsammanhang. Högtalaren för rent ljud blir en 2x12, 8 Ohmare. Men det går ju att fibbla lite hit och dit om man vill det. Om nån vill ta med sig en 4x12 vore det kanske ballt för dist-testen?

03 Jan 2011, 13:12
Profile ICQ WWW

Heijssan! Jag kan ta med en AKG 2000B (eller röde NT5) för inbandning (+ eventuellt ljudkort), om det behövs?

03 Jan 2011, 14:54
Profile ICQ WWW

Heijssan! Jag kan ta med en AKG 2000B (eller röde NT5) för inbandning (+ eventuellt ljudkort), om det behövs?

Vem kan ta dator om Wolfer tar mikrofon + ljudkort?

------
Dom låter alla lika

06 Jan 2011, 21:03
Profile

Ocku wrote:

Dator tar jag med hur som helst (pga. tågresa), men tydligen har mitt ljukort gått sönder [B)]

07 Jan 2011, 07:27
Profile ICQ WWW

Ocku wrote:

Dator tar jag med hur som helst (pga. tågresa), men tydligen har mitt ljukort gått sönder [B)]

Jag har ett ESI Duafire. Har du nån nytta av det?

------
Dom låter alla lika

07 Jan 2011, 09:10
Profile

------
Dom låter alla lika

07 Jan 2011, 13:20
Profile

En önskan om filmdokumentation;

När ni väl är på gång vore det trevligt att följa med era miner på avstånd via hyggliga webcams av något slag. [:o)]

När man nu har low-budget högtalare (de flesta av oss?) i sin PC, är det liksom svårt med den där ljudkvaliteten.

Om man ändå kunde komma dit för att träffa hyggligt folk.

Lycka till!

" Denna gång låter dom alla olika"

07 Jan 2011, 15:11
Profile ICQ WWW

ett gäng förstärkarnördar men är tyvärr sjuk.
Skit också.
Hoppas ni får kul i alla fall!

"Sand off the finish, put one coat of clear on it and...
can you install one of those humperdinker pickups in the neck position?" - John Lennon

08 Jan 2011, 20:16
Profile

Ett stort tack till de eminenta organisatörerna för uthållighet, entusiasm och något som förmodligen var kaffe.

Det var en intressant, om inte helt enkel utmaning att lyssna till olika transformatorer. De rena ljuden gav tydligare skillnader mellan transformatorerna än vad motsvarande distade eller halvdistade gjorde. Efter testet kan man förstå det svåra i att förena amerikanskt och brittiskt sound i en och samma förstärkare.

Dagens höjdpunkt i mina öron var dock att lyssna till Martin Kuhns senaste skapelse. Han får själv avslöja specialiteterna i den, men upplevelsen var en mycket luftig, dynamisk och samtidigt kraftfull ton där mängden dist styrdes helt av anslaget. Massor av gain, men ingen dämpande mättnad eller dov slöja över diskanten.

Det var en rockstärkare av sällsynt musikaliskt slag. Mycket bra jobbat Martin!!! Nu kan man med rätta säga att förstärkaren är en del av instrumentet. Gör inte om den för mycket, utan låt den vara en egen, klar idé att spara undan. Less is more, verkar vara en devis att lägga på minnet.

Mvh Ola

09 Jan 2011, 22:19
Profile ICQ WWW

Vill också tacka för en trevlig och intressant träff. Lämnade in i halvtid då min sambo blev sjuk och behövde assistans hemma. Synd att man inte kunde vara med till slutet. Men stort tack för den tid jag var med. Sånt här nörderi uppskattas! Vad gäller trafos så fick den som gick att få med hår genomgående högst betyg på både dist och rent. På det rena ljudet så vann Dynacorden. Det som även var väldigt intressant och ingen nyhet är att det nästan är helt omöjligt att definiera ljud då alla har olika preferenser över vad som är bra eller dåligt. Och det är väl tur det. [:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

10 Jan 2011, 09:38
Profile WWW

Tackar för en kul och givande dag. Det var knepigare än jag trodde att identifiera och höra skillnader, men ändå fullt möjligt. En del subtila egenskaper som man kan gilla eller ogilla, allt efter smak och tycke. Vi hade väl ingen riktgit dålig trafo. Inte ens de som på förhand sbujektivt ansågs halvroliga lät särskilt kassa.

Själv är jag fortfarande nöjd med min Mercury och kunde faktiskt identifiera just den två gånger om när vi körde rena ljud. När vi pressade ljudet hårdare så det distade blandade jag bort den med Ola Lehnerts standard Pacific Marshall 784-139.
Jag gillade också bettet i den så kallade Marstran-trafon, men jag undrar om inte det faktiskt var en "vanlig" Heyboer 784-139? Marstrans 784-139 lindas förvisso av Heyboer utifrån Brian Wallace specar, men ser annorlunda ut, med grålackade kåpor och grövre tåtar (jag har en sådan i en annan stärkare). Nåja, det spelar ingen roll.
Hammond-trafon var väl ok men lite ospännande.
Toroiden alltför påträngande för min smak. För lite skitig rock'n roll.

Och så vidare.

Jag håller med Ola om att det var mkt spännande att få lyssna till och spela på Martins stärkarbygge med ett antal intressanta och ovanliga lösningar. Äkta "ren" slutrörsdist på ett sätt man nästan aldrig hör. Grymt sugen på att bygga en liknande konstruktion. Har en bra grund (chassi och trafos) stående hemma.

/Gunnar

10 Jan 2011, 13:19
Profile

Ja, det var väl ändå ganska lärorikt och trevligt! Kanske man borde göra nåt sånt på Fuzz-mässan? Vi får se. Det var också kul att få beundra R.U Sirius Hubergitarr, vilket hantverk![:p][:p]
Och Izzys självbyggda gitarr fick mig faktiskt att omvärdera mitt skeva förhållande till P90-mickar, den var, förutom vrålsnygg, ytterst välljudande!
Till testet bör man också säga en viktig sak: Testet genomfördes med en förstärkare utan motkoppling i slutsteget, vilket ju nästan alla standardstärkare har, utom AC30 och småstärkare av 18w-typ. Hade vi använt motkoppling är det tveksamt om någon hade hört någon skillnad alls. Motkopplingen jämnar ju ut skillnaderna mellan olika trafos och rörtyper, genom att den "slätar ut" ljudkraktären, ökar bandbredden och sänker distortionen.
Quote:
Det var en rockstärkare av sällsynt musikaliskt slag. Mycket bra jobbat Martin!!! Nu kan man med rätta säga att förstärkaren är en del av instrumentet. Gör inte om den för mycket, utan låt den vara en egen, klar idé att spara undan. Less is more, verkar vara en devis att lägga på minnet.

Mvh Ola

Tack goa Pastorn för de uppmuntrande orden! Din uppmaning "gör inte om den för mycket" avslöjar att du känner mig väl, haha! Sällan mer än några veckor med samma konstruktion... men faktum är att just den här konstruktionen kanske kan vara intressant för många som spelar i framför allt Marshall-territoriet, eftersom den ger en ovanligt dynamisk och väldefinierad ton, även när det distar rejält. Så den kan kanske erbjudas till allmänheten som en egen modell framöver, vi får se. Den behöver fintweakas lite först.
Den här designstudien är den senaste i en rad olika konstruktioner i syfte att utforska slutstegets musikaliska möjligheter, och just den här konstruktionen, som jobbar med en fasspeglartransformator, ger ju möjlighet att uppleva hur slutrören allena låter och känns när de plågas lite. Alla andra konstruktioner du hittar i gitarrförstärkare "drar med sig" fasspeglaren i fallet sas, så att den alltid distar tillsammans med slutrören.

10 Jan 2011, 22:33
Profile ICQ WWW

Den här tråden är värdelös utan ljudklipp!

[:0]

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]

10 Jan 2011, 22:59
Profile ICQ

Jag tackar styrelsen i Internordiska Konsortiet för Gitarristisk Välljudsforskning för att ni orkar arrangera och genomföra dylika övningar!

Kul och lärorikt!

Jag hade nog väntat mig större skillnader mellan olika trafos. I blindtestet gillade jag Dynaco-trafon bäst (framförallt med rent ljud), när jag sedan fick reda på att den inte gick att få tag på blev den naturligtvis ännu bättre [;)]

Det ska bli intressant att lyssna på inspelningarna på lite mer moderata ljudnivåer och utröna om skillnaderna upplevs större då.

Jag instämmer i Martins lovsång till Izzys P90's. De lät väldigt bra! Jag har en gammal hatkärlek till P90 som nu väger över mot kärlek efter detta. Izzy: Vad är det för P90 som sitter i gitarren? Snyggt bygge för övrigt!

/Sirius

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

10 Jan 2011, 23:13
Profile WWW

John the Revelator wrote:

Ameh!

Inte för oss som var där, din gamla soffliggare![;)]
Men Wolfer spelade faktiskt in en del, få se om det kan bli nåt av det.
Det är möjligt att skillnaderna mellan trafona kommer fram bättre genom inspelning.

10 Jan 2011, 23:30
Profile ICQ WWW

Jag instämmer i Martins lovsång till Izzys P90's. De lät väldigt bra! Jag har en gammal hatkärlek till P90 som nu väger över mot kärlek efter detta. Izzy: Vad är det för P90 som sitter i gitarren? Snyggt bygge för övrigt!

Ni är för rara [:X]

Det är Lollars P90 i den gitarren, normal wounding. Har en sådan fast dogear i min Junior också. Det är verkligen kanonmickar. Den som gillar soundet av gamla 50-tals Gibbe-P90 men inte har lust att lägga en förmögenhet kan med fördel testa Lollar P90.

/Gunnar

11 Jan 2011, 01:02
Profile

John the Revelator wrote:

Ameh!

Inte för oss som var där, din gamla <font color="red">soffliggare!</font id="red">[;)]
Men Wolfer spelade faktiskt in en del, få se om det kan bli nåt av det.
Det är möjligt att skillnaderna mellan trafona kommer fram bättre genom inspelning.

[}:)] Bah - jag är ju en av de som träffat flest nördar IRL - fråga Tobbe Z och Burner...

Skämt åsido - hade varit jädrigt häftigt att höra lite olika tester...

Jag är spelmässigt Diskantare, men tonmässigt Bojare...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]

11 Jan 2011, 11:24
Profile ICQ
Reply to topic   [ 86 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next