View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:28



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Dubbla delaypedaler? 
Author Message

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Dubbla delaypedaler?
Är det någon som har testat att använda två delaypedaler istället för delay + reverbpedal? Har kört med denna uppsättning men tycker att reverbet rör till ljudbilden! I och för sig är det ju rör i pedalen, men ändå! (T-rex Room-mate!) Har tänkt mig ett delay som man slår på vid solo och ett som ligger efter som är på hela tiden och som simulerar ett reverb. Sen kanske man kan lägga något lite reverb på detta!!! Jaa, jag säger då det. Dessa gitarrister med sina ljud. Synpunkter och åsikter önskas!!


30 Mar 2011, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Det krävs betydligt mer av ett reverb än ett delay som är betydligt enklare att konstruera. Knepet med reverb är ju att använda reverb av hög kvalitet och använda det väldigt sparsamt. Det allra bästa är ju kombinationen av delay/reverb men då hamnar man nästan utseslutande i rackkonstruktioner. Annars är dubbla delaytider ett gammalt knep i studiosamanhang så det funkar kanon men kräver ju att man ställer in det ena med en kort tid som synkar med den längre dealytiden men låter kanon när man får det att funka men lite pilligt. Skulle jag köra dubbla delaytider så skulle jag skaffa en pedal som är byggd för detta det underlättar ju enormt att ha det i samma pedal.

"Det är aldrig försent att ge upp"


30 Mar 2011, 20:19
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Jag kör med exakt den setupen: ett långt delay (ca 800 ms, 1 repeat, ganska låg mix) istället för reverb, alltid på, och sen ett kortare delay ovanpå det för solon o melodier. Jag kör med 2 st Ibanez DE7or i Echoläget, jag tycker det funkar kanon.


30 Mar 2011, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Som hängiven experimentalist kör jag ofta med två delays, en DD-20 som looper (3-10 sekunder) och ett snabbare (0,5-3 sekunder), som exempel.
I stunder av stor inspiration har jag även testat tre delays, men dett är svårare få det funka utan att allt grötar ihop sig.
Man kan också ta stereoutgångarna från t ex DD-20 och koppla varje sida till varsitt delay med olika delaytider, det kan bli ljuv musik av det.


31 Mar 2011, 07:06
Profile

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post 
argh! skrev just ett långt inlägg på mobilen o lyckades trycka bort det. ja ja, jag kör som Jazzfromhell, men på motsatt sätt (kort delay alltid på, lång delay som solo). är nöjd med dem var för sig, men inte helt nöjd tillsammans. ska pröva dra ner på repeatsen på den långa delayen, om inte det funkar provar jag byta till JFH:s sätt att göra det.

sent

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


31 Mar 2011, 08:00
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Jag har alltid kört med två delayer. Ett huvud-delay som ligger med rätt långa repeats och c:a 350ms, sen ett analogt som är ställt med kortare tid och färre repeats så det blir som ett reverb. Dessa ihop blir fint, men funkar bra var för sig. Det analoga sätter jag ibland så att det börjar föra oväsen av sig självt, väldigt kul.

Har gått i samma tankar själv ett tag. Funderar på att ta bort det analoga och kanske sätta in just ett bra reverb i stället, ex Roomate. Eller en till dist och ratta mer på Reptilen som sitter kvar. Inte så jobbigt att vrida på en ratt ändå.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


31 Mar 2011, 12:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Istället för reverb använder jag ett multitap delay med 3 taps, samt diffusion för att kleta till själva repeatsen. Låter mumma! Dock behöver du någon high end rackburk för detta, tex Lexicon, Eventide, Axe-FX mm.


31 Mar 2011, 13:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Kolla annars in TC Electronics Flashback delay, kanske inte är just det ni är ute efter när ni snackar dubbla delaypedaler, men den har en hel del kul features.
Kolla detta klippet när Bumblefoot skappar en toneprint (nedladdningsbar inställning)
http://www.tcelectronic.com/toneprintdo ... ntId=11864

Si fractum non sit, noli id reficere


31 Mar 2011, 22:19
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post 
Lemmy wrote:

Kolla annars in TC Electronics Flashback delay, kanske inte är just det ni är ute efter när ni snackar dubbla delaypedaler, men den har en hel del kul features.
Kolla detta klippet när Bumblefoot skappar en toneprint (nedladdningsbar inställning)
http://www.tcelectronic.com/toneprintdo ... ntId=11864

Si fractum non sit, noli id reficere

Just ett sånt här delay jag hade tänkt mig! Har just nu en T-Rex Replica och som jag nämde tidigare ett T-Rex Room-Mate. Hade tänkt mig att koppla Flashbacken först som ett solodelay. Sedan Replican som är påkopplad konstant som ett ambiencedelay och sist Room-Mate som kryddar lite grann med reverb. Flashbacken har ju en massa möjligheter bla duckingdelay.Vad tror ni om detta. Kanske skulle satsa på en rackeffekt, men jag har redan ett pedalbord med lite andra prylar.


01 Apr 2011, 19:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
les paul wrote:

Lemmy wrote:

Kolla annars in TC Electronics Flashback delay, kanske inte är just det ni är ute efter när ni snackar dubbla delaypedaler, men den har en hel del kul features.
Kolla detta klippet när Bumblefoot skappar en toneprint (nedladdningsbar inställning)
http://www.tcelectronic.com/toneprintdo ... ntId=11864

Si fractum non sit, noli id reficere

Just ett sånt här delay jag hade tänkt mig! Har just nu en T-Rex Replica och som jag nämde tidigare ett T-Rex Room-Mate. Hade tänkt mig att koppla Flashbacken först som ett solodelay. Sedan Replican som är påkopplad konstant som ett ambiencedelay och sist Room-Mate som kryddar lite grann med reverb. Flashbacken har ju en massa möjligheter bla duckingdelay.Vad tror ni om detta. Kanske skulle satsa på en rackeffekt, men jag har redan ett pedalbord med lite andra prylar.


Min erfarenhet av rackeffekter är att de låter bra men man ledsnar på alla parametrar som ska in och fixas i. Man blir lixom aldrig klar med sitt ljud. För mycket som går att justera, och det är lite krångligt att justera. Känns mer studio än stage.

Har försökt några gånger men alltid kommit tillbaka till pedaler. Det jag uppskattar nu för tiden är dubbelpedaler som kan göra fler saker. Ex Retile som har modulation av/på som andra effekt.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


01 Apr 2011, 19:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

les paul wrote:

Lemmy wrote:

Kolla annars in TC Electronics Flashback delay, kanske inte är just det ni är ute efter när ni snackar dubbla delaypedaler, men den har en hel del kul features.
Kolla detta klippet när Bumblefoot skappar en toneprint (nedladdningsbar inställning)
http://www.tcelectronic.com/toneprintdo ... ntId=11864

Si fractum non sit, noli id reficere

Just ett sånt här delay jag hade tänkt mig! Har just nu en T-Rex Replica och som jag nämde tidigare ett T-Rex Room-Mate. Hade tänkt mig att koppla Flashbacken först som ett solodelay. Sedan Replican som är påkopplad konstant som ett ambiencedelay och sist Room-Mate som kryddar lite grann med reverb. Flashbacken har ju en massa möjligheter bla duckingdelay.Vad tror ni om detta. Kanske skulle satsa på en rackeffekt, men jag har redan ett pedalbord med lite andra prylar.


Min erfarenhet av rackeffekter är att de låter bra men man ledsnar på alla parametrar som ska in och fixas i. Man blir lixom aldrig klar med sitt ljud. För mycket som går att justera, och det är lite krångligt att justera. Känns mer studio än stage.

Har försökt några gånger men alltid kommit tillbaka till pedaler. Det jag uppskattar nu för tiden är dubbelpedaler som kan göra fler saker. Ex Retile som har modulation av/på som andra effekt.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

<font size="5"><font color="purple">Amen</font id="purple"></font id="size5"> [:D]


01 Apr 2011, 20:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.