View unanswered posts | View active topics It is currently 27 May 2026, 03:50

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Pedalbyggar tips 
Author Message

Post Pedalbyggar tips
Jag bygger med jämna mellanrum pedaler och har fått idéer, eller läst på Internet, som jag kan dela med mig av, och jag gissar att fler av er också har små tips.
Här kommer några:

Switchar (inte fotswitchar) brukar få en lång pinne/penis som sticker ut för mycket och lätt kan skadas med fötterna. Jag brukar kapa dem med en avbitare så de blir 4-5 mm långa. Därefter klipper jag till en sån där plupp i t ex röd plast (finns på ELFA) så den passar, limmar den på pinnen med Superlim, blir mycket snyggt. Man kan kalla pluppen för kondom, har vissa likheter när den träs på pinnen/penisen.

För att undvika skatbo inne i pedalen använd buntband och fixa till det snyggt, fäst batterikontakten med ett buntband i någon av telejackens armar.

Hagmans klarlack som sälj på Jula är enormt bra om man vill ha tjocka blanka lager ovanpå dekaler.

Ett bra sätt att fästa kretskort är att använda fästkuddar i lådan, de är tillräckligt tjocka för att lödningarna inte ska kortslutas mot lådan.

Om man vill skydda ännu mer, tar man tjock krympslag och â€Â

20 Jan 2011, 12:17
Profile

Bra tips! Det där med lackning, för att få en fet lack, är den lacken bättre på det sättet att den inte spricker eller att den torkar fort? Att bygga upp ett fett lager tar ju satans så lång tid annars. Måste ju härda minst en vecka per lager med den lack jag använder. Jag gör inte lagret så tjockt därför.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

20 Jan 2011, 13:31
Profile WWW

Bra tips! Det där med lackning, för att få en fet lack, är den lacken bättre på det sättet att den inte spricker eller att den torkar fort? Att bygga upp ett fett lager tar ju satans så lång tid annars. Måste ju härda minst en vecka per lager med den lack jag använder. Jag gör inte lagret så tjockt därför.

Image

Ja det blir snabbt tjockt lager med Hagmans (säljs bl a på Jula) och den spricker inte.
Jag lackar lagom tjockt på några timmar, det räcker med att varje lager torkar en timme i rumstemperatur. Men när man är klar bör hela pedalen torka i några dagar annars är det lätt att det blir märken i lacken.
Har du inga tips själv Shoegazer, jag vet aatt du byggt en del?

20 Jan 2011, 13:39
Profile

<b>Moderator:</b> Kan man inte göra den här topicen "Sticky", så att alla tips jag hoppas kommer är lätta att hitta?

20 Jan 2011, 13:50
Profile

Har inte så många fler bra byggtips än Görans ännu, vad jag kan komma på.

<b>Lite tankar:</b>

¤ Tänk efter före! (kan du undvika att göra om en lödning så är det bra)

¤ Fäst sladdar o dyl i kretskortet först men ta till lite extra längd och kapa i efterhand när du löder fast allt i jacken, switch mm.

¤ Förtenna sladdändar lite innan du löder fast dem, blir bättre och lättare.

¤ Krympslang är bra att ha till hands. En del sladdar kan höljet dra ihop sig på och det lämnar onödig koppar fritt, med lite krympslang kan du försegla själva sladden i ex switchen så att det blir minimal risk för kortis.

¤ Använd alltid en helping hands eller liknande så att du kan hålla allt på plats och slipper få dåliga lödningar pga att kretskortet rört sig när tennet härdat.

<b>Vid lackning:</b>

¤ Gör ett eget lackbås. En förvaringslåda/box i plast är kanon. En sån som står i lagerhyllor, blåa oftast. Har en lägre framkant och öppen ovanifrån. Genomskinlig plast kan du tejpa fast längs ena långsidan samt bakre kortsidan. När du lackat klart tätar du till plasten med två klädnypor el likn. Håll lackbåset dammfritt om det går även när det inte används.

¤ När du målat klart pedalen färgmässigt, slipa med ett jättefint sandpapper så att ytan där du ska fästa dekaler blir helt slät och alla små noppror försvinner. Dessa gör annars att du får fula luftblåsor under dekalen. De går att sticka hål på med en nål och jämna ut i värsta fall.

<b>Dekaler:</b>

¤ Om du inte kan själv, be någon polare som kan illustrator eller liknande att göra en schysst design. Tänk på att dekalen bör vara ett par milimeter mindre än yttermåtten pga avrundade kanter mm. Dekalen fäster inte bra annars och viker upp sig. Du kan sen ta med dig den i pdf-format till en reklamfirma el dyl som gör plastfilmsdekor. För en hyggligt billig penning får du färdiga dekaler. Det som är dyrt är startkostnaden, så ska du göra fler pedaler av olika sort, få med alla på en gång. Priset per dekal är billigt dock om du vill göra fler än 1.

¤ När dekalen är fastsatt, skär ut för hål mm med en skalpell innan du lackar. Se till att dekalen är ordentligt utjämnad och dittryckt.

¤ Klorhexidinsprit är perfekt att rengöra med innan/mellan lackning, dekalfastsättning mm. Det löser inte upp färg men tar bort fett och smuts och dunstar fort.

<b>Budgetdekal:</b>

¤ Har du tillgång till en lamineringsmaskin så kan du printa ut dekaler på vanligt papper i färg eller svartvitt. Tänk på att göra dekalen ännu mindre än om du gör film-dekaler då laminatet måste ha någon milimeter utanför dekalkanten för att sitta ihop. Beroende på färggrunden på pedalen så kan du behöva klippa lite extra när du gör den här varianten. Men har du en vit pedal så är ju bitt papper enklast... Hålen blir det trixiga att få till, men använder du en diodhållare så är det lungt. Iom att du måste göra hålen i efterhand så kommer laminatet att dela sig litet i hålen och när du lackar så kommer det att missfärga pappret. Men switchen har brickor, potarna har rattar som täcker och dioden kan du dölja detta med en diodhållare. Glöm inte att borra upp hålet innan du börjar lacka eller måla. Laminatet fästs med dubbelhäftande tejp eller lim. Lacka sen över som vanligt.

¤ En svart ram i ytterkanterna lurar ögat lite och det ser lätt bättre ut.

Mina snabba tips efter egna erfarenheter.

Image

20 Jan 2011, 15:32
Profile WWW

Ett bra tips, som fanns i en annan topic på Bojen och inte påhittat av mig, är hur man får ner bruset i en pedal som drivs med nätaggregat.
I serie med + från DC-jacket sätter man ett 100 ohms motstånd och efter motståndet en 470 uF elektrolyt mellan + och - . Se till att kondingen vänds rätt.
Det funkar kanon, speciellt på germaniumbaserade pedaler.

21 Jan 2011, 08:18
Profile

När man ska komprimera krympslag i trånga utrymmen utan att bränna upp saker i närheten funkar en sk turbo-tändare utmärkt. Den riktar värmen mot en smal punkt och kan hållas upp och ned.

När man bygger pedaler är en konisk borr jäkligt bra, sparar mycket tid och hugger inte fast som vanliga borr lätt gör. Finns på Jula och Claes O, kostar 100-200:- och uppåt.

En automat-körnare är suverän om man ska märka upp var man ska borra hål, man behöver inte knacka ett märke utan denna makapär fixar det lätt. Jula & Claes O, runt 50:-.

En halkskydds-matta för badkar är utmärkt om man mekar med gitarrer, skyddar underlaget och håller gitarren på plats. Mycket bra när man lödar pedaler, håller lådan på plats mycket bättre än när den ligger löst på ett bord.

När man skruvar ihop en låda ska man alltid skruva skruven åt fel håll tills man hör att klick, sen skruvar man i skruven. Gör risken för skadade gängor mycket mindre.

21 Jan 2011, 08:26
Profile

Har letat lite bakåt och hittat lite topics som passar här

Måla om pedal:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=51568

Dekaler:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=49009

Gummifötter:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=50996

Switch o dyl
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=50393

21 Jan 2011, 12:30
Profile

Lite fjuttigt tips med tanke på ovanstående men gängar man aliminium eller närliggande legeringar så är smörjmedlet alkohol inte olja. Då sliper man tråkigheter samma gäller då man borrar i materialet.

"Det är aldrig försent att ge upp"

25 Jan 2011, 18:53
Profile WWW

Lite fjuttigt tips med tanke på ovanstående men gängar man aliminium eller närliggande legeringar så är smörjmedlet alkohol inte olja. Då sliper man tråkigheter samma gäller då man borrar i materialet.

Och om man använder olja (vilket jag gjort) vad riskerar man då?
Går det bra med Absolut Vodka eller finns det någon anna snaps som är bättre [?]
Eller du syftar på att man, vid borrning och gängning, smörjer borraren/gängaren med alkohol, i stället dför olja, då är jag med [:D]

25 Jan 2011, 20:00
Profile

lillefar wrote:

Går det bra med Absolut Vodka eller finns det någon anna snaps som är bättre [?]
Eller du syftar på att man, vid borrning och gängning, smörjer borraren/gängaren med alkohol, i stället dför olja, då är jag med [:D]

Gängverktyg kan skära fast och borrar slits eller blir överhettade och då är utombords smörjning med ex T-röd som gäller. Inombords inte före, under processen men efteråt går bra men då gärna vodka inte T-röd [:D]

25 Jan 2011, 20:32
Profile WWW

Goran wrote:

lillefar wrote:

Gängverktyg kan skära fast och borrar slits eller blir överhettade och då är utombords smörjning med ex T-röd som gäller. Inombords inte före, under processen men efteråt går bra men då gärna vodka inte T-röd [:D]

När man ska gänga kvinnor brukar ju alkohol oxå ge ett säkrare resultat. Instrument mm brukar man ju tänka på som en hon, så det blir ju genast kristallklart!

Annars är väl Jack Daniels den ultimata rock´n´roll drycken och borde vara industristandard för pedalbyggandet! [8D]

Image

25 Jan 2011, 20:51
Profile WWW

lillefar wrote:

Goran wrote:

[quote="lillefar"]

När man ska gänga kvinnor brukar ju alkohol oxå ge ett säkrare resultat. Instrument mm brukar man ju tänka på som en hon, så det blir ju genast kristallklart!

Annars är väl Jack Daniels den ultimata rock´n´roll drycken och borde vara industristandard för pedalbyggandet! [8D]

Image
[/quote]

Bara konstatera att här går vi från klarhet till klarhet [:D]

25 Jan 2011, 23:02
Profile WWW

Ska ni skydda lödsidan mot att kortsluta mot annat så kan ni spraya med klar acryllack...det är även genomlödningsbart så det går att löda efter att man lackat. Täck dock potar och jack ordenligt när ni lackar så ni inte får in lack där....vissa kablar kan lösas upp av lösningsmedlet i sådana här sprayer och bli klibbiga.....men.....man kan löda fast kablarna efter att man lackat kortet iom att det är genomlödningsbart...fast då blir ju inte de nya fogarna skyddade givetvis. Detta gör ju även att kopparbanorna inte oxiderar och ser för alltid nya och fräscha ut[:D]
Biltema hade en som hette skyddslack för elektronik men jag hittar inte skiten på sidan längre...den var billig....

<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

29 Jan 2011, 21:37
Profile

Buntband är bra för att förankra batterisladden så att den inte rycks av vid lödställena.
Buntband är också fenomenala att bunta ihop kablaget så at det ser snyggare ut.

04 Feb 2011, 08:04
Profile

Transistorsocklar är jättebra för att man enkelt ska kunna byta transistorer men kan också klippas sönder och sättas så att man kan byta motstånd, dioder och kondingar om man vill testa olika värden i sin krets.
Moody säljer såna billigt:

http://moodysounds.com/index.php?main_p ... cts_id=312

04 Feb 2011, 08:37
Profile

skrev visst in det här under fel flik innan.

Såg tips nedan, men fattade inte riktigt eller undrar om nya tips.
Jag behöver något genomskinligt att skriva tone, drive,level å vise versa på. vore snyggt att ha det i vitt då min pedal är ganska mörk.
Sen går det väl bara att klarlacka fast det?
Går det att skriva ut på en overheadfilm eller blir det en tjock kant när man lackar då?
blir det snyggt om man tar ett färgat papper å skriver allt på och lackar fast över hela pedalen? Känns svårt att få det exakt då. Men det är väl bara att skriva ut 10 papper tills man får alla dekaler att sitta på exakt rätt plats.
Nu ska jag ner i källaren å måla min nybyggda fulltone OCD. Jävlar va förbaskat bra den låter!!
Hare gött!!

17 Feb 2011, 16:05
Profile ICQ YIM WWW

Vart kan man köpa en penna man kan rita ut banor på ett koppar kort?
råkade köpa ett stort och trodde det var fotoresist.
Jag har ingen aning om vad det är för penna man använder. hittar det inte nån stans.

24 Feb 2011, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Vart kan man köpa en penna man kan rita ut banor på ett koppar kort?
råkade köpa ett stort och trodde det var fotoresist.
Jag har ingen aning om vad det är för penna man använder. hittar det inte nån stans.

Lackpennor som man köper på Panduro eller Kihlbergs funkar bra, sen löser man upp det med t ex isopropanol. Aceton kan funka men testa först så det inte gör att kopparbanorna lossnar.

03 Mar 2011, 11:35
Profile

Post Re: Pedalbyggar tips
Bumpar den här tråden igen. Var inte den sticky innan?

07 Oct 2011, 12:17
Profile WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]