| Author |
Message |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
 Hur många dist/od/fuzz har ni på bordet?
Och hur många pedaler totalt? Hur många distar är skäligt utan att det blir kaka på kaka. En som klarar allt, eller två olika od, två olika distar, en fuzz osv. Var går gränsen? [:)][:)][:)][:)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 24 Mar 2011, 17:34 |
|
 |
|
rocker
Joined: 28 Apr 2008, 02:13 Posts: 748 Location: Ulricehamn
|
1 od, 1 dist, 1 fuzz utöver drivekanalen på stärken 7-8 pedaler totalt... tror jag.. det tenderar att ändra sig från vecka till vecka. känner nu att jag behöver en till od för ännu lite variation. det finns ingen gräns. har aldrig funnits någon gräns. kommer aldrig att finnas någon gräns.[;)] ____________________________________ "Touch these days and I'll kill you" bandet http://www.myspace.com/pistonheadsweden
|
| 24 Mar 2011, 17:53 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
rocker wrote: det finns ingen gräns. har aldrig funnits någon gräns. kommer aldrig att finnas någon gräns.[;)] ____________________________________ "Touch these days and I'll kill you" bandet http://www.myspace.com/pistonheadswedenFörvisso. Jag började filosofera om vi gitarrister egentligen söker efter den rätta tonen eller det flexiblaste ljudet på fel ställen när vi egentligen vill åt en fet/varierad dist i olika former. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 24 Mar 2011, 19:10 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Jag har 3 OD's, en Keeley BD-2, en Catalinbread DLS och en MP SHOD. 2 o två funkar dessa fantasktiskt bra ihop, med alla 3 kan det bli lite grötig såvida man inte drar ner gainen ordenligt.
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 24 Mar 2011, 19:27 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
Jag kör en distpedal (för närvarande MXR Distortion III) och en pedal av TS-typ (för närvarande Reverend Drivetrain II) på bordet. Fuzz använder jag normalt inte. Däremot växlar jag distpedal en hel del, har en 5-6 stycken favoriter och några till är på ingång.
Sen har jag - kompressor (Boss CS-3) - phaser (MXR EVH Phase 90) - UniVibe (Dunlop original reissue) - delay (T-Rex Replica) - reverb (Boss RV-5) - wah (Budda) - stämmare (Boss TU-2)
och det ska dit nån pedal ytterligare, en volymtrampa bl.a eventuellt en Third Hand-trampa också som man kan koppla till valfritt reglage på annan pedal.
Sen har jag en multiloop från Loopmaster också så att signalen bara går genom de pedaler som jag för ögonblicket använder.
//MatsRune
|
| 24 Mar 2011, 20:40 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Alltid 8 pedaler då jag har 8 loopar och 3 OD och en dist för variationens skull!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 24 Mar 2011, 20:47 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
på sc-bordet sitter 4 od och en boost och på hb-bordet sitter en fuzz och 4 od...
|
| 24 Mar 2011, 20:48 |
|
 |
|
henriperkio
Joined: 09 Apr 2010, 10:43 Posts: 349 Location: Umeå
|
En fuzz och en Dist just nu.. hade tre.. vart ändå inte kaka på kaka utan bara komplementerande 
|
| 24 Mar 2011, 21:40 |
|
 |
|
1331
Joined: 08 Jan 2010, 17:14 Posts: 1609 Location: Kumla
|
1; Distkanal på stärkaren (för kompdist) 2; Xotic AC Booster Plus (Dist + booster för mer gain/sustain) 3; Lovepedal Gold Dragon Fuzz 4; TC Electronic Booster/Distortion (i loopen för solohöjning) Funderar på att bura AC+ mot en SHOD och en RC Booster.. ,,,sen kan det ju alltid finnas plats för en fuzz till. [:D] http://www.pigsinspace.se
|
| 24 Mar 2011, 22:05 |
|
 |
|
Lurwas
Joined: 20 Sep 2009, 18:28 Posts: 658 Location: Uddevalla
|
Nu har jag under en tid bantat av ett par som lät lite för lika.
Men idag har jag (med risk för felkategorisering) 5 fuzz Fuzz Factory Fender Blender MXR Blue Box Grand Fuzz Fulltone Catalyst
4 OD Lovepedal Eternity Burst Lovepedal Eternity Fuse OCD Wampler Hot Wired (dubbelpedal OD - Dist) Lovepedal STP
1 Dist Wampler Hot Wired (Dubbelpedal OD - Dist)
DIST/OD/FUZZ = 62,5% av trampbara ting om hot wired räknas som 1st.
|
| 24 Mar 2011, 22:45 |
|
 |
|
monk
Joined: 30 Sep 2009, 07:41 Posts: 1648
|
2-3 pedaler. Använder förstärkardist mest men kör med en boost eller overdrive pedal till solon. Klon centaur, lovepedal eternity, analogman sunface och foxrox octron.
|
| 24 Mar 2011, 23:14 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Har inget pedalbord [:(] Brukar byta vad jag använder hela tiden, 2 OD, 1-2 fuzzar, 1 booster sällan distar.
|
| 25 Mar 2011, 08:09 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Goran wrote: Har inget pedalbord [:(] Brukar byta vad jag använder hela tiden, 2 OD, 1-2 fuzzar, 1 booster sällan distar.
Men grattis Goran då har du hittat ett måsteköpaalldelesnödvändigt skäl för inköp av ett pedalbord, loopgrejsimojs och strömförsörjning [:D] "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 25 Mar 2011, 09:33 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Mycket dirtpedaler alltså. Intressant. Jag har själv bantat ned det till en fuzz/dist/od (svårdefinierad...) och en od med boostfunktion, ger två od-ljud. Har aldrig kommit överens riktigt med fuzz eller dist, det har varit od som är grejen. Det har varit upp tidigare att "man" ändå rattar in pedalerna så att de låter så nära ens favoritljud ändå. I en live-situation så är det frågan om publiken märker skillnad mellan nyanser. Min teori är att det i så fall ska vara stora skillnader i ljud och karaktär för att ens bli märkbart. Där kommer det svåra in i bilden, att inte skruva för mycket åt favoritljudet. Det känns verkligen som en utmaning! Ska ev lägga in en dist oxå till last för ett av delayerna då det egentligen räcker med ett bra delay. Har upptäckt hur bra en dist kan låta i bandsammanhang men vill inte få den att låta som en od, så nu ska rattas fram skilda ljud. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 25 Mar 2011, 09:47 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
lillefar wrote: Goran wrote: Har inget pedalbord [:(] Brukar byta vad jag använder hela tiden, 2 OD, 1-2 fuzzar, 1 booster sällan distar.
Men grattis Goran då har du hittat ett måsteköpaalldelesnödvändigt skäl för inköp av ett pedalbord, loopgrejsimojs och strömförsörjning [:D] "Det är aldrig försent att ge upp" Har allt jag behöver med strömförsörjning och loop-pedaler etc, men ett bord är för â€Â
|
| 25 Mar 2011, 09:50 |
|
 |
|
Jyda
Joined: 10 Jan 2004, 12:09 Posts: 1927 Location: Stockholm
|
En OD (BB Preamp) och en dist (Suhr Riot). Kör dom alltid på rena kanalen. Med stärkardisten täcker det allt jag behöver.
Totalt har jag väl en 7-8 pedaler på bordet.
<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]
|
| 25 Mar 2011, 13:11 |
|
 |
|
batlash
Joined: 28 Dec 2007, 09:33 Posts: 442 Location: Stockholm
|
Shoegazers Anonymous wrote: Och hur många pedaler totalt? Hur många distar är skäligt utan att det blir kaka på kaka. En som klarar allt, eller två olika od, två olika distar, en fuzz osv. Var går gränsen? [:)][:)][:)][:)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"  Dejavibe - > Fetto -> Musket -> Zoom Ultra fuzz -> Boss DD20 Det blir nog en Fuzz till rätt snart.
|
| 25 Mar 2011, 13:26 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
3. Möller, Swollen Pickle, Bixonic Expandora.
|
| 25 Mar 2011, 15:16 |
|
 |
|
Flukather
Joined: 27 Dec 2007, 15:17 Posts: 722 Location:
|
En tubescreamer, en fuzz, en octavia och en clean boost så bör man klara sig!
|
| 25 Mar 2011, 15:19 |
|
 |
|
AMI
Joined: 28 Nov 2009, 22:07 Posts: 876 Location: Boden
|
I nuläget fler än nödvändigt, 5 od och en boost. En av od-pedalerna är dessutom en tvåkanalig pedal. 
|
| 25 Mar 2011, 20:28 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
Har alltid kört två olika, en till komp och en till solo. På kompdelen har en Xotic BB Preamp använts sista tiden, men en AC Booster är påväg, tror den skulle passa mig ännu bättre. Som solopedal kör jag en Hermida Audio Zendrive, det är faktiskt en stompa som sticker ut, även om den är svinigt dyr med tull och moms inkluderat hit till Sverige.
Stärkaren är en Fender Bassman 59' reissue, med andra ord inga stärkardister här inte..
/ Calle
|
| 25 Mar 2011, 20:35 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 486 Location: Västernorrland
|
Ingen som använder Nobels? Jag har en ODR-S, en ODR-1 och en ODR-1+ - bra pedaler samtliga även om dom inte alltid är mitt första val.
Som gitarrist med en låg pedalbudget så kan jag tycka att Nobels ODR-S kombinerad med en Bad Monkey gör jobbet alldeles utmärkt.
Tillsammans med en anständig rörförstärkare så kommer man långt utan att punktera plånboken.
//BoB
|
| 25 Mar 2011, 20:57 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
rejjo wrote: Som solopedal kör jag en Hermida Audio Zendrive, det är faktiskt en stompa som sticker ut, även om <font color="red">den är svinigt dyr </font id="red"> med tull och moms inkluderat hit till Sverige.
En Zendrive kostar 199 dollar. Med dagens dollarkurs så blir det inte mer än 1200-1300 kr. Frakt, moms och tull på det och du landar i varje fall en bit under 2000 kr. Knappast "svinigt dyrt" för en boutique-pedal. Nästan alla lite mer exklusiva dist- och overdrive-pedaler ligger i närheten av 2000 kr och många över om man t ex handlar på tgt11 i Sverige (som iofs inte säljer Hermida). //MatsRune
|
| 27 Mar 2011, 14:43 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
MatsRune wrote: rejjo wrote: Som solopedal kör jag en Hermida Audio Zendrive, det är faktiskt en stompa som sticker ut, även om <font color="red">den är svinigt dyr </font id="red"> med tull och moms inkluderat hit till Sverige.
En Zendrive kostar 199 dollar. Med dagens dollarkurs så blir det inte mer än 1200-1300 kr. Frakt, moms och tull på det och du landar i varje fall en bit under 2000 kr. Knappast "svinigt dyrt" för en boutique-pedal. Nästan alla lite mer exklusiva dist- och overdrive-pedaler ligger i närheten av 2000 kr och många över om man t ex handlar på tgt11 i Sverige (som iofs inte säljer Hermida). //MatsRune Tja jag baserade väl mina superlativ på vad bra OD-boxar brukar gå för här på bojen, man brukar kunna plocka upp många trevliga saker för strax över tusenlappen. När det då springer upp till 1900 kr vilket var vad jag gav för min Zendrive inkl. tull och moms ska den vara rejält bra för att motivera de extra pengarna. Grejen är ju att även när de går beggade här på bojen brukar de ligga på runt 2000 kr, märkligt tycker jag.. [B)] / Calle
|
| 27 Mar 2011, 19:39 |
|
 |
|
hottahejti
Joined: 15 Apr 2008, 01:21 Posts: 1200
|
Har en Reezafratzitz(för lite mer gain),en Zeygotfuzz(för fuzzljud ![:)]) och en Flexdrive.
"Its the man,not the gears"
|
| 27 Mar 2011, 20:15 |
|
 |
|
svanangen
Joined: 12 Aug 2002, 23:00 Posts: 880 Location:
|
På stora bordet: EP booster RC booster AC booster MI Audio Crunch Box Hartman 8va fuzz (+ Nova system men som inte används för distar) På lilla bordet: EP booster BB preamp Nova system musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
| 28 Mar 2011, 18:59 |
|
 |
|
jazzfromhell
Joined: 20 Apr 2009, 08:46 Posts: 1536 Location: Stockholm
|
Jag har 3 st: Blackstar HT Dual för dist, en MI Audio BlueBoy Deluxe som lowgain OD samt en Stinkfoot/Boss SD-1 Plus som boost.
|
| 29 Mar 2011, 13:23 |
|
 |
|
MrBlues
Joined: 05 Jun 2006, 06:59 Posts: 922 Location:
|
1 st Clay Jones klon 1 st Zenkudo 1 st TIM Sedan en Katana boost Alla används, ibland ihop med Katana boosten. Hur nöjd som helst [:)] Sedan har jag 1 st Chorus 1 st Reverb 1 st Delay http://www.nobodies.sehttp://ebu.alturl.com/
|
| 29 Mar 2011, 14:53 |
|
 |
|
Majkel
Joined: 09 Nov 2008, 13:03 Posts: 1317 Location: Ostkusten
|
Jyda wrote: En OD (BB Preamp) och en dist (Suhr Riot). Kör dom alltid på rena kanalen. Med stärkardisten täcker det allt jag behöver.
Totalt har jag väl en 7-8 pedaler på bordet.
<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]
Exakt samma här...BB'n och Rioten täcker upp ett brett spektra av crunch/dist, tillsammans med stärkardisten så kan man hitta alla kombinationer av ljud. Jag har även en TS9DX och en DOD YJM 308 att komplettera med beroende på vad jag söker för typ av ljud. OD/Distarna ligger före stärkaren och sen har jag div chorus/flanger/delay i loopen...sammanlagt nånstans runt 5-7 pedaler. Har även med mig stora riggen ibland då jag kör rackburkar från studion som då läggs i förstärkarloopen (rev/delay/chorus). /Majkel :: The Cabin Recording Studio ::
|
| 29 Mar 2011, 15:20 |
|
 |
|
Mmannen
Joined: 12 Oct 2005, 15:29 Posts: 911 Location:
|
.
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 10:39, edited 1 time in total.
|
| 30 Mar 2011, 17:05 |
|
|