View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 19:22

Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
PIO-kondingar, nåt att ha? 
Author Message

Diskantavrullare mot jord?

Min lp är lödd så att kondingen går mellan volpottens vänstra ben och tonpottens mittben. Är det jord? Vet att min lpc är lödd på anbat sätt, kommer dock inte ihåg hur nu.

Japp. Det är kondingens funktion här. Inget annat.

Från signal tappas frekvenser genom kondingen via tonpoten ned i jord. Det spelar ingen roll om du kör med 50-talswireing från volympotens viper, eller från "vänstra" benet. Inget av den signal du hör från förstärkaren har alltså passerat kondingen. Du hör bara det som är kvar. Oavsett om tonpoten står på max eller är nedvriden.

Det hade varit en helt annan sak om du man körde signalen <u>genom </u> kondingen och jämförde olika kondingtyper. Då skulle man säkert kunna höra skillna på oljekondingar och andra typer. Det var det jag förklarade i en tidigare post här ovan. Och där finns även ytterligare ett ljudklipp där man kan höra skillnad på Silver Mica och keramsika kondingar i signalväg i en förstärkare. Men du orkade väl inte lyssna på det heller... [;)][:)]

Jag vill verkligen inte vara surkuk här. Jag ägnar vansinnigt (sjukt) mkt tid åt att hitta de små detaljerna som påverkar gitarrljudet, inte minst i alla förstärkare jag bygger och rotar i. Och det får för min del gärna kosta pengar att hitta rätt rör, kondingar, trafos, mickar mm. Jag ogillar dock när folk blir lurade att tro att vissa saker spelar stor roll och dessutom betalar en massa pengar bara för att bli blåsta. Pengar som man kan lägga på saker som verkligen påverkar soundet. En enkel sak är t.ex. att bry sig mer om värdet på kondingen och på poten, än på vad det är för kondingtyp, just när det gäller tonpots-konding i en gitarr.

Jag har också lyssnat på YT-klippet med kondingtestet. Visst låter det lite lite olika på klippen. Det gör det även i mitt test. Men det finns parameterar här som inte går att hålla konstanta. Gitarristen spelar lite lite olika hårt, träffar inte strängarna på precis samma ställe osv. Han vet vilken konding han spelar på och jag kan lova att han gärna vill eller tror att någon av dem låter på ett visst sätt. Det påverkar hans sätt att spela. Sedan har han inte mätt upp kondingarna. Det kan diffa en hel del vilket gör att brytfrekvensen ändras.

Jag ändrar gärna min uppfattning om någon kan ge en vettig teoretisk förklaring till varför kondingtypen skulle ge någon hörbar skillnad som diskantavullare till jord i en gitarr.

/Gunnar

18 Jun 2011, 17:01
Profile

Jag vet inte hur kondingar funkar men hypotetiskt skulle kanske den ena sorten kunna svara på anslag (spänning) mera linjärt och andra sorten mera icke-linjärt (logaritmiskt?) och därmed "rulla av diskant mot jord" på ett annorlunda sätt, vilket den enskilde gitarristen skulle kunna uppfatta. Ett slags biofeedback på aktuell spelstil alltså. [:0]

Men om det verkligen är så vet jag inget om.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

18 Jun 2011, 17:49
Profile

Eftersom jag är 55 år (och ljudnörd sen 12-årsåldern) har jag varit med om en stor del av hajfajindustrins utveckling. Under 70-talet sysslade man mycket med att utveckla vetenskapligt hållbara lyssningstest, och olika industrinormer, så att man verkligen kunde stå för sina utsagor. Det var också under den här tiden som hajfaj utvecklades väldigt mycket, industrin lärde sig att sålla bland parametrarna och satsa pengarna på det som skulle ge mest sonisk utdelning. Under 90-talet, då apparaterna till stora delar var så bra att skillnaderna mellan olika grejor blev ohörbara för konsumenten, kom så voodo-grejorna, och också en tilltagande esoterisering av lyssningstesterna i fackpressen.
Kabellyssning var det vanligaste.
Nu har vi mycket sånt inom gitarrismens värld också. Den stora skillnaden är framför allt, att inom hajfaj har man lyssningar inom (och även bortom) hela det hörbara frekvesspektrat, och väl utvecklade metoder för lyssningen. Hajfajhögtalare har en rak frekvensgång från 25- upp till 40.000 Hz.
Gitarrhögtalare går från 60-mellan 5-6000 Hz. Ändå ger sig folk på att, med löjligt bristfällig utrustning, och inte ens förinspelat material, visa upp "skillnader" som inte ens hajfajnördarna skulle våga sig på utan att bli utskrattade.
Diskantkondingar. Kom igen. Get real.

@ remus: Vad tänker du att de där tabellerna skulle påvisa?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

18 Jun 2011, 18:00
Profile ICQ WWW

Jag vet inte hur kondingar funkar men hypotetiskt skulle kanske den ena sorten kunna svara på anslag (spänning) mera linjärt och andra sorten mera icke-linjärt (logaritmiskt?) och därmed "rulla av diskant mot jord" på ett annorlunda sätt, vilket den enskilde gitarristen skulle kunna uppfatta. Ett slags biofeedback på aktuell spelstil alltså. [:0]

Men om det verkligen är så vet jag inget om.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

Nu börjar vi komma någon vart [:)]

<u>OM</u> det finns en skillnad måste det handla om något åt detta håll. Typ hur rappt kondingen förmår avleda strömmen [:I][:o)] Här står jag tyvärr lätt generad vid en kunskapsavgrund och inser att jag inte vet vad jag pratar om. Finns det över huvud taget sådana fenomen kring en kondings funktion? Avleder en elektrolyt ström på annat sätt än en lika stor polyesterkonding, t.ex. på katoderna i en rörstärkare? Vi behöver nog få in Alex i tråden.

Men jag tror vi även får dra in mer semiotiska aspekter för att förstå vad det kan handla om. Redan begreppet oljekonding gör antagligen att varje gitarrist börjar uppleva mjukhet, följsamhet, smidighet. Kanske till och med... musikalitet! Tonen gungar fram likt olja på vågorna. Tänk om det inte varit olja i kondingen utan asbets fältspat eller kanske strontiumoxid. Även om det hade låtit likadant om kondingen skulle varenda gitarrist tänkt på något helt annat än mjuk och len musikalitet. Tror jag.

/Gunnar

18 Jun 2011, 18:12
Profile

Martin Kuhn wrote:

Eftersom jag är 55 år (och ljudnörd sen 12-årsåldern) har jag varit med om en stor del av hajfajindustrins utveckling. Under 70-talet sysslade man mycket med att utveckla vetenskapligt hållbara lyssningstest, och olika industrinormer, så att man verkligen kunde stå för sina utsagor. Det var också under den här tiden som hajfaj utvecklades väldigt mycket, industrin lärde sig att sålla bland parametrarna och satsa pengarna på det som skulle ge mest sonisk utdelning. Under 90-talet, då apparaterna till stora delar var så bra att skillnaderna mellan olika grejor blev ohörbara för konsumenten, kom så voodo-grejorna, och också en tilltagande esoterisering av lyssningstesterna i fackpressen.
Kabellyssning var det vanligaste.
Nu har vi mycket sånt inom gitarrismens värld också. Den stora skillnaden är framför allt, att inom hajfaj har man lyssningar inom (och även bortom) hela det hörbara frekvesspektrat, och väl utvecklade metoder för lyssningen. Hajfajhögtalare har en rak frekvensgång från 25- upp till 40.000 Hz.
Gitarrhögtalare går från 60-mellan 5-6000 Hz. Ändå ger sig folk på att, med löjligt bristfällig utrustning, och inte ens förinspelat material, visa upp "skillnader" som inte ens hajfajnördarna skulle våga sig på utan att bli utskrattade.
Diskantkondingar. Kom igen. Get real.

<b>@ remus: Vad tänker du att de där tabellerna skulle påvisa?</b>

Leffje undrade om bumblebee-kondensatorerna i hans reissue gibson var äkta gamla bumblebees eller inte vilket det var ett konkret svar på att det inte är

Huruvida det är någon ljudskillnad mellan olika tonkondensatorer eller inte är en diskussion någon annan får föra

Jag bryr mig endast om värdet på tonkondensatorerna.. har haft PIO, keramiska och plastfilms kondensatorer i diverse gitarrer och har aldrig upplevt att gitarrerna låter dåligt eller att tonkontrollen fungerar dåligt förutsatt att värdet på tonpot och kondning är bra anpassat till mickarna och gitarren

Finns roligare saker att fokusera på än tonkondensatorer, glow-in-the-dark kondomer exempelvis

Mvh
Remus

18 Jun 2011, 19:50
Profile ICQ YIM WWW

Kom ihåg att man bör byta olja i kondingarna efter ca 2500 speltimmar. [^]

18 Jun 2011, 23:25
Profile

Jaha. Sätta in lite starkare (capacitans) konding då?
Kanske mäta upp innan, och diffar de iaf på värden +/- 10% så ska man väl det.
Kurvorna går ju likadant.

19 Jun 2011, 11:07
Profile

Själv är jag lite orolig över PCB när det gäller gamla oljekondensatorer. Ryssland förbjöd det senare. Så risken att ryska PIO innehåller PCB är nog större.

19 Jun 2011, 13:58
Profile

EDIT: Det är ett spännande ämne.[:D]
Men jag tror att två timmars övande gör väldigt mycket större skillnad för ens output än vad en PIO konding gör.

/Magnus

100+ Magnus!
På den tiden man övade [:I] så var det märbart hur mycket det satt i fingarna, till o med förvånade [:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 Jun 2011, 14:14
Profile

För mig personligen är det ganska självklart att skillnaderna man upplever är beroende på att kondingarna varierar i värde, +- 10 % minst. Sätter Du i gamla .022 bumble bees och blir salig över ljudet är det för att dom inte håller det värdet längre.

Sen köper ju många 'kit' med både potar kablage och kondingar och byter...

Tom mätutrustningen har ju differenser...

19 Jun 2011, 14:15
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Magnus Olsson"]

EDIT: Det är ett spännande ämne.[:D]
Men jag tror att två timmars övande gör väldigt mycket större skillnad för ens output än vad en PIO konding gör.

/Magnus

Det är ju 2 helt skilda saker, men för vissa musikstilar vinner man kanske på att öva lite mindre..

Om det inte är 'musik för musiker' man utövar

19 Jun 2011, 14:17
Profile ICQ WWW

Quote:
men för vissa musikstilar vinner man kanske på att öva lite mindre..

Ja, om t.ex alla racer-shreddare övade lite mindre kanske man skulle hinna höra vad de spelar...

19 Jun 2011, 15:34
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:

Quote:
men för vissa musikstilar vinner man kanske på att öva lite mindre..

Ja, om t.ex alla racer-shreddare övade lite mindre kanske man skulle hinna höra vad de spelar...

[:)]

angående kondingarna , när vi satt i din källare (many moons ago) och moddade min marshall och testade att löda i olika komponenter och lyssnade samtidigt , visst gör det stor skillnad när man byter värdena lite upp eller ned?

DET var inte mojo, det hördes skillnad för varje byte

Är det inte det som händer oftast när man sätter i PIO kondingar osv
i gitarrer, eller skiljer det mer i stärkare?

19 Jun 2011, 15:42
Profile ICQ WWW

Här är videon jag skulle länka till förut http://www.youtube.com/watch?v=j2dkrzWTGnk

19 Jun 2011, 16:06
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Är det inte det som händer oftast när man sätter i PIO kondingar osv
i gitarrer, eller skiljer det mer i stärkare?

Skillnaden är ju i det här fallet, att de kondingar man micklar med i stärkare ju sitter i serie med signalvägen. I gitarren rör det sig om en konding som avleder en del av signalen mot jord. Jag brukar förklara det som, att en konding är en frekvensberoende resistor. En treblekonding i en gitarr är alltså en spänningsdelare, där den ena resistorn går i serie med signalen och släpper igenom alla frekvenser, och den andra släpper igenom bara diskanten, i det här fallet mot jord. Om gitarrkondingen blir tillräckligt stor blir treblepoten en volympot. Värdet på resistorn tillsammans med värdet på kondingen bestämmer brytfrekvensen. Därför torde det vara svårt att påvisa skillnader mellan olika kondingar i det fallet, eftersom ju signalen som går genom kondingen "försvinner" för örat. Det blir nog svårt att hitta någon parameter som skulle påverka ljudet, annat än just brytfrekvensen, som funktion av kapacitansen. När det gäller kondingar i signalvägen, som i förstärkare, finns det ju visst fog för att det finns skillnader mellan kondingtyper som möjligen skulle kunna uppfattas med hörseln.

19 Jun 2011, 18:15
Profile ICQ WWW

Pasta wrote:

Här är videon jag skulle länka till förut http://www.youtube.com/watch?v=j2dkrzWTGnk

Här använder han ju två olika värden; 22 resp 15 nano. Så vad handlar videon om?

19 Jun 2011, 18:19
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:

Pasta wrote:

Här använder han ju två olika värden; 22 resp 15 nano. Så vad handlar videon om?

Man hör ändå skillnad mellan de olika kondningarna, eller i alla fall jag och då är det inte för att de har olika värden

19 Jun 2011, 18:33
Profile ICQ YIM WWW

Pasta wrote:
Man hör ändå skillnad mellan de olika kondningarna, eller i alla fall jag och då är det inte för att de har olika värden

????? Förklara gärna!

19 Jun 2011, 21:18
Profile ICQ WWW

Vad är ESR ? för nå't??? Motstånd bara?
Konklusion: Lite lite högre värde på kondingen och ett 100Ohms motstånd i serie?

(Nota Bene: jag HAR köpt en binge PIO's ,025pF ryska visserligen som behöver förvärmas, men testas skas det)[:p]

19 Jun 2011, 22:47
Profile

ESR=Equivalent Serial Resistance, ungefär kondensatorns egenresistans. Ingen kondensator är ideal. ESR är som bilden visar frekvensberoende, men ganska linjärt i gitarrens domän. ESR brukar vara viktigt vid t.ex. strömförsörjning och snabba strömspikar, med de små strömmar som signalen från gitarren till förstärkaren ger, borde strömbegränsningen/spänningsfallet bli försumbart.

För att kompensera för olika ESR, är det skillnaden som är viktig. Skulle inte tro att du märker något, så gör ingenting, är mitt grundtips.

Image

20 Jun 2011, 10:24
Profile WWW

Ja, Kjelle. Egentligen borde ju tonpottens resistans i sig (250-500KOhm) käka upp de här små skillnaderna (varierar mellan 5 - 100 ohm, beroende på frekvens)
Och BB'ns frekvensberoende, till skillnad mot de nya är ju en skillnad beroende på frekvens, där de nya är rakare I frekvensgången. Kan inte ge skillnad i örat!

20 Jun 2011, 10:58
Profile

Martin Kuhn wrote:

Pasta wrote:

????? Förklara gärna!

Jensen kondning skulle kunna upplevas som ganska grötig men har ändå en klar ton samt att den ger ett väldigt varmt och träigt ljud.
Den ryska gröna K42 kondingen är mycket ljusare i ljudet och mer modern/hifi.
I alla fall med mina erfarenheter då jag testa hemma och jag har testat både 0,022uF och 0,015uF med både Jensen och K42.

Har du testat någon av dessa kondningar?

20 Jun 2011, 12:12
Profile ICQ YIM WWW

Martin Kuhn wrote:

Pasta wrote:

????? Förklara gärna!

Jensen kondning skulle kunna upplevas som ganska grötig men har ändå en klar ton samt att den ger ett väldigt varmt och träigt ljud.
I alla fall med mina erfarenheter då jag testa hemma och jag har testat både 0,022uF och 0,015uF med både Jensen och K42.

Och vad menar du egentligen?
Trots de initierade tekniska förklaringar som flera kunniga personer lämnat här till varför det är mycket osannolikt att man kan höra ens den minsta skillnad på diskantavledande kondingar mot jord anser du alltså att dessa kondingar har ett egenljud som du kan höra? Du skriver att Jensen ger ett varmt träigt ljud? Vardå? Om man slår på den eller dunkar den i tinningen? Det är ju som köra trädgårdsslangen på fullt blås rakt i fejan och säga att ooops jag känner bestämt det läcker lite där borta vid kranen.
Kan du ge en vederhäftig teknisk förklaring till just det du upplever?
/Gunnar

20 Jun 2011, 15:03
Profile

Izzy wrote:

Pasta wrote:

Martin Kuhn wrote:

[quote="Pasta"]

????? Förklara gärna!

Trots de initierade tekniska förklaringar som flera kunniga personer lämnat här till varför det är mycket osannolikt att man kan höra ens den minsta skillnad på diskantavledande kondingar mot jord anser du alltså att dessa kondingar har ett egenljud som du kan höra? Du skriver att Jensen ger ett varmt träigt ljud? Vardå? Om man slår på den eller dunkar den i tinningen? Det är ju som köra trädgårdsslangen på fullt blås rakt i fejan och säga att ooops jag känner bestämt det läcker lite där borta vid kranen.
/Gunnar
[/quote]

Jag har prövat dom i min Les Paul inkopplad i förstärkaren och det är hur mina öron tolkade det.
Bara för att du inte kan höra det så betyder inte det att ljudet inte är där.
Så testa dom själv eller HÅLL KÄFTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!

20 Jun 2011, 15:11
Profile ICQ YIM WWW

Går det inte att mäta skillnaden så finns den inte tycks det mej om jag ska tolka inläggen här...då får man anta att de mätinstrument som finns också är precis lika bra eller bättre än det man kan uppfatta med ett friskt öra då...[:I]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

20 Jun 2011, 15:14
Profile

Pasta wrote:

Izzy wrote:

Pasta wrote:

[quote="Martin Kuhn"]

[quote="Pasta"]

????? Förklara gärna!

/Gunnar
[/quote]

Jag har prövat dom i min Les Paul inkopplad i förstärkaren och det är hur mina öron tolkade det.
[/quote]

Nu börjar vi ju komma någon vart [:p]

Själv kör jag gröna ryska kondningar från gitarrdelar och jag hör lite skillnad tror jag, men bara om det är fuktigt ute och köksfläkten är på.

20 Jun 2011, 15:16
Profile ICQ WWW

Boogiecats wrote:

Går det inte att mäta skillnaden så finns den inte tycks det mej om jag ska tolka inläggen här...då får man anta att de mätinstrument som finns också är precis lika bra eller bättre än det man kan uppfatta med ett friskt öra då...[:I]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">

Jag tycker att örona är det bästa att kolla ljud med. Mätinstrument kan ge oss en massa olika siffror men i slutändan kommer ändå örona att ge det slutgiltiga beskedet om hur det faktiskt låter även om mätinstrumentet säger något helt annat.

20 Jun 2011, 15:33
Profile ICQ YIM WWW

BiTTeR wrote:

Pasta wrote:

Izzy wrote:

[quote="Pasta"]

[quote="Martin Kuhn"]

[quote="Pasta"]

????? Förklara gärna!

/Gunnar
[/quote]

[/quote]

Nu börjar vi ju komma någon vart [:p]

Själv kör jag gröna ryska kondningar från gitarrdelar och jag hör lite skillnad tror jag, men bara om det är fuktigt ute och köksfläkten är på.
[/quote]

Men om du använder en blomspruta så blir du inte beroende av fuktigheten ute ;)
Jag blir så trött på folk som kräver en teknisk förklaring och försöker säga till mig att mina öron inte alls hör vad dom hör.
Sen vet man ju aldrig om "Gunnar" nu har testat dessa kondningar själv och då vet han ju inte alls hur de låter jämfört med varandra.
Så ja, "ja e bitter"

20 Jun 2011, 15:35
Profile ICQ YIM WWW

[/quote]

/Gunnar
[/quote]

Om du nu spolar dig i ansiktet med full brass med trädgårdslangen och det nu trots allt skulle börja läcka vid kranen så "kanske" du känner av en skillnad i styrka på vatten strålen du får i ansiktet.
Är du smart nog att undersöka vart läckan kommer ifrån så är det väll inte så svårt att se att den kommer ifrån kranen.

20 Jun 2011, 15:38
Profile ICQ YIM WWW

Boogiecats wrote:

Jag tycker att örona är det bästa att kolla ljud med. Mätinstrument kan ge oss en massa olika siffror men i slutändan kommer ändå örona att ge det slutgiltiga beskedet om hur det faktiskt låter även om mätinstrumentet säger något helt annat.

Håller med om att öronen är finna grejer.
Jag tror att det finns saker som inte syns på tillgängliga mätinstrument (kanske kommer det i framtiden såna där det syns) men som hörs iallafall. Det går inte att förklara allting man upplever alltid, tror jag.

Men problemet med öron är att de får för sig en massa saker (från yttre och inre påverkan) och har uselt minne.
Den skillnad som man är säker på att man hör kan lika gärna vara att öronen blir påverkade att vilja höra den (och därför hör den trots att den kanske inte finns alls). Öronen och hörseln är ju ett sinne och hörsel är en upplevelse (extremt subjektivt) det de hör och upplever olika saker vid olika tillfällen.

Jag litar på mina öron men man får ju inte vara så blockerad i det att man inte är öppen nog för att inse att öronen får för sig saker, hör skillnader som inte finns för att man vill hitta dem.
Menar, att jag (eller vem som) tycker mig höra en skillnad är det inte detsamma som att det faktiskt finns en skillnad.

/Magnus

20 Jun 2011, 15:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 124 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next