| Author |
Message |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Volym+wah i samma pedal
Behöver tips på en bra volym/wah pedal. Har kollat in, men inte testat Morley Power Wah och Mr Cry Baby och önskar utlåtande från bojare som kört på nån av dessa. Gärna tips på fler varianter. Matte mslcases@gmail.com
|
| 10 Mar 2011, 09:52 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
Sett för mycket på Peter Thorn filmen nu;) Har haft en Morley wah utan volympedal. Helt ok wah och det som jag gillar är att den inte har någon pot som kan bli knastrig utan någon form av optisk lösning. Ingen true bypass vad det verkar. Men det har väl inte crybabyn heller?! Annars har EBS en bas wah/volym, med tweakningsmöjligheter. kanske går den att använda på gura. http://www.bass.se/2009/wahone.htmAnnars är min personliga åsikt att wahwah är knepigt. Av de få jag testat så har Geoffrey Teeses varit absolut bäst. Hade en RMC1 och mitt enda problem var att den verkade boosta signalen en hel del med wahwah på. Tror att hans Picture wah skulle passa mig bättre. Vill att wah:n ska ha ett bra svep varken för lite (som jag tycker vissa crybaby) eller för mycket (då tycker jag man tappar tonnen i ytterlägena). Morleyn hade ställbart och det är bra. Bra om man även kan ställa q läget. Ska man även få in en volympedal på detta så finns det inte mycket att välja på, då blir det bara en kompromiss. Annars en wah som verkar spännande är ju Plutoneiums Chiwahwah. Liten som en Bosspedal. http://plutoneium.com/aboutchiwahwah.aspxSvårt detta! Men finns det inte så att du kan ha en expressionpedal till din Nova? /Thomas
|
| 10 Mar 2011, 10:41 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
jag har haft en dunlopvariant som jag tror hette något med jen mister, eller något sånt. jag kom inte alls överens med den... mestadels på grund av att svepet är så sjukt litet eftersom den var byggd efter en traditionell wah...
jag tror det skulle bli mycket bättre om grunden var en EB volympedal eller något liknande.
men vill du verkligen ha de pedalerna på samma ställe i pedalkedjan? för mig går det bort eftersom jag vill ha wah så tidigt som möjligt och att volympedalen måste ligga efter dist och od för mig. eller använder du volympedalen till att ställa mängden dist?
|
| 10 Mar 2011, 11:24 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Tjena Thomas, jävla Thorn...har kostat mig massor... Jovisst är det en kompromiss, det är jag helt med på.Men jag använder inte wah så väldigt mycket, men vill nog ändå ha med den ändå, så därför tänkte jag på en kombopedal. Platssparande också. Vill inte ha en exp.pedal in i Novan, där ska en G-switch eller Digitech fs-3 sitta, så jag kan ha direkt/snabbare tillgång till olika preset- har novan ställd i pedal mode (varje effekt av/på). Testade lite mer med Novan i loopen och jag undrar ändå om det inte är där den får sitta. Jag vill visserligen ha mina modulationseffekter innan stärken, men det funkar och låter bra i min parallella loop ställd på max. Vet inte om det är psykologiskt, men jag tycker man får bättre kontroll om od:n tas från en separat pedal/er än från stärk eller novan. Fast od:n i Novan låter skitbra... jobbiga problem, detta[:D] Matte mslcases@gmail.com
|
| 10 Mar 2011, 11:30 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
frans wrote: jag har haft en dunlopvariant som jag tror hette något med jen mister, eller något sånt. jag kom inte alls överens med den... mestadels på grund av att svepet är så sjukt litet eftersom den var byggd efter en traditionell wah...
jag tror det skulle bli mycket bättre om grunden var en EB volympedal eller något liknande.
men vill du verkligen ha de pedalerna på samma ställe i pedalkedjan? för mig går det bort eftersom jag vill ha wah så tidigt som möjligt och att volympedalen måste ligga efter dist och od för mig. eller använder du volympedalen till att ställa mängden dist?
Wah och dist går fetbort för mig så det är inga problem att ha den på samma ställe i kedjan. Volympedalen vill jag kunna köra svep med, den får gärna ligga före novan. Har varit inne och pillat i några vanliga Cry Babies och det är rätt lätt att göra om svepfrekvenser/bredd med några komponentbyten, så det är inga problem. Frågan är om det går att göra en Mr Cry baby till true bypass? Matte mslcases@gmail.com
|
| 10 Mar 2011, 11:45 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
ja, då är det ju inget problem.
jag kanske var lite otydlig när jag talade om svepet men jag menade alltså att jag tyckte det mekaniska svepet i en wah är för kort för att jag skulle kunna använda den pedalen på ett bra sätt när jag använde volymfunktionen på pedalen.
|
| 10 Mar 2011, 11:58 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
frans wrote: ja, då är det ju inget problem.
jag kanske var lite otydlig när jag talade om svepet men jag menade alltså att jag tyckte det <font color="red">mekaniska svepet i en wah är för kort för att jag skulle kunna använda den pedalen på ett bra sätt när jag använde volymfunktionen på pedalen.</font id="red">
Aha, det var bra info. Tack för den, svårt att få till swells med kort svep, ju! Matte mslcases@gmail.com
|
| 10 Mar 2011, 16:06 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
clapton71 wrote: frans wrote: ja, då är det ju inget problem.
jag kanske var lite otydlig när jag talade om svepet men jag menade alltså att jag tyckte det <font color="red">mekaniska svepet i en wah är för kort för att jag skulle kunna använda den pedalen på ett bra sätt när jag använde volymfunktionen på pedalen.</font id="red">
Aha, det var bra info. Tack för den, svårt att få till swells med kort svep, ju! Matte mslcases@gmail.comja, det var precis det jag gick och störde mig på. märkligt egentligen att den klassiska wah-designen är så gångbar bland alla. jag tycker inte den är så speciellt lyckad alla gånger...
|
| 10 Mar 2011, 17:23 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
frans wrote: clapton71 wrote: frans wrote: ja, då är det ju inget problem.
jag kanske var lite otydlig när jag talade om svepet men jag menade alltså att jag tyckte det <font color="red">mekaniska svepet i en wah är för kort för att jag skulle kunna använda den pedalen på ett bra sätt när jag använde volymfunktionen på pedalen.</font id="red">
Aha, det var bra info. Tack för den, svårt att få till swells med kort svep, ju! Matte mslcases@gmail.comja, det var precis det jag gick och störde mig på. märkligt egentligen att den klassiska wah-designen är så gångbar bland alla. jag tycker inte den är så speciellt lyckad alla gånger... Japp samma likadant här hade en Dunlop som jag skippade av precis dom skälen! "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 11 Mar 2011, 21:21 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
Morleys mini kan vara ett bra alternativ för livebordet: http://www.thomann.de/se/morley_mini_wa ... _pedal.htmtänker skaffa en själv (men inte sälja min Budda för det) //MatsRune
|
| 12 Mar 2011, 22:29 |
|
|