Hej kära Bojaner!
Jag och en god vän har tagit oss för ett projekt där vi vill göra en skiva av den gamla skolan. Vi är en duo och instrumenten som huvudsakligen kommer att spelas in är akustiskgitarr, sång och kongas/slagverk. Mycket av inspirationen har hämtats från de tidiga Tyrannosaurus Rex skivorna som släpptes i slutet av 60-talet och det är så vi vill att det ska låta(Smakprov:
http://www.youtube.com/watch?v=WEVWRZVHU08).
Vi kommer i största möjliga mån att användas oss av dåtidens teknik när det gäller studioutrustning och inspelningsmetoder. Och mycket har vi redan hittat och samlat på oss genom åren. Letandet har nu kommit in i ett viktigt skede, vi letar efter vad som kommer att bli arbetets hjärta – Den analoga rullbandspelaren. När det kommer till den punkten har vi båda nollkoll. Det enda kraven är ett minimum på 4-kanaler och att maskinen kommer från rätt tidsera, borde man ha fler?
Google sökningar har inte gjort mig mycket klokare, snarare tvärtom. Vilka bandare var det som gällde under 60-talet? Fanns det något som skulle komma att ses som branschstandard? Namn som ofta nämns är Revox och Studer, något att leta efter?
Jag gissar att det finns både en och två gamla studiorävar här på forumet som kan ge vägledning.
Visst kan man komma dit på digitalväg, det är jag säker på, men det är inte det vi är ute efter.

<u><b><h2>H|H IC-100 Köpes!</h2></b></u>