View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 12:43



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Köpråd delay 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Köpråd delay
Hepp
Är lite not upp to date när det gäller delay pedaler har länge kört med T-Rex Replica varit nöjd med tills nu när den börjat föra oväsen.
Lånade en Eventide TimeFactor förra spelningen och den lät super bra.
Jag använder delay till Rockabilly och country finns det fler kandidater ?


Prylgalen


15 Feb 2011, 12:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Till rockabilly och country gillar jag Carbon Copy. Gillar starkt slap back effekten. Replican är ju ruskigt bra, men ska man ha lite äldre ljud så Strymon El Capistan. Man som sagt carbon copyn är inte alls dum, och kan nog hittas till ett rimligt pris.

myspace.com/slackervillezoo


15 Feb 2011, 18:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Kanske så att Replican fortfarande är top of the line.
Men blev nyfiken på Eventide TimeFactor är den helt enkelt inte nog bra för att hamna i finrummet?
Men som alltid strävar jag efter det bästa.

Prylgalen


15 Feb 2011, 21:41
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2010, 07:26
Posts: 200
Location:
Post 
Jag har en Carbon copy som ligger och skräpar om den skulle vara av intresse!


15 Feb 2011, 23:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
jag har en strymon el capistan helt ny oanvänd till salu

__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


15 Feb 2011, 23:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Hej B-G! Timefactor är väl ett grymt bra delay, helt klart ett av de bättre som finns i pedalform. Fråga dig själv om du behöver allt "det övriga" som den kan göra som inte finns i din Replica. Den är i mitt tycke ett av de delays som verkligen gifter sig med gitarrtonen och som smälter in bra i en ljudbild både på korta delaytider och längre. Är tap-tempo viktigt? Presets? Annars så är CC en mycket bra kandidat till korta slap-echon, El Capistan är helgrymt men också svårjobbat, gör sig bäst i studio.
TC:s nya Flashback är jag mkt nyfiken på- de har en audio-tapping funktion som gör att du kan strumma in rytmen på strängarna och få delayet i rätt tempo således- skitbra funktion som också finns i Nova Delay.

Om du driver din Replica med HB-burken du köpte av mig, så tror jag att det är där du hittar oljudet. Flera har rapporterat att just den burken efter en tid börjar uppvisa märkliga oljudsfenomen- kanske nåt att släppt/gett upp under skalet?

Matte

mslcases@gmail.com


16 Feb 2011, 01:06
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Det är väl bara att införskaffa en TimeFactor då? [;)]

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=53280

/ Calle


16 Feb 2011, 01:06
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1890
Location: Göteborg
Post 
Maxon gör annars bra skit.


16 Feb 2011, 01:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Måste säga att T-rex billigare varitant som heter Reptile låter väldigt bra. Finns i en ny version med tap-tempo om man vill ha det. Själv gillar jag version 1 som i stället har en modulations-switch där tap-tempo switchen sitter på vers2.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


16 Feb 2011, 09:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Jag tror som Matte att ny TC Flashback kommer att vara en hit. kanon review i senaste Guitarist och en mängd schyssta funktioner i en liten låda.

http://www.tcelectronic.com/flashback.asp

Annars är det ju inte fel med analogt, har ett Maxon AD-999 till salu under pedaler säljes;)


/Thomas


16 Feb 2011, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Hittade inte nämnda Tc pedalen på ebay men ägde ett TC Electronic innan jag köpte Replican av dig Hoffe.
Och var inte så nöjd med den.
Någon som vet vad det här är ?
http://cgi.ebay.com/STRYMON-EL-CAPISTAN ... 2772wt_982

Prylgalen


16 Feb 2011, 18:19
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2150
Location:
Post 
Bbenderman wrote:

Någon som vet vad det här är ?
http://cgi.ebay.com/STRYMON-EL-CAPISTAN ... 2772wt_982

Prylgalen


Läste du inte svaren i tråden?


16 Feb 2011, 19:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Beror ju lite på vad du vill uppnå med ett delay men det är mycket mojotalk när det kommer till delay och naturligvis prisnivån styr vad man får för pengarna. För 5-700 får du ett begad Ibanez DE-7 som slår allt i den prisklassen. För 1200:- får du en MXR Carbon copy begad och inget finns i närheten för dom pengarna. Strax under 2000:-klassen är Wampler Faux echo rätt ensam på tronen. För 2500:- så finns ju TC electronic som är svårlagen oavsett hur mycket botique pedaler man än halar fram. I prisklassen 3000:- då lönar det sig helt klart att satsa på en rackbaserad enhet som är ljusår bättre än nån pedal. Det främsta skälet att köpa ett delay är dock med öronen.

"Det är aldrig försent att ge upp"


16 Feb 2011, 19:40
Profile WWW

Joined: 27 Aug 2008, 08:52
Posts: 227
Location: Mariehamn
Post 
Tjena,

Har du möjligt skall du testa en Lovepedal echo baby

Var beredd på att skruva och tweaka dom interna pottarna bara. Jag höll på att bli vansinig innan jag fick till det. Men när du hittat rätt så styr du all deley med en ratt... mycket praktiskt i livesituationer.


16 Feb 2011, 19:42
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
clapton71 wrote:

Hej B-G! Timefactor är väl ett grymt bra delay, helt klart ett av de bättre som finns i pedalform. Fråga dig själv om du behöver allt "det övriga" som den kan göra som inte finns i din Replica. Den är i mitt tycke ett av de delays som verkligen gifter sig med gitarrtonen och som smälter in bra i en ljudbild både på korta delaytider och längre. Är tap-tempo viktigt? Presets? Annars så är CC en mycket bra kandidat till korta slap-echon, El Capistan är helgrymt men också svårjobbat, gör sig bäst i studio.
TC:s nya Flashback är jag mkt nyfiken på- de har en<font color="red"> audio-tapping funktion som gör att du kan strumma in rytmen på strängarna och få delayet i rätt tempo</font id="red"> således- skitbra funktion som också finns i Nova Delay.

Om du driver din Replica med HB-burken du köpte av mig, så tror jag att det är där du hittar oljudet. Flera har rapporterat att just den burken efter en tid börjar uppvisa märkliga oljudsfenomen- kanske nåt att släppt/gett upp under skalet?

Matte

mslcases@gmail.com


Finns på Nova repeatern också.

"III Sides to every story".


16 Feb 2011, 20:08
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2009, 15:58
Posts: 392
Post 
Zeta55 här på bojen bygger ett mycket välljudande analogt delay; Unicorn. Klart värt att kolla upp!

- När Tore Skogman var här räckte det med en stol -


16 Feb 2011, 21:16
Profile

Joined: 03 Nov 2009, 16:10
Posts: 370
Location: Malmö
Post 
MXRs Carbon Copy eller Carl Martins Delayla...Låter gött!


18 Feb 2011, 21:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.