| Author |
Message |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
 Timmy Overdrive
Visst finns det en VER 1 och en VER 2 av denna? Någon som har lite info om skillnaderna? Åsikter om pedalen i övrigt? Någon vidare hemsida verkar det inte finnas, bara killens myspace-sida..
/ Calle
|
| 06 Mar 2011, 21:14 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
Tror enda skillnaden är att switcharna som satt under skalet på ver 1 flyttats ut på utsidan ill ver 2. Sedan vet jag att det snackats mycket om att Paul C skulle göra vissa ändringar för att Fenderanpassa Timmyn som är framtagen för Marshall Plexi. Vet inte om de ändringarna implementerats i ver 2. Hursomhelst både Timmy och Tim är mycket kompetenta pedaler som jag tycker funkar riktigt bra i Fenderstärkare som de är.
/Thomas
|
| 06 Mar 2011, 21:59 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Vet inte om detta är en jämförelse mellan ver1 och ver2, men på detta klippet jämförs 2 Timmy's som verkar va lite olika. http://www.youtube.com/watch?v=4Guqunfe_m4Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 06 Mar 2011, 22:00 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Det är bara invändiga eller utvändiga swichar som skiljer.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 06 Mar 2011, 23:43 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
Okej det är så alltså? Trevligt, då är det väl bara att ge sig ut på jakt efter någon av dem då..
/ Calle
|
| 07 Mar 2011, 00:57 |
|
 |
|
Comfortableman
Joined: 08 Apr 2008, 21:29 Posts: 926 Location:
|
Ja, det ska vara samma pedal, fast med switch på utsidan och lite omkastning av rattarna. Dock ska han ha bytt en liten kondensator, eller vad det nu kan vara, för att få lite mjukare återgivning någonstans i basregistret, typ. Säger Paul C. Han säger dock också att de flesta inte kommer att märka någon skillnad.
|
| 07 Mar 2011, 08:32 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
Är det nån som testat att vända på tonpotarna på sin Timmy? Tycker det är vansinnigt irriterande att de går baklänges. Har inte öppnat och kollat dock om de sitter kretsmonterade eller om det bara är att skifta tåtar.
//MatsRune
|
| 13 Mar 2011, 00:59 |
|
 |
|
greigoroth
Joined: 05 Oct 2010, 09:14 Posts: 143
|
tonpottarna funkar baklänges eftersom det är en passiv tonstack -de kan endast ta bort signalen - ju mer man vrider desto mer man tar bort. har aldrig provat själv, så ingen erfarenhet av hur pass irriterande det är själv!
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah
|
| 13 Mar 2011, 09:30 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
greigoroth wrote: tonpottarna funkar baklänges eftersom det är en passiv tonstack -de kan endast ta bort signalen - ju mer man vrider desto mer man tar bort. har aldrig provat själv, så ingen erfarenhet av hur pass irriterande det är själv!
De flesta gitarrer liksom klassiska gitarrförstärkare har ju också passiva tonstackar, men inte har man vänt på funktionen för det. Jag förstår tänket bakom att göra så men eftersom Paul C är rätt ensam om att göra på det sättet så blir det som att försöka skriva genom att titta på det man gör i en spegel liksom, vanans makt är större än den eventuella logiken i att låta potarna jobba på det sättet. //MatsRune
|
| 13 Mar 2011, 11:50 |
|
 |
|
greigoroth
Joined: 05 Oct 2010, 09:14 Posts: 143
|
bra poäng!
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah
|
| 13 Mar 2011, 14:24 |
|
|