View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 17:53

Reply to topic  [ 9 posts ] 
4 hål i förstärkaren 
Author Message

Har för första ggn en förstrkare med 4 ingångar( <i>Normal hi/low"] samt <i>Bright hi/low"]) samt 2 separata volymer som kan blandas för önskat ljud.

Jag brukar gå in i normalingången (hi) och så skicka vidare från Lowutgången in i brightkanalens Hi-ingång.

Upp med normalvolymen till önskat ljudtryck och så blanda in skärpa från brightkanalen.

Idag fick jag den lysande (?) idén att att koppla in en reverbpedal mellan mellan de bryggade ingångarna.
Mitt delay - som är true bypass - ligger innan jag går in i förstärkaren och fungerar bra, men det kändes "fiffigt" att kunna mixa in reverbet (som käkar ton) på detta vis.
Funkade helt OK.

Är detta ett gammalt beprövat trick?

26 Jan 2009, 19:57
Profile ICQ WWW

Är detta ett gammalt beprövat trick?

Jag har för mig att jag har läst om detta på 18Watt-forumet (http://www.18watt.com) för länge sen, som svar på folks förfrågan om hur man ska lägga in effekt-loop eller reverb in en 18-wattare ("äsh, splitta och kör in i andra kanalen istället...").

En variant som skulle kunna vara intressant att testa är att bygga ett externt foldback-reverb. Dvs ta en line-out från högtalarsignalen, kör till reverbet och sen in på den andra kanalen.

Erik R

26 Jan 2009, 20:13
Profile

Min utgångspunkt var att bygga in en loop i förstärkaren (Ceriatone Hiwattklon) men eftersom den går så rent så fungerar det ju att lägga delay+reverb innan förstärkaren.
Mitt delay (eget bygge) brusar en del men käkar inte ton men jag saknar än så länge ett bra reverb* att köra före förstärkaren.

Att koppla som jag beskrev ovan fungerar i alla fall som en tillfällig lösning. Tom med ett billigt Behringer reverb [;)]

<i>*Funderar på BBS Dynaverb. Bra?"]

26 Jan 2009, 20:54
Profile ICQ WWW

Att koppla som jag beskrev ovan fungerar i alla fall som en tillfällig lösning. <font color="red">Tom med ett billigt Behringer reverb </font id="red"> [;)]

Vilken Behringer-box? Jag har funderat på att skaffa billigast möjliga Reverb-pedal. Hur låter den?

Erik R

26 Jan 2009, 23:02
Profile

d95err wrote:

Vilken Behringer-box? Jag har funderat på att skaffa billigast möjliga Reverb-pedal. Hur låter den?

Erik R

Det är <b>DR100 Digital Reverb</b>.

Färgar tonen rätt mycket men låter <u>rätt </u>OK som reverb. Kostar ju inte många kronor!
Annars är det svårt med reverb tycker jag. Måste bli riktigt dyra saker för att blanda sig med gitarrtonen och låta organiskt och bra...

27 Jan 2009, 08:42
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:
Att koppla som jag beskrev ovan fungerar i alla fall som en tillfällig lösning. <font color="red">Tom med ett billigt Behringer reverb </font id="red"> [;)]

Erik R

Erik, du skulle kunna få köpa min Behringer pedal om du vill, har en liggande, endast testad i princip, hörde jag 300spänn? hämta i sthlm?,
den färgar en del men vad kan man räkna med för det priset, riktigt bra för sitt pris[;)]

Peter, jag körde så ett tag i mina men det blir inte så kul i längden att köra med reverb/delay på det sättet, då skulle jag hellre göra en sådan lösning jag gjorde i mina med en extern loop vare sig det är Kleinulator eller rördrivna så är det en rejäl bit bättre

MVH

27 Jan 2009, 20:38
Profile WWW

robbangitarr wrote:

Peter, jag körde så ett tag i mina men det blir inte så kul i längden att köra med reverb/delay på det sättet, då skulle jag hellre göra en sådan lösning jag gjorde i mina med en extern loop vare sig det är Kleinulator eller rördrivna så är det en rejäl bit bättre

Jag måste då: brygga kanalerna internt samt dra kablar från (ja från var?...) till 2 av ingångsjacken och förvandla dessa till "send/return" för loopen!?

Hur funkar det när man inte vill ha loopen inkopplad? Bryggar jag då "send/return" med en patchkabel?

<i>Och jag som trodde att jag kanske skulle slippa in i burken o rota..."] [;)]

27 Jan 2009, 22:16
Profile ICQ WWW

robbangitarr wrote:

Jag måste då: brygga kanalerna internt samt dra kablar från (ja från var?...) till 2 av ingångsjacken och förvandla dessa till "send/return" för loopen!?

Hur funkar det när man inte vill ha loopen inkopplad? Bryggar jag då "send/return" med en patchkabel?

<i>Och jag som trodde att jag kanske skulle slippa in i burken o rota..."] [;)]

Ja du kan använd ett eller två av ingångsjacken för loopen.

Med ett stereojack och sterokabel behöver du bara en kabel på såväl insida som utsida. När du drar ut loop-kabeln ur jacket sluts loopen på insidan. No patchkablar. De enda du ser på insidan är en eller två tåtar från kortet till jacket.

Du bryggar ingångarna direkt på röret. På så sätt kan du behålla high och low och två kanaler.

Sedan har du ett jack ledigt för en switch eller något annat kul.

/Gunnar

27 Jan 2009, 22:26
Profile

Izzy wrote:
Ja du kan använd ett eller två av ingångsjacken för loopen.

Med ett stereojack och sterokabel behöver du bara en kabel på såväl insida som utsida. När du drar ut loop-kabeln ur jacket sluts loopen på insidan. No patchkablar. De enda du ser på insidan är en eller två tåtar från kortet till jacket.

Du bryggar ingångarna direkt på röret. På så sätt kan du behålla high och low och två kanaler.

Sedan har du ett jack ledigt för en switch eller något annat kul.

/Gunnar

We need to talk. Again [;)]

Vi hörs!

/Peter

27 Jan 2009, 23:23
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]