View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:07



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Pickup Booster någon? 
Author Message

Joined: 17 Sep 2010, 13:09
Posts: 30
Location:
Post Pickup Booster någon?
Hej,

Är det någon som har testat en Pickup booster?
(eller funderar på att göra det)

Hur tycker ni att det påverkar ert sound?
När anser ni att det är ide att använda en sådan?

/L


02 Mar 2011, 13:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Du menar nog en booster i allmänhet, det har man en j-vla nytta av.
Dels att pusha en rörförstärkare till himmelriket, pusha en OD/Dist/Fuzz och hålla nivån om man har många pedaler i kedjan.
Vissa är mer transparenta vissa lite mindre, inte sagt att det förstnämnda är bäst.
Zvex SHO är min favorit men det finns andra som mer än väl duger.


02 Mar 2011, 18:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1189
Location: Uppsala
Post 
Han menar nog en sån här:
Image

Jag har aldrig testat en sån dock.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


02 Mar 2011, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Det har jag gjort, den är helt OK, inget att jubla över dock.


02 Mar 2011, 19:07
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post 
Min erfarenhet: Den låter neutralt i 0-läget och lite fetare i 2-läget. 1-läget är rätt subtilt och gör i mina ögon ingen större skillnad...


02 Mar 2011, 23:31
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Mar 2011, 23:48
Profile WWW
Post 
lillefar wrote:

Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"

-Det kan jag skriva under på!...

Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt.

Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=)
Men nej den låter inte bra för ...något egentligen!
[:I]
En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra.
Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite".
[:p]


03 Mar 2011, 14:39
Post 
Freppezon wrote:

lillefar wrote:

Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"

-Det kan jag skriva under på!...

Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt.

Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=)
Men nej den låter inte bra för ...något egentligen!
[:I]
En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra.
Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite".
[:p]

-Och om jag får quota mig själv så menar jag
en pedal av/eller utmärkt kvalité, helst
tb, samt med bra komponenter som genererar minimalt med brus.
[8D]


03 Mar 2011, 14:45

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 713
Location: Karlstad
Post 
Jag har en och det är en helt OK cleanboost. (Har en Keeley Time Machine Boost och en HBE Germanium också).

Ni som rackat ner på den - vad är det mer exakt som ni inte gillar?

Image


07 Mar 2011, 10:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Freppezon wrote:

lillefar wrote:

Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"

-Det kan jag skriva under på!...

Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt.

Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=)
Men nej den låter inte bra för ...något egentligen!
[:I]
En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra.
Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite".
[:p]
Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............
http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]


07 Mar 2011, 19:28
Profile
Post 
Tubis wrote:

Freppezon wrote:

lillefar wrote:

Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"

-Det kan jag skriva under på!...

Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt.

Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=)
Men nej den låter inte bra för ...något egentligen!
[:I]
En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra.
Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite".
[:p]
Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............
http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

Det är en bara en dålig pedal som brusar!
[8D]
Många ord=många undanflykter,
håll er undan för den här pedalen.


07 Mar 2011, 20:44
Post 
Freppezon wrote:

Tubis wrote:

Freppezon wrote:

[quote="lillefar"]

Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"

-Det kan jag skriva under på!...

Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt.

Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=)
Men nej den låter inte bra för ...något egentligen!
[:I]
En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra.
Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite".
[:p]
Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............
http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

Det är en bara en dålig pedal som brusar!
[8D]
Många ord=många undanflykter,
håll er undan för den här pedalen.

[/quote]
Och om jag får quota dig lite:
-"Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del"
-Det är ju för fan det som är HELT avgörande när man spelar.
Man vill ju inte att solot till "Its Only Love" med Bryan Adams,
ska börja låta/brusa likt ångermanlandälven (stavning korrekt?).
-Nej som sagt CLEANT, och jävligt rent ska det vara.
Helst ska det vara en trafo-spole med +20dB rent!
handtvättat av 20 polska ungmöar.
[:D]


07 Mar 2011, 20:48

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post 
Freppezon wrote:
Helst ska det vara en trafo-spole med +20dB rent!

[:D]


07 Mar 2011, 23:54
Profile

Joined: 11 Jan 2009, 18:54
Posts: 201
Location:
Post 
abergh wrote:

Han menar nog en sån här:
Image

Jag har aldrig testat en sån dock.



Jag har ägt en sån och den gör vad den ska, boostar signalen (rätt ordentligt om man vill) och man kan dessutom påverka ljudkaraktären lite med en omkopplare. Av reklamen kan man tro att omkopplaren får en humbucker att låta som en single coil och vice versa. Riktigt sånt trolleri är det inte men funktionen är användbar ändå.

Jag hade en Xotic RC Booster samtidigt och den tyckte jag kanske ändå var snäppet bättre och mer mångsidig med sina fyra rattar, men den är ju dyrare också - och inte lika röd och snygg.

Men ofta tycker jag en clean boost är lite onödig. Det finns många andra pedaler som även kan boosta signalen, t ex en kompressor (MXR Dynacomp är beprövad för detta) om man ställer ned kompressionen eller vissa overdrivepedaler om man ställer ned overdriven.

//MatsRune


13 Mar 2011, 01:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 14:40
Posts: 482
Post 
Freppezon wrote:

Freppezon wrote:

Tubis wrote:

[quote="Freppezon"]

[quote="lillefar"]

Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.

"Det är aldrig försent att ge upp"

-Det kan jag skriva under på!...

Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt.

Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=)
Men nej den låter inte bra för ...något egentligen!
[:I]
En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra.
Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite".
[:p]
Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............
http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif.


<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

Det är en bara en dålig pedal som brusar!
[8D]
Många ord=många undanflykter,
håll er undan för den här pedalen.

[/quote]
Och om jag får quota dig lite:
-"Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del"
-Det är ju för fan det som är HELT avgörande när man spelar.
Man vill ju inte att solot till "Its Only Love" med Bryan Adams,
ska börja låta/brusa likt ångermanlandälven (stavning korrekt?).
-Nej som sagt CLEANT, och jävligt rent ska det vara.
Helst ska det vara en trafo-spole med +20dB rent!
handtvättat av 20 polska ungmöar.
[:D]
[/quote]

Ångermanälven heter det bara.

pEr


13 Mar 2011, 13:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.