View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:11



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tips på Bästa kompresorn... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post Tips på Bästa kompresorn...
Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)


19 Feb 2011, 11:36
Profile ICQ WWW
Post 
Hellvis wrote:

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Då ska du ha en Wampler EGO-compressor,
så himmelskt bra som en kompressor bara kan bli.

Om du inte ska köra country utan vill ha mera "kwack",
kolla in Himmelstrutz (observera skämtet mellan raderna)
;)

Skämt åsido, Wampler EGO är det du ska ha,
den är RIKTIGT jäkla bra, och förmodligen den bästa kompressorpedalen
du kan införskaffa inom en överskådlig framtid.


19 Feb 2011, 12:10

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Cmatmods deluxe compressor om du vill ha grym kvalitet och transparans.

"Det är aldrig försent att ge upp"


19 Feb 2011, 12:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post 
Freppezon wrote:

Hellvis wrote:

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Då ska du ha en Wampler EGO-compressor,
så himmelskt bra som en kompressor bara kan bli.

Om du inte ska köra country utan vill ha mera "kwack",
kolla in Himmelstrutz (observera skämtet mellan raderna)
;)

Skämt åsido, Wampler EGO är det du ska ha,
den är RIKTIGT jäkla bra, och förmodligen den bästa kompressorpedalen
du kan införskaffa inom en överskådlig framtid.



Ja, det där lät så övertygande att det nog är lika bra att stänga tråden[^]. Man får väl prova en sån då, när löningen kommit...


19 Feb 2011, 12:24
Profile ICQ WWW
Post 
Hellvis wrote:

Freppezon wrote:

Hellvis wrote:

Ja, jag måste ha en ny kompressor och behöver tips i djungeln... Ska användas till country i första hand men den får gärna behärska olika "kompressorstilar". Har haft en T-rex coompnova tidigare men jag beskyllde den för att dista ljudet, så den åkte ut. helt ok annars. True bypass borde väl också vara ett krav...
(Förstärkaren är en fender bandmaster från 1965. övriga pedaler är: mr.crybaby vol/wah, xotic bbpreamp, t-rex mudhoney, boss dd-3)

Då ska du ha en Wampler EGO-compressor,
så himmelskt bra som en kompressor bara kan bli.

Om du inte ska köra country utan vill ha mera "kwack",
kolla in Himmelstrutz (observera skämtet mellan raderna)
;)

Skämt åsido, Wampler EGO är det du ska ha,
den är RIKTIGT jäkla bra, och förmodligen den bästa kompressorpedalen
du kan införskaffa inom en överskådlig framtid.



Ja, det där lät så övertygande att det nog är lika bra att stänga tråden[^]. Man får väl prova en sån då, när löningen kommit...

Absolut!

Jag tycker moderatorn kan låsa tråden på en gång!
Alla andra kompressorer blir liksom överflödiga när
EGO kommer intågande in i ditt liv!

[;)]


19 Feb 2011, 12:48
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Finns ju många att välja på... Jag har en "ny" Strymon OB.1 till salu om du vill köpa till schysst pris. Kom på att kompressor inte var min grej. Den distar inte och är transparant. Har inbyggd separat switchbar clean/trable/mid boost och är true bypass. Bor du i sthlm är det bara att komma förbi och testa.

Den är ansedd av många som den bästa kompressorn. Men allt som gäller ljud är ju högst personligt så det måste man avgöra själv.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


19 Feb 2011, 18:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Du kommer kanske inte få helt objektiva svar här har jag en känsla av:)

Tror du dock har svårt att finna en mer transparent kompressor än Diamond's compressor.
Och + att den har ett otroligt bra eqdel.

/Thomas


19 Feb 2011, 20:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 20:03
Posts: 107
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Finns ju många att välja på... Jag har en "ny" Strymon OB.1 till salu om du vill köpa till schysst pris. Kom på att kompressor inte var min grej. Den distar inte och är transparant. Har inbyggd separat switchbar clean/trable/mid boost och är true bypass. Bor du i sthlm är det bara att komma förbi och testa.

Den är ansedd av många som den bästa kompressorn. Men allt som gäller ljud är ju högst personligt så det måste man avgöra själv.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

har googlat runt lite och sökt på era förslag men det lutar nog mot en wampler... Men vad pratar vi för pris på din strymon komp?


20 Feb 2011, 09:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 2041
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post 
Ja, svaren blir nog "personliga" då det är en smakfråga. skulle säga att en opto kompressor är för seg, mer vca stil för en snabbare "tjock" kompression.
Men tycke och smak är som baken delad.

Gillar Analogmans bicomp, med en Ross & Orange Squezzer själv.[8D]

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem


20 Feb 2011, 11:02
Profile WWW

Joined: 02 Jun 2009, 09:50
Posts: 10
Location:
Post 
Jag har byggt en BYOC 5knob kompressor som jag upplever som väldigt mångsidig.
Påminner starkt om wampler ego i upplägg och ljud.



Cogito ergo doleo...


04 Mar 2011, 12:49
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.