|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Goran
|
 Tubescreamer
En av de mest omdebatterade pedaler som finns måste vara tubescreamern och alla dess kloner, vissa hatar den vissa älskar den. Kanske vi skulle kunna starta en diskussion för och emot, vilka kloner ni testat och vilka ni gillat då? Hur står sig ett gammalt original mot nyare kloner?
Själv är jag väldigt kluven till TS, tycker att de låter riktigt illa när man spelar själv eller när man spelar en lugn luftig låt med ett band. Men i en situation där det är fullt larm från trummor och bas låter det bättre, men liiite för nasalt för min smak. Jag har testat alla Ibanez varianter, Route 66 och 808, Fulldrive 2 och några kloner till. Ibanez TS-5 tycker jag låter helt OK och den kan fås billigt, Fulldven låter kanon men då har jag rattat/switchat bort mid-puckeln så den låter inte typiskt TS. Route 66 tyckte jag lät rätt bra speciellt med den (mycket bra) kompressorn inkopplad.
Sammanfattningsvis tycker jag att TS-kretsen är övervärderad, den saknar bas och har för mycket mid.
|
| 11 Mar 2011, 10:49 |
|
 |
|
rejjo
|
Jag vet att jag har sagt det flera gånger innan här på forumet, men MJM Phantom Overdrive är den utan tvekan bästa TS-klonen jag har provat. Den har en switch för att släppa igenom lite mer bas och ge lite mer gain, samtidigt som den i andra läget är "en vanlig tubescreamer", med det det undantaget att den låter bättre än allt annat jag har kommit över. Framför allt till solon och små "räkor" här och var. Se nedan. http://www.mjmguitarfx.com/phantom.htmSen är jag lite förvånad att vissa kallar Mad Professor Little Green Wonder för en TS-klon ibland, visst, Björn Juhl har kallat det sin tolkning på en tubescreamer, men jag tycker själv inte att den låter TS för 5 öre. Därmed inte sagt att den inte låter bra, tvärtom, det är en av de mest unika ODs jag har testat. Har även haft en vanlig Boss SD-1 moddad till TS808-krets av analogman, vad jag kommer ihåg lät den väldigt bra faktiskt, men det var länge sen nu. Maxon OD808 är också en relativt bra pedal, men inte riktigt i samma klass kanske. / Calle
|
| 11 Mar 2011, 13:14 |
|
 |
|
Freppezon
|
Goran wrote: En av de mest omdebatterade pedaler som finns måste vara tubescreamern och alla dess kloner, vissa hatar den vissa älskar den. Kanske vi skulle kunna starta en diskussion för och emot, vilka kloner ni testat och vilka ni gillat då? Hur står sig ett gammalt original mot nyare kloner?
Själv är jag väldigt kluven till TS, tycker att de låter riktigt illa när man spelar själv eller när man spelar en lugn luftig låt med ett band. Men i en situation där det är fullt larm från trummor och bas låter det bättre, men liiite för nasalt för min smak. Jag har testat alla Ibanez varianter, Route 66 och 808, Fulldrive 2 och några kloner till. Ibanez TS-5 tycker jag låter helt OK och den kan fås billigt, Fulldven låter kanon men då har jag rattat/switchat bort mid-puckeln så den låter inte typiskt TS. Route 66 tyckte jag lät rätt bra speciellt med den (mycket bra) kompressorn inkopplad.
Sammanfattningsvis tycker jag att TS-kretsen är övervärderad, den saknar bas och har för mycket mid.
Ett annat utmärkt alternativ är en omoddad Boss Bluesdriver.
|
| 11 Mar 2011, 14:28 |
|
 |
|
Goran
|
Freppezon wrote: [Ett annat utmärkt alternativ är en omoddad Boss Bluesdriver.
Så sant att den låter, i mina öron, avsevärt bättre men det är väl knappast en TS-klon......
|
| 11 Mar 2011, 15:02 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Blues Drivern har inte mycket gemensamt med TS.
Den bästa jag testat är utan tvekan Visual sounds version i Jekyll & Hyde pedalen.
Ibland saknar jag den pedalen trots att jag inte använder OD's. Den lät helt magiskt. Övertonsrik, varm och lite 3D-lik. Helt fantastisk!
"III Sides to every story".
|
| 11 Mar 2011, 15:56 |
|
 |
|
Lunsen
|
Har haft alla tänkbara Ts versioner, gillar ingen av dom!
|
| 11 Mar 2011, 16:59 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Har haft och testat oräkneliga varianter men den som enligt mig smiskar de andra på stärten och är riktigt bra är Ibanez TS9DX med Analogmans silvermodd. Den låter riktigt jäkla bra och naturligvis har jag en sån i pedalförrådet [:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 11 Mar 2011, 18:09 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
TS klon eller inte, funkar bäst till att pusha disten/od:n och få solot att höras. En höjning av midden och kapning av bas är tyvärr nödvändigt. Som ensam dist är den rätt medioker, tycker jag. VL Sparkle Drive har jag haft tre olika av, den både gillar jag och avskyr...men tror nog den tar min första plats i alla fall. Matte mslcases@gmail.com
|
| 11 Mar 2011, 21:19 |
|
 |
|
greigoroth
|
den första, och enda jag provat är en högst ocool ts7, och jag älskar den! som ensam pedal är den sådär, men för att driva en annan od är den magisk. just att den pushar midsen hårdare blir som att för-eq:a bort basen i den pedal den driver, vilket tajtar till ljudet mycket.
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah
|
| 12 Mar 2011, 09:05 |
|
 |
|
MatsRune
|
Ibanez reissue av TS-808 tycker jag är riktigt bra om man vill ha ett klassiskt TS-sound men min absoluta favorit är Reverend Drivetrain II som dessvärre inte tillverkas sedan rätt länge. Dock har Reverend nyligen börjt tillverka en slags reissue av den i mindre format kallad Garagetone Drivetrain. Jag har en sån också och den kommer rätt nära originalet.
För alla TS-pedaler gäller att de har en sweetspot och inte låter så kul om man kommer över den och försöker plocka ut hårdrocksdist. Dessutom låter de ojämförligt bäst i en bra traditionell rörhäck och kan låta rent illa i andra typer av stärkare.
//MatsRune
|
| 12 Mar 2011, 22:39 |
|
 |
|
Michael
|
En pedal att titta på i denna traditionen är MI-audios Bluesboy den har mer botten än en vanlig TS men bra mellanfokus. Lite lagom med andra ord. Den boostar mellan så man hörs men släpper igenom nog bas för att inte bli irriterad på basfattighet.
Den kommer att få sitta kvar på mitt bord.(om jag inte springer på ngt änu bättre[;)])
Dessutom får man den ofta billigt.
Michael
|
| 14 Mar 2011, 11:00 |
|
 |
|
Steven
|
Jag haft en miljard olika TS-pedaler men den enda jag fortfarande har kvar sedan 16 år är min, eh... TS 9a. Den är i och för sig moddad av AM men i ärlighetens namn tycker jag att det är väldigt liten skillnad på den och på en omoddad TS 9:a. http://www.myspace.com/h2band
|
| 16 Mar 2011, 16:18 |
|
 |
|
batlash
|
Jag har en Clay Jones OD kopia som låter bättre än alla andra TS-typer jag haft (Ibanez TS9, TS10 moddad till 808, Fulldrive, MI Audio, kanske fler). En annan jag gillade var Barber LTD.
Jag kan hålla med om att den typen av OD är överskattad om man kör på en helt ren stärkare, fast om man ska skjuta på en redan överstyrd stärkare är det en fördel att basen är hårt skuren.
|
| 16 Mar 2011, 21:36 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Jag hade T-Rex Alberta ett tag och tykte den funkade väldigt bra med vissa 2xEL84 stärkare, FBJ och Vox AC15. Lät bättre än TS9. Jag tycker även att T-Rex Mudhoney har vissa likheter med tubescreamern men då i huvudsak som lite skitig boost. Möller har på pedalbordet och tycker den är ok men det är i huvudsak för boostens skull den används.
Ibanez STL, eller Super Tube, funkade grymt bra att boosta Marshall med vill jag minnas.
|
| 17 Mar 2011, 10:30 |
|
 |
|
ivkos
|
rejjo wrote: MJM Phantom Overdrive är den utan tvekan bästa TS-klonen jag har provat.
Håller med dig, grymt bra pedal, testat en del olika jag också, har kvar MJM Phantom på pedalbordet, de övriga är borta, både bra pga det klassiska tubescreamer-soundet och möjligheten att öka overdrive/bass med switchen om man är på det humöret. Har även en Fuchs Plush Drive, som inte är direkt en tubescreamer, men har också ett starkt mellanregister och borde ändå kategoriseras åt mid-hump hållet tycker jag, jag använder i nuläget båda dessa pedaler ganska mycket till min AC15C1 och det låter riktigt bra enligt mig, men jag tyckte nästan de var ännu mer klockrena till mina tidigare Deluxe Reverb Reissue och Deluxe Reverb II
|
| 27 Mar 2011, 14:48 |
|
 |
|
AMI
|
Har genom åren testat flera Ibanezvarianter och ett stort antal TS-kloner och närliggande pedaler. De flesta diskussioner jag sett handlar om vilken TS-pedal som är bäst, eller alternativt om man tycker om TS överhuvudtaget. Väldigt sällan verkar någon ställa sig frågan: bäst på vadå? Den TS-pedal som stannat på mitt pedalbord under många år är en TS-9, inte för att den låter "bäst" som ensam effekt, utan för att jag inte hittat någon annan pedal som stackar så bra med andra och får ljudet att gå fram i en bandsituation. Det är pga att den skär bas och har ett nasalt grundljud som den funkar så bra på detta sätt. Andra varianter är mycket "bättre", dynamiska, transparenta osv. som ensamstående effekt, dessa har dock också visat sig vara betydligt mer utbytbara då det finns en uppsjö av pedaler som låter utmärkt om man tar bort det karakteristiska TS-grundljudet med mid-puckel och frekvenskap. Jag tycker att TS är en superb och svårersatt effekt om man använder den på rätt sätt. En skruvmejsel blir aldrig en bra skiftnyckel, även om det är världens bästa skruvmejsel. 
|
| 27 Mar 2011, 15:24 |
|
 |
|
IsolaRed
|
inget slår originalet jag kör maxon
|
| 27 Mar 2011, 21:59 |
|
|