View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 01:23

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Det här med fuzz... 
Author Message

Hej expertis!
Frågan har varit på tapeten mången gång, men jag skyller på utebliven sökfunktion samt brist på tillfredsställande svar för en novis.

Hur får man egentligen fuzzen att komma fram bra i mixen i rep/livesituationer? Några smarta tips och trix?

03 Apr 2011, 21:50
Profile ICQ YIM WWW

att stacka dem med en od-pedal eller boost kan göra en del. Är det en Fuzzface-typ kan det göra stor skillnad att dra ner volymkontrollen på gitarren lite grann. Ljudkaraktären kan ändras en hel del. Sedan finns det fuzzar som sticker ut bättre och sämre än andra. Har du tex en Big Muff får du nog leva med att den är just mufflig och lägger sig som en tät matta i ljudbilden.

03 Apr 2011, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

En EQ-pedal efter gör att man kan få till det rätt bra.
Annars får man skruva upp så det hörs, brukar vara populärt [;)]
Har man möjlighet testa så är vissa fuzzar bättre än andra att tränga igenom, men då ger man samtidigt avkall på ljudidealet.

04 Apr 2011, 08:38
Profile

Tack för tipsen!
För närvarande är det en tone bender som jag kör på, så där är det nästan ett måste att parera med volymkontrollen. Jag har kastat in en rangemaster efter den, vilket ger ljuvliga klanger i mina öron, men det åtgärdar inte problemet nämnvärt. Man kan ju förvisso leta vidare, men det vore trist att överge ett koncept som man är nöjd med, bortsett från nämnda mixproblem villsäga.

04 Apr 2011, 18:04
Profile ICQ YIM WWW

Grunden för en bra fuzz tycker jag är att det finns bias justering det underlättar enormt för att hitta sweespot.

"Det är aldrig försent att ge upp"

04 Apr 2011, 20:14
Profile WWW

Jag har kört på olika fuzzar i livesammanhang: Big Muff, FF-kloner (både kiesel och germanium) och använder nu en tonebender-klon.

Som de andra tidigare varit inne på så är mixproblemet till stor del beroende på EQ. Stacka med EQ/OD/Boost kan vara en bra lösning. Gitarrens grundkaraktär såväl som förstärkarens påverkar naturligtvis också. Här går det att experimentera en hel del.

Annars tyckar jag att mixproblemet vid fuzzanvändning sätter fingret på ett generellt problem; mixen av ljud i bandet som helhet. Lyssna på klassiska inspelningar där fuzz används. Hendrix och Page hade inga problem att höras när de använde fuzz; varför då? David Gilmour hördes bra även när han använde en Big Muff, som är notoriskt svår att få fram i ljudbilden. Ofta "maximerar" alla i bandet sina ljud vilket gör att alla slåss om samma EQ-utrymme. Fuzz-problemet uppstår oftast när det finns två gitarrister eller en gitarr plus keyboard, eller andra liknande kombinationer. Ämnet kan vara känsligt i ett band, men det finns mycket att vinna genom att se över hur ljuden fungerar ihop inom bandet.

Image

05 Apr 2011, 07:42
Profile WWW

AMI wrote:

Annars tyckar jag att mixproblemet vid fuzzanvändning sätter fingret på ett generellt problem; mixen av ljud i bandet som helhet. Lyssna på klassiska inspelningar där fuzz används. Hendrix och Page hade inga problem att höras när de använde fuzz; varför då? David Gilmour hördes bra även när han använde en Big Muff, som är notoriskt svår att få fram i ljudbilden. Ofta "maximerar" alla i bandet sina ljud vilket gör att alla slåss om samma EQ-utrymme. Fuzz-problemet uppstår oftast när det finns två gitarrister eller en gitarr plus keyboard, eller andra liknande kombinationer. Ämnet kan vara känsligt i ett band, men det finns mycket att vinna genom att se över hur ljuden fungerar ihop inom bandet.

Image

Så sant.

Vidare tror jag att jag har en något naiv föreställning om att man ska kunna slå på/av fuzzen utan att behöva ändra övriga inställningar, som med vilken pedal som helst. Men jag misstänker att i synnerhet stenåldersfuzzarna inte var byggda för det ändamålet överhuvudtaget.

05 Apr 2011, 08:32
Profile ICQ YIM WWW

Tack för tipsen!
För närvarande är det en tone bender som jag kör på, så där är det nästan ett måste att parera med volymkontrollen. Jag har kastat in en rangemaster efter den, vilket ger ljuvliga klanger i mina öron, men det åtgärdar inte problemet nämnvärt. Man kan ju förvisso leta vidare, men det vore trist att överge ett koncept som man är nöjd med, bortsett från nämnda mixproblem villsäga.

Ah, en Colorsound Supa Tonebender? Jag har en sådan, när jag körde med den använde jag batterier som först suttit i Wa-wan eller phasern, så att de var lite halvtrötta. Då blev det en softare dist.

För att ljudet ska komma fram bra är en WaWa grejen, framför allt när vi pratar solon. Det finns ju en tonkontroll på de där, borde att få till lite bra ackordsound och bättra på med wawa vid solon. Dvs inte att veva fram och tillbaka, utan mer hitta en sweetspot.

Som nämnts tidigare av andra kan man inte stå och ratta in ett jättefett ljud och sedan tro att det ska funka i bandsammanhang, man får "dela upp" frekvensområdet mellan sig... Med två gitarrister med hyfsade egon kan det bli tröttsamt

/Lennart

http://www.specter.se

07 Apr 2011, 22:50
Profile

EQ brukar lyfta fram rätt frekvenser inte så mycket för att boosta utan hålla tillbaka andra oösnkade som grötar till det. Regel är att när det låtar lite stickigt och obehaglig mid i öronen så flyter det fint ihop med överiga instrument. Go ljudet på kammaren är oftast alldeles för snäll och gosigt och den där botten man gillar bara luddar till saker. Så fram med EQ och lite tuffare tag med gitarrfrekvenserna.

"Det är aldrig försent att ge upp"

08 Apr 2011, 08:31
Profile WWW

Tack för tipsen!
Tone bendern är en mk II och saknar tonkontroll. Men en wah eller eq borde göra jobbet. Ska testas flitigt vid nästa rep!

08 Apr 2011, 10:09
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]