View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 07:06



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur många dist/od/fuzz har ni på bordet? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post Hur många dist/od/fuzz har ni på bordet?
Och hur många pedaler totalt?

Hur många distar är skäligt utan att det blir kaka på kaka. En som klarar allt, eller två olika od, två olika distar, en fuzz osv.

Var går gränsen?
[:)][:)][:)][:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


24 Mar 2011, 17:34
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 02:13
Posts: 748
Location: Ulricehamn
Post 
1 od, 1 dist, 1 fuzz utöver drivekanalen på stärken
7-8 pedaler totalt... tror jag.. det tenderar att ändra sig från vecka till vecka.
känner nu att jag behöver en till od för ännu lite variation.

det finns ingen gräns. har aldrig funnits någon gräns. kommer aldrig att finnas någon gräns.[;)]

____________________________________
"Touch these days and I'll kill you"
bandet http://www.myspace.com/pistonheadsweden


24 Mar 2011, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
rocker wrote:

det finns ingen gräns. har aldrig funnits någon gräns. kommer aldrig att finnas någon gräns.[;)]

____________________________________
"Touch these days and I'll kill you"
bandet http://www.myspace.com/pistonheadsweden


Förvisso. Jag började filosofera om vi gitarrister egentligen söker efter den rätta tonen eller det flexiblaste ljudet på fel ställen när vi egentligen vill åt en fet/varierad dist i olika former.



"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


24 Mar 2011, 19:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Jag har 3 OD's, en Keeley BD-2, en Catalinbread DLS och en MP SHOD. 2 o två funkar dessa fantasktiskt bra ihop, med alla 3 kan det bli lite grötig såvida man inte drar ner gainen ordenligt.

Si fractum non sit, noli id reficere


24 Mar 2011, 19:27
Profile

Joined: 11 Jan 2009, 18:54
Posts: 201
Location:
Post 
Jag kör en distpedal (för närvarande MXR Distortion III) och en pedal av TS-typ (för närvarande Reverend Drivetrain II) på bordet. Fuzz använder jag normalt inte. Däremot växlar jag distpedal en hel del, har en 5-6 stycken favoriter och några till är på ingång.

Sen har jag
- kompressor (Boss CS-3)
- phaser (MXR EVH Phase 90)
- UniVibe (Dunlop original reissue)
- delay (T-Rex Replica)
- reverb (Boss RV-5)
- wah (Budda)
- stämmare (Boss TU-2)

och det ska dit nån pedal ytterligare, en volymtrampa bl.a eventuellt en Third Hand-trampa också som man kan koppla till valfritt reglage på annan pedal.

Sen har jag en multiloop från Loopmaster också så att signalen bara går genom de pedaler som jag för ögonblicket använder.

//MatsRune


24 Mar 2011, 20:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Alltid 8 pedaler då jag har 8 loopar och 3 OD och en dist för variationens skull!

"Det är aldrig försent att ge upp"


24 Mar 2011, 20:47
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
på sc-bordet sitter 4 od och en boost och på hb-bordet sitter en fuzz och 4 od...


24 Mar 2011, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
En fuzz och en Dist just nu.. hade tre.. vart ändå inte kaka på kaka utan bara komplementerande :)


24 Mar 2011, 21:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1609
Location: Kumla
Post 
1; Distkanal på stärkaren (för kompdist)
2; Xotic AC Booster Plus (Dist + booster för mer gain/sustain)
3; Lovepedal Gold Dragon Fuzz
4; TC Electronic Booster/Distortion (i loopen för solohöjning)

Funderar på att bura AC+ mot en SHOD och en RC Booster..
,,,sen kan det ju alltid finnas plats för en fuzz till. [:D]

http://www.pigsinspace.se


24 Mar 2011, 22:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post 
Nu har jag under en tid bantat av ett par som lät lite för lika.

Men idag har jag (med risk för felkategorisering)
5 fuzz
Fuzz Factory
Fender Blender
MXR Blue Box
Grand Fuzz
Fulltone Catalyst

4 OD
Lovepedal Eternity Burst
Lovepedal Eternity Fuse
OCD
Wampler Hot Wired (dubbelpedal OD - Dist)
Lovepedal STP

1 Dist
Wampler Hot Wired (Dubbelpedal OD - Dist)

DIST/OD/FUZZ = 62,5% av trampbara ting om hot wired räknas som 1st.


24 Mar 2011, 22:45
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
2-3 pedaler. Använder förstärkardist mest men kör med en boost eller overdrive pedal till solon. Klon centaur, lovepedal eternity, analogman sunface och foxrox octron.


24 Mar 2011, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Har inget pedalbord [:(]
Brukar byta vad jag använder hela tiden, 2 OD, 1-2 fuzzar, 1 booster sällan distar.


25 Mar 2011, 08:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Goran wrote:

Har inget pedalbord [:(]
Brukar byta vad jag använder hela tiden, 2 OD, 1-2 fuzzar, 1 booster sällan distar.


Men grattis Goran då har du hittat ett måsteköpaalldelesnödvändigt skäl för inköp av ett pedalbord, loopgrejsimojs och strömförsörjning [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


25 Mar 2011, 09:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Mycket dirtpedaler alltså. Intressant. Jag har själv bantat ned det till en fuzz/dist/od (svårdefinierad...) och en od med boostfunktion, ger två od-ljud. Har aldrig kommit överens riktigt med fuzz eller dist, det har varit od som är grejen.

Det har varit upp tidigare att "man" ändå rattar in pedalerna så att de låter så nära ens favoritljud ändå. I en live-situation så är det frågan om publiken märker skillnad mellan nyanser. Min teori är att det i så fall ska vara stora skillnader i ljud och karaktär för att ens bli märkbart. Där kommer det svåra in i bilden, att inte skruva för mycket åt favoritljudet.

Det känns verkligen som en utmaning! Ska ev lägga in en dist oxå till last för ett av delayerna då det egentligen räcker med ett bra delay. Har upptäckt hur bra en dist kan låta i bandsammanhang men vill inte få den att låta som en od, så nu ska rattas fram skilda ljud.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


25 Mar 2011, 09:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
lillefar wrote:

Goran wrote:

Har inget pedalbord [:(]
Brukar byta vad jag använder hela tiden, 2 OD, 1-2 fuzzar, 1 booster sällan distar.


Men grattis Goran då har du hittat ett måsteköpaalldelesnödvändigt skäl för inköp av ett pedalbord, loopgrejsimojs och strömförsörjning [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

Har allt jag behöver med strömförsörjning och loop-pedaler etc, men ett bord är för â€Â


25 Mar 2011, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
En OD (BB Preamp) och en dist (Suhr Riot). Kör dom alltid på rena kanalen. Med stärkardisten täcker det allt jag behöver.

Totalt har jag väl en 7-8 pedaler på bordet.

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]


25 Mar 2011, 13:11
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 442
Location: Stockholm
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Och hur många pedaler totalt?

Hur många distar är skäligt utan att det blir kaka på kaka. En som klarar allt, eller två olika od, två olika distar, en fuzz osv.

Var går gränsen?
[:)][:)][:)][:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Dejavibe - > Fetto -> Musket -> Zoom Ultra fuzz -> Boss DD20

Det blir nog en Fuzz till rätt snart.


25 Mar 2011, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3754
Location: Hising Island
Post 
3. Möller, Swollen Pickle, Bixonic Expandora.


25 Mar 2011, 15:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
En tubescreamer, en fuzz, en octavia och en clean boost så bör man klara sig!


25 Mar 2011, 15:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
I nuläget fler än nödvändigt, 5 od och en boost. En av od-pedalerna är dessutom en tvåkanalig pedal.

Image


25 Mar 2011, 20:28
Profile WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Har alltid kört två olika, en till komp och en till solo. På kompdelen har en Xotic BB Preamp använts sista tiden, men en AC Booster är påväg, tror den skulle passa mig ännu bättre. Som solopedal kör jag en Hermida Audio Zendrive, det är faktiskt en stompa som sticker ut, även om den är svinigt dyr med tull och moms inkluderat hit till Sverige.

Stärkaren är en Fender Bassman 59' reissue, med andra ord inga stärkardister här inte..

/ Calle


25 Mar 2011, 20:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 486
Location: Västernorrland
Post 
Ingen som använder Nobels? Jag har en ODR-S, en ODR-1 och en ODR-1+ - bra pedaler samtliga även om dom inte alltid är mitt första val.

Som gitarrist med en låg pedalbudget så kan jag tycka att Nobels ODR-S kombinerad med en Bad Monkey gör jobbet alldeles utmärkt.

Tillsammans med en anständig rörförstärkare så kommer man långt utan att punktera plånboken.

//BoB


25 Mar 2011, 20:57
Profile

Joined: 11 Jan 2009, 18:54
Posts: 201
Location:
Post 
rejjo wrote:

Som solopedal kör jag en Hermida Audio Zendrive, det är faktiskt en stompa som sticker ut, även om <font color="red">den är svinigt dyr </font id="red"> med tull och moms inkluderat hit till Sverige.


En Zendrive kostar 199 dollar. Med dagens dollarkurs så blir det inte mer än 1200-1300 kr. Frakt, moms och tull på det och du landar i varje fall en bit under 2000 kr. Knappast "svinigt dyrt" för en boutique-pedal. Nästan alla lite mer exklusiva dist- och overdrive-pedaler ligger i närheten av 2000 kr och många över om man t ex handlar på tgt11 i Sverige (som iofs inte säljer Hermida).

//MatsRune


27 Mar 2011, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
MatsRune wrote:

rejjo wrote:

Som solopedal kör jag en Hermida Audio Zendrive, det är faktiskt en stompa som sticker ut, även om <font color="red">den är svinigt dyr </font id="red"> med tull och moms inkluderat hit till Sverige.


En Zendrive kostar 199 dollar. Med dagens dollarkurs så blir det inte mer än 1200-1300 kr. Frakt, moms och tull på det och du landar i varje fall en bit under 2000 kr. Knappast "svinigt dyrt" för en boutique-pedal. Nästan alla lite mer exklusiva dist- och overdrive-pedaler ligger i närheten av 2000 kr och många över om man t ex handlar på tgt11 i Sverige (som iofs inte säljer Hermida).

//MatsRune


Tja jag baserade väl mina superlativ på vad bra OD-boxar brukar gå för här på bojen, man brukar kunna plocka upp många trevliga saker för strax över tusenlappen. När det då springer upp till 1900 kr vilket var vad jag gav för min Zendrive inkl. tull och moms ska den vara rejält bra för att motivera de extra pengarna. Grejen är ju att även när de går beggade här på bojen brukar de ligga på runt 2000 kr, märkligt tycker jag.. [B)]

/ Calle


27 Mar 2011, 19:39
Profile WWW

Joined: 15 Apr 2008, 01:21
Posts: 1200
Post 
Har en Reezafratzitz(för lite mer gain),en Zeygotfuzz(för fuzzljud ![:)]) och en Flexdrive.

"Its the man,not the gears"


27 Mar 2011, 20:15
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
På stora bordet:
EP booster
RC booster
AC booster
MI Audio Crunch Box
Hartman 8va fuzz
(+ Nova system men som inte används för distar)

På lilla bordet:
EP booster
BB preamp
Nova system

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


28 Mar 2011, 18:59
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Jag har 3 st:
Blackstar HT Dual för dist, en MI Audio BlueBoy Deluxe som lowgain OD samt en Stinkfoot/Boss SD-1 Plus som boost.


29 Mar 2011, 13:23
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post 
1 st Clay Jones klon
1 st Zenkudo
1 st TIM

Sedan en Katana boost
Alla används, ibland ihop med Katana boosten.
Hur nöjd som helst [:)]

Sedan har jag
1 st Chorus
1 st Reverb
1 st Delay


http://www.nobodies.se
http://ebu.alturl.com/


29 Mar 2011, 14:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1317
Location: Ostkusten
Post 
Jyda wrote:

En OD (BB Preamp) och en dist (Suhr Riot). Kör dom alltid på rena kanalen. Med stärkardisten täcker det allt jag behöver.

Totalt har jag väl en 7-8 pedaler på bordet.

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]

Exakt samma här...BB'n och Rioten täcker upp ett brett spektra av crunch/dist, tillsammans med stärkardisten så kan man hitta alla kombinationer av ljud. Jag har även en TS9DX och en DOD YJM 308 att komplettera med beroende på vad jag söker för typ av ljud.

OD/Distarna ligger före stärkaren och sen har jag div chorus/flanger/delay i loopen...sammanlagt nånstans runt 5-7 pedaler. Har även med mig stora riggen ibland då jag kör rackburkar från studion som då läggs i förstärkarloopen (rev/delay/chorus).

/Majkel

:: The Cabin Recording Studio ::


29 Mar 2011, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 911
Location:
Post 
.


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:39, edited 1 time in total.



30 Mar 2011, 17:05
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.