View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:07



Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur mycket kräm behöver en LED i en footswitch? 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Flukather wrote:

Tjena alla!

Nu har jag mätt utgången på mitt midibord, som ger 5v. Så det räcker ju fint.

Nu undrar jag, kommer detta schema att fungerar för en footswitch? Jag vill att LED:en ska lysa när switchen är aktiverad:

Image

/Niklas


Nej Det kommer inte att fungera, som du har kopplat det så blir det kortslutning mellan + och -.

+ kopplar du via resistron till LED'n, sedan går du med - till ett av mitten stiften på brytaren och från någon av dom yttre som sitter på samma sida som det mittenstift du valt tar du till - på LED'n

<i><font color="blue">
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag

"]</font id="blue">


27 Feb 2011, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
kul tråd[8D] Påminner mig om mina första försök i el-träsket under tidigt 60-tal men bygglådan "Den lille elektrikern"[:)]

Image

-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


27 Feb 2011, 11:09
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Mrcool wrote:

Nej Det kommer inte att fungera, som du har kopplat det så blir det kortslutning mellan + och -.

+ kopplar du via resistron till LED'n, sedan går du med - till ett av mitten stiften på brytaren och från någon av dom yttre som sitter på samma sida som det mittenstift du valt tar du till - på LED'n

<i><font color="blue">
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag

"]</font id="blue">


Hej!

Jag förstod inte riktigt vad du menade. Jag tog faktiskt bara bilden ifrån en annan tråd på ett forum där någon skulle bygga en footswitch.

Skulle det här fungera då? Jag tolkar ditt svar som att det är ungefär så här du menade, fast på bilden har dom användt båda sidorna utav DPDT-switchen.

Image

Mvh
Niklas


27 Feb 2011, 11:24
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jul 2008, 20:33
Posts: 85
Location:
Post 
Ska inte switchen ha någon ytterligare funktion utöver att tända en LED?

Daniel


27 Feb 2011, 22:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
SED wrote:

Ska inte switchen ha någon ytterligare funktion utöver att tända en LED?

Daniel


Jo!

Den ska switcha mellan av/på via mitt midibord. Den ska kopplas via ett av expression-jacken på mitt FX1.


28 Feb 2011, 08:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Det fungerar alldeles utmärkt att bara kortsluta förbi leden om det är den funktionen som utgången ska göra. Alltså kortsluta till jord.
Det kräver dock att utgången kan leverera strömmen du behöver för att leden ska lysa annars spelar det ingen roll hur du gör. Resistorn måste i vilket fall vara betydligt mindre än 1k för att du ska få ett starkt sken. Med 5V matning och 2V leddropp får du bara 2mA med 1k. Och då är inte utgångsresistansen med i beräkningen....


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


28 Feb 2011, 11:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Tubis wrote:

Det fungerar alldeles utmärkt att bara kortsluta förbi leden om det är den funktionen som utgången ska göra. Alltså kortsluta till jord.
Det kräver dock att utgången kan leverera strömmen du behöver för att leden ska lysa annars spelar det ingen roll hur du gör. Resistorn måste i vilket fall vara betydligt mindre än 1k för att du ska få ett starkt sken. Med 5V matning och 2V leddropp får du bara 2mA med 1k. Och då är inte utgångsresistansen med i beräkningen....


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Tjena!

Tack för svaret :) Jag tänkte använda ett 150ohms motstånd, det var tydligen det som blev svaret på formeln 5-2=3, 3/0.02=150. Låter det lagon till 20ma?

Jag vill även att LED:en ska lysa när switchen inte kortsluter. Expression jacket känner tydligen om det kommer tillbaka någon ström (utav det som skickas ut), och ingen är "OFF" för switchen, och kommer det tillbaka ström är det "ON".


28 Feb 2011, 12:46
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Flukather wrote:

Tubis wrote:

Det fungerar alldeles utmärkt att bara kortsluta förbi leden om det är den funktionen som utgången ska göra. Alltså kortsluta till jord.
Det kräver dock att utgången kan leverera strömmen du behöver för att leden ska lysa annars spelar det ingen roll hur du gör. Resistorn måste i vilket fall vara betydligt mindre än 1k för att du ska få ett starkt sken. Med 5V matning och 2V leddropp får du bara 2mA med 1k. Och då är inte utgångsresistansen med i beräkningen....


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Tjena!

Tack för svaret :) Jag tänkte använda ett 150ohms motstånd, det var tydligen det som blev svaret på formeln 5-2=3, 3/0.02=150. Låter det lagon till 20ma?

Jag vill även att LED:en ska lysa när switchen inte kortsluter. Expression jacket känner tydligen om det kommer tillbaka någon ström (utav det som skickas ut), och ingen är "OFF" för switchen, och kommer det tillbaka ström är det "ON".


Hur menar du nu, Du vill både äta kakan och ha den kvar eller missuppfattar jag dig totalt.

<i><font color="blue">
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag

"]</font id="blue">


28 Feb 2011, 14:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Flukather wrote:

Tubis wrote:

Det fungerar alldeles utmärkt att bara kortsluta förbi leden om det är den funktionen som utgången ska göra. Alltså kortsluta till jord.
Det kräver dock att utgången kan leverera strömmen du behöver för att leden ska lysa annars spelar det ingen roll hur du gör. Resistorn måste i vilket fall vara betydligt mindre än 1k för att du ska få ett starkt sken. Med 5V matning och 2V leddropp får du bara 2mA med 1k. Och då är inte utgångsresistansen med i beräkningen....


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Tjena!

Tack för svaret :) Jag tänkte använda ett 150ohms motstånd, det var tydligen det som blev svaret på formeln 5-2=3, 3/0.02=150. Låter det lagon till 20ma?

Jag vill även att LED:en ska lysa när switchen inte kortsluter. Expression jacket känner tydligen om det kommer tillbaka någon ström (utav det som skickas ut), och ingen är "OFF" för switchen, och kommer det tillbaka ström är det "ON".
Då ska den absolut inte kortsluta till jord och inte kan du koppla en led där så den lyser hela tiden heller....det går helt enkelt inte få en on off funktion med en led inkopplad där. Det går att få en mer eller mindre ström funktion men inte så att leden lyser hela tiden med samma styrka samtidigt...


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


28 Feb 2011, 14:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Sorry killar!

Jag menade inte att LED:en ska lysa hela tiden (det är ju meningslöst), jag vill att den ska lysa endast när switchen är aktiverad, så att säga.


28 Feb 2011, 15:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Ja men vad ska hända i de två lägena? Du kan ju inte få full ström i ena läget och ingen ström i andra läget till din midigrunka hur du än kopplar. Det blir antingen ingen ström i ena läget och lite ström i andra. Eller full ström i ena läget och lite ström i andra. Ingen on/off med andra ord.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


28 Feb 2011, 17:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Tubis wrote:

Ja men vad ska hända i de två lägena? Du kan ju inte få full ström i ena läget och ingen ström i andra läget till din midigrunka hur du än kopplar. Det blir antingen ingen ström i ena läget och lite ström i andra. Eller full ström i ena läget och lite ström i andra. Ingen on/off med andra ord.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Spelar ingen större roll! Jag kan konfigurera ena läget som på och andra som av, (eller i midi språk, det ena som 127 och det andra som 0). Finns det några fördelar/nackdelar med dom 2 alternativen du nämnde?

Såhär på rak arm tror den med störst skillnad i ström är bäst (enklare för midibordet att känna skillnad).


28 Feb 2011, 18:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Flukather wrote:

Tubis wrote:

Ja men vad ska hända i de två lägena? Du kan ju inte få full ström i ena läget och ingen ström i andra läget till din midigrunka hur du än kopplar. Det blir antingen ingen ström i ena läget och lite ström i andra. Eller full ström i ena läget och lite ström i andra. Ingen on/off med andra ord.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

Spelar ingen större roll! Jag kan konfigurera ena läget som på och andra som av, (eller i midi språk, det ena som 127 och det andra som 0). Finns det några fördelar/nackdelar med dom 2 alternativen du nämnde?

Såhär på rak arm tror den med störst skillnad i ström är bäst (enklare för midibordet att känna skillnad).

Det kan jag inte svara på....det beror ju på hur du kan styra det hela....antingen sätter du en switch i serie med ledpaketet som bryter all ström och då släcker leden eller en switch parallellt som leder förbi all ström och därmed släcker leden. Men om det fungerar beror ju på bla om det går att skicka tillräckligt med ström för leden ska lysa......


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


01 Mar 2011, 18:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Tubis wrote:

Flukather wrote:

Tubis wrote:

Ja men vad ska hända i de två lägena? Du kan ju inte få full ström i ena läget och ingen ström i andra läget till din midigrunka hur du än kopplar. Det blir antingen ingen ström i ena läget och lite ström i andra. Eller full ström i ena läget och lite ström i andra. Ingen on/off med andra ord.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

Spelar ingen större roll! Jag kan konfigurera ena läget som på och andra som av, (eller i midi språk, det ena som 127 och det andra som 0). Finns det några fördelar/nackdelar med dom 2 alternativen du nämnde?

Såhär på rak arm tror den med störst skillnad i ström är bäst (enklare för midibordet att känna skillnad).

Det kan jag inte svara på....det beror ju på hur du kan styra det hela....antingen sätter du en switch i serie med ledpaketet som bryter all ström och då släcker leden eller en switch parallellt som leder förbi all ström och därmed släcker leden. Men om det fungerar beror ju på bla om det går att skicka tillräckligt med ström för leden ska lysa......


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Hej!

Tillräckligt med ström skickar den nog (tror det iaf), 5v var spänningen på uttaget. Fungerar något utav de scheman som jag postat tidigare i tråden? Jag tolkar det som att den ena varianten du beskrev är som på ena scheman, och den andra varianten är den på andra schemat?

Image
Image


01 Mar 2011, 18:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Jag får mental kortslutning av lauoutscheman(övre) men det nedre kretschemat är den parallella funktionen. För att få den seriella sätter du ju bara switchen i serie med leden och resistorn istället.
Du behöver ju inte ens en växlande switch som i schemat utan det räcker men en on/off switch.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


02 Mar 2011, 07:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Tubis wrote:

Jag får mental kortslutning av lauoutscheman(övre) men det nedre kretschemat är den parallella funktionen. För att få den seriella sätter du ju bara switchen i serie med leden och resistorn istället.
Du behöver ju inte ens en växlande switch som i schemat utan det räcker men en on/off switch.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Hej!

Jag hänger med vad du menar angående det övre. Dom har tydligen gjort så för att det skulle vara lättare att löda tyckte han, men den fungerar väl ändå som din serie-variant?

På den undre, skulle du kunna förklara vad som händer i de 2 lägena? När switchen är av, så lyser väl lampan, men vad händer när den är på? Jag är total nybörjare på just sånt här, men det hade varit kul och veta vad som händer :)

Mvh
Niklas


02 Mar 2011, 12:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Flukather wrote:

Tubis wrote:

Jag får mental kortslutning av lauoutscheman(övre) men det nedre kretschemat är den parallella funktionen. För att få den seriella sätter du ju bara switchen i serie med leden och resistorn istället.
Du behöver ju inte ens en växlande switch som i schemat utan det räcker men en on/off switch.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


Hej!

Jag hänger med vad du menar angående det övre. Dom har tydligen gjort så för att det skulle vara lättare att löda tyckte han, men den fungerar väl ändå som din serie-variant?

På den undre, skulle du kunna förklara vad som händer i de 2 lägena? När switchen är av, så lyser väl lampan, men vad händer när den är på? Jag är total nybörjare på just sånt här, men det hade varit kul och veta vad som händer :)

Mvh
Niklas
När switchen är sluten leds strömmen förbi lampan istället för att gå genom den. Då lyser det inte.

Kopplar du istället switchen i serie så bryts ju strömmen helt istället i ena läget vilket ju gör att ingen ström kan gå genom lampan.

I första så blir det ju max ström när man leder förbi och lite mindre ström när det går genom lampa och motstånd.

I det andra exemplet blir det ju noll ström när man bryter switchen.
Och en del ström när lampan är aktiverad.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


02 Mar 2011, 12:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Okej! :) Så i ena exemplet lyser lampan när switchen är sluten, och i andra när switchen INTE är sluten?

I det parallella exemplet (det undre på bilden), går det inte ström igenom lampan parallellt med switchen, även när switchen är sluten?

Mvh
Niklas


02 Mar 2011, 14:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Flukather wrote:

Okej! :) Så i ena exemplet lyser lampan när switchen är sluten, och i andra när switchen INTE är sluten?

I det parallella exemplet (det undre på bilden), går det inte ström igenom lampan parallellt med switchen, även när switchen är sluten?

Mvh
Niklas



1:Precis
2: När man just kortsluter så väljer strömmen att helt gå den kortslutna vägen.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


03 Mar 2011, 09:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Ok! Så strömmen skiter helt i lampan och tar enklaste vägen?


03 Mar 2011, 23:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Flukather wrote:

Ok! Så strömmen skiter helt i lampan och tar enklaste vägen?
Ja när det är kortslutning. Hade det varit en resistans så hade den delat upp sig även om den var mindre än den andra...vet inte när den kritiska punkten uppnås dock för även i kortslutningen finns en viss resistans så länge det inte är en supraledare.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


04 Mar 2011, 08:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Okej! Då har jag nog okej koll på läget till det jag ska göra :) Tack för hjälpen!


05 Mar 2011, 13:53
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.