| Author |
Message |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
 OD Tips
Jag letar efter ett komplement till min Fulldrive II i OD departementet, och har gått lite vilse bland alla som finns att tillgå.
Här är några som jag funderar på:
CAE/MXR Boost/Overdrive Top Hat Wonderboy Overdrive Menatone Workingman’s Blue Overdrive ProAnalog Dual Drive
Musiken jag "spelar" är åt Rolling Stones, Black Crowes hållet. Spelar på en LP genom en 57 Twin. Har ni några bra tips på pedaler jag bör kolla upp?
/Fredrik
<hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 25 Apr 2011, 10:32 |
|
 |
|
monk
Joined: 30 Sep 2009, 07:41 Posts: 1648
|
http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic ... &view=nextAntar att du sett bilden. Jag har haft en CAE/MXR Boost/Overdrive och den låter ok som boost men drive delen är rätt så taskig faktiskt. Finns bättre pedaler.
|
| 25 Apr 2011, 10:58 |
|
 |
|
Vibrolux
Joined: 19 Apr 2006, 17:22 Posts: 1092 Location: Göteborg
|
Har du testat Honey bee?
|
| 25 Apr 2011, 11:35 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
+1 på HoneyBee. Finns ju USA tillverkade nu till ett bättre pris. http://www.bearfootfx.com Jag har en Bearfoot och tycker mig höra en marginell skillnad mellan den och BJF. Annars är Tim eller Timmy ett bra alternativ för att skjutsa på stärkaren lite extra utan att färga ljudet märkbart. Den låter riktigt bra för lite orakad r'n'r. Kan ev ha en Tim till salu eller byte:) Tim är bra att skjutsa på Honey Been också och även säkerligen Fulldrive. /Thomas
|
| 25 Apr 2011, 12:26 |
|
 |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
Quote: Antar att du sett bilden. Jag har haft en CAE/MXR Boost/Overdrive och den låter ok som boost men drive delen är rätt så taskig faktiskt. Finns bättre pedaler. Var ett tag sen jag såg bilden, men aldrig fel att fräscha upp minnet. [:)] Håller dock nära koll på vad som åker in och ut på Rich's pedalbord, gillar hans ton skarpt! (vilket givetvis inte enbart beror på hans grejor utan han har väl någon liten del i tonen också [;)] ) Quote: Har du testat Honey bee? Den har jag förbisett verkar det som, men efter noggrant lyssnande på nätet efter dessa tips så åker CAE ut ur listan och ersätts med en Honey Bee [:)] <hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 25 Apr 2011, 12:33 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Varför inte en Boss BD-2? Tycker jag kan ratta till rätt gott Stones sound med den mot min Egnater Tweaker.. men det har förstås en del med stärkaren att göra också, men just när jag kör stärkaren på USA / Vintage så tycker jag det blir väldigt mycket Stones i soundet just med Les Paul..
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 25 Apr 2011, 12:37 |
|
 |
|
Vibrolux
Joined: 19 Apr 2006, 17:22 Posts: 1092 Location: Göteborg
|
Jag kör honey bee eller för tillfället ännu hellre Tim med lespaulerna i min vibrolux. bägge har väldigt lite kompression vilket passar bra till humbuckers. FD/screamers komprimerar mer och funkar bättre till lead och singelcoils tycker jag. i varje fall till fenderstärkare.
Men jag tycker inte du ska stryka CAE:n innan du testat den med. den har väl en rejäl cleanboost va? det borde funka till stones i varje fall
|
| 25 Apr 2011, 14:21 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
Lemmy wrote: Varför inte en Boss BD-2? Tycker jag kan ratta till rätt gott Stones sound med den mot min Egnater Tweaker.. men det har förstås en del med stärkaren att göra också, men just när jag kör stärkaren på USA / Vintage så tycker jag det blir väldigt mycket Stones i soundet just med Les Paul..
Si fractum non sit, noli id reficere
bd-2 är skitbra....kostar dessutom en femtedel av vad en honey bee gör __________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila !
|
| 25 Apr 2011, 14:53 |
|
 |
|
Steven
Joined: 17 Sep 2005, 18:40 Posts: 1495 Location: Uppsala
|
Hoffe wrote: +1 på HoneyBee. Finns ju USA tillverkade nu till ett bättre pris. http://www.bearfootfx.com Jag har en Bearfoot och tycker mig höra en marginell skillnad mellan den och BJF. Annars är Tim eller Timmy ett bra alternativ för att skjutsa på stärkaren lite extra utan att färga ljudet märkbart. Den låter riktigt bra för lite orakad r'n'r. Kan ev ha en Tim till salu eller byte:) Tim är bra att skjutsa på Honey Been också och även säkerligen Fulldrive. /Thomas +1 på typ allt. Jag har en Bearfoot Honeybee som är kalas-skön. Jag märker ingen skillnad mot min gamla BJFE Honeybee so jag sålde förut. Jag kör också med en Timmy och Honeybeen in i Timmyn är en kalas kombination. http://www.myspace.com/h2band
|
| 25 Apr 2011, 22:01 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Menatone Workingman’s Blue Overdrive gillar jag mycket, från boost till OD med stora EQ möjlighter. Håller med om BD-2 också.
|
| 26 Apr 2011, 06:40 |
|
 |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
Tack för tipsen, då vet jag var jag ska börja [:)]
<hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 26 Apr 2011, 17:07 |
|
 |
|
gbdw
Joined: 24 Dec 2010, 19:33 Posts: 335 Location:
|
Fulltone OCD kan kanske också vara värd att kika på.
|
| 27 Apr 2011, 23:41 |
|
 |
|
Fläsksnärt
Joined: 28 Dec 2007, 14:40 Posts: 482
|
Catalinbread Formula no 5? http://www.catalinbread.com/FN5.html#Kolla Burgermans demo: http://youtu.be/-xLVclVB6LMeller Catalinbread SFT är ju också kul! Det är en djungel! pEr
|
| 28 Apr 2011, 12:24 |
|
 |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
Quote: Fulltone OCD kan kanske också vara värd att kika på. Är ju som sagt en bra pedal fast inte riktigt min cup of tea ljudmässigt. Formula 5:an gillar jag skarpt med sin tweediga ton, som dessutom gör jobbet lite bättre (Imho) än vad LovePedal's Les Lius gör i den genren, absolut intressant, snygg är den ju också det gör ju inget.  ) Jag har bestämt mig för att undersöka dessa närmare: Tim/Timmy Workingman's Blue Formula 5 Bearfoot Honeybee BD-2 Om det är någon som kan tänka sig att sälja någon av ovanstående så är jag nog intresserad av att köpa. /(Fredrik <hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 28 Apr 2011, 20:59 |
|
 |
|
micke
Joined: 28 Feb 2003, 16:20 Posts: 384 Location: Tumba
|
Plussar på BD-2. Väldigt bra Low gain OD till bra pris.
/Micke
|
| 28 Apr 2011, 21:22 |
|
 |
|
Vibrolux
Joined: 19 Apr 2006, 17:22 Posts: 1092 Location: Göteborg
|
Om du bor i Göteborg kan du få prova min Honey bee och min Tim. tyvärr är de inte till salu bara...[;)]
/V
|
| 28 Apr 2011, 22:32 |
|
 |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
Quote: Om du bor i Göteborg kan du få prova min Honey bee och min Tim. tyvärr är de inte till salu bara... Riktigt juste, men tyvärr så bor jag på andra sidan landet... <hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 28 Apr 2011, 22:53 |
|
 |
|
tokfan
Joined: 24 Mar 2010, 00:11 Posts: 649 Location:
|
OCD overdrive eller tubescreamer! inget snack om saken. som två käftsmällar tycker jag.
|
| 02 May 2011, 13:07 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
tokfan wrote: OCD overdrive eller tubescreamer! inget snack om saken. som två käftsmällar tycker jag.
Håller med om OCD'n fick en i en bytesaffär. Härligt brutal, och just med en TS framför blir det extra biffigt.. har dock en Sparkle Drive (stinkfoot moddad) men det blir lite extra skjuts. Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 02 May 2011, 13:39 |
|
 |
|
Vibrolux
Joined: 19 Apr 2006, 17:22 Posts: 1092 Location: Göteborg
|
Hur har det gått för dig?
|
| 14 May 2011, 00:02 |
|
 |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
Quote: Hur har det gått för dig? Hade visst missat denna fråga. Hmmm, OD projektet har legat på is eftersom jag köpte på mig en ES-335 för en tid sedan, så där gick det ju en del stålar. Tänkte dock ta en sväng ner till These Go to 11 idag, bara för att titta lite [:p] <hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 28 May 2011, 11:44 |
|
 |
|
Burner
Joined: 04 Mar 2003, 10:10 Posts: 5832 Location: Stockholm
|
 <font size="1"> // I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar // Musik: http://www.myspace.com/jarnetswedenYoutube: http://www.youtube.com/bummmerFoton: http://www.flickr.com/photos/bummmer</font id="size1">
|
| 28 May 2011, 11:51 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
jag hade en Vox Valvetone ett tag.
nån här som har eller har haft en sån?
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 29 May 2011, 23:36 |
|
 |
|
SweetPickleSalad
Joined: 04 Jan 2011, 22:52 Posts: 190 Location:
|
Problemet löst [:)]
Efter svängen förbi These go to 11 så blev det en Catalinbread Formula 5, som känns som ett bra komplement till min andra OD och för den musik jag gillar.
Och som lite grädde på moset så blev det en Keeley Fuzz Head också. Den köpte jag helt otestad och blev riktigt positivt överraskad när jag kom hem. Den låter ju förbannat bra! Helnöjd med det köpet och tycker dessutom att den glänser lite över Formula 5, det är mitt första intryck i alla fall!
<hr noshade size="1"> <center><font size="1">If music got to free your mind Just let it go cause you never know, you never know</font id="size1"></center>
|
| 31 May 2011, 21:35 |
|
|