View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 05:39



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Yamaha AES 800/ som förbytt 
Author Message

Joined: 31 Oct 2009, 16:25
Posts: 445
Location:
Post Yamaha AES 800/ som förbytt
Varit nyfiken på de här gitarrerna länge. Köpte hem en AES800 för att prova, Yamaha beskriver den som ett syskon till de jazzburkarna i AES-serien, men med solid alkropp och elen dragen så att man kan få steglös fasvändning mellan innerspolarna i DiMarzios Q100-mickar. Skoj! Yes! Låter bra, jovisst. Och med den där Yamahakvaliten. Det är bara det att detta är ett jazzinstrument: solid kropp javisst, men alldeles för många finesser och grejor för att jag ska kunna hålla reda på dom medan jag hoppar omkring och hojtar. <s>Jag skulle vilja byta den mot en käck liten rockcombostärkare, typ Orange AD15 eller TT, Bugera V22 eller V55, eller nåt annat litet nätt som går att köra garagerock på utan att släpa omkring på stora stacken. (pengar emellan OK) </s>
Hittade en trevlig Laney LC15r idag, röjcombon är hemma. Så jag är öppen för andra förslag, som exempelvis en mer rockig gitarr typ LP Special eller liknande, eller en mer renodlad jazzburk.

EDIT:::: VIKTIGT!! FUNKAR TILL ROCK OCKSÅ…... men..tja... som sigge sa efter repet idag:"den funka ju fint den där Yamahan, å den ser ut som en sån där jazzgitarr, du vet..."

Lite mer snabbfakta:
Mensur: 650 mm (fenderish)
Kontroller: 1 volym, 1 ton, 1 fasförskjutnings-/vändningssnurra
Vikt: 2.9 kilo på en väldigt billig köksvåg (andra vikter möjliga på precisare apparater)
Halsprofil: C, rund och smal hals
Banden är nästan helt fräscha.
Märken efter plektrum på pektrumskyddet (se bild)
Switchen gör i position 1: halsHB 2: innerspolarna på hals och stallmickar och fasvändningsratt (lattjolajbanläge) 3: båda HB 4: SC i stallmick 5: HB stallmick (Detta är alltså så som jag tycker att det låter, jag kan ha fel.)
Intonerad? Ja, nu. Med 0.10-strängar.
Denna Taiwanesiska förklädda jazzgurka bor i Göteborg, och såhär ser hon ut:
Image
Image
Image
Image
Image


22 Jan 2011, 16:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 May 2006, 22:31
Posts: 435
Location:
Post 
Byte med den här jazzbullen?
Lystrar till namnet Wave och ser ut precis som Aria/Ibanez/Westone-burkarna gjorde på 70-80-talet.

Ser ut såhär
Image


<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>


25 Jan 2011, 09:58
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Oct 2009, 16:25
Posts: 445
Location:
Post 
OK! En burkig burk. Jag mailar via profilen.
erik


26 Jan 2011, 00:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 May 2006, 22:31
Posts: 435
Location:
Post 
Och jag svarar snällt..


<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>


26 Jan 2011, 01:06
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.