| Author |
Message |
|
cutting edge
Joined: 17 Sep 2010, 13:09 Posts: 30 Location:
|
 Pickup Booster någon?
Hej,
Är det någon som har testat en Pickup booster? (eller funderar på att göra det)
Hur tycker ni att det påverkar ert sound? När anser ni att det är ide att använda en sådan?
/L
|
| 02 Mar 2011, 13:47 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Du menar nog en booster i allmänhet, det har man en j-vla nytta av. Dels att pusha en rörförstärkare till himmelriket, pusha en OD/Dist/Fuzz och hålla nivån om man har många pedaler i kedjan. Vissa är mer transparenta vissa lite mindre, inte sagt att det förstnämnda är bäst. Zvex SHO är min favorit men det finns andra som mer än väl duger.
|
| 02 Mar 2011, 18:58 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Han menar nog en sån här:  Jag har aldrig testat en sån dock. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 02 Mar 2011, 19:04 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Det har jag gjort, den är helt OK, inget att jubla över dock.
|
| 02 Mar 2011, 19:07 |
|
 |
|
hwestman
Joined: 25 Aug 2004, 15:54 Posts: 1143 Location:
|
Min erfarenhet: Den låter neutralt i 0-läget och lite fetare i 2-läget. 1-läget är rätt subtilt och gör i mina ögon ingen större skillnad...
|
| 02 Mar 2011, 23:31 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 02 Mar 2011, 23:48 |
|
 |
|
Freppezon
|
lillefar wrote: Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
-Det kan jag skriva under på!... Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt. Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=) Men nej den låter inte bra för ...något egentligen! [:I] En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra. Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite". [:p]
|
| 03 Mar 2011, 14:39 |
|
 |
|
Freppezon
|
Freppezon wrote: lillefar wrote: Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
-Det kan jag skriva under på!... Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt. Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=) Men nej den låter inte bra för ...något egentligen! [:I] En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra. Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite". [:p] -Och om jag får quota mig själv så menar jag en pedal av/eller utmärkt kvalité, helst tb, samt med bra komponenter som genererar minimalt med brus. [8D]
|
| 03 Mar 2011, 14:45 |
|
 |
|
Alias123
Joined: 28 Dec 2007, 13:27 Posts: 713 Location: Karlstad
|
Jag har en och det är en helt OK cleanboost. (Har en Keeley Time Machine Boost och en HBE Germanium också). Ni som rackat ner på den - vad är det mer exakt som ni inte gillar? 
|
| 07 Mar 2011, 10:07 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
Freppezon wrote: lillefar wrote: Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
-Det kan jag skriva under på!... Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt. Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=) Men nej den låter inte bra för ...något egentligen! [:I] En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra. Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite". [:p] Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............ http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif. <i>"If you build it...he will come.""] <i>"I love the smell of new components in the morning""]
|
| 07 Mar 2011, 19:28 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tubis wrote: Freppezon wrote: lillefar wrote: Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
-Det kan jag skriva under på!... Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt. Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=) Men nej den låter inte bra för ...något egentligen! [:I] En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra. Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite". [:p] Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............ http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif. <i>"If you build it...he will come.""] <i>"I love the smell of new components in the morning""] Det är en bara en dålig pedal som brusar! [8D] Många ord=många undanflykter, håll er undan för den här pedalen.
|
| 07 Mar 2011, 20:44 |
|
 |
|
Freppezon
|
Freppezon wrote: Tubis wrote: Freppezon wrote: [quote="lillefar"]
Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
-Det kan jag skriva under på!... Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt. Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=) Men nej den låter inte bra för ...något egentligen! [:I] En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra. Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite". [:p] Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............ http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif. <i>"If you build it...he will come.""] <i>"I love the smell of new components in the morning""] Det är en bara en dålig pedal som brusar! [8D] Många ord=många undanflykter, håll er undan för den här pedalen. [/quote] Och om jag får quota dig lite: -"Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del" -Det är ju för fan det som är HELT avgörande när man spelar. Man vill ju inte att solot till "Its Only Love" med Bryan Adams, ska börja låta/brusa likt ångermanlandälven (stavning korrekt?). -Nej som sagt CLEANT, och jävligt rent ska det vara. Helst ska det vara en trafo-spole med +20dB rent! handtvättat av 20 polska ungmöar. [:D]
|
| 07 Mar 2011, 20:48 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Freppezon wrote: Helst ska det vara en trafo-spole med +20dB rent!
[:D]
|
| 07 Mar 2011, 23:54 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
abergh wrote: Han menar nog en sån här:  Jag har aldrig testat en sån dock. Jag har ägt en sån och den gör vad den ska, boostar signalen (rätt ordentligt om man vill) och man kan dessutom påverka ljudkaraktären lite med en omkopplare. Av reklamen kan man tro att omkopplaren får en humbucker att låta som en single coil och vice versa. Riktigt sånt trolleri är det inte men funktionen är användbar ändå. Jag hade en Xotic RC Booster samtidigt och den tyckte jag kanske ändå var snäppet bättre och mer mångsidig med sina fyra rattar, men den är ju dyrare också - och inte lika röd och snygg. Men ofta tycker jag en clean boost är lite onödig. Det finns många andra pedaler som även kan boosta signalen, t ex en kompressor (MXR Dynacomp är beprövad för detta) om man ställer ned kompressionen eller vissa overdrivepedaler om man ställer ned overdriven. //MatsRune
|
| 13 Mar 2011, 01:09 |
|
 |
|
Fläsksnärt
Joined: 28 Dec 2007, 14:40 Posts: 482
|
Freppezon wrote: Freppezon wrote: Tubis wrote: [quote="Freppezon"]
[quote="lillefar"]
Hade en sån men måste säga att det är bland det sämsta jag testat faktiskt totalt värdelös.
"Det är aldrig försent att ge upp"
-Det kan jag skriva under på!... Skramligt,trashigt och alldeles på tok för jävligt. Men som sagt det kanske kan duga till Trash-metal, speed,döds eller kanske Doom...=) Men nej den låter inte bra för ...något egentligen! [:I] En cleain gain boost +20dB (tycker jag) är att föredra. Helst först i kedjan så hela helheten får "gotta till sig lite". [:p] Det är väl för fan inte pedalen som är skramlig och trashig det är ju en clean boost vad jag kan se. Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del men det är en annan femma........diskant och basätningen är förmodligen medvetet inbyggt för att det inte ska gå överstyr när man driver på en rörstärkare............ http://analogguru.an.ohost.de/193/schem ... ooster.gif. <i>"If you build it...he will come.""] <i>"I love the smell of new components in the morning""] Det är en bara en dålig pedal som brusar! [8D] Många ord=många undanflykter, håll er undan för den här pedalen. [/quote] Och om jag får quota dig lite: -"Sen äter den en aning diskant och bas och brusar förmodligen en hel del" -Det är ju för fan det som är HELT avgörande när man spelar. Man vill ju inte att solot till "Its Only Love" med Bryan Adams, ska börja låta/brusa likt ångermanlandälven (stavning korrekt?). -Nej som sagt CLEANT, och jävligt rent ska det vara. Helst ska det vara en trafo-spole med +20dB rent! handtvättat av 20 polska ungmöar. [:D] [/quote] Ångermanälven heter det bara. pEr
|
| 13 Mar 2011, 13:11 |
|
|