View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:06



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Favorit fuzzar? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post Favorit fuzzar?
Som pedalnörd är det fuzzar som har blivit det som fängslar mest för min del, och det finns ju hur många varianter som helst, utöver â€Â


15 Feb 2011, 11:41
Profile

Joined: 18 Oct 2008, 17:39
Posts: 74
Location:
Post 
Har just nu 2 favoriter, en Himmelstrutz Gramps+
och en Minibone. Båda låter suveränt, mjukt, fett och öppet ljud. Minibonen kan man använda både som vanlig fuzz och med lite oktavsound


15 Feb 2011, 21:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2003, 17:11
Posts: 893
Post 
Analogman Sun Face och Keeley Fuzz Head. Ganska lika i grunden men med vissa skillnader.

Image
http://www.anakronfilm.se


15 Feb 2011, 23:32
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Subdecay Flying Tomato en kärlek vid första öronkontakten sedan är Indie som Shoegazers Anonymous byggde åt mig en intressant fuzz som har ett skönt sound.


"Det är aldrig försent att ge upp"


16 Feb 2011, 00:56
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
jag äger 3 st.
en 70-tals Maestro MFZ Fuzz(nej den är inte till salu),
en gammal Big Muff Rams head version och en Boss FZ-2 Hyper Fuzz.

Maestron är nog favoriten.

Jag har lyssnat på grejer på youtube med Mammoth-fuzzen.
tycker den är cool.

blev klonen bra?

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


16 Feb 2011, 01:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
we_made_wor_history wrote:

jag äger 3 st.
en 70-tals Maestro MFZ Fuzz(nej den är inte till salu),
en gammal Big Muff Rams head version och en Boss FZ-2 Hyper Fuzz.

Maestron är nog favoriten.

Jag har lyssnat på grejer på youtube med Mammoth-fuzzen.
tycker den är cool.

<font color="red">blev klonen bra?</font id="red">
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

Klonen blev suverän, härligt mjuk och samtidigt tungt sound, "cleans up" fenomenalt med gitarrvolymen, är ju trots allt en fuzz som utgått från Fuzz Face.


16 Feb 2011, 07:53
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Bostriffer wrote:

Har just nu 2 favoriter, en Himmelstrutz Gramps+
och en <font color="red">Minibone</font id="red">. Båda låter suveränt, mjukt, fett och öppet ljud. Minibonen kan man använda både som vanlig fuzz och med lite oktavsound


Minibone är min favvo efter att ha försökt med typ en miljard olika fuzzar innan. Grymt kul fuzz både för vanliga sounds eller för hel-galna oktav-knas-ljud. Men ändå super-dynamisk vad gäller anslag och volymrattens inställning på gitarren. Jag gillar också Minibonen för att den inte är en klon av någon annan pedal (så vitt jag vet). Jag har annars en tendens att bara gilla typ fuzzface och då snöa in på om det är ge eller si transistorer och sånt egentligen ovidkommande. Bättre att bara spela och lyssna istället. Jag har beställt en Überbonemachine från Paul Trombetta som är som typ två Minibone i en låda med extra allt. Han har nog fått många beställningar på senare tid för hans leveranstid har ökat - nu har jag väntat typ två månader på min.

http://www.myspace.com/h2band


16 Feb 2011, 10:55
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Jag fick just en MJM London Fuzz skickad till mig från hej7 och måste säga att jag är mycket nöjd med ljudet! Volymkontrollen på guran har aldrig varit mer användbar. Micheal på MJM är grym på ljud måste jag säga, hans Phantom OD är det bästa jag har provat i TS-klonväg..

Kolla in hans prylar nedan, mååånga olika fuzzar har han.

http://www.mjmguitarfx.com/

/ Calle


16 Feb 2011, 20:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 624
Location: Alingsås
Post 
Här är en fin germanium fuzz till salu på Vend.

http://vend.se/ad.php?50271

Har själv en sådan, låter för j-a bra.[:)]
Och svensktillverkad dessutom [;)]

// Ulf


17 Feb 2011, 02:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3754
Location: Hising Island
Post 
Roger Mayer Mongoose


17 Feb 2011, 12:22
Profile

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post 
Härligt att höra att du är nöjd! Någon gång i framtiden kommer jag nog att köpa en igen. Just nu har jag inte användning för den i bandet och annat lockade.

rejjo wrote:

Jag fick just en MJM London Fuzz skickad till mig från hej7 och måste säga att jag är mycket nöjd med ljudet! Volymkontrollen på guran har aldrig varit mer användbar. Micheal på MJM är grym på ljud måste jag säga, hans Phantom OD är det bästa jag har provat i TS-klonväg..

Kolla in hans prylar nedan, mååånga olika fuzzar har han.

http://www.mjmguitarfx.com/

/ Calle


http://open.spotify.com/album/0wzsu7tFAP8iSCOkB8wD48


17 Feb 2011, 22:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Aug 2002, 23:07
Posts: 1064
Post 
Fender fuzz wah


17 Feb 2011, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Byggde en klon på Jordan Bosstone igår, låter riktigt trevligt, typiskt 60-tals Garage-fräs.


18 Feb 2011, 07:58
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1609
Location: Kumla
Post 
Köpte en Lovepedal Dragon Gold häromdagen, och jag är fantastiskt nöjd! Det är en siliconfuzz, men den rensar upp bra när man drar ner volymen. Det är min första fuzz, så jag har inte allt för mycket att jämföra med. Men jag är jättenöjd, så det är ju bra! [:D]

Nästa fuzzar blir nog en Subdecay Flying Tomato och en germaniumfuzz av något slag..tex en Analogman Sunface.

Det är farligt det här med fuzz, man blir lätt beroende. [:D]

http://www.pigsinspace.se


18 Feb 2011, 10:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
1331 wrote:

Köpte en Lovepedal Dragon Gold häromdagen, och jag är fantastiskt nöjd! Det är en siliconfuzz, men den rensar upp bra när man drar ner volymen. Det är min första fuzz, så jag har inte allt för mycket att jämföra med. Men jag är jättenöjd, så det är ju bra! [:D]

Nästa fuzzar blir nog en Subdecay Flying Tomato och en germaniumfuzz av något slag..tex en Analogman Sunface.

<font color="red">Det är farligt det här med fuzz, man blir lätt beroende.</font id="red"> [:D]

http://www.pigsinspace.se

Så sant som det är sagt, man kan inte få för många, varje â€Â


18 Feb 2011, 12:23
Profile

Joined: 29 Mar 2010, 21:01
Posts: 218
Location:
Post 
rejjo wrote:

Jag fick just en MJM London Fuzz skickad till mig från hej7 och måste säga att jag är mycket nöjd med ljudet! Volymkontrollen på guran har aldrig varit mer användbar. Micheal på MJM är grym på ljud måste jag säga, hans Phantom OD är det bästa jag har provat i TS-klonväg..

Kolla in hans prylar nedan, mååånga olika fuzzar har han.

http://www.mjmguitarfx.com/

/ Calle


Har också en MJM london Fuzz och den är osm du säger fantastisk på att cleana med volymen, men tycker du inte att den blir lite väl konturlös och "ogenomträngande" när man maxar volymratten på gitarren? Jag upplever att jag inte alls tränger igenom ljudbilden vid t.ex. solon osv när jag kör på max.

/Gustav

http://myspace.com/fauxholt


18 Feb 2011, 13:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post 
Har en Dirty boy pedals "Afro Fuzz". Den är fantastisk! Kolla in den här:
http://www.bluessaraceno.com/pedals.html

Sen har jag ett hembygge som jag glömt vad det är. Köpt från någon här på bojen dock. Någon som minns att de sålt en till mig kanske kan upplysa om vad det är. Den låter iaf också bra.


18 Feb 2011, 14:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 442
Location: Stockholm
Post 
Chantre wrote:

Har en Dirty boy pedals "Afro Fuzz". Den är fantastisk! Kolla in den här:
http://www.bluessaraceno.com/pedals.html

Sen har jag ett hembygge som jag glömt vad det är. Köpt från någon här på bojen dock. Någon som minns att de sålt en till mig kanske kan upplysa om vad det är. Den låter iaf också bra.

Ja, det var ju någa Fuzzar där som lät hur kul som helst. Men priserna, 400$ typ var ju inte att leka med.


18 Feb 2011, 17:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 442
Location: Stockholm
Post 
Jag hade en Foxrox hot silicon som jag gillade länge. Sedan sålde jag den för jag fick för mig att den lät för vasst. Sedan köpte jag en London Fuzz och den låter ju inte vasst alls. Fast den kan ju å andra sidan inte låta som en stucken gris, så den säljer jag nog också. Dagens i-landsproblem.


18 Feb 2011, 17:09
Profile

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post 
Jag har sagt det förut... Dunlop Jimi Hendrix ljusblå Kisel samt Analogman Sunface NKT 275 germanium. Fuzz Face'ar har jag svårt att leva utan[:)]

Jonas


19 Feb 2011, 00:29
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmmm glömde att tillägga att de flesta fuzzar jag testat låter ännu bättre med en germanium baserad booster!

"Det är aldrig försent att ge upp"


19 Feb 2011, 12:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
Jag har testat några olika men jag känner mest för fuzz factory kopian av z.cat som jag köpte här på bojen! evig glädje! fråga där för övrigt.. värt att köpa zinc carbon batteri till den?


19 Feb 2011, 15:30
Profile WWW

Joined: 03 Nov 2009, 16:10
Posts: 370
Location: Malmö
Post 
MXR Classic Fuzz som även funkar kanon när man spelar med bandet. Många fuzz pedaler funkar inte med band, utan låter bäst om man spelar själv[B)]


19 Feb 2011, 20:10
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
gött fuzz ljud här
http://www.youtube.com/watch?v=Jv37EodLFdI

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


19 Feb 2011, 20:53
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post 
Jag gillar Tonebender MkII med tre germaniumtrissor. Tidigt Jimmy Page / Jeff Beck sound med Tele!!

Och så tycker jag mycket om den blå Hendrix Fuzz Facen, som någon annan nämnde innan......
[:)]


23 Feb 2011, 23:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 14:40
Posts: 482
Post 
Jag har en Voodoo Lab Super Fuzz som jag tycker är mycket användbar till en massa olika uppgifter. Av de fuzzboxar jag testat känns den mest allround. Från nästan overdrive-aktiga ljud till gammfuzz.

Men en som jag har s.k. GAS på är Dr. Scientist Frazz Dazzler. Vilket jävla oväsen!

Dirty Boys grejor är coola jag gillar speciellt Basfuzzen och boostern. Men lite väl blodigt pris för mig...

pEr


24 Feb 2011, 16:20
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Gustafv wrote:

rejjo wrote:

Jag fick just en MJM London Fuzz skickad till mig från hej7 och måste säga att jag är mycket nöjd med ljudet! Volymkontrollen på guran har aldrig varit mer användbar. Micheal på MJM är grym på ljud måste jag säga, hans Phantom OD är det bästa jag har provat i TS-klonväg..

Kolla in hans prylar nedan, mååånga olika fuzzar har han.

http://www.mjmguitarfx.com/

/ Calle


Har också en MJM london Fuzz och den är osm du säger fantastisk på att cleana med volymen, men tycker du inte att den blir lite väl konturlös och "ogenomträngande" när man maxar volymratten på gitarren? Jag upplever att jag inte alls tränger igenom ljudbilden vid t.ex. solon osv när jag kör på max.

/Gustav

http://myspace.com/fauxholt


Jag har inte provat den med bandet än, men visst är det svårt när volymen är maxad. Diskanten som snabbt tillkommer när man drar ner gitarrvolymen försvinner lika snabbt när man drar upp den igen. <font color="red">(Ni andra som har provat 50 olika fuzzar, är detta vanligt?)</font id="red">

Mitt trick än så länge är att stallmicken är den som låter allra bäst när man maxar volymen, fuzzen fettar till det lite, samtidigt som stallmicken som bekant ligger inne med en del diskant (jag snackar strata nu). Om man sen dessutom har en Lundgren Hot i stalläge (som enligt mig helt enkelt är bäst när det kommer till stallmickar på strator) blir det mumma!

/ Calle


24 Feb 2011, 23:38
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
rejjo wrote:

Gustafv wrote:

rejjo wrote:

Jag fick just en MJM London Fuzz skickad till mig från hej7 och måste säga att jag är mycket nöjd med ljudet! Volymkontrollen på guran har aldrig varit mer användbar. Micheal på MJM är grym på ljud måste jag säga, hans Phantom OD är det bästa jag har provat i TS-klonväg..

Kolla in hans prylar nedan, mååånga olika fuzzar har han.

http://www.mjmguitarfx.com/

/ Calle


Har också en MJM london Fuzz och den är osm du säger fantastisk på att cleana med volymen, men tycker du inte att den blir lite väl konturlös och "ogenomträngande" när man maxar volymratten på gitarren? Jag upplever att jag inte alls tränger igenom ljudbilden vid t.ex. solon osv när jag kör på max.

/Gustav

http://myspace.com/fauxholt


Jag har inte provat den med bandet än, men visst är det svårt när volymen är maxad. Diskanten som snabbt tillkommer när man drar ner gitarrvolymen försvinner lika snabbt när man drar upp den igen. <font color="red">(Ni andra som har provat 50 olika fuzzar, är detta vanligt?)</font id="red">

Mitt trick än så länge är att stallmicken är den som låter allra bäst när man maxar volymen, fuzzen fettar till det lite, samtidigt som stallmicken som bekant ligger inne med en del diskant (jag snackar strata nu). Om man sen dessutom har en Lundgren Hot i stalläge (som enligt mig helt enkelt är bäst när det kommer till stallmickar på strator) blir det mumma!

/ Calle


Ge fuzzface funkar på det viset. Stallmicken kan låta bra med maxvolym på gitarren men i de flesta fall måste man dra av på volymen för att få klarhet i tonen. Jag tycker själv att vintage-aktiga mickar med låg output låter bäst med fuzzface - och då single coil så klart.

http://www.myspace.com/h2band


25 Feb 2011, 21:31
Profile

Joined: 09 Mar 2011, 02:49
Posts: 3
Location:
Post 
Har en gammal tysk Schaller fuzz från 60 talet - låter löjligt bra men är något oberäknerlig. Ljudet är organiskt och tonerna spricker väldigt fint.


15 Mar 2011, 00:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2150
Location:
Post 
J.H. wrote:

Jag har sagt det förut... <font color="red">Dunlop Jimi Hendrix ljusblå Kisel </font id="red"> samt Analogman Sunface NKT 275 germanium. Fuzz Face'ar har jag svårt att leva utan[:)]

Jonas


Ja, JHF-1:an låter tokbra. Jag tycker däremot att det inte går att komma ifrån det alldeles för stora skalet till pedalen, avsaknad av led samt att den inte går att köra med adapter. Storleken kan jag leva med, men resten är lite småbökigt. Jag funderar på att testa en Fulltone 70 som ju bockat av alla dessa bekymmer. Får väl se om den låter lika bra.


15 Mar 2011, 14:41
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.