View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 18:39



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Dags för en genomgång (Meks combo)? 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post Dags för en genomgång (Meks combo)?
Har fått lite problem med min gamla svensktillverkade Mekscombo från -83. Inte så underligt kanske, rören är säkert inte bytta på väldigt många år, kanske tom är originalrören från -83. Slutrören är USA-tillverkade Philips 6L6GC. Förstegsrören är bla Siemens 12AX7:or.

För ett tag sedan började den strula, volymen kunde helt plötsligt höjas, slog man av/på stärkaren så kunde den hamna på normal volym igen. Så här har den gjort ett antal gånger. Sista gången vi spelade smällde det några gånger i den, såg då att ena slutröret glödde väldigt rött och slog av stärkaren. Slog på den igen och då såg röret normalt ut igen och volymen var normal.

Vad kan orsaka det här? Är det slutrören eller kan det vara något annat? Har använt förstärkaren ett antal år efter att Micke Greco som var med och byggde de här en gång i tiden bytte nätrafon åt mej (pga brum) till en NOS och kollade igenom den. Innan det stod den oanvänd ganska många år.

Vad rekommenderar ni för ersättare till slutrören?

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


16 May 2011, 13:08
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Feb 2008, 17:16
Posts: 8
Location: Motala
Post 
MEKS är uppbygd på kretskort,jag misstänker att det är dags att löda om lite lödningar. Samt att kontrollera kopplingsstiften till potentiometrarna på kretskortet.



Winga87


18 May 2011, 15:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Bernt Jarmyr wrote:

MEKS är uppbygd på kretskort,jag misstänker att det är dags att löda om lite lödningar. Samt att kontrollera kopplingsstiften till potentiometrarna på kretskortet.



Winga87


Hej Bernt, kul att du är här igen! Får nog ta hem förstärkaren och göra som du säger. Mekar du fortfarande med förstärkare? Jag ger mej inte in på att justera bias osv i samband med rörbyte men däremot kan jag kolla över lödningar och se om jag kan hitta något där. Förstärkaren har annars fungerat bra fram till nu efter trafobytet men den är ju 28 år gammal så det är väl dags att ge den en genomgång.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


18 May 2011, 15:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post 
Ja,den enda kritik jag skulle kunna ge en Meks med nån form av samvete e väl de där kopplingsstiften som i min mening inte direkt e gjorda för att användas vid service.
I min egen har jag helt enkelt skrotat dem.

Annars kan jag bara hålla med Javelin. De låter fan helt fantastiskt.

jesper@gofastparts.se


20 May 2011, 01:13
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Funderar lite, förstärkaren har ju låtit bra på den rena kanalen men jag har tyckt att den varit lite klen för att vara en 50-wattare. När den helt plötsligt höjde volymen känns det som om den hamnade mer i nivå med vad det borde vara volymmässigt. Tex så spelar min Classic 30 betydligt högre. Det kanske är så att det har varit något som inte är ok med den hela tiden?

Ska ta ut förstärkaren och kolla igenom den till att börja med så får vi se.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


20 May 2011, 10:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
javelin70 wrote:

Funderar lite, förstärkaren har ju låtit bra på den rena kanalen men jag har tyckt att den varit lite klen för att vara en 50-wattare. När den helt plötsligt höjde volymen känns det som om den hamnade mer i nivå med vad det borde vara volymmässigt. Tex så spelar min Classic 30 betydligt högre. Det kanske är så att det har varit något som inte är ok med den hela tiden?

Ska ta ut förstärkaren och kolla igenom den till att börja med så får vi se.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


Jesper vill jag minnas tyckte lite smma som du, så jag gav rådet att:Ta bort 220K motståndet innan andra steget och flytta volymkontrollen dit i stället = typ som "vanligt" i stärkare med EQ efter första steget.

Vet inte varför Bernt valde denna lösning? Men läser du Bernt så får du gärna berätta ur dina tankar gick runt detta [:)][:p]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


20 May 2011, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
Efter att ha plockat ur förstegsrören och rengjort kontaktstiften verkar den nu ha slutat att ändra nivån på volymen. Fel som finns kvar är ett svagt sprakande tidvis (konstant nivå, ändrar sej inte med volymen) + att det kan komma ett poppande ljud nån gång ibland. Ena slutröret kan också helt plötsligt börja glöda ordentligt rött - är det röret som är på väg att paja eller något annat? Slår man av/på stärkaren kan det se ok ut igen under långa perioder. Hela tiden så är ljudet i stärkaren normalt annars. Funderar på om jag ska lägga ner lite tid och pengar på den, den rena kanalen låter ju så jäkla bra. Distkanalen däremot skulle nog behöva moddas, bla så skulle tonkontrollernas funktion behöva ändras en hel del. Väldigt mycket mellanregister och lite bas på den kanalen.

Micke

_________________
javelin70 [at] hotmail.com
"Life is hard and then you die!"
Proud sponsor of Ljudbojen


01 Sep 2011, 10:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
Micke.
Ngr råd på vägen..

Till att börja med e ngr av lytarna säkerligen efter bäst före datum. I min var det så att tex kondningarna till bias kretsen var så på lunch att det var inte ens underhållande.

Då de kan gå lite varmt samt e en combo med allt det medför i vibrationer osv e det Bernd skriver nästan steg 1. Löda om den. Att tex sitta å jaga defekta lödningar...ptja det kan vara intressant ur vissa perspektiv antar jag men bortsett från det ser iaf jag inte vitsen med ngt annat än att bara löda om den.

Sen e ju chassiet av aluminium. Ingen skugga över nån,men den som en ggn i tiden svetsat(de e nämligen det) mitt chassie hade nog inte i tanke hur gammal en röris kan bli.
Ett råd e därför att du ser över samtliga jordpunkter i maskinen. Återigen,fundera inte utan bara gör om jordpunkterna-varenda en.
I min installerade jag på ett tidigt stadium 1 Ohmare över jorden till slutsocklarna. En nog en vettig mod om man inte har en bias testare.

Bortsett från det e dem relativt sett ganska straightforward. Var som sagt noga med att analysera dem där kontaktstiften i dem. I min mening e dem som sagt inte gjorda för långt liv/servicebehov.

En Meks med friska slutpipor å justerad bias, å naturligtvis med det andra ovan kontrollerat osv,e en högljudd best. Den ryter på styggt helt klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Sep 2011, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
javelin70 wrote:
Funderar på om jag ska lägga ner lite tid och pengar på den, den rena kanalen låter ju så jäkla bra. Distkanalen däremot skulle nog behöva moddas, bla så skulle tonkontrollernas funktion behöva ändras en hel del. Väldigt mycket mellanregister och lite bas på den kanalen.

Micke


Micke jag tror du misstar dig om att det skulle vara EQ:n som ger mycket mid o lite bas, hade du sagt det om den rena kanalen hade jag hålligt med, men distkanalen har betydligt mindre mig o mer bas, och jag nu läst rätt på mitt luddiga schema; Slop 33K,Treble o bas pot 250K mid 10K, treble konding 560p,bas/midd 22n

Jag jämförde värdena i tonstack Calulatorn, kolla själv så ser du nog samma som jag. Det finns doch vissa filter i gainkanalen som nog mer bidrar med det du hör, det sista filtert innan mastern är en lösning jag inte sett innan, men det är ju även justerbart, så det kan ju vara nått att labba med.
Hade varit intressant att se en spice på den kanalen (Johan?)och hur dom olika filtrena påverkar kretsen, sepecielt med tanke på dom höga anodemotstånden som denna stärkan har och den tidigare diskution som varit uppe.

Ser även att stärkan helt saknar SGM med B+ på 490V vilket är nog lite mycket för dom flesta av dagen slutrör.

Eftersom jag tycker det är så kul med en stärkare som är byggd i Sverige så tog jag en telefon till Bernt Jarmyr.
Blev ett trevligt samtal där jag fick reda på lite historik och hur tankarna gick när den konstruerades.

Så jag fick verifierat att trimpottarna som sitter innan mastern på gainkanalen var tänk som intrimning till vilken gura man hade (läs humbucker/singelcoil).
Och SGM är något som Bernt själv har satt in när han haft någon av sina stärkare på översyn.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Sep 2011, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
Tack för info allihop! Jag ska ta och riva ur chassit ur lådan och kolla igenom den så får vi se. Det är ju som sagt kul med ett svenskt bygge. Ska kolla trimpotarna och se hur det påverkar ljudet. Löda igenom den är inget problem för min del så det kan jag göra, rörbyte och biasjustering däremot får nån som kan rörstärkare ta hand om. Kollar nog med Bernt om han har lust att fixa det, han finns ju ganska nära också.

Vad ska man satsa på för slutrör istället för de gamla Philipsrören (6L6GC) som sitter i?

Micke

_________________
javelin70 [at] hotmail.com
"Life is hard and then you die!"
Proud sponsor of Ljudbojen


13 Sep 2011, 12:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
Jag satte ett par JJ i min. Tycker den låter jättebra med dem.

Jag e benägen att hålla med dig nämligen. Har vid det här laget trots allt provat en stärkare eller två,å mkt mkt få av dem har en cleankanal som ens kommer i närheten av en Meks som gör sitt jobb. De låter helt sjukt bra där.

Det enda jag irriterat mig på med den,men tydligen inte tillräckligt för att engagera mig för att fixa det,e att reverbet i min lugnt sagt e överaktivt. Det blir fort "bergakungens sal" av det hela.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2011, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
Racing wrote:
Jag satte ett par JJ i min. Tycker den låter jättebra med dem.

Jag e benägen att hålla med dig nämligen. Har vid det här laget trots allt provat en stärkare eller två,å mkt mkt få av dem har en cleankanal som ens kommer i närheten av en Meks som gör sitt jobb. De låter helt sjukt bra där.

Det enda jag irriterat mig på med den,men tydligen inte tillräckligt för att engagera mig för att fixa det,e att reverbet i min lugnt sagt e överaktivt. Det blir fort "bergakungens sal" av det hela.


Ok, jag har stoppat JJ i min Classic 30, det får väl bli det här också. På min funkar reverbet som det ska. Cleankanalen är verkligen bra, inte många stärkare som låter bättre. Har nog aldrig hört en så tight och välljudande bas i en combo tidigare heller.

Förutom att gå igenom stärkaren får det bli en utseendemässig ändring också. Har länge tänkt att fixa ett snyggt frontgaller till den typ Elmwood. Ska beställa ett och fixa till några lister att fästa det i. Bra mycket snyggare än gallret som sitter där från början. Det får bli ett litet vinterprojekt att fixa till stärkaren.

Micke

_________________
javelin70 [at] hotmail.com
"Life is hard and then you die!"
Proud sponsor of Ljudbojen


13 Sep 2011, 12:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dags för en genomgång (Meks combo)?
Ja. Jag har tänkt mig leka å lattja lite med leadkanalen på den vad tiden lider. Ju mer man håller på desto tryggare blir man ju i vad som åstadkommer vad. Det hänger ju lugnt sagt ihop.

Hoppas kunna fokusera lite på min Meks framåt vintern jag med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Sep 2011, 22:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.