|
PIO-kondingar, nåt att ha?
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Kan inte någon göra en seriös A/B/C-test mellan PIO, plast och glimmer eller något sådant? Det är ju bara att sätta på en switch och spela in, dels med tonpot på fullt, dels på ett par olika neddragna lägen.
När man säger att skillnande är som natt och dag, enorm, gör underverk osv börjar det bli dags att bevisa.
Jag har testat kondingar till förbannelse i gitarrstärkare och vet att man på inspelning kan fånga subtila skillnader på kondingar som sitter i signalväg. Att det skulle vara möjligt på kondingar som leder bort signal mot jord... ja, jag blir gärna överbevisad så att jag kan motivera mig köpa oljekondingar. Jag tycker ju sånt är kul.
Om ingen orkar göra en sådant test - skicka en konding till mig så ska jag göra mitt allra bästa för att fånga och upptäcka denna enorma skillnad.
/Gunnar
|
| 23 May 2011, 09:30 |
|
 |
|
Ocku
|
Izzy wrote: Kan inte någon göra en seriös A/B/C-test mellan PIO, plast och glimmer eller något sådant?
Jag tror att känner den där någon. Han sitter säkert bakom bordet på nästa tonfest och vrider på omkopplaren. ------ Dom låter alla lika
|
| 23 May 2011, 09:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Många byter ju samtidigt ut potarna och kablaget , då kan man ju lura sig lite eller rättare sagt inte veta exakt vad som gjorde att det lät bättre efteråt.
Ett direkt A/B test inspelat där det går att höra skillnad har jag aldrig sett , det vore kul.
Man bör ju också mäta upp kondingarna, de gamla ryska NOS kanske inte håller värdena längre, då får man en konding med lägre värde fast dom är märkta samma , vilket torde göra skilland.
|
| 23 May 2011, 09:47 |
|
 |
|
Walain
|
Izzy wrote: Kan inte någon göra en seriös A/B/C-test mellan PIO, plast och glimmer eller något sådant? Det är ju bara att sätta på en switch och spela in, dels med tonpot på fullt, dels på ett par olika neddragna lägen.
När man säger att skillnande är som natt och dag, enorm, gör underverk osv börjar det bli dags att bevisa.
Jag har testat kondingar till förbannelse i gitarrstärkare och vet att man på inspelning kan fånga subtila skillnader på kondingar som sitter i signalväg. Att det skulle vara möjligt på kondingar som leder bort signal mot jord... ja, jag blir gärna överbevisad så att jag kan motivera mig köpa oljekondingar. Jag tycker ju sånt är kul.
Om ingen orkar göra en sådant test - skicka en konding till mig så ska jag göra mitt allra bästa för att fånga och upptäcka denna enorma skillnad.
/Gunnar
Jag har ju precis beställt 20 st, så du kan få ett par av mig om du gör ett seriöst test på typ video eller så. Då kan du ju gärna få mäta upp dem och kolla om de håller värdena också. De borde komma inom ett par veckor så vi kan ju höras då om inte annat. Hård rock n roll: http://www.myspace.com/ironlambofficialSlafsig death metal: http://www.myspace.com/generalsurgeryOfficiell Fender-artist http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432
|
| 23 May 2011, 09:57 |
|
 |
|
Izzy
|
Äh, jag gör nog slag i saken inom kort så slipper fabrikör Lehnert denna gång. Han är säkert bakis efter mässan. Ska ändå ut till Gitarrdelar så jag kan skaffa mig några sånnadäringa kondingar. Återkommer nog i frågan.
Mike - ja, det är absolut så som du skriver. Man byter grejor och får andra värden vilket påverkar mer än konidngtypen. Pröva t.ex. att ha en tonpot i en tele som mäter 220k, 250k eller 270k... Kombinera det med kondingar som mäter 22, 33 47nF. De skillnader som kondingmaterialet möjligen kan bidra till är mycket små i jämförelse. Både med poten på fullt och neddragen.
/Gunnar
|
| 23 May 2011, 09:59 |
|
 |
|
Pasta
|
leffje wrote: Pasta wrote: leffje wrote: Det sitter bumblebees i min R7a och Burstbucker 2. Om det inte varit för dessa kondningar så ...... hade jag bytt pups in absurdum. Så lätt att bara dra ner tonkontrollen så är man hemma i vintageträsket. Great[:D]
Om du pratar om de som gibson sätter i så är de inte de äkta bumblebees Näää? Hur vet man om en äkta är en äkta?[;)] Det hör man när man spelar, de låter så underbart  Jag har en mycket god vän som jag köpt 4st av och de är gamla från 50-talet  Har även köpt gamla keramiska kondningar, sådana som satt i Strator o Telecasters men även de som Gibson gick över till efter Bumblebees 
|
| 23 May 2011, 11:08 |
|
 |
|
Pasta
|
Mike Leaf wrote: Många byter ju samtidigt ut potarna och kablaget , då kan man ju lura sig lite eller rättare sagt inte veta exakt vad som gjorde att det lät bättre efteråt.
Ett direkt A/B test inspelat där det går att höra skillnad har jag aldrig sett , det vore kul.
Man bör ju också mäta upp kondingarna, de gamla ryska NOS kanske inte håller värdena längre, då får man en konding med lägre värde fast dom är märkta samma , vilket torde göra skilland.
De gröna Ryska K42 kondningarna är millitära PIOs som är gjorda för att sitta i varma miljöer så de kräver lite mer temperatur för att komma upp i sitt rätta värde plus att de är ganska klara och moderna i sitt ljud tycker. De silvriga K40 är lite varmare i tonen tycker jag.
|
| 23 May 2011, 11:10 |
|
 |
|
Ocku
|
Izzy wrote: Äh, jag gör nog slag i saken inom kort så slipper fabrikör Lehnert denna gång. Han är säkert bakis efter mässan. Ska ändå ut till Gitarrdelar så jag kan skaffa mig några sånnadäringa kondingar. Återkommer nog i frågan.
Du gärna demonstrera det vid nästa tonfest också, så att vi andra också får vara med. ------ Dom låter alla lika
|
| 23 May 2011, 11:12 |
|
 |
|
Pasta
|
Här finns en bra sida att sitta att lyssna på tills man blir tokig http://www.kernelofwisdom.com/02-10/capacitor.html
|
| 23 May 2011, 11:13 |
|
 |
|
Pasta
|
|
| 23 May 2011, 11:15 |
|
 |
|
Svullo
|
Pasta wrote: Mike Leaf wrote: Många byter ju samtidigt ut potarna och kablaget , då kan man ju lura sig lite eller rättare sagt inte veta exakt vad som gjorde att det lät bättre efteråt.
De gröna Ryska K42 kondningarna är millitära PIOs som är gjorda för att sitta i varma miljöer så de kräver lite mer temperatur för att komma upp i sitt rätta värde plus att de är ganska klara och moderna i sitt ljud tycker. De silvriga K40 är lite varmare i tonen tycker jag. Underbart.. Då finns god anledning att installera en "kondingsförvärmare".. något rördrivet kanske..?
|
| 23 May 2011, 11:52 |
|
 |
|
Före detta Gibson
Joined: 01 Mar 2008, 21:29 Posts: 1106 Location: Nedre Norrland
|
Det här är ju ett oerhört nördigt ämne. Och svinkul!!![:p] Man skall ju inte heller glömma bort att värdet är mycket avgörande (inte bara fabrikatet eller materialet) för att man skall tycka bu eller bä. /Magnus[:)] http://www.tinypedals.com
|
| 23 May 2011, 19:25 |
|
 |
|
Izzy
|
Okej pojkar och mindre modiga män. Det fanns ingen återvändo. Jag stegade iväg till Gitarrdelar och inhandlade en guldfärgad Jensen oljekonding till det facila priset av 175 kronor. En icke namngiven säljare hävdade bestämt att det verkligen är värt att byta till en sådan konding. Däremot de ännu dyrare som heter någon med Gibson eller som ska vara kopior av sådana som sitter i Gibson eller något, ja där betalar man för mkt för att det står något om Gibson. Hävdade han då. Kilade hem pigg som en iller. Monterade ett litet test-kit i min goa Tele-klon. Det blev en switch på vilken jag satte: 1) Jensen oljekonding 22nF 2) Sozo polyester 22nF 3) Xicon polypropylene 22nF 4) Keramisk skivkonding, ca 20nF Jag kopplade in mig på min JTM45:a och drog på sådär 3-4 så att det inte riktigt spricker, men lagom. Två Sennheiser MD421-mickar vid var sin 2x12-låda med Blackbacks G12M. Åsså rakt in i Cubase. Jag har inte equat något alls. Däremot normaliserat sekvenserna för att kompensera för mitt aningens oprecisa spelade och få så lika snuttar som det går. I det här fallet går det ju inte att göra en loop utan man måste spela på gitarren för att testa. Jag spelar alltså samma lilla "riff" fyra gånger och switchar konding mellan. Sedan en nytt snutt fyra gånger. Det är väl fyra-fem olika varianter, den sista på lite mer volym så att stärkaren knäar ngt. Jag testade först att spela in med tonkontrollen wide open för att se om det gav något. Niente. Nichts. Fucking no diff. Jag besparar er detta test. Alla snuttarna är därför inspelade med tonkontrollen nedvriden en hel del, lite olika på de olika snuttarna, sisådär 3-7 (givetvis rör jag inte tonkontrollen mellan kondingbytena, bara mellan de olika snuttarna). Jag säger redan här och nu - glöm blindtest. Ni skulle inte ha en chans. Varje snutt är spelad med kondingarna i samma ordning som redovisas ovan. <font color="purple"><b> http://www.kickback-rock.se/songs/kondingtest.mp3 </b> </font id="purple"> Orkar inte vänta på era domar. Så här tycker jag: Jag känna av ett stänk skillnad med de keramiska skivkondingarna, nr 4, som har något lägre värde och ger annan brytfrekvens. Resten anser jag är subtilt, på gränsen till vansinne. Inte bara på klippen utan framför allt IRL som är mer avslöjande. Jag har testat fram och tillbaka i säkert en timme eller två. Skillnaderna på klippen beror till 95% på att jag inte förmår spela samma snutt fyra gånger exakt lika. Hävdar jag. Fan vad tråkigt. Jag älskar nörderier. Den som hävdar att oljekondingar <u>för diskantavrullning till jord </u> i en gitarr gör stooor skillnadmå vänligen bevisa det. Vad som händer om man har oljekondingar i signalväg i en stärkare - ja där tillåter jag mig ha en helt annan uppfattning tills det är motbevisat. /Gunnar
|
| 02 Jun 2011, 18:29 |
|
 |
|
PGW
|
Du glömde väl inte att förvärma PIO´n Gunnar?[;)][:D]
Jag är inte helt förvånad över ditt resultat, däremot tycker jag man hör skillnad mellan ex.vis OD´s, Mallory & Sozo i en förstärkare - om man byter <i>alla "] i signalvägen. Det är väldigt subtila skillnader det rör sig om, men ska man trimma alla delar så långt det går så ..... Min teori om skillnaderna är att det är Ri´n som spelar roll - lite som likriktare med olika Ri ger olika sag. Har dock inte testat PIO´s i förstärkare .......
[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url]
You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 02 Jun 2011, 18:59 |
|
 |
|
Izzy
|
PGW wrote: Du glömde väl inte att förvärma PIO´n Gunnar?[;)][:D]
Jag är inte helt förvånad över ditt resultat, däremot tycker jag man hör skillnad mellan ex.vis OD´s, Mallory & Sozo i en förstärkare - om man byter <i>alla "] i signalvägen. Det är väldigt subtila skillnader det rör sig om, men ska man trimma alla delar så långt det går så ..... Min teori om skillnaderna är att det är Ri´n som spelar roll - lite som likriktare med olika Ri ger olika sag. Har dock inte testat PIO´s i förstärkare .......
[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url]
You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
Jorå, körde den i halvtimma mellan skinkorna. Håller med dig om kondingar i signalväg. Klart hörbart, men subtilt. Gjorde för skojs skull ett snabbtest av skillnaden mellan keramiska kondingar och silver mica i min JTM45:a. Satte dem på switch - brightkonding över volympot och över mixermotstånd, kanske även i tonstack, minns inte. De keramiska ger en mer rakt på ton, inte lika ilsken i högt register, mer raspig i hela treble-registret. Silver Mican ger ett lite trasigt eller krispigt (smaksak vad man kallar det) sound i höga register och inte lika rakt på i lägre diskant. Ibland inte lika snyggt i låga trebleregistret tycker jag. Så här låter det, några snuttar, inte exakt lika spelat men hyggligt. Subtilt som faen, men det finns där. Först keramiska skivkondingar, sedan Mica. Jag måste själv lyssna mkt noga om och om igen för att höra skillnaderna. Klippet är nog ett halvår gammalt. http://www.kickback-rock.se/songs/keramvsmica.mp3 /Gunnar
|
| 02 Jun 2011, 20:49 |
|
 |
|
Ocku
|
Nu har jag lyssnat på kondingtestet i mina überhörlurar (Behringer HPS5000 [:D]), och resultatet är....
Ja, inte var det mycket skillnad att hänga i julgranen inte. Det enda stället där jag upprepade gånger tycker mig höra samma förändring är i riff nr. 2 i bytet mellan konding 1 och 2. Konding två låter lite brightare.
Jag inbillade mig samma sak dels i riff nr. 4 och dels i byte till konding nr. 4, men dessa verkar vara placebo, för när jag hoppar mellan ljudklippen så lyckas jag inte pricka nån av dem rätt.
Jag ska försöka komma åt att lyssna på dessa i någons stereo, så ser vi om jag hör annorlunda.
Nu harmar det lite att jag gjorde mig av med min high-end hemstereo, för nu hade jag behövt den.
------ Dom låter alla lika
|
| 04 Jun 2011, 10:52 |
|
 |
|
Tonebuddy
|
Fint jobbat Izzy!
Jag har prövat oljekondingar av andra fabrikat, och har inte heller provat någon av de andra du nu testat.
Erfarenheter... Silverfärgade ryska K40-y , både 200 och 400 V, samt Mojotone vitamin T (oljefoliekondingar?). Vitamin T är mer musikalisk i mitt tycke,tycker om att vrida ner tonen till 0, i en Hamer med dubbla humbuckers.
Originalvärdet var 10nF i gitarren (Mallory poly) och det värdet låter finfint då man rullar av tonen helt, med High-gain, dist och overdrive= <b>womantone</b>!
Har beställt äkta och inkörda PIO Bumblebeen från USA, kostar lika mycket som ett par stop finskt öl. En 10 nF/ 400V och en 15 nF/ 400V
Dessa kondingar är fysiskt stora, kanhända det påverkar signalen? Induktans? ? ?
Jag hade för 19 år sedan en 58' Les Paul lånad för tre dagar, och den lät faktiskt bra när man rullade av tonen. Hann tyvärr aldrig kolla maskinrummet på'ren.
"dom låter olika"
|
| 04 Jun 2011, 20:56 |
|
 |
|
Ocku
|
Tonebuddy wrote:
Har beställt äkta och inkörda PIO Bumblebeen från USA, kostar lika mycket som ett par stop finskt öl. En 10 nF/ 400V och en 15 nF/ 400V
Om du istället köper Rifa- eller ERO-kondingar så kan du unna dig någon god bitter ale istället. [;)] ------ Dom låter alla lika
|
| 05 Jun 2011, 08:28 |
|
 |
|
Walain
|
Köpte ju ett gäng ryssar på ebay och har nu bytt i mitt v och min lps. I v't bytte jag mickar samtidigt så där är det svårt att säga vad som gjorde vad, men i lpn så a/b-testade jag med både rent och distat ljud med exakt samma inställningar innan och efter. Det skedde inom loppet av typ 15 minuter så ändå ganska bra förutsättningar trots att ljudminnet ju är väldigt kort och opålitligt. Jo fan, det må vara placebo, men jag tycker fan att det blev en märkbar skillnad, till det bättre. Varmare ljud, mer öppet och lite mindre komprimerat. Framför allt med rent ljud. Inte natt och dag, inte ens på långa vägar, men helt klart en liten skillnad. Tycker utan tvekan att det är värt småslantarna det kostar. Kanske inte om man köper luxe-kondingar för 4-500 kr paret, men 20 st för typ 150 kr som jag betalade, då är det inget snack om saken. Men inte fan hjälper det en dålig gitarr, snarare kanske det är vispgrädde istället för matlagningsgrädde på moset. Hård rock n roll: http://www.myspace.com/ironlambofficialSlafsig death metal: http://www.myspace.com/generalsurgeryOfficiell Fender-artist http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432
|
| 18 Jun 2011, 12:37 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10970 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Izzy wrote: Okej pojkar och mindre modiga män. Det fanns ingen återvändo. Jag stegade iväg till Gitarrdelar och inhandlade en guldfärgad Jensen oljekonding till det facila priset av 175 kronor. En icke namngiven säljare hävdade bestämt att det verkligen är värt att byta till en sådan konding. Däremot de ännu dyrare som heter någon med Gibson eller som ska vara kopior av sådana som sitter i Gibson eller något, ja där betalar man för mkt för att det står något om Gibson. Hävdade han då. Kilade hem pigg som en iller. Monterade ett litet test-kit i min goa Tele-klon. Det blev en switch på vilken jag satte: 1) Jensen oljekonding 22nF 2) Sozo polyester 22nF 3) Xicon polypropylene 22nF 4) Keramisk skivkonding, ca 20nF Jag kopplade in mig på min JTM45:a och drog på sådär 3-4 så att det inte riktigt spricker, men lagom. Två Sennheiser MD421-mickar vid var sin 2x12-låda med Blackbacks G12M. Åsså rakt in i Cubase. Jag har inte equat något alls. Däremot normaliserat sekvenserna för att kompensera för mitt aningens oprecisa spelade och få så lika snuttar som det går. I det här fallet går det ju inte att göra en loop utan man måste spela på gitarren för att testa. Jag spelar alltså samma lilla "riff" fyra gånger och switchar konding mellan. Sedan en nytt snutt fyra gånger. Det är väl fyra-fem olika varianter, den sista på lite mer volym så att stärkaren knäar ngt. Jag testade först att spela in med tonkontrollen wide open för att se om det gav något. Niente. Nichts. Fucking no diff. Jag besparar er detta test. Alla snuttarna är därför inspelade med tonkontrollen nedvriden en hel del, lite olika på de olika snuttarna, sisådär 3-7 (givetvis rör jag inte tonkontrollen mellan kondingbytena, bara mellan de olika snuttarna). Jag säger redan här och nu - glöm blindtest. Ni skulle inte ha en chans. Varje snutt är spelad med kondingarna i samma ordning som redovisas ovan. <font color="purple"><b> http://www.kickback-rock.se/songs/kondingtest.mp3 </b> </font id="purple"> Orkar inte vänta på era domar. Så här tycker jag: Jag känna av ett stänk skillnad med de keramiska skivkondingarna, nr 4, som har något lägre värde och ger annan brytfrekvens. Resten anser jag är subtilt, på gränsen till vansinne. Inte bara på klippen utan framför allt IRL som är mer avslöjande. Jag har testat fram och tillbaka i säkert en timme eller två. Skillnaderna på klippen beror till 95% på att jag inte förmår spela samma snutt fyra gånger exakt lika. Hävdar jag. Fan vad tråkigt. Jag älskar nörderier. Den som hävdar att oljekondingar <u>för diskantavrullning till jord </u> i en gitarr gör stooor skillnadmå vänligen bevisa det. Vad som händer om man har oljekondingar i signalväg i en stärkare - ja där tillåter jag mig ha en helt annan uppfattning tills det är motbevisat. /Gunnar Bra test Gunnar. Mina egna tester säger samma sak (som jag skrev i mitt första inlägg). Man hör ingen skillnad på helt öppen tonkontroll och en marginell (menar verkligen marginell, på nivån, troligen skulle ingen mer än den som spelar märka skillnaden) skillnad när man använder tonkontrollen. Jag har provat det med vintageaktiga PAF mickar, högoutput monster och allt där i mellan (diverse singlecoil och P90 också, faktiskt mini humbuckers också) i solida och hollowbody. Jag är öppen för att de som hör stoor skillnad och underverk kanske har bättre öronen än jag, men jag tror mer på placebo effekt. EDIT: Det är ett spännande ämne.[:D] Men jag tror att två timmars övande gör väldigt mycket större skillnad för ens output än vad en PIO konding gör. /Magnus
|
| 18 Jun 2011, 12:55 |
|
 |
|
Izzy
|
Walain wrote: Köpte ju ett gäng ryssar på ebay och har nu bytt i mitt v och min lps. I v't bytte jag mickar samtidigt så där är det svårt att säga vad som gjorde vad, men i lpn så a/b-testade jag med både rent och distat ljud med exakt samma inställningar innan och efter. Det skedde inom loppet av typ 15 minuter så ändå ganska bra förutsättningar trots att ljudminnet ju är väldigt kort och opålitligt. Jo fan, det må vara placebo, men jag tycker fan att det blev en märkbar skillnad, till det bättre. Varmare ljud, mer öppet och lite mindre komprimerat. Framför allt med rent ljud. Inte natt och dag, inte ens på långa vägar, men helt klart en liten skillnad. Tycker utan tvekan att det är värt småslantarna det kostar. Kanske inte om man köper luxe-kondingar för 4-500 kr paret, men 20 st för typ 150 kr som jag betalade, då är det inget snack om saken. Men inte fan hjälper det en dålig gitarr, snarare kanske det är vispgrädde istället för matlagningsgrädde på moset. Hård rock n roll: http://www.myspace.com/ironlambofficialSlafsig death metal: http://www.myspace.com/generalsurgeryOfficiell Fender-artist http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432Vill inte stjäla din glädje över en upplevd förbättring, men 15 minuter är ett ljusår för hörselminnet i detta fall. Åtmistone i jämförelse med min variant där jag switchar mellan olika kondingar och har mycket mycket svårt höra någon som helst skillnad med så lite som en sekunds fördröjning för hörselminnet. Vilket även mina inspelade klipp visar. Så länge ingen kan (be-)visa att det verkligen blir en skillnad med en oljekonding som diskantavrullare mot jord måste man betrakta alla påståenden om skillnader som ogrundade, placebo och mojo. No offense. Men det är så många som bara påstår att det blir skillnad, men ingen kan ju visa det. Jag kan möjligen sträcka mig så långt som att det skulle kunna vara något som blir en uppfattbar skillnad om man som Tonebuddy skriver kör med tonkontrollen på 0. Just det gör aldrig jag och jag testade aldrig den varianten. Men det är nog få gitarrister som använder tonkontrollen så. Många använder den inte alls. /Gunnar
|
| 18 Jun 2011, 12:58 |
|
 |
|
Walain
|
Diskantavrullare mot jord? Min lp är lödd så att kondingen går mellan volpottens vänstra ben och tonpottens mittben. Är det jord? Vet att min lpc är lödd på anbat sätt, kommer dock inte ihåg hur nu. Men visst, jag skrev ju att det mkt väl kan vara placebo. Ser inte detta som någon vetenskap och har inte orkat lyssna på dina klipp (eftersom jag egentligen bara är intresserad av hur JAG upplever den eventuella förändringen), bara en subjektiv upplevelse. Tyckte det var kul att prova och även om det är 100% placebo så känner jag mig nöjd över investeringen på 150 kr och 15 minuter. Magnus, klart att två timmars övning gör mer för outputen men vad är det för resonemang? Helt irrelevant här. Det resonemanget kan man ju applicera på vad som helst. Ungefär som att en kockkurs gör din mat godare än bättre råvaror? Förvisso säkert ofta sant, men helt irrelevant i den här tråden. Hård rock n roll: http://www.myspace.com/ironlambofficialSlafsig death metal: http://www.myspace.com/generalsurgeryOfficiell Fender-artist http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432
|
| 18 Jun 2011, 13:29 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Walain wrote: Diskantavrullare mot jord? Min lp är lödd så att kondingen går mellan volpottens vänstra ben och tonpottens mittben. Är det jord? Vet att min lpc är lödd på anbat sätt, kommer dock inte ihåg hur nu. Men visst, jag skrev ju att det mkt väl kan vara placebo. Ser inte detta som någon vetenskap och har inte orkat lyssna på dina klipp (eftersom jag egentligen bara är intresserad av hur JAG upplever den eventuella förändringen), bara en subjektiv upplevelse. Tyckte det var kul att prova och även om det är 100% placebo så känner jag mig nöjd över investeringen på 150 kr och 15 minuter. Magnus, klart att två timmars övning gör mer för outputen men vad är det för resonemang? Helt irrelevant här. Det resonemanget kan man ju applicera på vad som helst. Ungefär som att en kockkurs gör din mat godare än bättre råvaror? Förvisso säkert ofta sant, men helt irrelevant i den här tråden. Hård rock n roll: http://www.myspace.com/ironlambofficialSlafsig death metal: http://www.myspace.com/generalsurgeryOfficiell Fender-artist http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432Jo, helt relevant för trådens ämne är det inte. Men i mina ögon rätt relevant som en observation till att tråden faktiskt finns. Det var bara en tanke som slog mig som jag kände för att skriva. Tänkte typ, även om det skulle vara någon minimal, men hörbar, skillnad mellan dem, spelar det någon roll på nått sätt? Som om man gått över gränsen från nörderi till fåneri (inkluderat mig själv). Tanken "har man inte förlorat fokus på det man borde ha fokus på? (inkluderat mig själv). /Magnus
|
| 18 Jun 2011, 13:52 |
|
 |
|
remus
|
leffje wrote: Pasta wrote: leffje wrote: Det sitter bumblebees i min R7a och Burstbucker 2. Om det inte varit för dessa kondningar så ...... hade jag bytt pups in absurdum. Så lätt att bara dra ner tonkontrollen så är man hemma i vintageträsket. Great[:D]
Om du pratar om de som gibson sätter i så är de inte de äkta bumblebees Näää? Hur vet man om en äkta är en äkta?[;)] Om det är en reissue Gibson så är det inte äkta Bumblebee-kondensatorer utan andra kondensatorer som är inkapslade i ett skal som ser ut som Bumblebees     Därmed inte sagt att dessa kondensatorer är dåliga Mvh Remus
|
| 18 Jun 2011, 14:08 |
|
 |
|
Metamatic
|
Har missat denna tråden helt.Jag har ett gäng 50s bumble bees både PIO och Mylar. De som brukar gå till försäljning är mylarkondingar och skiljer sig helt klart från PIO kontidngarna. Pottarnas svep spelar ju helt klar en roll i sammnhanget. Testa en vanlig CTS mot en 10% mässing och det är rätt markant skillnad på frekvensen. För er som inte sett det innan så är här ett rätt ingående test på olika typer av kondensatorer och bra förklaring för er som vill veta mer. [:)] http://www.planetz.com/?p=652http://www.planetz.com/?p=667http://www.planetz.com/?p=709http://www.planetz.com/?p=709
|
| 18 Jun 2011, 15:20 |
|
 |
|
Metamatic
|
Stout wrote: Har missat denna tråden helt.Jag har ett gäng 50s Bumble Bees både PIO och Mylar. De som brukar gå till försäljning är mylarkondingar och skiljer sig helt klart från PIO kondidngarna. Pottarnas svep spelar ju helt klar en roll i sammnhanget. Testa en vanlig CTS mot en dito 10% mässing och det är rätt markant skillnad på frekvensen. För er som inte sett det innan så är här ett rätt ingående test på olika typer av kondensatorer och bra förklaring för er som vill veta mer. [:)] http://www.planetz.com/?p=652http://www.planetz.com/?p=667http://www.planetz.com/?p=709http://www.planetz.com/?p=709
|
| 18 Jun 2011, 15:21 |
|
 |
|
mange006
Joined: 15 May 2009, 19:54 Posts: 460 Location: Norrköping, Sweden
|
skulle tro att det är 99% placebo..... kolla in del1 & del 2 http://www.youtube.com/user/johnplanetz ... 2G-jw4TqS4
|
| 18 Jun 2011, 16:04 |
|
 |
|
Svullo
|
Allvarligt? Jag hör då en hel del skillnad i testavsnittet som börjar vid 3:34. Men Mojo är inte fel heller  En eloge till remus för att komma med röntkenbilder... Nu börjar vi komma igång tycker jag hehe.. [8D]
|
| 18 Jun 2011, 16:16 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Hur menar du nu? Man hör ju skillnad på dem. Några av dem är ju märkbart "rundare" än andra (eller om man vill, några är märkbart mer bright än de andra). Bra video! /magnus
|
| 18 Jun 2011, 16:19 |
|
 |
|
Marshall
|
Har PIO i mina single coil gitarrer sedan 7-8 år, företrädesvis Jensen. Jag tycker att ljudet/tonen i gitarren har mer kärna eller stomme när tonkontrollen är avrullad; den upplevda kraften dör inte så som med originalkondingarna. PIO gjorde tonkontrollen användbar. Spelar mest mest med lätt spräck, halvdistat ljud. Sätter alltid PIO i nyinköpta eller nyihopsatta gitarrer, som en fintrimning. I humbuckergitarrerna har jag dock inte märkt lika stor skillnad.
Med all respekt för nedlagd möda, elektriskt kunnande och genomförda testerier: mp3-filer har ingen plats i tester som är avsedda att påvisa eller avfärda subtila skillnader. Kompressionsalgoritmerna kan dölja eventuella faktiska skillnader. Filformatet måste vara okomprimerat eller 'non-lossy' komprimerat (t.ex. flac, ape etc.) för att kunna refereras till.
<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 18 Jun 2011, 16:32 |
|
|